Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joillekin perheen sisäinen vaalisalaisuus on outo?

Vierailija
28.01.2024 |

Meillä lapsuudenkodissa oli ja sama on jatkunut omassa perheessä. Joillekin tämä tuntuu olevan kamalaa. Miksi? 

Kommentit (241)

Vierailija
41/241 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä parisuhde perustuu rehellisyyteen ja avoimmuuteen. Emmekä keksi yhtään syytä, miksi tämä ei voisi koskea myös äänestämistä. 

Kuulostat tyypiltä, jonka vuoksi äänestyskoppiin ei pääse muut kuin äänestäjä itse. 

-ohis

Miksi sinne pitäisi muita päästä? (poislukien avustajat, jotka itse asiassa pääsevät tarvittaessa mukaan)

t. eri

Vierailija
42/241 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kertonut alakouluikäisille lapsilleni ketä äänestän, kun he ovat sitä kysyneet. Ollaan myös juteltu ketä he äänestäisivät (sitä ehdokasta, jonka mainos on bussipysäkillä koulumatkan varrella). Kun ovat katsoneet kanssani vaaliväittelyitä, niin on yleisellä tasolla puhuttu myös eri puolueiden eroista. 

Mieheni ei sano mitään, eikä kerro ketä äänestää, koska "se on jokaisen oma asia". Tämä on minusta hieman harmi, koska hyvä kasvatuksellinen tilaisuus hukataan.

Miehesi on fiksu ja kasvattaa lapsiaan kuten kuuluu. Äänestäminen on jokaisen oma asia ja vaalisalaisuus demokratian kulmakivi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/241 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kertonut alakouluikäisille lapsilleni ketä äänestän, kun he ovat sitä kysyneet. Ollaan myös juteltu ketä he äänestäisivät (sitä ehdokasta, jonka mainos on bussipysäkillä koulumatkan varrella). Kun ovat katsoneet kanssani vaaliväittelyitä, niin on yleisellä tasolla puhuttu myös eri puolueiden eroista. 

Mieheni ei sano mitään, eikä kerro ketä äänestää, koska "se on jokaisen oma asia". Tämä on minusta hieman harmi, koska hyvä kasvatuksellinen tilaisuus hukataan.

Sehän on nimenomaan hyvä kasvatuksellinen tilaisuus, että toimitte eri tavoin. Lapset oppivat siitä, että politiikasta ja ehdokkaista saa keskustella, mutta jokaisella on oikeus myös pitää äänestysasiat salaisuutena, jos niin haluaa. Erittäin tärkeä oppi lapsille oppia kunnioittamaan muiden ihmisten rajoja sekä sitä, että ihmisillä on erilaisia tapoja toimia. Olethan muistanut kertoa la

Hah, en, mikä ihmeen mieheni selittäjä minä olisin! Eiköhän se siinä tullut selväksi jo, kun isänsä sanoi, että yksityisasia, ei siinä kukaan alkanut mitään tivaamaan :)

Vierailija
44/241 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehesi on fiksu ja kasvattaa lapsiaan kuten kuuluu. Äänestäminen on jokaisen oma asia ja vaalisalaisuus demokratian kulmakivi. 

Vaalisalaisuus ei tarkoita sitä, etteikö ehdokkaista saisi keskustella ja halutessaan kertoa, ketä äänesti. Vaalisalaisuus tarkoitta vain sitä, että kenenkään ei ole pakko kertoa, ketä äänesti ja äänestys on järjestettävä niin, että yksityisyys säilyy. 

Vierailija
45/241 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kenenkään tietysti ole pakko kertoa ketä on äänestänyt, mutta tällainen vaalisalaisuuden pyhyyden korostaminen on vain yksi muoto glorifioida suomalaista puhumattomuuden kulttuuria.

Vierailija
46/241 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee mieleen että on muutakin salattavaa. Isälläni oli peräsuolen laskeuma, joka piti salata. Salaili myös vaaleissa kaikkea.

Miksi sitä ei operoitu? Onko periytynyt sinulle?

Vierailija
47/241 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi outoa, jos omassa perheessä ei edes voi puhua politiikasta, puhumattakaan mistä melkein mistä tahansa muusta aiheesta. 

Vierailija
48/241 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän on nimenomaan hyvä kasvatuksellinen tilaisuus, että toimitte eri tavoin. Lapset oppivat siitä, että politiikasta ja ehdokkaista saa keskustella, mutta jokaisella on oikeus myös pitää äänestysasiat salaisuutena, jos niin haluaa. Erittäin tärkeä oppi lapsille oppia kunnioittamaan muiden ihmisten rajoja sekä sitä, että ihmisillä on

Ei alakouluikäiset vielä välttämättä tiedä, mitä vaalisalaisuus tarkoittaa. Yksityisasia on eri asia kuin vaalisalaisuus. Fiksu äiti olisi käyttänyt tilaisuuden hyväksi ja opettanut lapsille demokratian perusasioita. Mutta sinä syytät vain miestä, joka käyttää demokraattisia oikeuksiaan eikä paljasta sinulle äänestystoimintaansa. Taitaa kismittää sinua, kun kaikki eivät ole samanlaisia lörppäsuita kuin sinä. 

