Tunnetteko ihmisiä, jotka valehtelevat ja liioittelevat koko elämäntarinansa?
Minä tunnen yhden. Tiedän hänen elämänsä ja perheensä ihan vauvasta asti, joten kyse ei ole siitä, ettenkö tietäisi mitä perheen sisällä on oikeasti tapahtunut. Monesti olen miettinyt mikä diagnoosi tällainen on, että kalastelee sympatiaa ja välillä myös ihailua valehtelemalla. Ajan mittaan on ehkä itsekin alkanut uskoa omiin stooreihinsa, mutta tietysti ne hämmästyttivät, kun niistä kuuli. (En koskaan paljastanut, ettei tuo pidä paikkansa, koska en halunnut nolata häntä. Ehkä olisi pitänyt?)
Mukana on sekä pieniä, että isoja valheita. Esimerkiksi normaalisti hyvissä töissä käyvät vanhemmat ovat muka alkoholisteja, vaikka juominen oli suht tavallista viikonloppuisin ja lomilla juomista, kaukana alkoholismista. Harrastukset ovat muuttuneet aivan toisiksi eli esimerkiksi hän on muka ollut ballerina ja voimistelija, vaikka tosiasiassa kävi vain liikuntakerhossa. Toisaalta tämä henkilö esittää myös muiden tekoja ominaan, esimerkiksi väittää olleensa radiossa töissä, vaikka tosiasiassa hänen kaverinsa oli.
Ilmeisesti taustalla on valtava riittämättömyyden ja kateuden tunne, jota valehteleminen hetkellisesti helpottaa. Vaihtuvissa ihmissuhteissa nämä valheet eivät välttämättä koskaan tule ilmi ja ehkä hän itsekin uskoo niihin. Mutta ihmissuhteissa hän valehtelee myös, itselleen edullisesti, mikä johtaa ajan mittaan siihen, ettei kukaan halua olla tekemissä. Musta muuttuu valkoiseksi eli hän selittää aina kaiken itselleen parhain päin.
Tunnen vain yhden tällaisen henkilön, mutta rikollisissa heitä varmaan on enemmänkin. Selitykset, joita rikolliset antavat oikeudessa ovat samanlaisia eli niissä on ehkä hitunen totta, mutta kokonaisuus on kuitenkin vääristelyä ja valetta. Tuollainen ihminen on aika pelottava, koska periaatteessahan hän voi tehdä mitä tahansa, kun omatunto tuntuu puuttuvan. Kaikkeen on aina hyvä selitys.
Kommentit (421)
En tiedä valehteleeko nyt ihan kaikesta mutta nuorempana tunsin tytön joka valehteli esim koiransa nimestä, ja muusta yhtä turhasta. Todella kaksinaamainen yksilö muistakin asioista, näytti siltä että itse uskoi hullut puheensa. On varatuomari nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän insinöörin, joka on tavallaan näytellyt koko elämänsä. Kepulainen ydinperhefanaatikko, monikymmenvuotinen avioliitto, joka käytännössä on pelkkä kulissi; alla jatkuvaa pettämistä ja häröilyä. Myös oma ammattitaito on liioiteltua, ihmissuhteet ja status puoliksi keksittyjä. Pahinta on se, että tämä henkilö uskoo omia tarinoitaan niin vakaasti, että harkitsee niistä historiikin kirjoittamista - tietysti omasta subjektiivisesta näkökannastaan 😳 Voiko joku kertoa mikä tällaisella on hätänä?
Ei hänellä välttämättä ole mitään hätää, ainakin nämä minun tuntemani sepittäjät ovat tyytyväisiä itseensä. He elävät omassa valhemaailmassaan ja luultavasti uskovat, että heidän juttunsa menevät täydestä?
Toisaalta se mitä kerrot tästä miehestä ei minusta ole varsinainen valehtelija ja itsekin puhut näyttelemisestä. Hän on liioittelija, mutt
Sivusta: kyllä minusta tuollainen koko avioliiton mittainen pettämishistoria on ihan rankemman tason valehtelua, ei liitoittelua.
