Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetteko ihmisiä, jotka valehtelevat ja liioittelevat koko elämäntarinansa?

Vierailija
28.01.2024 |

Minä tunnen yhden. Tiedän hänen elämänsä ja perheensä ihan vauvasta asti, joten kyse ei ole siitä, ettenkö tietäisi mitä perheen sisällä on oikeasti tapahtunut. Monesti olen miettinyt mikä diagnoosi tällainen on, että kalastelee sympatiaa ja välillä myös ihailua valehtelemalla. Ajan mittaan on ehkä itsekin alkanut uskoa omiin stooreihinsa, mutta tietysti ne hämmästyttivät, kun niistä kuuli. (En koskaan paljastanut, ettei tuo pidä paikkansa, koska en halunnut nolata häntä. Ehkä olisi pitänyt?)

Mukana on sekä pieniä, että isoja valheita. Esimerkiksi  normaalisti hyvissä töissä käyvät vanhemmat ovat muka alkoholisteja, vaikka juominen oli suht tavallista viikonloppuisin ja lomilla juomista, kaukana alkoholismista. Harrastukset ovat muuttuneet aivan toisiksi eli esimerkiksi hän on muka ollut ballerina ja voimistelija, vaikka tosiasiassa kävi vain liikuntakerhossa. Toisaalta tämä henkilö esittää myös muiden tekoja ominaan, esimerkiksi väittää olleensa radiossa töissä, vaikka tosiasiassa hänen kaverinsa oli.

Ilmeisesti taustalla on valtava riittämättömyyden ja kateuden tunne, jota valehteleminen hetkellisesti helpottaa. Vaihtuvissa ihmissuhteissa nämä valheet eivät välttämättä koskaan tule ilmi ja ehkä hän itsekin uskoo niihin. Mutta ihmissuhteissa hän valehtelee myös, itselleen edullisesti, mikä johtaa ajan mittaan siihen, ettei kukaan halua olla tekemissä. Musta muuttuu valkoiseksi eli hän selittää aina kaiken itselleen parhain päin.

Tunnen vain yhden tällaisen henkilön, mutta rikollisissa heitä varmaan on enemmänkin. Selitykset, joita rikolliset antavat oikeudessa ovat samanlaisia eli niissä on ehkä hitunen totta, mutta kokonaisuus on kuitenkin vääristelyä ja valetta. Tuollainen ihminen on aika pelottava, koska periaatteessahan hän voi tehdä mitä tahansa, kun omatunto tuntuu puuttuvan. Kaikkeen on aina hyvä selitys.

Kommentit (421)

Vierailija
381/421 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne ihmisiä, jotka kertoisivat elämäkertansa liioittelemalla parempia tapahtumia ja unohtamalla ikäviä tempauksiaan.

Vierailija
382/421 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tunne ihmisiä, jotka kertoisivat elämäkertansa liioittelemalla parempia tapahtumia ja unohtamalla ikäviä tempauksiaan.

Oletko kenties itse ainoa sellainen?

Kaikkihan eivät toden totta liioittele ja suurentele saavutuksiaan, vaan ovat - yksinkertaisesti - rehellisiä. Ei ole tarvetta esittää itsestä valheellista mielikuvaa.

Ja asia erikseen on sitten vielä suoranainen valehtelu. Harva sitä hyväksyy, vaikka ketjussa osa normalisoi ja vähättelee pieniä valheita. Jos on pieniä valheita, on suuriakin, siitä voi yleisen elämänkokemuksen nojalla olla melko varma. Esimerkiksi ap:n mainitsema kaverin tekojen esittäminen omanaan on selkeää valehtelua.

Sanottakoon, että toimin ammatissa, jossa ihmisiä pitää arvioida ja pystyn myös tarkistamaan osan tiedoista. Tosiasioissa pysyttely on ihmisessä erittäin hyvä merkki, se kertoo terveydestä ja kaikesta muustakin positiivisesta. Toinen hyvä merkki on se, että asioiden esitystapa on asiallinen. Ei paisuttava, dramaattinen eikä maalaileva.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/421 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunsin, entinen kaveri. Keksi aina uuden elämän tarinan ja valehteli miltein joka asiasta. Ei olla enää tekemisissä.

Trol.com

Vierailija
384/421 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkihan eivät toden totta liioittele ja suurentele saavutuksiaan, vaan ovat - yksinkertaisesti - rehellisiä. Ei ole tarvetta esittää itsestä valheellista mielikuvaa.

Ja asia erikseen on sitten vielä suoranainen valehtelu. Harva sitä hyväksyy, vaikka ketjussa osa normalisoi ja vähättelee pieniä valheita. Jos on pieniä valheita, on suuriakin, siitä voi yleisen elämänkokemuksen nojalla olla melko varma. Esimerkiksi ap:n mainitsema kaverin tekojen esittäminen omanaan on selkeää valehtelua.

