Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kukaan kasvattanut lastaan puhumaan neljää kieltä?

Vierailija
28.01.2024 |

Olen raskaana, ja nyt olemme miehen kanssa keskustelleet siitä, miten opettaa tulevalle lapselle eri kieliä.

Tarkoituksenamme on opettaa:

- suomea

- mieheni äidinkieltä 

- sen maan kieltä, jossa tällä hetkellä asumme 

- englantia (minä ja mieheni puhumme tätä natiivin tasolla, ja vietämme paljon aikaa nykyisen kotimaamme ja Englannin välillä).

Olen tutkinut aihetta jonkin verran, ja ilmeisesti on täysin mahdollista saada tämä onnistumaan. Onko täällä kenelläkään omia kokemuksia ja vinkkejä? 

Kommentit (146)

Vierailija
21/146 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten lapsella ei ole ollenkaan äidinkieltä. Mikään kielistä ei tunnu oikealta, vaan aina puhuu jotain vierasta kieltä.

Siis eikö mielestäsi suomenruotsalaisilla ole äidinkieltä, jos he puhuvat sekä suomea että ruotsia? Onhan heillä äidinkieli, useampikin. Kaksikielisyys on hyvin yleistä, ja monissa maissa ihmiset kasvavat puhuen kolmea tai jopa neljää kieltä. Olen sitä mieltä, että kielten osaaminen on rikkaus. Tutkimukset osoittavat, että monikieliset lapset hyötyvät taidoistaan monin tavoin, ja heidän kognitiivinen joustavuutensa sekä kielitaitonsa kehittyvät paremmin verrattuna yksikielisiin. Lisäksi kielitaito avaa ovia erilaisiin kulttuureihin ja voi parantaa mahdollisuuksia työelämässä. Mielestäni olisi vielä surullisempaa, jos lapsi ei oppisi esimerkiksi toisen vanhempansa kieltä, sillä silloin hän saattaisi tuntea pikemminkin juurettomuutta.

Vierailija
22/146 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsi, suomi ja englanti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/146 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti sun tuleva lapsi tulee oppimaan nuo kielet ihan varkain. Niin kävi myös mulle aikoinaan, kun mun kotikieliä olivat puola ja venäjä. Niiden lisäksi opin siis puhumaan myös suomea ja englantia. En katso, että mun sanavarasto on missään noista kielistä keskivertopuhujaa heikompi. Esimerkiksi suomen kielestä kirjoitin laudaturin. 

Mutta kirjoitit sen silti suomena (S2), et äidinkielenä?

Ei, vaan kirjoitin suomen äidinkielen tasoisena. Käytin tuollaista ilmaisua pelkästään siksi, koska venäjä on mun äidinkieli. 

Vierailija
24/146 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En suosittele. Puhukaa kumpikin omaa äidinkieltänne hänelle. Auttakaa omaksumaan myös asuinpaikkanne kieli. Muut kerkeää myöhemmin oppia tarpeen mukaan. Lapsien kielellinen lahjakkuus vaihtelee paljon. Vahva äidinkieli on kaikille tärkein. 

Ollaan mietitty tätä, mutta mielestämme lapselle on enemmän hyötyä siitä, että hän oppii neljää kieltä. Minun ja mieheni äidinkielet ovat jo itsessään tärkeitä, sillä haluamme, että lapsi oppii tuntemaan juurensa ja kulttuurinsa paremmin. Nykyisen kotimaan kieli taas on tärkeä siksi, että lapsi pystyy elämään helposti kotimaassaan.

Englanti taas on se yhteinen kieli minun ja mieheni välillä, ja olemme molemmat asuneet englanninkielisessä maassa pitkään (minä 15 vuotta, mies 30 vuotta, kumpikin puhumme toistemme äidinkieltä, mutta emme läheskään niin hyvin kuin englantia), ja meillä on paljon yhteyksiä sinne, ja vietämme siellä paljon aikaa. Nykyinen kotimaamme ei myöskään ole se paikka, johon aioimme jäädä lopullisesti, vaan todennäköisesti tulee jossain vaiheessa muutto maahan, jossa tarvitsemme jälleen englantia.

Vierailija
25/146 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän muksu oppi itsestään neljä kieltä.

Tämä. Lapsi oppii itse.

Vierailija
26/146 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En suosittele. Puhukaa kumpikin omaa äidinkieltänne hänelle. Auttakaa omaksumaan myös asuinpaikkanne kieli. Muut kerkeää myöhemmin oppia tarpeen mukaan. Lapsien kielellinen lahjakkuus vaihtelee paljon. Vahva äidinkieli on kaikille tärkein. 

Jos ei asu Suomessa niin eikö tärkein ole se uuden kotimaan kieli?

Vierailija
27/146 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

en, mutta kunnioittamaan ja miellyttämään miehiä kyllä. 

Vierailija
28/146 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki sveitsiläiset? 

Sveitsi on yksikielinen maa. 

Sveitsillä on neljä virallista kieltä, ja ne ovat:

Saksa: Saksaa puhutaan pääasiassa maan pohjoisosissa, kuten Zurichissa ja Bernissä.

Ranska: Ranskaa puhutaan erityisesti länsiosissa, kuten Genevessä ja Lausannessa.

Italia: Italiaa puhutaan etenkin eteläisissä osissa, esimerkiksi Ticinossa ja Luganossa.

Retoromaani: Retoromaania puhutaan pienten yhteisöjen keskuudessa, lähinnä alpeilla ja sen ympäristössä.

