Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetteko ihmisiä, jotka valehtelevat ja liioittelevat koko elämäntarinansa?

Vierailija
28.01.2024 |

Minä tunnen yhden. Tiedän hänen elämänsä ja perheensä ihan vauvasta asti, joten kyse ei ole siitä, ettenkö tietäisi mitä perheen sisällä on oikeasti tapahtunut. Monesti olen miettinyt mikä diagnoosi tällainen on, että kalastelee sympatiaa ja välillä myös ihailua valehtelemalla. Ajan mittaan on ehkä itsekin alkanut uskoa omiin stooreihinsa, mutta tietysti ne hämmästyttivät, kun niistä kuuli. (En koskaan paljastanut, ettei tuo pidä paikkansa, koska en halunnut nolata häntä. Ehkä olisi pitänyt?)

Mukana on sekä pieniä, että isoja valheita. Esimerkiksi  normaalisti hyvissä töissä käyvät vanhemmat ovat muka alkoholisteja, vaikka juominen oli suht tavallista viikonloppuisin ja lomilla juomista, kaukana alkoholismista. Harrastukset ovat muuttuneet aivan toisiksi eli esimerkiksi hän on muka ollut ballerina ja voimistelija, vaikka tosiasiassa kävi vain liikuntakerhossa. Toisaalta tämä henkilö esittää myös muiden tekoja ominaan, esimerkiksi väittää olleensa radiossa töissä, vaikka tosiasiassa hänen kaverinsa oli.

Ilmeisesti taustalla on valtava riittämättömyyden ja kateuden tunne, jota valehteleminen hetkellisesti helpottaa. Vaihtuvissa ihmissuhteissa nämä valheet eivät välttämättä koskaan tule ilmi ja ehkä hän itsekin uskoo niihin. Mutta ihmissuhteissa hän valehtelee myös, itselleen edullisesti, mikä johtaa ajan mittaan siihen, ettei kukaan halua olla tekemissä. Musta muuttuu valkoiseksi eli hän selittää aina kaiken itselleen parhain päin.

Tunnen vain yhden tällaisen henkilön, mutta rikollisissa heitä varmaan on enemmänkin. Selitykset, joita rikolliset antavat oikeudessa ovat samanlaisia eli niissä on ehkä hitunen totta, mutta kokonaisuus on kuitenkin vääristelyä ja valetta. Tuollainen ihminen on aika pelottava, koska periaatteessahan hän voi tehdä mitä tahansa, kun omatunto tuntuu puuttuvan. Kaikkeen on aina hyvä selitys.

Kommentit (421)

Vierailija
61/421 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi mielenkiintoista tietää mistä tällaiset syntyvät, jos mitään ilmeistä syytä ei ole tiedossa kuten juurikin alkoholistiperhe. Vaikka ehkä hänen papereissaan hänelläkin oli alkoholistiperhe koska hän on niin kertonut.

Hänelle on voinut sattua myös jotain niin kamalaa, ettei ole kertonut sitä kenellekään, mutta sekin tuntuu vähän kaukaa haetulta. Miksi hän sitten siitä olisi vaiennut.

Vierailija
62/421 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanna ainakin kertoilee, että kohuja syntyi koska hän on liian seksikäs. Ulkomaalaisille on hyvä valehdella, kun eivät osaa lukea suomalaisesta mediasta, mistä oikeasti oli kyse. Eivätkä haluakaan, juuri sellaista ne haluavat siellä kuulla ja lehden lukijat uskoa.

Jep. Tämä oli noloin huijaus ikinä. En koskaan kuullut yhdenkään ihmisen pitävän Sannan kännisekoilua seksikkäänä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/421 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolla alkupuolella moni kyseenalaisti sen että ko henkilön lapsuudenperhe olisi tavallinen suomalaisperhe, joka käyttää alkoholia viikonloppuisin ja lomilla. Siis lähes kaikki olisivat tuon perusteella alkoholisteja.

Itse näen alkoholismin toisin. Ja tämä satuilija on alkoholisti, hän joi ja käytti muutakin jo hyvin varhain teininä ja hänen lapsensa ovat eläneet lasisen lapsuuden.

Noin se menee, että mitä itse häpeää, niin siitä syyttää toisia.

Ja mitä ihailee, niin sen omii toisilta.

Vierailija
64/421 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu olevan pilleristeillä yleisiä kaikenlaiset harhat. Hyvät naurut näistä saa. Naurattaa myös ihmiset joiden julkisista tileistä ei saisi keskustella. Huomio kelpaa mutta totuus sattuu? Yhtä isoa ydinperhe tamperelaisvaikuttajaa ei edes tunnista kadulla, niin eri näköinen on somessa. Sitten on nämä "itevaikuttajat"; raha ei liiku, mihinkään ei vaikuteta mutta kaikki on julkista. Mt-tapauksia poikkeuksetta.

