Volkswagen id5 sähköautolla pääsee täydellä akulla 20 asteen pakkasella liki 300km
Varsin hyvä range. 30 minuutin lataustauon aikana on akku latautunut taas lähemmäs 50 prosenttiin.
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttava just luopui ID5sta, vaihtoi dieseliin
Kyllästyi istuskelemaan latausasemilla
Täällä Oulussa ollut sen verta kylmää että range pienenee rajusti
Minä istun latausasemalla olevassa kahvilassa ja hörpin munkkikahvit silläaikaa kun auto latautuu 80%:iin vajaassa puolessa tunnissa ja taas pääsee 300km.
Ja kun sinä istut siellä munkkikahvilla puoli tuntia, minä olen tankannut auton muutamassa minuutissa, käynyt vessassa ja ajanut jo pitkän matkaa ennen kuin pääset edes liikkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä pääsisi mökille pysähtymättä, eikä siellä ole edes sähköjä. Dieselillä ajelen tankaamatta edes takas. Helppoa ja vaivatonta.
Unohdit että sulla on se traileri ja vene aina mukana, ja jalkapallojoukkueellinen kavereita ja ajat siperian kautti pysähtymättä.
Mulla on mökille 300km, vedän dieselillä usein veneen mökille. Ei tarvitse pysähtyä. Mä selviän ilman taukoja sen 3h ajomatkan ihan helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä pääsisi mökille pysähtymättä, eikä siellä ole edes sähköjä. Dieselillä ajelen tankaamatta edes takas. Helppoa ja vaivatonta.
Unohdit että sulla on se traileri ja vene aina mukana, ja jalkapallojoukkueellinen kavereita ja ajat siperian kautti pysähtymättä.
nyt on unohtunu ne lääkkeet
käyppä ottamassa
Vierailija kirjoitti:
Taasko se mökki on jossain hevonvitussa jossa ei ole sähkö lähimaillakaan?
Vierailija kirjoitti:
Ja kun sinä istut siellä munkkikahvilla puoli tuntia, minä olen tankannut auton muutamassa minuutissa, käynyt vessassa ja ajanut jo pitkän matkaa ennen kuin pääset edes liikkeelle.
Minä olen jo perillä koska dieselillä ajaa tankillisella yli 800km ja voin ajaa 300km lenkin pari kertaa pysähtymättä kertaakaan vaikka 45 asteen pakkasella jossa klonkswagenin patteriauto hyytyy tienposkeen heti kotipihasta lähdettyään.
Pakkaskaudella säkärit yli 2 kertaa enemmän avuntarpeessa kuin polttikset,tilasto,että sellasta tekniikkaa,kehitystä vielä tarvitaan jokunen vuosi.
Vierailija kirjoitti:
"Varsin hyvä range" 😂
tämä!
Vierailija kirjoitti:
Varmaan ihan ok tuommoinen 300km toimintamatka jos ei koskaan missään kauempana käy.
On se OK kauemmaskin. Talvinopeusrajoituksilla tuo on sellainen nelisen tuntia. Normi-ihmisellä tulee siinä ajassa nälkä, jano tai wc-hätä.
Juu, kun akku on uusi ja täyteen ladattu. Jokainen tietää mitä käy kun puhelimessa on virtaa 40%, akku on vanha ja ulkona pakkasta, simahtaa heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MikäVittuSua (taas) vaivaa?
Vierailija kirjoitti:
Pakkaskaudella säkärit yli 2 kertaa enemmän avuntarpeessa kuin polttikset,tilasto,että sellasta tekniikkaa,kehitystä vielä tarvitaan jokunen vuosi.