Kyllä työhaastattelu ja taustojen tarkastus tehdään Suomessa hyvin huolellisesti ja näytöt cvssa käydään varmasti läpi. Suosituksia tulisi löytyä.
Tuskin meillä mitään Esa Laiho-tyylisiä valelääkäreitä enää vastaan tulee.
Vierailija kirjoitti:
Näille joillekin, mitä väliä edes mitä siellä kodin seinien sisässä on tarkalleen tapahtunut? Oli mullakin alkkisvanhemmat ja kurja lapsuus mutta ei musta tullut mitään patologista pershäröistä valehtelijaa
-eri kuin ap
No sinusta ei tullut mutta joistain tulee. Ihmiset on erilaisia
Mun opiskeluajan kaveri kehitti jonkinlaisen valepersoonallisuuden. Nyt on aktiivinen somessa. Hänestä on tullut palestiina-aktivisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tuntenut kaksikin ja kun tajusin mikä on homman nimi olen pysynyt vähän helvetin kaukana kyseisistä ihmisistä
Minäkin olen katkaissut välit jo yli 10 vuotta sitten ja toivoisin, että hänellä menisi hyvin. Silti joskus mietin miksi hänestä tuli tuollainen, koska eihän noin vakava juttu tyhjästä synny. Ovatko jotkut vain herkempiä kaikkiin asioihin tai onko taustalla vahva perinnöllisyys päihdesairauteen liittyen. Tämä tallainen alkoi jo hyvin aikaisin murrosiässä.
Mun veli on tuommoinen. Mietin myös paljon asiaa ja surettaa. Tärkeä ihminen itselle koska oma veli mutta mahdotonta sen kanssa on normaali elämä
Kyllä näitä Esalaihoja ja kahden kolmen naisen kanssa suhdetta pyörittäviä huithapeleita kuulkaa riittää joka kuntaan kaupunkiin kaikissa ammateissa ja tuloluokissa. Peukkujen epätoivoista metsästystä nyyhkytarinoilla somessa (nuoremmilla) tämän lisäksi. Jos on liian tavis tavistaustalla niin on nolla kiinnostavuus eli pakko se on heittää ne verkot vesille somelisät...
Apukoulu- ja tarkkisporukka sekä heidän jälkikasvunsa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä työhaastattelu ja taustojen tarkastus tehdään Suomessa hyvin huolellisesti ja näytöt cvssa käydään varmasti läpi. Suosituksia tulisi löytyä.
Tuskin meillä mitään Esa Laiho-tyylisiä valelääkäreitä enää vastaan tulee.
Toivottavasti tehdään myös vapaaehtoistöissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän insinöörin, joka on tavallaan näytellyt koko elämänsä. Kepulainen ydinperhefanaatikko, monikymmenvuotinen avioliitto, joka käytännössä on pelkkä kulissi; alla jatkuvaa pettämistä ja häröilyä. Myös oma ammattitaito on liioiteltua, ihmissuhteet ja status puoliksi keksittyjä. Pahinta on se, että tämä henkilö uskoo omia tarinoitaan niin vakaasti, että harkitsee niistä historiikin kirjoittamista - tietysti omasta subjektiivisesta näkökannastaan 😳 Voiko joku kertoa mikä tällaisella on hätänä?
Ei hänellä välttämättä ole mitään hätää, ainakin nämä minun tuntemani sepittäjät ovat tyytyväisiä itseensä. He elävät omassa valhemaailmassaan ja luultavasti uskovat, että heidän juttunsa menevät täydestä?
Toisaalta se mitä kerrot tästä miehestä ei minusta ole varsinainen valehtelija ja itsekin
Niin minustakin. Mutta ei kuitenkaan valehtele esim. ammatistaan. Mulla oli kerran deitti, joka paljastui ap:n kaltaiseksi kaiken valehtelijaksi. Sattumalta paljastui, kun jouduin ottamaan yhteyttä hänen työpaikkaansa eikä siellä ollut sellaista töissä eikä edes sitä ammattinimikettä. Ainoa mistä puhui totta oli harrastus, joka oli kilpapyöräily. Tyyppi on koettanut ottaa yhteyttä sen jälkeenkin, vaikka blokkasin hänet heti kun sain tietää valheista.
