Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joillekin perheen sisäinen vaalisalaisuus on outo?

Vierailija
28.01.2024 |

Meillä lapsuudenkodissa oli ja sama on jatkunut omassa perheessä. Joillekin tämä tuntuu olevan kamalaa. Miksi? 

Kommentit (241)

Vierailija
181/241 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuulitakki-kansan luvattu maa... 

Maksetaan satanen, ettei naapuri saa viittäkymppiä.

"Vaalisalaisuuten" vedoten, pidetään turpa kiinni, että ketä tai mitä äänesti, jottei muut pitäjän pällit kivitä hengiltä. 

Sama juttu verojen kanssa. Brutot ja netot on niin helvetin tabuja. 

Ja se viimeinen, tipaton. Voi hyvä luoja sitä pullon pohjalle kyttäämistä ja ikenien verestelyä. Mutta annas olla kun helmikuu koittaa, sitten vedetään kaksin käsin ja ollaan niin reteetä poikaa kun tehtiin "parannus", ikäänkuin olisi käyty pastorin puheilla ja saatu synninpäästö. 

Pää pensaaseen vaan... 

Vierailija
182/241 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulta pyydettiin ensin. Ei muuta kuin nimeämään puolue, jonka puolueohjelmaan on kirjattu vanhusten heitteillejätön ja turvattoman koulutien edistäminen. Odotan mielenkiinnolla.

t. lainaamasi

Älä nyt viitsi pelleillä. Mun pointti on että persujen viestinnässä korostuu - enemmän kuin muiden - mm. turvallisen koulunkäynnin agenda. Se riittää mulle siihen että pidän persuja potentiaalisesti ääneni arvoisina. 

Suloisen sinisilmäinen usko sinulla. Oikein kun viestinnässä sanotaan niin tokihan se sitten pitää kuulua käytännön tasollakin puoleen arvoihin. Muistatko muuten, kun Demarit lupasivat, että uutta aktiivimallia ei tule? Ja miten kävikään, kun Demarit olivat hallituksessa? Tuossa nyt yksi nopea esimerkki siitä, miten luotettavia lupaukset ovat, kun siirrytään sanoista tekoihin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/241 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella neutraalia ja asiallista onkin tuo sinun viestisi sisältö :D

Toistetaan: 

"Itsekin, akateemisena ihmisenä, asiantuntijatyössä jo toista vuosikymmentä olleena, koen perussuomalaisten ideologian hyvinkin omakseni, mutta joudun hiljaa kuuntelemaan vihreiden ja vasemmistoystävieni naureskelua tyhmille persuille, joten en todellakaan tuo esiin omaa puoluekantaani. Pyrin itse neutraaliin ja arvostavaan suhtautumiseen, ketä tahansa kohtaan, ja olen kokenut eniten suvaitsemattomuutta niiden suvaitsevien suunnalta."

Kerro missä kohtaa tuo viesti ei ole neutraali tai asiallinen?

En kommentoinut tuota kohtaa, vaan sitä osuutta, joka oli ihan sinun itsesi kirjoittamaa eikä toiselta lainattua. 

Vierailija
184/241 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toistetaan: 

"Itsekin, akateemisena ihmisenä, asiantuntijatyössä jo toista vuosikymmentä olleena, koen perussuomalaisten ideologian hyvinkin omakseni, mutta joudun hiljaa kuuntelemaan vihreiden ja vasemmistoystävieni naureskelua tyhmille persuille, joten en todellakaan tuo esiin omaa puoluekantaani. Pyrin itse neutraaliin ja arvostavaan suhtautumiseen, ketä tahansa kohtaan, ja olen kokenut eniten suvaitsemattomuutta niiden suvaitsevien suunnalta."

Puhuttin SINUN viestistäsi. Ei sinun lainaamastasi viesistä. Sinun viestissä esim. kohta Luuletko että noinkin rakentavan kommentin kirjoittaja on kiinnostunut keskustelemaan persujen agendasta tuollaisen kärkkään syyttelijän kanssa? oli kaikkea muuta kuin neutraali ja asiallinen. 

