Miksi niin monet uskovat, että ihmisellä on vapaa tahto, vaikka siitä ei ole mitään tieteellisiä todisteita?
Päin vastoin, tiedehän osoittaa että maailma toimii fysiikan lakien mukaan. Aivosolut toimivat miten kemialliset reaktiot laittavat ne toimimaan.
Ihmettelen miksi muuten järkevät, luonnontieteellisen maailmankuvan omaavat ihmiset ajattelevat että ihmisessä on jokin ylempi toimija, minuus tai sielu, joka pystyy kumoamaan kemialliset reaktiot ja itse ohjailemaan elämäänsä?
Sitä on tutkittukin: kun ihminen päättää vaikka liikuttaa kättään, todellisuudessa aivot tekevät sen päätöksen ennen kuin asia tulee ihmisen tietoisuuteen. Luonnontieteiden mukaan vapaata tahtoa ei ole, me ollaan vain ikään kuin luonnonlakien ohjaamia robotteja.
Kommentit (303)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ihan noinkaan. Ne kemialliset reaktiot ovat osittain tahdon ohjailtavissa.
Mistä se oma tahto sitten tulisi ja miten todistat sen? Kemialliset reaktiot tapahtuvat luonnonlakien mukaan.
Joka ei ole sama asia kuin että aina tapahtuisi samanlaisessa tilanteessa täysin samoin koska maailma on niin kaoottinen ja reaktioihin vaikuttavia asioita on lukemattomia.
No ei tietenkään ole, mutta siltikään vapaata tahtoa ei näy kaaoksessa tai kvanttiteorioissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ihan noinkaan. Ne kemialliset reaktiot ovat osittain tahdon ohjailtavissa.
Mistä se oma tahto sitten tulisi ja miten todistat sen? Kemialliset reaktiot tapahtuvat luonnonlakien mukaan.
Joka ei ole sama asia kuin että aina tapahtuisi samanlaisessa tilanteessa täysin samoin koska maailma on niin kaoottinen ja reaktioihin vaikuttavia asioita on lukemattomia.
No ei tietenkään ole, mutta siltikään vapaata tahtoa ei näy kaaoksessa tai kvanttiteorioissa.
Se on aivan sama ulkopuoliselle tarkkailijalle tapahtuuko valinnat vapaasta tahdosta vai biologisen koneen eli aivojen toimesta. Joka tapauksessa valinnat ovat epädeterministisiä ulkopuolelta tarkkailtuna.
Eihän kukaan ole aivoistaan ym. kehostaan erillinen ihminen. Minä vapaasti valitsen seurata kehoni viestejä. Olen aikoinaan toiminut niitä vastaankin, mutta siitä tuli huono olo.
Vierailija kirjoitti:
Eihän kukaan ole aivoistaan ym. kehostaan erillinen ihminen. Minä vapaasti valitsen seurata kehoni viestejä. Olen aikoinaan toiminut niitä vastaankin, mutta siitä tuli huono olo.
Se 'minä' on nimenomaan aivosi ja niiden tila. Ja aivosi ovat luonnonlakien mukaan toimiva biologinen kone.
Meidän elimistö eli me emme ole vapaita mistään.
Ajatuksia ei voi päättää. Ne on kuin mainoksia ja ituja joita ponnahtaa.
Hengitystään ei voi pidättää, paastot murtuu. Me emme ole vapaita poistumaan edes aihe vapaalta minnekään.
Tietysti ihminen pystyy ohjaamaan elämäänsä. Jos ei pystyisi, se tarkottaisi että kaikki olisi jo ennalta määrättyä, mikä ei tietenkään pidä paikkaansa. Toki valintoihimme vaikuttavat ulkoiset ja synnynnäiset seikat, ja osa toimistamme on myös ihan primitiivireaktioiden alaisia, mutta ei se tarkoita etteikö ihmisellä olisi vapaata tahtoa niin kuten se käytännössä ymmärretään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se 'minä' on nimenomaan aivosi ja niiden tila. Ja aivosi ovat luonnonlakien mukaan toimiva biologinen kone.
Ja voin käyttää sitä konetta juuri siihen mihin haluan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta maailman epädeterministisyys näkyy - mitään Laplacen demonia ei ole olemassakaan.
"Voit päättää vain sellaista, mitä sinun genetiikkasi, elämänkokemuksesi ja ympäröivä maailma sinulle mahdollistaa. Se toki tuntuu siltä, kuin sinulla olisi vapaa tahto."
No tämä menee sitten filosofian puolelle että onko vapaa tahto olemassa vain jos ihminen voi tehdä aina ihan millaisia ratkaisuja tahansa.
