Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joillekin perheen sisäinen vaalisalaisuus on outo?

Vierailija
28.01.2024 |

Meillä lapsuudenkodissa oli ja sama on jatkunut omassa perheessä. Joillekin tämä tuntuu olevan kamalaa. Miksi? 

Kommentit (241)

Vierailija
141/241 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni vaalisalaisuus on hyvä asia perheen sisälläkin, sillä aina on olemassa rajattomia ihmisiä. Juuri tällä viikolla enoni öyhysi, miten kaikkien pitää äänestää Halla-ahoa, ja jopa alaikäiset lapseni joutuivat sen paasauksen kohteeksi. Helpommalla pääsee kun pitää puoluekantansa omana tietonaan. 

Lapsilleni kerron asiallisesti eri puolueiden hyvistä ja huonoista puolista, mutta korostan että heidän pitää isoina tehdä päätöksensä itse.

Mieheni kanssa puhumme paljon poliittisista tapahtumista, mutta ei minun tarvitse tietää hänen äänestyspäätöksestään eikä hänen minun.

Vierailija
142/241 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En aloittaisi parisuhdetta, jos niinkin iso asia kuin puoluekanta pitäisi salata. Se on kuitenkin keskeinen viesti ihmisen arvoista, mitä puoluetta hän kannattaa. En esimerkiksi voisi kuvitella seurustelevani perussuomalaisten arvoja kannattavan kanssa. 

Mun mielestä perussuomalaisiin arvoihin kuuluu suomalaisista vanhuksista huolehtiminen ja turvallinen koulunkäynti. Vähän on outoa jos nuo asiat on sulle no-go.

Mun mielestä nuo ovat ihan yleisinhimilliä arvoja. Eivät mitenkään erityisesti perussuomalaisten arvoja. Toki voit nimetä puolueen, joka erikseen kannattaa vanhusten heitteillejättöä ja turvatonta koulunkäyntiä. Olisi kiinnostavaa kuulla, minkä puolueen puolueohjelmaan sellaiset arvot kuuluvat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/241 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi siis olisi niin tärkeää tietää ketä puoliso äänestää? Meillä kyllä siis puhutaan politiikkaa ja tiedän suunnilleen mitä puoluetta kukin todennäköisimmin äänestää jne., mutta ei ole koskaan ollut tapana tarkemmin eritellä ehdokasta. Ei minua edes kiinnosta tietää, ei kuulu minulle mitenkään. Avoimuus ja luottamus on tärkeitä arvoja parisuhteessa, mutta ihmisellä on myös parisuhteessa oikeus tiettyyn yksityisyyteen. 

Vierailija
144/241 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni ei ole koskaan kertonut puoluekantaansa eikä myöskään äitini. Vanhalle kansalle äänestäminen oli totinen paikka. Siellä laitettiin parasta pukua päälle mitä vaatekaapissa oli.

Vierailija
145/241 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni vaalisalaisuus on hyvä asia perheen sisälläkin, sillä aina on olemassa rajattomia ihmisiä. Juuri tällä viikolla enoni öyhysi, miten kaikkien pitää äänestää Halla-ahoa, ja jopa alaikäiset lapseni joutuivat sen paasauksen kohteeksi. Helpommalla pääsee kun pitää puoluekantansa omana tietonaan. 

Lapsilleni kerron asiallisesti eri puolueiden hyvistä ja huonoista puolista, mutta korostan että heidän pitää isoina tehdä päätöksensä itse.

Mieheni kanssa puhumme paljon poliittisista tapahtumista, mutta ei minun tarvitse tietää hänen äänestyspäätöksestään eikä hänen minun.

Samaa mieltä. Vaalisalaisuus on tärkeää saada pitää myös lähisuhteissa ja minkäänlainen painostus oman ehdokkaan paljastamiseen on ehdottomasti väärin. Koska joillekin politiikka on niin vahvasti tunteita herättävä aihe, eikä vaikka eri puolueen äänestäminen käy ollenkaan vaan aiheuttaa kauhean riidan.

Vierailija
146/241 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi siis olisi niin tärkeää tietää ketä puoliso äänestää? Meillä kyllä siis puhutaan politiikkaa ja tiedän suunnilleen mitä puoluetta kukin todennäköisimmin äänestää jne., mutta ei ole koskaan ollut tapana tarkemmin eritellä ehdokasta. Ei minua edes kiinnosta tietää, ei kuulu minulle mitenkään. Avoimuus ja luottamus on tärkeitä arvoja parisuhteessa, mutta ihmisellä on myös parisuhteessa oikeus tiettyyn yksityisyyteen. 

Miksi ajattelet, että se on erityisen tärkeää, jos äänestysasiat kerrotaan? Kerrotaanhan puolisolle paljon muutakin. Osa hyvin täkeitä, osa ei-lainkaan tärkeitä asioita. En usko, että kenellekään normaalille ihmiselle on mitenkään pakottavan tärkeää tietää, ketä puoliso äänesti. Moni vain ei koe tarpeelliseksi myöskään pitää sitä omana tietonaan ja siksi se tulee kerrottua puolisolle. Samaan tyyliin kuin kertoo, että näinpä muuten Väänäsen Pekkaa Prismassa tai kävin työmatkalla hakemassa sen Vili-Emilian nallen, joka jäi päikkyyn. 