Vierailija
185/241 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mun mielestä ole outoa. Lapsuudenperheessäni pidettiin visusti vain omassa tiedossa, että ketä oli äänestetty. Itse olen kuitenkin hyvin avoin ja suora ihminen, joten en osaa olla kertomatta läheisimmilleni esim. palkkaani, rahatilannettani, tunteitani, ajatuksiani tai sitä äänestämäni ehdokkaan nimeä. Joskus kyllä mietin, että ehkä ei tarvitsisi aina kertoa ihan kaikkea kaikille. Mutta joo, mun on tosi vaikea ajatella elämää, jossa en kertoisi kaikkea miehelleni. Toki ne keskustelut menevät siihen tyyliin, että aiheesta jutellessamme sanon aikovani äänestää xx:ää enkä ala tenttaamaan, ketä mieheni aikoo äänestää. Hänkin tosin oma-aloitteisesti sen kertoo.

Vierailija
186/241 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toistetaan: 

Nyt taisi sulla käydä pieni freudilainen lipsahdus. Tai oikeammin itsesi täysin pussiin puhuminen. Ensin väitit, että olet eri kirjoittaja ja kirjoitit kuin tuo sitaatti olisi jonkun toisen kirjoittama. Ja nyt kun sinun viestiäsi kommentoidaan, tuo sitaatti onkin omalta näppikseltäsi :D Jäit kiinni valehtelusta persupieni!

Vierailija
187/241 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En aloittaisi parisuhdetta, jos niinkin iso asia kuin puoluekanta pitäisi salata. Se on kuitenkin keskeinen viesti ihmisen arvoista, mitä puoluetta hän kannattaa. En esimerkiksi voisi kuvitella seurustelevani perussuomalaisten arvoja kannattavan kanssa. 

Mun mielestä perussuomalaisiin arvoihin kuuluu suomalaisista vanhuksista huolehtiminen ja turvallinen koulunkäynti. Vähän on outoa jos nuo asiat on sulle no-go.

Tämähän se. Yksi suurin syy, miksi koen politiikasta keskustelun (lue: ideologisten mielipiteiden esiintuomisen) vastenmielisenä usein, koska yleensä siihen liittyy tietyn ryhmän negatiivisena esittäminen.

Itsekin, akateemisena ihmisenä, asiantuntijatyössä jo toista vuosikymmentä olleena, koen perussuomalaisten ideologian hyvinkin omakseni, mutta joudun hiljaa kuuntelemaan v

Itse taas olen törmännyt lähinnä persuöyhötykseen, johon on liittynyt vahva kaikkihan me näin ajatellaan tyyliin. No ei ajatella, todellakaan. Itse en erityisesti edes pidä politiikan puhumisesta töissä. Perinteisesti uskonto ja politiikka on ollut töissä asioita, joista ei puhuta. 

Vierailija
188/241 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kokkari ei osaa pysyä ketjun aiheessa, vaan tuli täysin ulkopuolisena jankuttamaan asiasta, joka oli jo ajat sitten loppuunkäsitelty? Ymmärrän, että olet lojaali hallituskumppaneitasi kohtaan, mutta tämän ketjun aiheena on vaalisalaisuus, ei persujen tai minkään muunkaan puolueen arvot. Tai varsinkaan kokkarin pippelinmittalu. 

Sehän liitttyi olennaisesti ketjun aiheeseen. Jos kertoo äänestävänsä persuja (esim. vanhusten tai vaikka koulunkäynnin turvallisuuden takia) ja vastaanotto on samanlaista kuin tässä ketjussa, niin on erittäin tärkeää että pidetään vaalisalaisuus kulttuurillisesti voimassa jotta siihen voi vedota omassa elinpiirissään luontevasti sen sijaan että joutuisi selittelemään - mikä taas voisi johtaa erilaiseen äänestyskäyttäytymiseen.  