Suurin osa ihmisistä kokee omaavansa vapaan tahdon jos heistä tuntuu että heillä on merkittävää vaikutusta siihen miten he ovat ja mitä tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti ihminen pystyy ohjaamaan elämäänsä. Jos ei pystyisi, se tarkottaisi että kaikki olisi jo ennalta määrättyä, mikä ei tietenkään pidä paikkaansa. Toki valintoihimme vaikuttavat ulkoiset ja synnynnäiset seikat, ja osa toimistamme on myös ihan primitiivireaktioiden alaisia, mutta ei se tarkoita etteikö ihmisellä olisi vapaata tahtoa niin kuten se käytännössä ymmärretään.
Tässäkin puuttuu luonnontieteelliset todisteet. Kerrot vain omia mielipiteitä faktoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kone olet juuri se 'sinä' ja se tuottaa ajatuksesi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kai kaikki universumissa on alkuräjähdyksestä lähtien tietyllä tavalla ennalta määrättyä ja etenee kuten etenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippu hyvin paljon siitä miten se vapaa tahto määritellään tai halutan määritellä. Osa ajettelee että meillä on vapaa tahto vasta jos mikään ei tahtoamme rajoita, toinen silloin kun meillä yleensä on jotain vaikutusta johonkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin puuttuu luonnontieteelliset todisteet. Kerrot vain omia mielipiteitä faktoina.
No itse asiassa painovoimankin perimmäinen olemus ja syntymekanismi on edelleen tieteelle arvoitus. Mutta koska voimme havaita sitä kaikkialla niin oletamme että se on olemassa.
Samoin havaitsemme vapaalta tahdolta vaikuttavaa toimintaa jatkuvasti joten ei ole mitenkään täysin perusteetonta olettaa että sellaista saattaa olla olemassa vaikka emme sellaisen vaikutusmekanismia tunnekaan.
Mä uskon et se on 50/50
Eli siis meillä jokaisella on oma rooli ja paikka ja tehtävä mihin omat elämänkokemukset ja tää maailma koittaa väkisin meitä asettaa, mutta sulla on myös mahdollisuus poiketa tältä polulta jos sä itse niin haluat. Se voi toki olla vaikeaa, koska se toinen tahto koittaa väkisin palauttaa sua sun omaan tehtävään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan kerron havaittavia faktoja. Semanttinen saivartelu ei kiinnosta paskankaan vertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kone olet juuri se 'sinä' ja se tuottaa ajatuksesi.
Jolloin ne ovat juuri minun ajatuksiani ja päätöksiäni. MOT.
Vierailija kirjoitti:
"Voit päättää vain sellaista, mitä sinun genetiikkasi, elämänkokemuksesi ja ympäröivä maailma sinulle mahdollistaa. Se toki tuntuu siltä, kuin sinulla olisi vapaa tahto."
No tämä menee sitten filosofian puolelle että onko vapaa tahto olemassa vain jos ihminen voi tehdä aina ihan millaisia ratkaisuja tahansa.
Suurin osa ihmisistä kokee omaavansa vapaan tahdon jos heistä tuntuu että heillä on merkittävää vaikutusta siihen miten he ovat ja mitä tekevät.
Niin, vapaa tahto on illuusio, ja me ei ikinä päästä vapaaksi siitä vapaan tahdon kokemuksesta, mikä meillä on. Asia on siis käytännössä merkityksetön.
Silti, vapaan tahdon määritelmää se ei täytä, ei siitä tarvitse käydä filosofista debattia. Kyllä vapaalla tahdolla on aina uskonnollisessa ja filosofisessa mielessä tarkoitettu juuri noista tekijöistä vapaata vapaata tahtoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse asiassa painovoimankin perimmäinen olemus ja syntymekanismi on edelleen tieteelle arvoitus. Mutta koska voimme havaita sitä kaikkialla niin oletamme että se on olemassa.
Samoin havaitsemme vapaalta tahdolta vaikuttavaa toimintaa jatkuvasti joten ei ole mitenkään täysin perusteetonta olettaa että sellaista saattaa olla olem
Kyllä aivotutkimus ja virtuaaliset neuroverkot jo osoittavat että mitään vapaata tahtoa ei oikeasti ole. Aivot ovat biologinen kone. Mutta koska koko prosessi on äärimmäisen monimutkainen ja epädeterministinen voidaan aivan hyvin käyttää termiä 'vapaa tahto'. Se 'vapaa tahto' on sitä mitä aivosi sylkevät ulos.
Ei itsemurha kyllä poikkea mistään muista valinnoista tuossa mielessä.