Suuri osa näistä johtuu siitä kun autovalmistaja säästää muutaman pennin laittamalla kaikkein rupisimman 12v akun autoon eikä auto sitten osaa huolehtia sen akun varaustasosta pakkasella. Ajoakku olisi kyllä täynnä virtaa mutta 12v akku uuvahtaa niin paljon ettei osaa kytkeä ajoakun virtoja päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seinäjoella, täältä etelästä sinne hetken ajelee. En halunnut liittyä sähköverkkoon. On siellä aurinkopaneelit jääkaappia varten, mutta ei se tuotanto riitä auton lataamiseen. Ja pointti oli se ettei tarvitse ylimääräisiä lataus/tankkaus pysähdyksiä tehdä. Minä en halua tuhlata aikaani huoltsikalla odotteluun.
Laitettiin kans ID5 kiertoon ja palattiin pieneen dieseliin. Takkiin tuli 30 000€, mutta kärsitään tässä omaa tyhmyyttä nyt.
Vierailija kirjoitti:
On se hurjaa. Patteriautolla pääsee siis pakkasella ihan Helsingistä Tampereelle kunhan istuu munat huurteessa ja nysvää motarilla 80km/h rekkojen perään jämähtäneiden tuhkamunien octavia-jonon perässä.
Polttomootttoriautolla tämä matka oli haasteellinen 80km/h keskinopeudella ilman pysähdyksiä tai eturauhastulehdusta viimeksi 1920-luvulla. Näin se kehitys kehittyy.
Eilen ajettiin +20 asteisessa autossa Helsingistä tampereelle vakkarissa 115.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2020 tilaston mukaan suomessa on 500 000 mökkiä. Mistään ei tosin löydy tilastoa siitä miten suuressa osassa ei ole oikeaa sähköä (siis jotain muuta kuin aurinkopaneelit tai muutaman kilowatin generaattori) mutta väittäisin että näitä on satoja tuhansia.
Meidänkin mökkimme on saaressa jossa ironista kyllä on maasähkö mutta venelaituri josta sinne mennään on totaalisen sähkötön ja lähin patteriauton latauspiste löytyy kyliltä noin 30km päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seinäjoella, täältä etelästä sinne hetken ajelee. En halunnut liittyä sähköverkkoon. On siellä aurinkopaneelit jääkaappia varten, mutta ei se tuotanto riitä auton lataamiseen. Ja pointti oli se ettei tarvitse ylimääräisiä lataus/tankkaus pysähdyksiä tehdä. Minä en halua tuhlata aikaani huoltsikalla odotteluun.
Vähintään sellaiset 4,5 tuntia ajelet stadista mökille, etkä tietenkään pysää yhtään missään. Kyl kyl. Taas näitä vaippamatkustajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähintään sellaiset 4,5 tuntia ajelet stadista mökille, etkä tietenkään pysää yhtään missään. Kyl kyl. Taas näitä vaippamatkustajia.
Meiltä ajaa tasan 3h, en sanonut että olen Stadista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan ihan ok tuommoinen 300km toimintamatka jos ei koskaan missään kauempana käy.
On se OK kauemmaskin. Talvinopeusrajoituksilla tuo on sellainen nelisen tuntia. Normi-ihmisellä tulee siinä ajassa nälkä, jano tai wc-hätä.
eturauhanenko vaivaa?
Vierailija kirjoitti:
Juu, kun akku on uusi ja täyteen ladattu. Jokainen tietää mitä käy kun puhelimessa on virtaa 40%, akku on vanha ja ulkona pakkasta, simahtaa heti.
Palataan sitten asiaan kun kännyköiden akuissa on samanlainen lämmönhallinta kuin autojen ajoakuissa.
On se hurjaa. Patteriautolla pääsee siis pakkasella ihan Helsingistä Tampereelle kunhan istuu munat huurteessa ja nysvää motarilla 80km/h rekkojen perään jämähtäneiden tuhkamunien octavia-jonon perässä.
Polttomootttoriautolla tämä matka oli haasteellinen 80km/h keskinopeudella ilman pysähdyksiä tai eturauhastulehdusta viimeksi 1920-luvulla. Näin se kehitys kehittyy.