Vierailija
65/421 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stubb?

Vierailija
66/421 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stubb?

Stubb tuskin on kertonut olevansa entinen ballerina :D

Vierailija
67/421 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap sanoo, että tuntee vain yhden tuollaisen ihmisen. En minäkään heitä kasoittain ole kohdannut, mutta yhden tutun suvun keskuudessa tuota on useammalla jäsenellä.

Kyse ei ole siitä, ettö jää kiinni yhdestä valheesta tai vääristelystä. Vaan se on jatkuvaa, ja kun siihen herää tunnistamaan sen, niin niitä valheita ja vääristelyjä ilmenee viikottain. Ja oletettavasti kaikki ei tule ilmi, joten siitä voi epäillä mitkä jutut ovat ihan päivittäin palturia.

Vierailija
68/421 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt tekisi tuollaisesta mitään isoa numeroa. Asiathan on niin kuin ne koetaan. Tämä henkilö nyt kokee asiat näin.

Minä koen, että olit minulle velkaa 500 euroa. Kävin hakemassa pihastasi polkupyöräsi velanmaksuna. Älä tee tästä numeroa.

Vierailija
69/421 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Traumatisoituminen voi aiheuttaa tuollaista ja olla selviytymiskeino. En tiedä tässä tapauksessa, mutta ihan vaan huomiona, ettei aina ole kysymys mistään psykopatiasta tai muustakaan henkilön pahuudesta.

Vierailija
70/421 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Traumatisoituminen voi aiheuttaa tuollaista ja olla selviytymiskeino. En tiedä tässä tapauksessa, mutta ihan vaan huomiona, ettei aina ole kysymys mistään psykopatiasta tai muustakaan henkilön pahuudesta.

Millä lailla se valehtelua aiheuttaa?

Vierailija
71/421 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti tunnen läheisesti. Myös tämä ihminen ollut lapsesta saakka kova valehtelemaan.  Elää täysin uskoen näihin omiin liioiteltuihin valheisiin mm. lapsuudenperhestään. Olen vasta hiljattain ymmärtänyt tilanteen vakavuuden ja että se kielii jostain oikeasta mielenterveydenongelmasta. 

Vierailija
72/421 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tunnen. Lapsuudessa jo oli ongelmia sosiaalisissa suhteissa , kaverit alkaa herkästi karsastamaan lasta joka on ilkeä ja valehtelee, ei tule muiden kanssa toimeen. Tämän on tietenkin kääntänyt niin, että hän oli kiusattu . 

En tiedä mikä tämmöistä aiheuttaa jo pienelle lapselle? Muilla perheen lapsilla ei tämmöistä ongelmaa ja ns. tavallinen perhe. 

Vierailija
73/421 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin persoonallisuushäiriö tuo varmaankin on.  Kyllähän patologisia valehtelijoita on paljon varsinkin rikollisissa. Niitä erilaisia määritelmiä on niin paljon että vaikeaa arvailla oikeaa. Epäsosiaalinen persoonallisuushäiriö? 

Eikö ne tee kaikkensa hyötyäkseen asioista jotenkin itse? Keinoja kaihtamatta. Vankiloissa paljon näitä. 

Vierailija
74/421 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti tunnen läheisesti. Myös tämä ihminen ollut lapsesta saakka kova valehtelemaan.  Elää täysin uskoen näihin omiin liioiteltuihin valheisiin mm. lapsuudenperhestään. Olen vasta hiljattain ymmärtänyt tilanteen vakavuuden ja että se kielii jostain oikeasta mielenterveydenongelmasta. 

Minkä tyyppisiä valheita nuo ovat? Voitko antaa esimerkkejä, vaikka muunneltuja, ettei voi tunnistaa.

Tarkoitus on kai luoda itsestä jokin tietty kuva, joka saisi sympatiaa tai ihailua osakseen näissä tapauksissa. Oliko tämäkin tapaus sellainen?

Vierailija
75/421 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokin persoonallisuushäiriö tuo varmaankin on.  Kyllähän patologisia valehtelijoita on paljon varsinkin rikollisissa. Niitä erilaisia määritelmiä on niin paljon että vaikeaa arvailla oikeaa. Epäsosiaalinen persoonallisuushäiriö? 

Eikö ne tee kaikkensa hyötyäkseen asioista jotenkin itse? Keinoja kaihtamatta. Vankiloissa paljon näitä. 

https://fi.wikipedia.org/wiki/Patologinen_valehtelu

Mytomaaneja ovat nuo. Liittyy muihin mielenterveyshäiriöihin ja narsistisen persoonallisuushäiriön osa, jos henkilö itse ei koe valehtelua ongelmaksi ja uskoo siihen itse. 

