Miten lapset viedään päiväkotiin ilman autoa?? 4-vuotias ja vauva!
Miten olisi helpoin kulkea päiväkotimatka (reilu 1 km) 4-vuotiaan ja vauvan kanssa? Matka ei ole kovin pitkä mutta kuitenkin niin pitkä (ja sisältää ylämäen), että juuri 4 vuotta täyttänyt usein hyytyy.
lähdemmekö vaan niin aikaisin että on varaa välillä makoilla ja kiukutella kadulla jos kävely ei suju vai millä kulkupelillä olisi paras?
Kommentit (550)
Vierailija kirjoitti:
Niin aloituksessahan ei muuten missään mainittu, että just äiti ois se joka ois kuskaamassa nämä lapset hoitoon. Hyvin voi olla isäkin.
Missä äiti on? miksi Äiti ei pidä huolta lapsestaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä se vauva pitää viedä päivähoitoon?
Siksi, kun kummankin huoltajan on käytävä töissä eikä saa kotiapulaista. Eikä siihen olisi varaakaan.
Kysy nyt neuvoa lasten isältä.
Ei kukaan pakota sinne töihin menemään paitsi feministit ja itse voi valita kuunteleeko heitä vai rakastaako omaa lasta.
Jos on budjettia niin semmoinen sporttikärry, johon mahtuu kaksi lasta, saa pyörän perään tai laitettua eteen ison etupyörän juoksua varten. Siinä juoksumoodissa menee silloin kun on huono sää eikä voi pyöräillä, ja pyörän perässä paremmalla säällä. Vielä jos on sähköpyörä vetopyöräksi niin tällä taittuu sit paremman sään aikaan pidemmätkin matkat helposti.
Toki jos ei muuta tarvetta ole kuin tuo kilometri niin ehkei kannata noin isoa satsausta tehdä, vaan hommaa halvat tuplarattaat, rattaat ja seisomalaudan ja/tai pyörän isommalle lapselle, vähän riippuen reitistä mitä kulkee. Tarvittaessa pulkka jos on paljon lunta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi viet 4- vuotiaan päiväkotiin, jos itse olet kotona vauvan kanssa? Oletteko te nykyäidit niin laiskoja ja kykenemättömiä, että ette jaksa lapsianne itse hoitaa. Minulla on 3 lasta, joilla ikäero 2v ja 3v eli kun nuorimmainen syntyi niin kaikki hoidin kotona itse eikä ollut ongelmia. Viihtyivät kotona. Mummu välillä kävi leikkiseurana. Ei olisi tullut mieleenikään viedä lapsia päiväkotiin, kun itse olen kotona.
1 kilometrin matkaa et pysty kulkemaan ilman, että neuvoa kysyt miten sen kuljet. Voi Luoja.
Ennen ne nelivuotiaat hoiti nuo vauvat. Että talk about
Ennen äidit hoitivat lapsensa. Nyt ei näytä onnistuvan, äidit ovat hermoheikkoja ja laiskoja, puhelinta pläräävät mielummin. Lapset viedä hoitoon, että saavat itse v
Mun äiti on yli 90 eikä muista moista. Millaisessa kulttuurissa olet kasvanut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei käy selväksi onko äiti kotona vauvan kanssa ja vie 4v hoitoon. Mutta jos niin on, niin ei voi kuin ihmetellä tätä nykytouhua. Olen päiväkodista 5 vuotiasta hakiessani huomannut, että siellä on useampi äiti vauvan kanssa hakemassa isosiskoa tai isoveljeä kotiin. Miksi nämä isommat ovat hoidossa? Kuka tämän lystin maksaa? Yhteiskunta suurimmalta osalta. Hoitajia ei tahdo riittää edes työssä käyvien lasten hoitamiseen, niin kotiäitejäkin näin pitää passata. Mihin tämä Suomi on menossa? Toivottavasti hallitus poistaa tämän typerän oikeuden kotona olevilta vanhemmilta ( paitsi jos vanhemmat ovat sairaita, narkkeja mielenvikaisia,). Ei yhteiskunta tällaista palvelukulttuuria kestä. Rahat loppuvat.