Vierailija
189/241 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä miten joku voi ajatella, että monipuolinenkin keskustelu politiikasta edellyttäisi oman ehdokkaan kertomista. Minä puhun aika paljonkin politiikasta kotona ja töissäkin, mutta harvoin kukaan suoraan sanoo ketä äänesti. Se vaan jotenkin ei ole tapana sitä sanoa ääneen? Sinällään voisin sen ainakin kotona sanoa, koska puolisoni kanssa ollaan aika samoilla linjoilla. 

Vierailija
190/241 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kokkari ei osaa pysyä ketjun aiheessa, vaan tuli täysin ulkopuolisena jankuttamaan asiasta, joka oli jo ajat sitten loppuunkäsitelty? Ymmärrän, että olet lojaali hallituskumppaneitasi kohtaan, mutta tämän ketjun aiheena on vaalisalaisuus, ei persujen tai minkään muunkaan puolueen arvot. Tai varsinkaan kokkarin pippelinmittalu. 

Sehän liitttyi olennaisesti ketjun aiheeseen. Jos kertoo äänestävänsä persuja (esim. vanhusten tai vaikka koulunkäynnin turvallisuuden takia) ja vastaanotto on samanlaista kuin tässä ketjussa, niin on erittäin tärkeää että pidetään vaalisalaisuus kulttuurillisesti voimassa jotta siihen voi vedota omassa elinpiirissään luontevasti sen sijaan että joutuisi selittelemään - mikä taas voisi johtaa erilaiseen äänestyskäyttäytymiseen.  

Jos perheen sisällä reaktio on vastaava kuin täällä, vaalisalaisuus on yksi perheen pienimmistä murheista. Siinä vaiheessa kannattaa juosta ja lujaa. Tai palstatermein JSSP.

Vierailija
191/241 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä moi. En ole kirjoittanut yhtään viestiä aloituksen jälkeen. 

Vierailija
192/241 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulta pyydettiin ensin. Ei muuta kuin nimeämään puolue, jonka puolueohjelmaan on kirjattu vanhusten heitteillejätön ja turvattoman koulutien edistäminen. Odotan mielenkiinnolla.

t. lainaamasi

Älä nyt viitsi pelleillä. Mun pointti on että persujen viestinnässä korostuu - enemmän kuin muiden - mm. turvallisen koulunkäynnin agenda. Se riittää mulle siihen että pidän persuja potentiaalisesti ääneni arvoisina. 

Suloisen sinisilmäinen usko sinulla. Oikein kun viestinnässä sanotaan niin tokihan se sitten pitää kuulua käytännön tasollakin puoleen arvoihin. Muistatko muuten, kun Demarit lupasivat, että uutta aktiivimallia ei tule? Ja miten kävikään, kun Demarit olivat hallituksessa? Tuossa nyt yksi nopea esimerkki siitä, miten luotettavia lupaukset ovat, kun siirrytään san

Eli sinusta on loogisempaa äänestää jotain sellaista puoluetta joka EI korosta koulunkäynnin turvallisuutta jos asia on itselle tärkeä??

Kai nyt jokainen tajuaa että lupaukset ja teot on kaksi eri asiaa. Mutta kyllä minä lähden siitä että todennäköisemmin se tekee jotain joka edes puhuu asiasta.

Pyritkö alentavalla kielenkäytölläsi kertomaan muutakin kuin vain asenteellisuudestasi?

Vierailija
193/241 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä miten joku voi ajatella, että monipuolinenkin keskustelu politiikasta edellyttäisi oman ehdokkaan kertomista. Minä puhun aika paljonkin politiikasta kotona ja töissäkin, mutta harvoin kukaan suoraan sanoo ketä äänesti. Se vaan jotenkin ei ole tapana sitä sanoa ääneen? Sinällään voisin sen ainakin kotona sanoa, koska puolisoni kanssa ollaan aika samoilla linjoilla. 

Herääkin kysymys, miksi ei ole. Miksi sitä ehdokkaan nimeä pitää varjella niin tarkasti? Emme kuitenkaan toivottavasti elä yhteiskunnassa, jossa normaalielämässä reaktiot puoluekantoihin ovat samanlaisia kuin av-palsalla. Varsinkaan perheen kesken. 

