Miten lapset viedään päiväkotiin ilman autoa?? 4-vuotias ja vauva!
Miten olisi helpoin kulkea päiväkotimatka (reilu 1 km) 4-vuotiaan ja vauvan kanssa? Matka ei ole kovin pitkä mutta kuitenkin niin pitkä (ja sisältää ylämäen), että juuri 4 vuotta täyttänyt usein hyytyy.
lähdemmekö vaan niin aikaisin että on varaa välillä makoilla ja kiukutella kadulla jos kävely ei suju vai millä kulkupelillä olisi paras?
Kommentit (550)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä hoidin oman 3-vuotiaan esikoiseni kotona kun kuopus oli vauva, mutta näin jälkiviisaana olisi kyllä ollut parempi jos lapsi olisi ollut osa-aikaisesti päiväkodissa. Sieltä olisi saanut kavereita lähiseuduilta ja olisin itse saanut levättyä edes joskus enkä olisi välttämättä sairastunut. No, meni se noinkin ihan täyspäisen oloinen lapsi siitä tuli ja minäkin olen toipunut.
Et siis tuntenut ketään lapsi perhettä tai muuten osannut verkostoitua? Jos isä olisi ollut kuvioissa hän olisi voinut asiasta varmasti huomauttaa.
Tietenkin tunsin ja heitä tavattiin, mutta eivät olleet niitä lähiseudun lapsi joihin lapsi tutustui myöhemmin päiväkodissa. Käytiin paljon eri perhekerhoissa, mutta ne ei olleet missään lähellä vaan aina piti lähteä bussilla tai autolla jonnekin, vaikka ei olisi nukkunut yöllä juuri yhtään. Lasten isällä oli just silloin tosi paljon työmatkoja, joten hänestä ei ollut pahemmin apua arkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma vastaus: laatikkopyörä, mutta ymmärrän, ettei kaikilla ole varaa sellaista hankkia tai tilaa sellaista säilyttää.
Meillä toimi täydellisesti, saa monta lasta kyytiin (on myös vauva- ja taaperoistuimia) ja matka menee hetkessä.
Miten ihmeessä noilla on ylipäätään varaa hankkia mukuloita, kunnei ole edes varaa ostaa sitä laatikkopyörääkään. Miten ruoka ym. ? hmettelen vaan. Mummu65
Laatikkopyörä maksaa monta tonnia, sillä rahalla saa monen kuukauden ruuat. Ja jos tarttee vauvaa viedä päiväkotiin niin täytyy olla vähän rahasta tiukkaa, kyllähän sitä muuten oltaisiin vähän pidempään kotona.
Päinvastoin. päiväkoti maksaa!
Päiväkoti maksaa vain, jos on tarpeeksi hyvät tulot. Ja kun lapset on päiväkodissa, voi mennä töihin ja saada monin verroin enemmän rahaa kuin päivähoitomaksuun menee. Kotihoidontuki on niin pieni, ettei sillä oikein elä, tarvitsee olla säästöjä tai hyvätuloinen puoliso. Tai sit niin rahaton että saa toimeentulotukea...
Ratikalla pääsee meiltä melkein kotiovelta päiväkodin ovelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten kiusaamista, jos ei vanhemmat ei viitsi edes autoa hankkia. Pelastakaa vaan Kiinan ilmasto, mutta omat lapset siinä vain kärsii.
Siitä ne lapset kärsii jos ne joka paikkaan kuskataan autolla eivätkä opi liikkumaan. Pyörä, pulkka tai seisomalautakin, jopa ne rattaat, on paljon parempi kuin auto, saa lapsi sentään mallin liikkuvasta aikuisesta ja voi kävellä vaikka osan matkaa.
Se että aamulla ei se lapsi kävele, ei tarkoita, etteikö muuten liikkuisi. Pikemminkin päinvastoin, koska mitä hankalammaksi äidin elämä käy, sitä vähemmän on voimia opettaa sitä liikunnan iloa lapsellekaan.
No siitä ainakin on syytä huolestua, jos kilometrin matka lapsia kuljettaen ratta
Ei tällä ole mitään tekoa naisten kanssa, yhtälailla isän pitäisi olla kykenevä liikkumaan kilometri lastensa kanssa ilman autoa...
Meillä mies oli kotona kahden lapsen kanssa ja itse olin töissä. Esikoinen määrättiin osapäivähoitoon kielellisten vaikeuksien vuoksi. Vein hänet päiväkotiin aamulla töihin mennessä autolla ja mies haki sitten nuoremman kanssa rattailla, joissa oli seisomateline esikoiselle. Hankalaa kuulemma oli, kun tuo vajaa 1,5 km matka sattui olemaan suurelta osin ylämäkeä. Minun kuulemma olisi pitänyt tuoda auto kotiin aamulla tai jo valmiiksi mennä päiväkotiin bussilla, että mies pääsisi helpommalla. Olisi hänkin voinut käyttää bussia, kun täällä rattaiden kanssa se olisi ollut ilmaista. Ihan päiväkodille asti ei bussilla tosin pääse. Jäin sitten aika pian äitiyslomalle kolmannesta lapsesta tammikuussa kovien pakkasten aikaan, jolloin sitten hoidettiin tuo esikoisen kuskaus pelkästään autolla. Vaikka valvoin vauvan kanssa, minun piti silti olla se, joka nousee aamulla viemään esikoisen hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kilometri! Kilometri!
