Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lapset viedään päiväkotiin ilman autoa?? 4-vuotias ja vauva!

Vierailija
30.01.2024 |

Miten olisi helpoin kulkea päiväkotimatka (reilu 1 km) 4-vuotiaan ja vauvan kanssa? Matka ei ole kovin pitkä mutta kuitenkin niin pitkä (ja sisältää ylämäen), että juuri 4 vuotta täyttänyt usein hyytyy. 

lähdemmekö vaan niin aikaisin että on varaa välillä makoilla ja kiukutella kadulla jos kävely ei suju vai millä kulkupelillä olisi paras? 

Kommentit (550)

Vierailija
241/550 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen rattaisiin ja toinen pulkkaan. Toinen rattaisiin ja toinen potkupyörällä. Molemmat (tupla)rattaisiin. Molemmat pyöränperäkärryyn. Toinen rattaisiin ja toinen seisomalaudalle /-tuolille.

Onhan noita vaihtoehtoja.  

Vierailija
242/550 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei käy selväksi onko äiti kotona vauvan kanssa ja vie 4v hoitoon. Mutta jos niin on, niin ei voi kuin ihmetellä tätä nykytouhua. Olen päiväkodista 5 vuotiasta hakiessani huomannut, että siellä on useampi äiti vauvan kanssa hakemassa isosiskoa tai isoveljeä kotiin. Miksi nämä isommat ovat hoidossa? Kuka tämän lystin maksaa?  Yhteiskunta suurimmalta osalta. Hoitajia ei tahdo riittää edes työssä käyvien lasten hoitamiseen, niin kotiäitejäkin näin pitää passata. Mihin tämä Suomi on menossa? Toivottavasti hallitus poistaa tämän typerän oikeuden kotona olevilta vanhemmilta ( paitsi jos vanhemmat ovat sairaita, narkkeja mielenvikaisia,). Ei yhteiskunta tällaista palvelukulttuuria kestä. Rahat loppuvat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/550 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei käy selväksi onko äiti kotona vauvan kanssa ja vie 4v hoitoon. Mutta jos niin on, niin ei voi kuin ihmetellä tätä nykytouhua. Olen päiväkodista 5 vuotiasta hakiessani huomannut, että siellä on useampi äiti vauvan kanssa hakemassa isosiskoa tai isoveljeä kotiin. Miksi nämä isommat ovat hoidossa? Kuka tämän lystin maksaa?  Yhteiskunta suurimmalta osalta. Hoitajia ei tahdo riittää edes työssä käyvien lasten hoitamiseen, niin kotiäitejäkin näin pitää passata. Mihin tämä Suomi on menossa? Toivottavasti hallitus poistaa tämän typerän oikeuden kotona olevilta vanhemmilta ( paitsi jos vanhemmat ovat sairaita, narkkeja mielenvikaisia,). Ei yhteiskunta tällaista palvelukulttuuria kestä. Rahat loppuvat. 

Kun kyse on 4-5v lapsista niin se on kyllä jo ihan sen lapsen etu saada leikkiä kavereitten kanssa päiväkodissa, ainakin osapäiväisesti. Kerhotoiminta on nykyään niin huonoa, ettei se usein ole vaihtoehto ja päiväkoti tarjoaa enemmän joustoa jos vauva sattuukin olemaan haastava koliikkitapaus ja äidin jaksaminen koetuksella. 

Vierailija
244/550 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mä jouduin jo neljävuotiaana kävelemään neljä kilometriä ja hyvin se meni. Kyllä nelivuotias vähintään tuon kilometrin jaksaa kävellä.

No et varmasti joutunut, minä kävelin kolme vuotta neljän kilsan työmatkan, siis 8 kilsaa/päivä, ja nelivuotiaan kanssa ei olisi kyllä onnistunut, tai toki onnistuu, jos aikaa on muutama tunti, mukana eväät ja hemmetin pitkät hermost aikuisella. Mutta töihin ei kyllä ehdi, jollei lähde aamuyöllä. 

Vierailija
245/550 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodit eivät ole enää hoitoa varten vaan ne ovat paikkoja missä lapsia varhaiskasvatetaan. Ammattilaiset puhuvatkin mieluummin varhaiskasvatusyksiköstä kuin päiväkodista.

Vierailija
246/550 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mä jouduin jo neljävuotiaana kävelemään neljä kilometriä ja hyvin se meni. Kyllä nelivuotias vähintään tuon kilometrin jaksaa kävellä.