Vierailija
147/241 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on rehellisesti sanottuna vähän naiivia salailla tällaista asiaa puolisoltaan. Vähän sellainen lasten "häh häh hää etpäs tiedäkään" tilanne. Varsinkin, jos taustalla ei ole mitään pelkoa riidasta tms. Ja jos on, tilanne on äärimmäisen huolestuttava. 

Minusta on kummallista jos se pitäisi kertoa. Mitä se puoliso sillä tiedolla tekee? 

Vierailija
148/241 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Vaalisalaisuus on tärkeää saada pitää myös lähisuhteissa ja minkäänlainen painostus oman ehdokkaan paljastamiseen on ehdottomasti väärin. Koska joillekin politiikka on niin vahvasti tunteita herättävä aihe, eikä vaikka eri puolueen äänestäm

Täällä on kummallinen ajatus siitä, että vaalisalaisuuden pitämiselle ainut vaihtoehto on painostaa ja udella rajattomasti. Ettekö te pysty keskustelemaan asioista ilman painostusta ja urkkimista vai mistä tuo ajatus kumpuaa? 

Vierailija
149/241 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on rehellisesti sanottuna vähän naiivia salailla tällaista asiaa puolisoltaan. Vähän sellainen lasten "häh häh hää etpäs tiedäkään" tilanne. Varsinkin, jos taustalla ei ole mitään pelkoa riidasta tms. Ja jos on, tilanne on äärimmäisen huolestuttava. 

Minusta on kummallista jos se pitäisi kertoa. Mitä se puoliso sillä tiedolla tekee? 

Eihän kukaan ole sanonut, että se PITÄÄ kertoa. Ja jos mietitään "mitä se puoliso sillä tiedolla tekee" näkökulmasta niin menee hyvin hiljaiseksi pariskuntien välit. Nimittäin aika harvalla asialla, jonka puolisolle kertoo, se puoliso erityisemmin tekee jotain. 

Vierailija
150/241 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ajattelet, että se on erityisen tärkeää, jos äänestysasiat kerrotaan? Kerrotaanhan puolisolle paljon muutakin. Osa hyvin täkeitä, osa ei-lainkaan tärkeitä asioita. En usko, että kenellekään normaalille ihmiselle on mitenkään pakottavan tärkeää tietää, ketä puoliso äänesti. Moni vain ei koe tarpeelliseksi myöskään pitää sitä omana tietonaan ja siksi se tulee kerrottua puolisolle. Samaan tyyliin kuin kertoo, että näinpä m

No siis ihan 100% tämän keskustelun perusteella olen päätellyt että se joillekin on tärkeää. Jos se ei olisi, ei tätäkään aloitusta olisi tehty, koska kukaan ei pitäisi asiaa mitenkään ihmeellisenä, kumminkaan päin. 

Vierailija
151/241 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä. Mutta monille kertominen on luonteva asia, jossa ei ole mitään ihmeellistä. Miksi sinun mielestäsi ei saa kertoa, jos haluaa? Mietitkö kaiken muunkin kertomasti kohdalla, mitä puolisosi sillä tiedolla tekee? 

Vierailija
152/241 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän kukaan ole sanonut, että se PITÄÄ kertoa. Ja jos mietitään "mitä se puoliso sillä tiedolla tekee" näkökulmasta niin menee hyvin hiljaiseksi pariskuntien välit. Nimittäin aika harvalla asialla, jonka puolisolle kertoo, se puoliso erityisemmin tekee jotain. 

Mikä siinä sitten on ongelma jos ei kerro? Voihan asioista keskustella vaikka ei suoraan sanoisi ketä äänestää. En ymmärrä tätä koko keskustelua. En ole ikinä edes ajatellut asiaa ja että tää vois joillekin olla joku parisuhteen luottamus-asia :D 

Vierailija
153/241 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri: Meillä on ainakin virinnyt paljon mielenkiintoisia keskusteluja sen pohjalta, kun on käyty läpi mitä toinen äänesti ja miksi. Tai näissä vaaleissa ketä. Emme tietenkään pakota toista kertomaan, jos toinen ei halua, mutta meistä kummallekin on ollut ihan luonnollinen asia kertoa omasta aloitteesta tämäkin asia. Vaalisalaisuus on hyvä asia, mutta siihen ei mielestäni ole tarpeen suhtautua liian ehdottomasti. Osan mielestä tuntuu olevan melkein maanpetos, jos menee paljastamaan äänestysasiansa ihmiselle, jonka kanssa jakaa kodin ja elämän. 

Vierailija
154/241 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos perustelet ittelles niin mikset muille :D ei tää ny niin vakavaa ole. kui helposti ne suhteet katkee

Vierailija
155/241 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulle, natsittelija, ei yksinkertaisesti kykene edes vastaamaan mitään.