Vierailija
49/241 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua nyt ei kiinnosta pätkääkään ketä vaikka puolisoni äänesti (tuli kyllä puheeksi/kertoi itse) mutta tuntuu että tuo "vaalisalaisuus" on vanhemmille ihmisille jokin juttu. Onko peruja jopa jostain sisällissodasta mikä oli pitkään kansallinen trauma.

Se perustuu nimenomaan sisällissotaan.

Vierailija
50/241 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä ehdokkassa hävetää niin paljon, ettei edes omalle puolisolle voi kertoa, ketä äänesti? 

No jos vaikka äänestää Halla-ahoa hölmöyksissään. Siitä voi tulla vaikka avioero. 

Vierailija
51/241 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän on ihan miten vain, ja kaikki kuuluu normin kirjoon. Omassa lapsuudenkodissa tiedettiin ja keskitettiinkin samalle ;) Mieskin kertoo, mut nyt omat lapset on ihan ihmeen salamyhkäisiä. Välillä saan puserrettua tiedon, mut en välttis. He ovat oppineet (jostain, mistä, koulusta?), et vaalisalaisuutta ei pitäisi kertoa.

Eikä ole kyse siitä, et painostettais heitä ajattelemaan samoin kuin itse, ollaan korostettu aina että ei todellakaan tartte keskittää samoihin!

Vierailija
52/241 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on ihan miten vain, ja kaikki kuuluu normin kirjoon. Omassa lapsuudenkodissa tiedettiin ja keskitettiinkin samalle ;) Mieskin kertoo, mut nyt omat lapset on ihan ihmeen salamyhkäisiä. Välillä saan puserrettua tiedon, mut en välttis. He ovat oppineet (jostain, mistä, koulusta?), et vaalisalaisuutta ei pitäisi kertoa.

Eikä ole kyse siitä, et painostettais heitä ajattelemaan samoin kuin itse, ollaan korostettu aina että ei todellakaan tartte keskittää samoihin!

Miksi sinun pitäisi saada tietää, ketä lapsesi äänestävät? Mitä se sinulle kuuluu? 

Vierailija
53/241 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi outoa, jos omassa perheessä ei edes voi puhua politiikasta, puhumattakaan mistä melkein mistä tahansa muusta aiheesta. 

Entä sinun perheessäsi, saako siellä puhua vaikka Jeesuksesta?

Vierailija
54/241 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinun pitäisi saada tietää, ketä lapsesi äänestävät? Mitä se sinulle kuuluu? 

Koska olen utelias.

Vierailija
55/241 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on molempien lapsuuskodeissa puhuttu avoimesti politiikasta. Sama jatkuu edelleen. Teinitkin tietää ketä äänestimme. He puhuvat myös avoimesti ja olivat tehneet koulussa vaalikoneet. Näistäkin juteltiin. Meille ihan normaalia yhteiskunnallista keskustelua.

Vierailija
56/241 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen olen oppinut, että jos naisten kanssa puhuu politiikasta, menee keskustelu lopulta siihen, että minä olen hirveä ihminen. Siksi jutellaan nämä mieluummin miesten saunaillassa.

Vierailija
57/241 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska olen utelias.

Juuri siksi ne ei sinulle kerro. Tahallaan salaavat, koska tietävät, että sinua kismittää, kun et saa urkittua tätäkin asiaa tietoosi. Fiksuja lapsia sinulla, kun osaavat tuolla tavoin härkkiä äitinsä kyltymättömän uteliasta luonnetta. Uteliaathan eivät yleensä osaa pitää asioita omana tietonaan, joten senkin puoleen fiksua olla kertomatta kaikkea sinulle. 

Vierailija
58/241 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä parisuhde perustuu rehellisyyteen ja avoimmuuteen. Emmekä keksi yhtään syytä, miksi tämä ei voisi koskea myös äänestämistä. 

Kuulostat tyypiltä, jonka vuoksi äänestyskoppiin ei pääse muut kuin äänestäjä itse. 

-ohis

Mikä avoimessa ja rehellisessä parisuhteessa saa sinut päättelemään tuollaisia?

Ja äänestyskoppiin pääsee kyllä tarvittaessa avustaja. Olen ollut itsekin mukana, kun toimin näkövammaisen henkilön avustajana työkseni. 

Onko puolisosi siis näkövammainen. Meidän avoin ja rehellinen parisuhde perustuu siihen, että ihmisellä on myös niin halutessaan oma yksityisyytensä. 

Puolison äiti on tällainen muiden äänien utelija/juoruaja ja on selkeästi jättänyt puolisooni trauman. Kertoo jos kertoo. en kysele.

Vierailija
59/241 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska olen utelias.

No, ei ihme etteivät sinulle kerro, ketä äänestävät. 

Vierailija
60/241 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan aika herttaista, että jotkut pitää tuota niin merkittävänä asiana, että pitää läheisiltäänkin salassa. 

Mulle siis on ihan sama, huudatko sen koko maailmalle vai etkö sano kenellekään, itselleni vaan jotenkin hassu ajatus pitää vaalisalaisuutta samanlaisena salaisuutena kuin jotain syrjähyppyä tms. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kahdeksan