Hämmästyttävää onkin se, ettei koe noloutta paljastuessaan tai siitä, että tarina äkkiä vaihtuukin toiseksi.

Vierailija
76/421 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, totuutta ei tiedä kukaan muu kuin henkilö itse. Vaikka olisit tuntenut henkilön vauvasta asti, et tiedä kaikkea, ellet ole asunut samassa taloudessa. Eikä aina silloinkaan.

Minäkin olen valehdellut tai oikeammin peittänyt paljon, muita suojellakseni. Muiden ihmisten mielenterveys ei kestäisi jos kertoisin totuuden, kaikesta. Kannattelen siis sekä omaani, että muiden mieltä. Varmasti olen jäänyt kiinni pienistä epätotuuksista, mutta niiden takana ei ole valtava, isompi valhe. Vaan järkyttävä totuus.

Kivittäkää toki. Elämä ei ole aina mustavalkoista.

Vierailija
77/421 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä tyyppisiä valheita nuo ovat? Voitko antaa esimerkkejä, vaikka muunneltuja, ettei voi tunnistaa.

Tarkoitus on kai luoda itsestä jokin tietty kuva, joka saisi sympatiaa tai ihailua osakseen näissä tapauksissa. Oliko tämäkin tapaus sellainen?

Sanotaanko näin, että kaikki lapsuudessa koetut ikävät asiat väritetään reippaalla värikynällä. Jos on vaikka saanut aiheellisen rangaistuksen ja vaikka tukkapöllyn ( joka siihen aikaan oli melko tyypillistä) tai luunapin,  niin tämä liioitellaan tyyliin " hakattiin ja revittiin hiuksia niin että irtosi puolet ". 

Nykyisellään oma elämä esitetään ulospäin täydellisenä ja virheettömänä. Kaikki pitää olla hienompaa ja parempaa kuin muilla. Ja totuus on kuitenkin toinen. Eli valehdellaan ulospäin. Kaikki on kulissia. 

Vierailija
78/421 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvän lapsuuden eläneillä on usko hyvään. Joskus tuo usko on niin vankka, että he sulkevat silmänsä ikäviltä asioilta, jotka tulevat liian lähelle. Tuolloin on helpointa, jotta oma mielenterveys ja maailma säilyisi, vähätellä tai kyseenalaistaa henkilö, joka kertoo pahoista asioista, joita on kohdannut. Naiivi epäusko on kaunista, muttei palvele aina totuutta.

Tuo vähättely on elinehto suurimmalle osalle ihmisiä. Samat ihmiset kauhistelevat sotaa toisella puolen maailmaa tai antavat rahaa hyväntekeväisyyteen. Niin kuin pitääkin. Kunhan paha on riittävän kaukana, sen kestää, ja auttamalla hiljentää päänsä sisäisen ahdistuksen maailman epäkohdista.

Vierailija
79/421 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuuden ja valheen raja alkaa häilymään jos vuosikausia uskottelee itselleen, että oikeasti tapahtui jotain paljon kamalampaa kuin oikeasti. Puhutaan myös valemuistoista. 

Huomasin omasta läheisestäni, että tilanne on mennyt aika pahaksi hänen kohdallaan kun en ollut tavannut vuosiin. Tietyissä asioissa tuli ilmi tämä, kun puhuttiin menneistä. Jotkin jutut oli aivan älyttömiä. Säikähdin jopa hieman tätä. Että miten pystyy vääntämään jonkun asian ihan päälaelleen? 

Vierailija
80/421 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvän lapsuuden eläneillä on usko hyvään. Joskus tuo usko on niin vankka, että he sulkevat silmänsä ikäviltä asioilta, jotka tulevat liian lähelle. Tuolloin on helpointa, jotta oma mielenterveys ja maailma säilyisi, vähätellä tai kyseenalaistaa henkilö, joka kertoo pahoista asioista, joita on kohdannut. Naiivi epäusko on kaunista, muttei palvele aina totuutta.

Tuo vähättely on elinehto suurimmalle osalle ihmisiä. Samat ihmiset kauhistelevat sotaa toisella puolen maailmaa tai antavat rahaa hyväntekeväisyyteen. Niin kuin pitääkin. Kunhan paha on riittävän kaukana, sen kestää, ja auttamalla hiljentää päänsä sisäisen ahdistuksen maailman epäkohdista.

Ai vaikka on elänyt samassa perheessä? Älä viitsi. 

Sitten on vaan niitä, joilla syystä tai toisesta on jokin psyykkinen sairaus mikä aiheuttaa tämmöistä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kaksi