Korjaa ensin omaa asennettasi; et ole erityisen vastaanottavainen. Tuo on juuri sitä asioiden paisuttelua, vääristelyä, mikä on erittäin haitallista.

Onko oma viestisi mielestäsi kovinkin vastaanottavainen ja neutraali? 

Miksi kaivat kuoppaasi edelleen vaikka jokainen näkee ketjusta kumpi pysyi asialinjalla ja kumpi ei.

Vierailija
156/241 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä sitten on ongelma jos ei kerro? Voihan asioista keskustella vaikka ei suoraan sanoisi ketä ääne

Ei mikään. Minun puolestani jokainen saa kertoa tai olla kertomatta ihan oman valintasa mukaan. Itse vain en koe millään muotoa tarpeelliseksi salata tällaista asiaa. Mutta jos puolisoni kokisi, en tietenkään vaatisi häntä kertomaan. Ymmärrän myös sinun näkemyksesi siitä, että on tärkeää varjella sitä nimeä (tai numeroa), jonka lappuun kirjoitti. Minulle se vain ei ole tärkeää ja koen jopa saavani enemmän keskusteluista irti, kun ei tarvitse vältellä nimen sanomista. Varsinkin henkilövaaleissa, kuten nämä presidentin vaalit ovat. Eduskuntavaaleissa taasen ehdokkaalla sinällään ei ole väliä. Siellä puolue on merkittävämpi seikka. 

Vierailija
157/241 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulle, natsittelija, ei yksinkertaisesti kykene edes vastaamaan mitään.

Korjaa ensin omaa asennettasi; et ole erityisen vastaanottavainen. Tuo on juuri sitä asioiden paisuttelua, vääristelyä, mikä on erittäin haitallista.

Onko oma viestisi mielestäsi kovinkin vastaanottavainen ja neutraali? 

Miksi kaivat kuoppaasi edelleen vaikka jokainen näkee ketjusta kumpi pysyi asialinjalla ja kumpi ei.

Jotenkin ei yhtään yllätä, että persu ei osaa vastata esitettyyn kysymykseen. Ja vika on aina muissa. Ei ikinä itsessä :D

Vierailija
158/241 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri: Meillä on ainakin virinnyt paljon mielenkiintoisia keskusteluja sen pohjalta, kun on käyty läpi mitä toinen äänesti ja miksi. Tai näissä vaaleissa ketä. Emme tietenkään pakota toista kertomaan, jos toinen ei halua, mutta meistä kummallekin on ollut ihan luonnollinen asia kertoa omasta aloitteesta tämäkin asia. Vaalisalaisuus on hyvä asia, mutta siihen ei mielestäni ole tarpeen suhtautua liian ehdottomasti. Osan mielestä tuntuu olevan melkein

Me on kyllä käyty mielenkiintoisia keskusteluja ilman että kumpikaan kertoisi ketä äänestää. Usein se äänestyspäätöskin lopulta syntyy niitten yhteisten pohdintojen jälkeen. Minulle on ihan yhdentekevää paljastaako kukin asiaa puolisolle vai ei, joskus olen itse sanonut oman ehdokkaani ja joskus en, mutta olen kyllä ihmeissäni miten jotkut vetää tämmöisestä asiasta päätelmiä toisten parisuhteen tilasta. 

Vierailija
159/241 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En aloittaisi parisuhdetta, jos niinkin iso asia kuin puoluekanta pitäisi salata. Se on kuitenkin keskeinen viesti ihmisen arvoista, mitä puoluetta hän kannattaa. En esimerkiksi voisi kuvitella seurustelevani perussuomalaisten arvoja kannattavan kanssa. 

Mun mielestä perussuomalaisiin arvoihin kuuluu suomalaisista vanhuksista huolehtiminen ja turvallinen koulunkäynti. Vähän on outoa jos nuo asiat on sulle no-go.

Mun mielestä nuo ovat ihan yleisinhimilliä arvoja. Eivät mitenkään erityisesti perussuomalaisten arvoja. Toki voit nimetä puolueen, joka erikseen kannattaa vanhusten heitteillejättöä ja turvatonta koulunkäyntiä. Olisi kiinnostavaa kuulla, minkä puolueen puolueohjelmaan sellaiset arvot kuuluvat. 

Nimeä puolue joka korostaa noita asioita enemmän kuin perussuomalaiset? Siitähän asiassa on kysymys. Itselle tärkeitä asioita eniten korostava puolue valikoituu äänen kohteeksi. On siellä sellaistakin mistä en ole samaa mieltä tai ainakaan yhtä kärkkäästi, mutta elämä ei ole täydellistä kuten ei kukaan ihminenkään. 

Vierailija
160/241 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämäkö on se aisia joka jakaa suhteen kahtia? kasvakaa aikuiseks. tapparan ja ilveksen miehetkin tulee toimeen, naurettavaa.