Vierailija
194/241 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla kotioloissa vastaantotto on samanlainen kuin tässä ketjussa, suosittelen vahvasti hankkiutumaan eroon puolisostasi asap. Ei ole  terve suhde teillä, jos av-palstan tyyliin reagoitte eriäviin mielipiteisiin. Normaalissa elämässähän kenenkään ei erikseen tarvitse selitetllä vaalisalaisuutta, koska kaikki ovat sen oppineet jo peruskoulussa. Tämä palsta on ihan eri todellisuus kuin normaali elämä. 

Vierailija
195/241 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. lainaamasi

Suloisen sinisilmäinen usko sinulla. Oikein kun viestinnässä sanotaan niin tokihan se sitten pitää kuulua käytännön tasollakin puoleen arvoihin. Muistatko muuten, kun Demarit lupasivat, että uutta aktiivimallia ei tule? Ja miten kävikään, kun Demarit olivat hallituksessa? Tuossa nyt yksi nopea esimerkki siitä, mi

Kaikki puoleet niitä korostavat. Älä ole typerys. Äläkä vääristele toisten sanomisia. 

Vierailija
196/241 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. lainaamasi

Suloisen sinisilmäinen usko sinulla. Oikein kun viestinnässä sanotaan niin tokihan se sitten pitää kuulua käytännön tasollakin puoleen arvoihin. Muistatko muuten, kun Demarit lupasivat, että uutta aktiivimallia ei tule? Ja miten kävikään, kun Demarit olivat hallituksessa? Tuossa nyt yksi nopea esimerkki siitä, mi

Et ole vieläkään nimennyt puoluetta, joka niitä EI korosta. Nimeäpä ensin edes yksi sellainen. Jatketaan keskustelua sen jälkeen. Ja jätä nuo turhat oman mielikuvituksesi tuottamat oletukset muista kirjoittajista tekemättä. Ihan vain kirjoitat puoleen nimen. 

Vierailija
197/241 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toistetaan: 

Nyt taisi sulla käydä pieni freudilainen lipsahdus. Tai oikeammin itsesi täysin pussiin puhuminen. Ensin väitit, että olet eri kirjoittaja ja kirjoitit kuin tuo sitaatti olisi jonkun toisen kirjoittama. Ja nyt kun sinun viestiäsi kommentoidaan, tuo sitaatti onkin omalta näppikseltäsi :D Jäit kiinni valehtelusta persupieni!

Mitä ihmettä nyt taas. Tuo pitkä teksti ei edelleenkään ole minun vaan pari sivua aikaisemmin jonkun toisen kirjoittama. 

Vierailija
198/241 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko tää persujen äänenkannattaja jo rauhoittua. Vaalitulos ratkesi jo. Enää ei tarvitse yrittää kalastella ääniä omalle puolueelle. Se juna meni jo teiltä. 

Vierailija
199/241 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos perheen sisällä reaktio on vastaava kuin täällä, vaalisalaisuus on yksi perheen pienimmistä murheista. Siinä vaiheessa kannattaa juosta ja lujaa. Tai palstatermein JSSP.

Samaa mieltä, mutta varmasti näitä on tai olisi jos vaalisalaisuuteen ei olisi niin helppo vedota. Ja tuo akateemikko edellä kertoi vastaavasta tilanteesta omassa työ-yhteisössään. Jos henkilökohtainen vaalisalaisuus ei olisi niin pyhä kuin se edelleen on, se loisi monta hankalaa tilannetta lisää.

Vierailija
200/241 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toistetaan: 

Nyt taisi sulla käydä pieni freudilainen lipsahdus. Tai oikeammin itsesi täysin pussiin puhuminen. Ensin väitit, että olet eri kirjoit

No miksi sitten nostit sen esiin, kun SINUN viestisi asiallisuutta ja neutraaliutta kyseenalaistettiin? SINUN viestisi, ei sinun lainaamasi viestin. Kannattaa opetella lukemaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi viisi