Mitäs olet opettanut laiskaksi!
Käypä siinä presidentinvaaliketjussa, jossa mammat itki vät sivutolkulla, kun ehdokkaat joutuivat seisomaan kaksi tuntia vaaliväittelyssä. Siis AIKUISET ihmiset.
Kilometri lapselle on rankempaa kuin kaksi tuntia aikuiselle.
Höpöhöpö. Kilometri ei ole terveelle 4v mikään matka kävellä. Johan ne hoitopäivän aikana kirmaa paljon enemmän.
Kävellen oon itse vienyt. Jos hyytyy, niin ehkä sit pulkkaan tai jos lumitilanne sallii niin tuplarattaat tai vaunut seisomalaudalla (talvella kyllä todennäköisesti hirveä)
Sulaan aikaan sit pyörällä
Vierailija kirjoitti:
Kävellen oon itse vienyt. Jos hyytyy, niin ehkä sit pulkkaan tai jos lumitilanne sallii niin tuplarattaat tai vaunut seisomalaudalla (talvella kyllä todennäköisesti hirveä)
Miksi niin monet ihmiset ajattelevat, ettei pyörällä voi ajaa jos tien pinnalla on lunta?
Talvella on kätevä laittaa molemmat lapset pulkkaan. Ja kun kadut ei lumisia ja liukkaita, isompi ajaa pyörällä ja vauva istuu rattaissa.
Meillä lapset 2v ja 5v ja vaikka meillä on auto, kuljeteteaan lapset useimmiten em. tavoin. Siinä saa raitista ulkoilmaa sekä vanhempi että lapset.
Paljon on lunta tullut. Tokihan se auttaisi, jos kadut aurattaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi niin monet ihmiset ajattelevat, ettei pyörällä voi ajaa jos tien pinnalla on lunta?
En mä ainakaan ajattele niin, mutta ihan oman perheeni systeemit tuntien me emme aja talvella pyörällä. En tykkää itse ajaa työmatkaa alle +5 asteen lämpötilassa eikä sit ajeta lastenkaan kanssa. Miksi olisi pakko, jos se ei ole itselle mieluista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mä jouduin jo neljävuotiaana kävelemään neljä kilometriä ja hyvin se meni. Kyllä nelivuotias vähintään tuon kilometrin jaksaa kävellä.
Et joutunut.
Kyllä jouduin kun meillä ei ollut autoa lainkaan. 70-luvulla sunnuntaisin käveltiin linja-autoasemalle, että päästiin helluntaiseurakuntaan ja neljän kilometrin päässä oli lähikauppakin ja muut palvelut.
Meillä on auto, mut ei ole tullut mieleenkään viedä lapsia autolla päiväkotiin. Ollaan kävelty, pyöräilty tai menty pulkalla, matka ollut joko 1km tai 1,5km. Vauva vaunuissa, kantoliinassa tai -repussa.
Musta on tosi tärkeää oppia kulkemaan paikkoihin ja on se ollut myös kivaa. Reippaita kulkijoita näistä lapsista onkin sitten kasvanut. Ekaluokkalainen kertoo edelleen päivän parhaat jutut matkalla koulusta kotiin.
MIHIN sillä mammalla on aamuisin niin kiire?
eri asia jos pitäisi töihin keretä,mutta siitähän aloittajalla ei ollut ongelmaa.
Isompi pentu istumaan vauvan vaunujen etuosaan; että nykyäidit ovat avuttomia, tällaista kysyy täällä!
Tällein Kuopion korkeudella naurattaa tuo rattaiden seisomalauta. Kevyempi olisi kantaa tai vaikka kierittää se lapsi hoitoon kuin yrittää lumisilla teillä saada sellainen pienipyöröinen lauta lastin kanssa liikkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Tällein Kuopion korkeudella naurattaa tuo rattaiden seisomalauta. Kevyempi olisi kantaa tai vaikka kierittää se lapsi hoitoon kuin yrittää lumisilla teillä saada sellainen pienipyöröinen lauta lastin kanssa liikkeelle.
se onkin kesäkeleille. Ei sillä täällä Helsingissäkään eteenpäin pääse 😅
Mikä
tuossa on se ongelma?
Sinä et jaksa kilometriä? 😳😳😂😂
Neljävuotias kyllä jaksaa.
Aikuinen kävelee se 10-15min sitä
matkaa. Nelivuotias ehkä 20min.
Vauva varmaankin on kärryssä?
Kai tää aloitus oli vitsi?
Menette kävellen.
Itse osaat aikatauluttaa.
Rattaat ja kantoliina/kantoreppu. Yleensä vauva (oletettavasti jo lähempänä vuoden ikää, jos on kerran päiväkotiin menossa) rattaissa ja 4v kävelee. Jos on kiire, superkiukku tms., niin vauva liinaan tai reppuun ja 4v rattaisiin, ja matka jatkuu.