No et varmasti joutunut, minä kävelin kolme vuotta neljän kilsan työmatkan, siis 8 kilsaa/päivä, ja nelivuotiaan kanssa ei olisi kyllä onnistunut, tai toki onnistuu, jos aikaa on muutama tunti, mukana eväät ja hemmetin pitkät hermost aikuisella. Mutta töihin ei kyllä ehdi, jollei lähde aamuyöllä.

Lisään vielä, että aikuisen pitäsi kävellä kuusi kilsaa tunnissa, laske siitä paljonko aikaa vie nelivuotiaan lyhyellä askeleella. Minö kävelin kyllä lyhyemmässä ajassa mutta olinkin erittäin hyväkuntoinen. 

Vierailija
247/550 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

marikka kirjoitti:

Mulla on 3-vuotias ja vauva syntyy kohta. Auto on, mutta ei aina käytettävissä, jos mies on toimistolla. Päiväkotiin matkaa 2,5 km. Olen ajatellut, että niin kauan kuin on lunta, niin vedän isompaa ahkiossa, tulee kevyesti perässä. Kun lumet lähtee, niin potkupyörä ja seisomalauta kiinni rattaisiin, jos väsy iskee vanhemmalle kesken kaiken. Meillä lapsi jaksoi potkupyöräillä kilometrin 2,5-vuotiaana, joten uskoisin että sun 4-vuotiaskin siitä selviää.

Niin senkö jälkeen kun vauvakin menee hoitoon? Vai miksi ihmeessä veisit 3-vuotiasta, pientä lasta ulkopuoliselle hoitoon, jos itse olet vanhempainvapaalla?

Vierailija
248/550 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hoidin oman 3-vuotiaan esikoiseni kotona kun kuopus oli vauva, mutta näin jälkiviisaana olisi kyllä ollut parempi jos lapsi olisi ollut osa-aikaisesti päiväkodissa. Sieltä olisi saanut kavereita lähiseuduilta ja olisin itse saanut levättyä edes joskus enkä olisi välttämättä sairastunut. No, meni se noinkin ihan täyspäisen oloinen lapsi siitä tuli ja minäkin olen toipunut. 

Vierailija
249/550 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun kyse on 4-5v lapsista niin se on kyllä jo ihan sen lapsen etu saada leikkiä kavereitten kanssa päiväkodissa, ainakin osapäiväisesti. Kerhotoiminta on nykyään n

Ainakin seurakunnan kerhot ovat äärettömän laadukkaita, hyvät koulutetut ohjaajat ja pienet ryhmät. Maksuton, toki kirkollisvero maksetaan. Niin lämpimät muistot tuosta ajasta, kiireetöntä arkea esikoisellekin ja ei oltu ollenkaan kipeänä noina vuosina, toisin kuin päiväkodissa ollessa. Ja kyllä, oli allerginen, refluksinen ja haastava vauva, mutta ei olisi tullut mieleenkään pitää päiväkodissa, jos itse olin kotona.

Vierailija
250/550 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ehdotuksia. :D Kärryllinen polkupyörä kävisi varmaan kesällä, kuka hullu pyöräilee jäällä? Pulkassa sama juttu, hiekotetulla jäällä kulkee tosi nihkeästi. Suosittelen nastakenkiä itselle ja vauvalle sellaiset vaunut/rattaat, jossa vanhempi voi seistä kyydissä, kun hyytyy. Niitä lienee ostettavissa niitä seisomalautoja jossain alan liikkeissä.

Mitä tulee lasten viemiseen päivähoitoon ja missä iässä se tehdään, on varmaan jokaisen oma asia. Itse ainakin jouduin taloudellisista syistä menemään töihin, kun lapsi täytti vuoden ja lapsi meni päivähoitoon.

Vierailija
251/550 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksosten rattaat. Vauva nukkuu omassa tilassaan ja 4-vuotias istuu vieressä tai sitten niin, että on peräkkäiset tilat. Hyvin menee. Kokemusta on.

Vierailija
252/550 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika opettaa lapsille terveellisiä liikkumatapoja. Kyllä nyt kilometri pitää pystyä menemään. 

Vierailija
253/550 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun kyse on 4-5v lapsista niin se on kyllä jo ihan sen lapsen etu saada leikkiä kavereitten kanssa päiväkodissa, ai

Noita on vähennetty plus kerho-ohjaajille ei ole mitään pätevyysvaatimuksia eikä myöskään suhdeluvulle aikuinen/lapsi.