Kun kyse on 4-5v lapsista niin se on kyllä jo ihan sen lapsen etu saada leikkiä kavereitten kanssa päiväkodissa, ainakin osapäiväisesti. Kerhotoiminta on nykyään n
Lapset ei voi leikkiä muualla kuin päiväkodissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi kyynel. Varmaan pitäis Kelan ja yhteiskunnan verovaroilla teille limusiini saada. OSTA auto josset jaksa raahata mukuloitas tarhaan.
Yritä nyt käydä keskustelua, kun joidenkin näkemys "keskustelusta" on tätä mustavalkoista kärjistelyä.
"Mä en en syö sipulia." "Mitä sä syöt? Ilmaa? Öhö-öhö."
"Päätä särkee." "Sullon varmaan kasvain, öhö-öhö."
"Pitäisi varmaan auto hankkia, että saa lapset tarhaan ja pääsee töihin." "Pyydä Kelalta limusiini, öhö-öhö."
"Ajattelin käydä Norjassa." "Meinaatko muuttaa sinne, öhö-öhö."
Kumma kun jotkut eivät ole henkisesti kasvaneet sieltä hiekkalaatikolta!
Tulin tänne sairauslomalla ja ajattelin, että hyvä keskustelu tärkeästä aiheesta. Ketju onkin täynnä voi kyy
Seurausta kun ei saa viettää lapsuutta äidin kanssa?
Nimensä mukaisesti yksilön varhaista kasvatusta. Miksi oman mukulan pitää ammattilainen kasvattaa?
Tutkimusten mukaan omat vanhemmat on parhaat kasvattajat ja juridisesti he ovat kasvattajia. Tää on joku uusi trendi että vahinkolapsia joko abortoidaan tai sitten heitteelle jätetään muiden ongelmiksi.
Vierailija kirjoitti:
Minä hoidin oman 3-vuotiaan esikoiseni kotona kun kuopus oli vauva, mutta näin jälkiviisaana olisi kyllä ollut parempi jos lapsi olisi ollut osa-aikaisesti päiväkodissa. Sieltä olisi saanut kavereita lähiseuduilta ja olisin itse saanut levättyä edes joskus enkä olisi välttämättä sairastunut. No, meni se noinkin ihan täyspäisen oloinen lapsi siitä tuli ja minäkin olen toipunut.
Et siis tuntenut ketään lapsi perhettä tai muuten osannut verkostoitua? Jos isä olisi ollut kuvioissa hän olisi voinut asiasta varmasti huomauttaa.
Aika harvalla on nykyään varaa jäädä niiden lasten kanssa vaan kotiin eikä mennä töihin kun kykenee.
Vierailija kirjoitti:
voi tuota uusavuttomuuden määrää.
Vapaakasvatuksen sukupolvi vanhempina.
-milleniaali.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ehdotuksia. :D Kärryllinen polkupyörä kävisi varmaan kesällä, kuka hullu pyöräilee jäällä? Pulkassa sama juttu, hiekotetulla jäällä kulkee tosi nihkeästi. Suosittelen nastakenkiä itselle ja vauvalle sellaiset vaunut/rattaat, jossa vanhempi voi seistä kyydissä, kun hyytyy. Niitä lienee ostettavissa niitä seisomalautoja jossain alan liikkeissä.
Mitä tulee lasten viemiseen päivähoitoon ja missä iässä se tehdään, on varmaan jokaisen oma asia. Itse ainakin jouduin taloudellisista syistä menemään töihin, kun lapsi täytti vuoden ja lapsi meni päivähoitoon.