Nämä neljä kieltä ovat Sveitsin liittovaltion virallisia kieliä perustuslain mukaan, ja niillä on tasa-arvoinen asema hallinnossa ja virallisissa asiakirjoissa. On tärkeää huomata, että Sveitsissä alueelliset erot voivat vaikuttaa siihen, mitä kieltä paikalliset ihmiset puhuvat.

Vierailija
29/146 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaveri on maasta X, miehensä Suomesta. Työkaveri puhuu heidän lapselle huonoa suomeaan, välillä omaa äidinkieltään. Lapsen isä puhuu lapselle suomea. Vanhemmat keskenään puhuvat englantia (koska äidin suomi niin huonoa). Tulos: lapsi 4v puhuu sekakieltä. Hölmön hommaa!!!!!!

Vierailija
30/146 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei asu Suomessa niin eikö tärkein ole se uuden kotimaan kieli?

Ei. Tärkeintä on että lapsella on yksi hyvin opittu kieli jolla hän voi keskustella sen ihmisen kanssa joka hänelle on läheisin. Muut kielet tulevat sitten tämän jälkeen.

Jos ei osaa mitään kieltä todella hyvin on tiedossa vaikeuksia.

Vierailija
31/146 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole, mutta tunsin yhden diplomaatin lapsen, joka pärjäsi 7 kielellä. Lopputuloksena hän ei meinannut päästä valmistumaan korkeakoulusta, koska ei päässyt kypsyysnäytteestä läpi. Hän kun ei osannut oikein mitään kieltä riittävän hyvin. 

Vierailija
32/146 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli myös joskus työkaveri, joka tuskaili kahvipöydässä lapsen oppimisvaikeuksia. Hän puhui lapselle omaa kieltää tai englntia, äiti puhui suomea tai englantia, molemmilla englanti oli enintään kohtalaista. Lapsi puhui sikin sokin kaikkea eikä ymmärtänyt lukemaansa kunnolla millään kielellä. Oli ollut kotona koulun alkuun saakka, joten päiväkodista kavereilta oppiminen jäi väliin.

Vierailija
33/146 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut täällä sanovat, että lapset oppivat puhumaan huonosti, kun vanhemmat eivät osaa kieltä. En koe tuota ongelmana, koska kumpikin meistä osaa äidinkielensä, ja kuten jo aiemmin mainitsin, minulla ja miehelläni on hyvät englannin kielen taidot, koska olemme asuneet Englannissa niin kauan. Kummallakin meistä on maan kansalaisuus. Nykyisen kotimaamme kieltä osaamme tällä hetkellä vähemmän, mutta lapsi oppisi sen sitten kodin ulkopuolella.

T. AP

Vierailija
34/146 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut täällä sanovat, että lapset oppivat puhumaan huonosti, kun vanhemmat eivät osaa kieltä. En koe tuota ongelmana, koska kumpikin meistä osaa äidinkielensä, ja kuten jo aiemmin mainitsin, minulla ja miehelläni on hyvät englannin kielen taidot, koska olemme asuneet Englannissa niin kauan. Kummallakin meistä on maan kansalaisuus. Nykyisen kotimaamme kieltä osaamme tällä hetkellä vähemmän, mutta lapsi oppisi sen sitten kodin ulkopuolella.

T. AP

Miksei kumpikaan ole opetellut toisen äidinkieltä, vaan sössötätte englantia keskenänne?

Vierailija
35/146 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä varmasti onnistuu vaikka kuinka monen kielen opettaminen, eri asia missä määrin ne oppii. Eli aloituspostaus ei ollut valhe.

Vierailija
36/146 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. AP

Miksei kumpikaan ole opetellut toisen äidinkieltä, vaan sössötätte englantia keskenänne?

Mitä ihmeen sössöttämistä se on, jos kumpikin meistä puhuu englantia natiivin tasolla? Minulla on korkein mahdollinen C2-taso englannin kielitasokokeessa, ja mieheni on asunut 30 vuotta Englannissa, opiskellut täällä yliopistossa ja työskentelee kansainvälisessä firmassa. Kyllä, olemme opiskelleet toistemme äidinkieliä, kuten jo aiemmin mainitsin, mutta englantia puhumme silti paremmin. Ihan jo siksi, että kumpikaan meistä ei ole kuitenkaan koskaan asunut toisen kotimaassa, ja nyt meillä on ollut pari vuotta uusi kotimaa, jonne muutimme miehen työn perässä.

T. AP

Vierailija
37/146 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten lapsella ei ole ollenkaan äidinkieltä. Mikään kielistä ei tunnu oikealta, vaan aina puhuu jotain vierasta kieltä.

Päinvastoin, lapsella tulee olemaan useita äidinkieliä.

Vierailija
38/146 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. AP

Mitä ihmeen sössöttämistä se on, jos kumpikin meistä puhuu englantia natiivin tasolla? Minulla on korkein mahdollinen C2-taso englannin kielitasokokeessa, ja mieheni on asunut 30 vuotta Englannissa, opiskellut täällä yliopistossa ja työskentel

Se ei ole kummankaan äidinkieli, sotkee vain. Miten ihmeessä kumpikaan ei osaa toisensa kieltä????

Vierailija
39/146 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin, lapsella tulee olemaan useita äidinkieliä.

Miten niin muka?

Ap on yksikielinen, miehensä on yksikielinen. Ei he osaa kumpikaan opettaa lapselle edes sitä yhtä kunnolla, vaan puhuvat sekaisin mitä sattuu, lapselle tulee monta puolikieltä.

Vierailija
40/146 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän muksu oppi itsestään neljä kieltä.

Pidittekö häntä lukitussa huoneessa ilman kontakteja muihin ihmisiin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kolme