Onko kukaan kasvattanut lastaan puhumaan neljää kieltä?
Olen raskaana, ja nyt olemme miehen kanssa keskustelleet siitä, miten opettaa tulevalle lapselle eri kieliä.
Tarkoituksenamme on opettaa:
- suomea
- mieheni äidinkieltä
- sen maan kieltä, jossa tällä hetkellä asumme
- englantia (minä ja mieheni puhumme tätä natiivin tasolla, ja vietämme paljon aikaa nykyisen kotimaamme ja Englannin välillä).
Olen tutkinut aihetta jonkin verran, ja ilmeisesti on täysin mahdollista saada tämä onnistumaan. Onko täällä kenelläkään omia kokemuksia ja vinkkejä?
Kommentit (146)
Nico Rosberg on puhunut pienestä pitäen neljää kieltä (ei tosin suomea).
Vanhemman oma tunnekieli on hänen äidinkielensä, josko aloittaisitte puhumalla kumpikin omaa äidinkieltänne.
Miksi pitäisi? Englanti riittää mainiosti, sillä pärjää jokapaikassa.
Vierailija kirjoitti:
Suositus on että kumpikin puhuu lapselle omaa äidinkieltään ja niistä toinen on kotikieli.
Muuten on riskinä saada aikaan lapsi, jolla ei ole yhtään ainutta vahvaa tunnekieltä.
Jeps, näin meillä toimittiin. Äiti puhui suomea, isä omaa kieltään (maassa jossa asuttiin) ja yhteinen kieli oli asumismaankieli. Aivan älytöntä yrittää opettaa jotain tankeroenglantia lapselle, sillä tuskin kukaan ulkomaalainen puhuu virheetöntä englantia. Kun lapsi oppii alusta asti kaksi kieltä, hänen aivonsa kehittyvät oppimaan kieliä aivan toisella tavalla kuin yksikielisisten (tästä on tehty tieteellisiä tutkimuksia). Omat lapsemme puhuvat nyt aikuisina neljää kieltä ja oppiminen on ollut todella helppoa. Vanhin lapsista asuu myös ulkomailla ja työskentelee englanniksi natiivin tasoisella englannilla.
Kahdella kielellä aloittaisin, ja siinä on oltava johdonmukainen!
Minulla kielitaito on suomi, stadi ja pillun nuoleminen.
No esim. Stubbien lapset ovat puhuneet isänsä kanssa ruotsia, äitinsä kanssa englantia ja lastenhoitajan kanssa suomea. Saattavat osata ranskaakin, koska ovat asuneet Brysselissä.