Vierailija
254/550 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ehdotuksia. :D Kärryllinen polkupyörä kävisi varmaan kesällä, kuka hullu pyöräilee jäällä? Pulkassa sama juttu, hiekotetulla jäällä kulkee tosi nihkeästi. Suosittelen nastakenkiä itselle ja vauvalle sellaiset vaunut/rattaat, jossa vanhempi voi seistä kyydissä, kun hyytyy. Niitä lienee ostettavissa niitä seisomalautoja jossain alan liikkeissä.

Mitä tulee lasten viemiseen päivähoitoon ja missä iässä se tehdään, on varmaan jokaisen oma asia. Itse ainakin jouduin taloudellisista syistä menemään töihin, kun lapsi täytti vuoden ja lapsi meni päivähoitoon.

Kannattaa kokeilla joskus pyöräillä jäällä. Huomaat nopeasti, että sellaisessa paikassa missä kävellen mennessä liukastuu pystyykin hyvin pyöräilemään.

Vierailija
255/550 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo 4km  4 vuotilaalle on aikamoinen matka kävellä aamua iltaa. Itselläni oli koulumatka 5km ja kun sen 6 vuotiaana aloitin (täytin loppu vuodesta 7v) niin kyllä siinä matkassa taisi  reippaasti toista tuntia mennä suuntaansa.  Harvalla töihin menijällä on aamulla aikaa kävellä 4 vuotiaan kanssa  4km matka tarhaan ja taas illalla takaisn kotiin. 

Kyllähän  kilometrin jaksaa kävellä se ei varmaan ongelma, mutta kyllähän se saataa hidasta olla nelivuotiaan kanssa , kun yleensä pakkaa vähän kiirettä aamulla olevan. Eikä illastakaan oikein ole aikaa haaskattavaski, jos pitää käydä kaupassa ja rientää kotiin tekemään ruokaa. kaikkilla on nälkä ja kiukuttaa :D

Vierailija
256/550 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helmikuussa vaikeaa lakko alkaa junat, metro, ratikat, lentoliikenne, bussit ei kulje. Ei alle kouluikäisiä voi antaa kulkea pitkiä matkoja vaikka vanhempi mukana. Paniikkitilanne hui, hui..

Vierailija
257/550 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin seurakunnan kerhot ovat äärettömän laadukkaita, hyvät koulutetut ohjaajat ja pienet ryhmät. Maksuton, toki kirkollisvero maksetaan. Niin lämpimät muistot tuosta ajasta, kiireetöntä arkea esikoisellekin ja ei oltu ollenkaan kipeänä noina vuosina, toisin kuin päiväkodissa ollessa. Ja kyllä, oli allerginen, refluksinen ja haastava vauva, mutta ei olisi tullut mieleenkään pitää päiväkodissa, jos itse olin kotona.

Minulla on valitettavasti täysin vastakkainen kokemus kerhotoiminnasta muutaman vuoden takaa. Ei ollut hyvää eikä laadukasta ja ryhmä vaihtui koko ajan. Ei se sinällään ohjaajien vika ollut, ennemmin resurssien. Ja se kerho oli 3-4km päässä aamuysiltä, joten kiirehän siinä aina aamulla tuli. Päiväkoti olisi ollut ihan vieressä ja hoitoaikoihin olisi voinut vaikuttaa itse. 

Vierailija
258/550 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi tuota uusavuttomuuden määrää. 

Vierailija
259/550 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma vastaus: laatikkopyörä, mutta ymmärrän, ettei kaikilla ole varaa sellaista hankkia tai tilaa sellaista säilyttää.

Meillä toimi täydellisesti, saa monta lasta kyytiin (on myös vauva- ja taaperoistuimia) ja matka menee hetkessä.

Miten ihmeessä noilla on ylipäätään varaa hankkia mukuloita, kunnei ole edes varaa ostaa sitä laatikkopyörääkään. Miten ruoka ym. ?  hmettelen vaan.  Mummu65

Vierailija
260/550 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyöriinkin saa nastarenkaita, aika monet tosiaan pyöräilee talvellakin. Riippuen missä asuu, niitä mahdottomia pyöräilysäitä ei kestä koko talvea ja peräkärryä voi käyttää  usein myös rattaina. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kolme