Kannattaa kokeilla joskus pyöräillä jäällä. Huomaat nopeasti, että sellaisessa paikassa missä kävellen mennessä liukastuu pystyykin hyvin pyöräi
Ne mahdottomat kelit ovat kaupunkialueilla äärettömän harvinaisia. Aina on kulkenut pääreiteillä sen verran autoja että lumi on tasoittunut kovaksi, ja sivureiteillä taas koskemattomassa hangessa pääsee kyllä etenemään, koska ei Suomessa tule kymmeniä senttejä lunta kerralla.
Maaseudulla voi sitten olla eri juttu, jos tietä on mennyt vain muutama yksittäinen auto tai jos on keväällä se aika, kun tien pinta on täynnä puoliksi sulanutta pehmeää jäätä ja kuravelliä.
Ainakin tän keskustelun perusteella Helsingissä ei paljon muuta olekaan kuin niitä mahdottomia kelejä. Muualla taitaa onneksi olla paremmin, meillä esim niitä lumikaaos/hillitön loska-päiviä on vain muutama vuodessa ja pahimpia liukkaita samoin. Riippuu siis tosi paljon missä asuu, että mitkä keinot on mahdollisia ja mikä niistä on helpoin/vähiten mahdoton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma vastaus: laatikkopyörä, mutta ymmärrän, ettei kaikilla ole varaa sellaista hankkia tai tilaa sellaista säilyttää.
Meillä toimi täydellisesti, saa monta lasta kyytiin (on myös vauva- ja taaperoistuimia) ja matka menee hetkessä.
Miten ihmeessä noilla on ylipäätään varaa hankkia mukuloita, kunnei ole edes varaa ostaa sitä laatikkopyörääkään. Miten ruoka ym. ? hmettelen vaan. Mummu65
Laatikkopyörä maksaa monta tonnia, sillä rahalla saa monen kuukauden ruuat. Ja jos tarttee vauvaa viedä päiväkotiin niin täytyy olla vähän rahasta tiukkaa, kyllähän sitä muuten oltaisiin vähän pidempään kotona.
Päinvastoin. päiväkoti maksaa!
Olen se, jolle kommentoit. Minun lapsuudessani 90-luvulla maatilalla ja naapurustossa aikuiset kävivät jo lenkeillä sekä hiihtämässä pelloilla tai pururadalla, kuten myös kesällä. Onneksi kävivät, kun sitten aikuisena minunkaan ei tarvinnut enää opetella liikkumaan, kun se oli jo luontaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika hälyttävää, jos nelivuotias hyytyy ylämäessä noin lyhyellä matkalla.
Lapsuudessa rakennetaan pohja sille, miten myöhemmin suhtautuu liikkumiseen ja ihan ulkoiluun ja kunnon ylläpitoon. Ne, joiden kotona on liikuttu omin voimin vain pakolliset määrät ja oleskeltu paljon sisällä, joutuvat opettelemaan säännöllistä liikuntaa sitten aikuisiällä. Jos kuskataan herkästi apuvälilineillä, ei käydä yhdessä esim. retkillä ja hiihtämässä, ja lapsi ei näe vanhempiensa esimerkin kautta, että liikunta kuuluu elämään ja on mukavaa, lapsi joutuu aikuisena opettelemaan sen kaiken yksin.
Olen itse seurannut tätä vierestä puolisona. Miehen kotona ei koskaan liikuttu esim. perheenä eikä kannustettu ulkoilemaan/liikkumaan. Nyt hänelle on alkanut tulla ylipainon aiheuttamia sairauksia, ja opettelee käymään lenkillä, vaikka ei tykkää siitä yhtään. Jotkut eivät opettele ollenkaan
Vierailija kirjoitti:
No ostat auton, ei se ole sen vaikeampaa.
Jos on varaa tehdä lapsi,jopa toinenkin,niin takuulla yks auton osto tunnu mitään.
Auto on välttämättömyys jos hankkii lapsia tai lemmikkejä. Tietenkin on heitä jotka menee oksentavan lapsen tai lemmikin kanssa yöllä taksilla sairaalaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin aloituksessahan ei muuten missään mainittu, että just äiti ois se joka ois kuskaamassa nämä lapset hoitoon. Hyvin voi olla isäkin.