Sanottakoon, että toimin ammatissa, jossa ihmisiä pitää arvioida ja pystyn myös tarkistamaan osan tiedoista. Tosiasioissa pysyttely on ihmisessä erittäin hyvä merkki, se kertoo terveydestä ja kaikesta muust

Ei ole pakko vastata, mutta kysyn mielenkiinnosta. Mikä ammatti on kyseessä?

Vierailija
385/421 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyökkäys on paras puolustus. Henkilö(t) narahtavat johdonmukaisesta manipulointiin tähtäävästä räikeästä valehtelusta saadakseen oman etunsa ja agendansa kepulikonstein täytetyksi.

H U O M .

Valehtelua mitä suurimmassa määrin edustaa oleellisten faktojen ignooraus eli kertomatta jättäminen virallisen kontrahdin solmimisen yhteydessä. T ä m ä  kertomatta jättäminen - jos mikä - nimenomaan on osoitus laskelmoivasta tendenssistä ja kierosta mielenlaadusta.

Kohde onkin huomattavan teräväpäinen ja älykäs, mihin manipuloija ei ollut lainkaan  varautunut.

Siispä: 

Vielä halpamaisemmat metodit ja strategiat käyttöön useiden rikosten kohteeksi joutuneen hiljentämiseksi. Aloitetaan muunmuassa ko. full sober absolutistin mustamaalaus. 'Koronamaski varmaan sen takia, että vanhan viinan haju peittyy.' 'Ei sitä ovea kukaan ole avannut, itse se sen unohti levälleen roskat vietyään.' 'Lukko oli löystynyt epäkuntoon.' 

🤦

Lukosta puheen ollen..

Se turvalukko. Lämmin kiitos.

Vierailija
386/421 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyökkäys on paras puolustus. Henkilö(t) narahtavat johdonmukaisesta manipulointiin tähtäävästä räikeästä valehtelusta saadakseen oman etunsa ja agendansa kepulikonstein täytetyksi.

H U O M .

Valehtelua mitä suurimmassa määrin edustaa oleellisten faktojen ignooraus eli kertomatta jättäminen virallisen kontrahdin solmimisen yhteydessä. T ä m ä  kertomatta jättäminen - jos mikä - nimenomaan on osoitus laskelmoivasta tendenssistä ja kierosta mielenlaadusta.

Kohde onkin huomattavan teräväpäinen ja älykäs, mihin manipuloija ei ollut lainkaan  varautunut.

Siispä: 

Vielä halpamaisemmat metodit ja strategiat käyttöön useiden rikosten kohteeksi joutuneen hiljentämiseksi. Aloitetaan muunmuassa ko. full sober absolutistin mustamaalaus. 'Koronamaski varmaan sen takia, että vanhan viinan haju peittyy.' 'Ei sitä ovea kukaan ole avannut, itse se sen unohti levälleen roskat vietyään.' 'Lukko oli

Vain otettu lääke auttaa.

Vierailija
387/421 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen puhuu täyttä totta. Älkää tulko ota lääkkeet herjoin sabotoimaan.

Vierailija
388/421 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina välillä näkee lehdistössä rikosten yhteydessä kerrottavan, että rikoksen tehnyt oli kuvitellut keskustelupalstalle kirjoittaneiden juttujen koskevan itseään. En vertaa psykoottisia ihmisiä rikollisiin, harva harhainen tekee rikoksia, mutta kunpa he osaisivat pysyä poiss tällaisilta palstoilta. Ei tee hyvää. 

Mieheni äidillä on tällaista taipumusta, hän oli leikellyt valtavan määrän lehtiä ja merkinnöistä päätellen hän ajatteli uutisten ja tekstaripalstojen viestien koskevan häntä itseään. 

En omilla viesteilläni haluaisi aiheuttaa tuollaista, mutta minkäpä sille mahtaa. Jonkun naapuri tai sukulainen voi joutua tilille siitä mitä minä olen kirjoittanut ihan muista asioista ja ihmisistä.... Vai ymmärtääkö harhainen jossain mielensä terveessä nurkassa, että ei puhuta heistä?

Vierailija
389/421 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina välillä näkee lehdistössä rikosten yhteydessä kerrottavan, että rikoksen tehnyt oli kuvitellut keskustelupalstalle kirjoittaneiden juttujen koskevan itseään. En vertaa psykoottisia ihmisiä rikollisiin, harva harhainen tekee rikoksia, mutta kunpa he osaisivat pysyä poiss tällaisilta palstoilta. Ei tee hyvää. 

Mieheni äidillä on tällaista taipumusta, hän oli leikellyt valtavan määrän lehtiä ja merkinnöistä päätellen hän ajatteli uutisten ja tekstaripalstojen viestien koskevan häntä itseään. 

En omilla viesteilläni haluaisi aiheuttaa tuollaista, mutta minkäpä sille mahtaa. Jonkun naapuri tai sukulainen voi joutua tilille siitä mitä minä olen kirjoittanut ihan muista asioista ja ihmisistä.... Vai ymmärtääkö harhainen jossain mielensä terveessä nurkassa, että ei puhuta heistä?