Kaikenlaisia sitä onkin. Ihan puistattaa tuollainen valehtelu. Tehdään kokonainen valeidentiteetti ihan pokkana.
iedän ihmisen, joka omi muiden kokemuksia itselleen. Se paljastui siitä, kun hän kertoi minulle tapahtuneen asian kuin se olisi tapahtunut hänelle itselleen. Se ongelma näissä on vielä, että he ovat yleensä hyvin viehättäviä ja mukavia eli saavat helposti seuraa ja ihmiset viihtyvät heidän seurassaan. Aiheuttavat kyllä isoja ongelmia, joten kannattaa katkaista välit heti kun huomaa piirteitä, jotka ovat vahingollisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näille joillekin, mitä väliä edes mitä siellä kodin seinien sisässä on tarkalleen tapahtunut? Oli mullakin alkkisvanhemmat ja kurja lapsuus mutta ei musta tullut mitään patologista pershäröistä valehtelijaa
-eri kuin ap
No sinusta ei tullut mutta joistain tulee. Ihmiset on erilaisia
Voi olla geneettistä taustaakin. Tuntemani valehtelijan isä oli samantyyppinen, tosin pahempaa valehtelua on jälkikasvulla kuin hänellä. Esimerkiksi on muuttanut usein nimeään ja se tarjoaa pakotien luoda uuden identiteetin.
Tää ! Se on niin paljon helpompi kommentoida tai arvioida puskan takaa toisen tilannetta kuin elää siinä tilanteessa itse😡
Tälläkin palstalla aina kun kysytään jotain minkä vastauksesta voisi päätellä vastaajan laatutason, suurin osa valehtelee.
Jopa nimettömästi, tosiaan!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä näitä Esalaihoja ja kahden kolmen naisen kanssa suhdetta pyörittäviä huithapeleita kuulkaa riittää joka kuntaan kaupunkiin kaikissa ammateissa ja tuloluokissa. Peukkujen epätoivoista metsästystä nyyhkytarinoilla somessa (nuoremmilla) tämän lisäksi. Jos on liian tavis tavistaustalla niin on nolla kiinnostavuus eli pakko se on heittää ne verkot vesille somelisät...
Jari Sinkkosen mukaan psykopaatteja tosiaan on enemmän pojissa, siis jo pikkupojissa. Mutta jos psykopaatti on nainen, niin omasta mielestä se on melkein kammottavampaa, kun siihen ei samalla tavalla osaa varautua. Hakeutuvat ihmisläheisiin ammatteihin, joissa saavat käyttää valtaa kuten nämä muutamat sarjamurhaajatkin.
Kiusaajalapsissa on näitä, just tänäänhän uutisoitiin, että kiusaajat eivät ole välttämättä niitä laiminlyötyjä lapsia, mikä on tilanne psykopaattienkin kohdalla. Sellainen voi olla ihan normiperheestä, jos geenit ovat psykopaatin. Voi kyllä valehdella kokeneensa kaikkea kamalaa, jos saa siitä etua kuten usein saa.
Tuo alkoholistiperheen asioiden "tietäminen" ulkopuolisena kalskahti- apei todellakaan voi edes läheisenä ihmisenä aina tietää alkoholiongelmasta.
Sisareni puoliso ryyppäsi ihan huolella joka päivä. Piilotteli pulloja pitkin asuntoa ja töiden jälkeen tuli kotiin kapakan kautta. Pystyi silti piilottamaan alkoholisminsa jopa omalta läheiseltä äidiltään sekä työpaikalla. Hänen ystävänsäkin syyttivät sisartani valehtelusta kun hän toi tämän asian eron jälkeen ilmi.