Jos se on vaikka töissä. Tai sille on sattunut jotain eikä siksi pysty hoitamaan. Minä ainakin sain tästä aloituksesta käsityksen, että toinen perheen vanhempi menee sillä autolla töihin, ehkä tilapäisesti, tai auto on mennyt rikki, koska jos ois kyseessä autoton perhe niin tää vanhempi olisi jo ehtinyt kehitellä keinoja miten lasten kanssa pääsee liikkumaan, ei tartteis kysyä neuvoa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi tottuu. Oma lapsi aloitti päiväkodin 2 km päässä kolme vuotiaana. Ei autoa, ei julkisia. Aikaa sen verran ettei tarvitse kiirehtiä. Meillä se aamukävely tai pulkkailu, potkulautailu, pyöräily oli kahden keskista rauhallista aikaa. Illalla aina eväät mukana, koska silloin lapsi oli nälkäinen. Iltapala ja ruoka vaihtoi tavallaan paikkaa. Iltapala päiväkodin jälkeen kotimatkalla ja ruoka illalla kotona. Joskus oli pakko kiirehtiä, mutta enimmäkseen kuljettiin rauhassa. Ketutti minua, koska olisi ollut miljoona asiaa tehtävänä kotona, mutta yritin asennoitua niin, että ne matkat on meidän keskustelu ja puuuha-aikaa. Paljon pöngittiin luonnossa ja lumihangissa.
Toki, jos on yksi lapsi, tapasi toimiikin. Mutta se vauva ei välttämättä suhtaudu rauhallisesti kuvaamiisi reissuihin.
Meillä vanhempi meni istumaan rattaiden alakoriin jos ei viitsinyt kävellä suoraa tietä. Usein mentiin polkupyörällä, lapset peräkärryssä.
Kyse ei ollut siinä jaksamisesta, vaan ajasta. Ei ollut aikaa jäädä ihmettelemään jokaista käpyä, kukkaa, oksaa, koiran kakkaa... Niitä ja muita luonnon ihmeitä ihmeteltiin paremmalla ajalla.
Omista lapsista huomasin sen, että jaksaminen loppui hyvin nopeasti jos piti vain kävellä suoralla tiellä, mutta jos pääsi juoksemaan ja hyppimään vaikka meluvallin päälle ja mutkittelemaan kaltevaan maastoon, niin silloin ei alkanutkaan väsyttämään.
Väsyminen olikin vain tylsistymistä eikä sillä ollut mitään tekemistä lapsen kunnon kanssa.
Vanha neuvo, valitse taustelusi, sopii hyvin tähänkin.
Vierailija kirjoitti:
Aika harvalla on nykyään varaa jäädä niiden lasten kanssa vaan kotiin eikä mennä töihin kun kykenee.
Höpöhöpö! tulee halvemmaksi olla kotona lapsen kanssa kun viedä lapsi tarhaan.
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/3b91b584-8b64-4eea-918a-9e2ac51bfd62
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se on vaikka töissä. Tai sille on sattunut jotain eikä siksi pysty hoitamaan. Minä ainakin sain tästä aloituksesta käsityksen, että toinen perheen vanhempi menee sillä autolla töihin, ehkä tilapäisesti, tai auto on mennyt rikki, koska jos ois kyseessä autoton perhe niin tää vanhempi olisi jo ehtinyt kehitellä keinoja miten lasten kanssa pääsee liikkumaan, ei tartteis kysyä neuvoa.
Itsekästä jos on töissä. Lapsen etu pitäisi olla kaikkein tärkein.
Jos perheessä on auto niin sitä käytetään. Oli isä töissä tai ei. Lapsi perheissä toimitaan lapsen etua ajatellen.
niin. ja onhan äidilläkin isä ja äiti sekä ystäviä. ei ole raskasta kun joukolla hoidetaan. Mutta kun tän päivän trendi on ettei velvollisuuksia hoideta.