*Ei edellisen henkilön.

Vierailija
390/421 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

*Ei edellisen henkilön.

Whaat, varmaan kaikki ymmärtävät, etten ole kirjoitellut turvalukoista... Nro 388

Vierailija
391/421 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanottakoon, että toimin ammatissa, jossa ihmisiä pitää arvioida ja pystyn myös tarkistamaan osan tiedoista. Tosiasioissa pysyttely on ihmisessä erittäin hyvä merkki, se kertoo terveydestä ja kaikesta muustakin positiivisesta. Toinen hyvä merkki on se, että asioiden esitystapa on asiallinen. Ei paisuttava, dramaattinen eikä maalaileva.

Toisin sanoen sinä itse pidät ihmisistä, jotka ovat asiallisia kautta linjan. Värikäs tapa kertoa asioista vaatii tilannetajua. Valehteleminen on eri asia kuin rönsyily ym.

Vierailija
392/421 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riikka Purra.

Vierailija
393/421 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Toisin sanoen sinä itse pidät ihmisistä, jotka ovat asiallisia kautta linjan. Värikäs tapa kertoa asioista vaatii tilannetajua. Valehteleminen on eri asia kuin rönsyily ym."

Ei, se ei ole henkilökohtainen mieltymys vaan arviointiperuste. Rönsyily ei kuitenkaan välttämättä liity millään tavalla valehtelemiseen enkä niin väittänytkään, jos luet tekstini hieman tarkemmin.

Vierailija
394/421 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
395/421 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
396/421 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein noin joskus nuorempana. Oli kauhean huono itsetunto ja pelko etten kelpaa ihmisille omana itsenäni. Niinpä keksin tarinoita, joissa loin itselleni kiinnostavamman menneisyyden ja elämän, jotta ihmiset saisivat minusta mielenkiintoisen kuvan ja kelpaisin heille. Se kyllä toimikin aika pitkälle, mutta toki oli sitten jatkuvasti se pelko että jää valheistaan kiinni. Olen pari kertaa vaihtanut paikkakuntaakin siksi, kun tuntui että pian kärähtää ja mua aletaan hyljeksiä.

Keski-iässä menin terapiaan käsittelemään masennustani ja häpeääni, ja siellä tuli esiin tuo syvä tunne, että on häpeällinen ja huono, sellainen joka on piilotettava naamioiden alle jottei tule kiusatuksi ja hyljätyksi. Terapian avulla pääsin eroon noiden roolien näyttelemisestä ja valehtelemisesta. 

Vierailija
397/421 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten hyvä, mutta tämä kohta mitä kirjoitit : 

. Esimerkiksi  normaalisti hyvissä töissä käyvät vanhemmat ovat muka alkoholisteja, vaikka juominen oli suht tavallista viikonloppuisin ja lomilla juomista, kaukana alkoholismista.    

Et ilmeisesti ole ollut ainakaan päihdetyössä tai tunne alkoholismia, sillä valtaosa alkoholisteista käy päivätöissä ja juo lomat ja viikonloput.

Arkena saattaa mennä vain pari lasia viiniä töiden jälkeen.

Lapset kärsivät siitä tosi paljon, ja nuo muut mainitsemasi valehtelujutut voivat liittyä alkoholistiperheessä kasvamiseen.

On traumaattista lapsille joutua seuraamaan päihteiden käyttöä kodissa, jonka pitäisi tuoda turvaa. 

Minähän kirjoitin tietäväni tasan tarkkaan tämän perheen asiat. Tietysti voihan lapsi kokea vanhempien juomisen ras

Jos tiedät tasan tarkkaan, niin sinun on täytynyt elää ja asua samassa perheessä hänen kanssaan. Muuten et voi tietää. 

Vierailija
398/421 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanottakoon, että toimin ammatissa, jossa ihmisiä pitää arvioida ja pystyn myös tarkistamaan osan tiedoista. Tosiasioissa pysyttely on ihmisessä erittäin hy

MInuakin kiinnostaa, mikä ammatti on se, jossa pitää arvioida ihmisiä ja tarkistetaan heidän tietojaan. Etenkin kuinka voi tarkistaa jonkun henkilökohtaisia ja yksityisiä muistoja? Vai onko kyse muunlaisten asioiden tarkistamisesta.

Vierailija
399/421 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on työkaveri, jolle on tapahtunut elämässä paljon hurjia asioita ja hän osaa selittää juttunsa todella mukaansa tempaavasti. Muutaman kuukauden ehdin hänet tuntea ennen kuin tapahtui ensimmäisen kerran jännä juttu: hän nimittäin alkoi selittää minulle omana kokemuksenaan tapahtumaa, jonka olin itse kertonut hänelle aivan jokin aika sitten. En tiedä onko toisten kokemusten omiminen hänelle tietoista vai ei, mutta siitä tuli todella outo olo.

Vierailija
400/421 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisitko mennä takaisin laudalle sekoilemaan

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän neljä