Olin paikalla sisareni ja heidän lastensa turvana useina iltoina kun tämä känniapina kotitui kuset housussa räyhäämään, joten näin tämän omin silmin.
Tämä henkilö on myös täysi narsisti ja kieltää asian jyrkästi.
Tiedän siis hyvin, että alkoholisti pystyy piilottelemaan asiaa helposti. Paraneminenkaan ei ole mahdollista kun kieltää koko ongelman olemassa olon.
Vierailija kirjoitti:
Keskiverto ihminen valehtelee ja liioittelee jonkin verran, kuuluu perussettiin.
naisilla
Vierailija kirjoitti:
Tuo alkoholistiperheen asioiden "tietäminen" ulkopuolisena kalskahti- apei todellakaan voi edes läheisenä ihmisenä aina tietää alkoholiongelmasta.
Sisareni puoliso ryyppäsi ihan huolella joka päivä. Piilotteli pulloja pitkin asuntoa ja töiden jälkeen tuli kotiin kapakan kautta. Pystyi silti piilottamaan alkoholisminsa jopa omalta läheiseltä äidiltään sekä työpaikalla. Hänen ystävänsäkin syyttivät sisartani valehtelusta kun hän toi tämän asian eron jälkeen ilmi.
Olin paikalla sisareni ja heidän lastensa turvana useina iltoina kun tämä känniapina kotitui kuset housussa räyhäämään, joten näin tämän omin silmin.
Tämä henkilö on myös täysi narsisti ja kieltää asian jyrkästi.
Tiedän siis hyvin, että alkoholisti pystyy piilottelemaan asiaa helposti. Paraneminenkaan ei ole mahdollista kun kieltää koko ongelman olemassa olon.
Luin koko ketjun, käsitin ap:n teksteistä, että on itse perheenjäsen eikä ulkopuolinen. Ketju on kesältä, joten ap tuskin enää on paikalla.
Mutta joka tapauksessa sekin on mahdollista, että valehtelee vanhempien alkoholismista. Jari Sinkkosen kirjassa on lueteltu tällaisia tapausesimerkkejä runsaasti, että valehdellaan kotioloista. Mutta silloin valehtelu on juurikin patologista, että valehdellaan vähän kaikesta eikä vain yhdestä asiasta. Esimerkiksi kiusaamista, rikollisuutta tai jopa sitä valehtelua perustellaan uusilla valheilla. Seurauksista psykopaatti ei opi, sekin johtuu psykopaatin erilaisista aivoista. Valehtelu on myös jännityksen hakua psykopaatille. Siinähän saa erilaisia tilanteita aikaan, kun valehtelusta jää kiinni ja pääsee syyttelemään muita ja valehtelemaan lisää. Psykopaatti nauttii tuollaisten tilanteiden luomisesta, koska hakee jännitystä ja on impulsiivinen.
"Sivusta: kyllä minusta tuollainen koko avioliiton mittainen pettämishistoria on ihan rankemman tason valehtelua, ei liitoittelua."
Onhan se, tarkoitin, ettei tuo miekkonen ole sentään ihan koko elämäntarinaansa valehdellut kuten ap:n kertomassa stoorissa ja jälkimmäisessä tapauksessa, mistä itse kerroin.
Valehtelussa on aika monenlaista tapausta, kokonaisesta valeminuudesta tapapettäjään tai kaksoiselämän viettäjään. Yhteistä lienee halu ja kyvyttömyys sietää oman elämän faktoja, joten niitä pitää muutella omatoimisesti. Osalla tuohon liittyy muiden ihmisten huijaamisesta saatu mielihyvä, toiset taas valehtelevat myös itselleen.
Jokuhan tuossa määritteli, että muiden huijaaminen tietoisesti olisi psykopatiaa ja itselleen valehtelu narsismia.
Poikakaveritkin vaihtuvat tiuhaan kolmen viikon välein. Ei mukana pysy, kun naisella esittelyssä aina uusi heppu. Saapa sitten näyttävää instaesittelyä. Säälittävää huomionhakua.