Suomalaisten lihavuus vain yleistyy
Ja kyllä sen katukuvassakin huomaa. 1,2 miljoonaa ylipainoista aikuista, aivan törkeän paljon.
Kommentit (212)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töissä lihavat vit***uilevat kun syön heidän mielestään aivan liian vähän, olen 149 cm pitkä ja 40 kg, erittäin pienikokoinen nainen. Alan lihomaan jos syön enemmän kuin yli 1400 kaloria päivässä. olen keski-ikäinen istumatyöläinen, tosin urheilen 5 krt viikossa.
Töissä minulle naiset piikittelevät miten vähän syön. En kehtaa sanoa että he itse syövät aivan liikaa. Ihan jäätäviä annoskokoja ja sitten samaan aikaan valitetaan että lihovat pelkästä ruoan katselemisesta. Ja iltapäivällä mussutetaan pullaa ja keksiä kahvitauolla ihan joka päivä. Olen meistä keski-ikäisistä työkavereista ainoa hoikka ja urheilullinen.
Ovat kateellisia. Niin sanotusta skinny shamingista ei puhuta tarpeeksi
Ja tämä tulee varmasti
EI, sinä tarvitset vain nuken ostaa kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
HYVÄ, kun olet itse aivan täydellisen kokoinen ja näköinen. Silti murehdit toisten kiloista, nyyh !
JUSTIINSA, kun on täydellinen keho, mieli ei olekaan, kun hätäilee toisten kiloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HYVÄ, kun olet itse aivan täydellisen kokoinen ja näköinen. Silti murehdit toisten kiloista, nyyh !
JUSTIINSA, kun on täydellinen keho, mieli ei olekaan, kun hätäilee toisten kiloja.
Kyllä tämä on meidän yhteinen yhteiskunnallinen ongelmamme, kiloihin katsomatta.
Ylensyömiseen on yleensä jokin syy, hyvin usein se on psyykkinen. Lääkitetään huonoa oloa syömällä.
Harmi kun monella ei ole varaa käydä terapiassa, ei ihme että painon pudottaminen on sitten haastavaa.
Vierailija kirjoitti:
Ylensyömiseen on yleensä jokin syy, hyvin usein se on psyykkinen. Lääkitetään huonoa oloa syömällä.
Harmi kun monella ei ole varaa käydä terapiassa, ei ihme että painon pudottaminen on sitten haastavaa.
Ehkä kuitenkin kyse on huonolaatuisessa ja ravinnottomassa ruuassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Painon saa nousemaan myös terveellisellä ruokavaliolla, koska kyse on ylensyömisestä eikä laadusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Painon saa nousemaan myös terveellisellä ruokavaliolla, koska kyse on ylensyömisestä eikä laadusta.
Terveellinen ravinto on sellaista, joka ei aiheuta ylensyömistä. Joten kyllä laadusta on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Moni haluaa vaan elää mukavaa helppoa elämää eikä sen kummemmin mieti seurauksia.
Mitä mukavaa on liiallisessa syömisessä?
Vierailija kirjoitti:
Mitäs muutakaan iloa köyhillä on muuta kuin syöminen. Kaupat pursuaa herkkuja eikä ole pula-aika. 😋 Onko se mikään ihme. Harvoja kiinnostaa pienipalkkaiset raskaat työt joita ei edes huonokuntoiset hoikatkaan välttämättä kestäisi.
Köyhimmät lihoo kun ei ole varaa millään sisäfileellä ja kalliilla marjoilla elää vaan halvinta mättöä. Ei ole varaa menevään elämään kuten varakkaat pyörivät koko ajan matkoilla ja kalliissa harrastuksissa.
Olet väärässä. Köyhilläkin on varaa syödä terveellisesti: osa kasviksista on todella halpoja kilohinnaltaan ja esim Lidlestä ostetut pakastekasvikset ne vasta halpoja ovatkin. Siitä vaan pavut pannulle paistumaan, niin saa hyvänmakuista ja terveelistä ruokaa. Niin minä teen.
Harva rikaskaan elää talvet pelkillä tuoremustikoilla ja kilohinnaltaan vastaavilla.Jos on työtön, on hyvin aikaa panostaa liikuntaan ja terveellisiin ruokiin. Tosin, jos on superlaiska, niin eipä kai sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveellinen ravinto on sellaista, joka ei aiheuta ylensyömistä. Joten kyllä laadusta on kyse.
Määrä ja laatu on kaksi eri asiaa.
Se on liian usein karkkipäivä. Juupatijuupatijuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Määrä ja laatu on kaksi eri asiaa.
Aivan, ja laadulla voi vaikuttaa määrään.
Vierailija kirjoitti:
Juu, tämän huomaa töissä päivittäin. Enää ei mahduta edes 46 ja joistain merkeistä XXL on suosituin koko. Se kertoo jo aika paljon.
Sitten nämä kehtaa marmattaa, että on se kumma kun Aikuisille Naisille on lasten kokoja tarjolla? Olen ihan aikuinen ja kokoa 36 ollut koko elämi ajan, lapsiakin on.
Työskentelen vaateliikkeessä.
Sanopa liike missä työskentelet niin en tule sinne. Stockmann, Kekäle?
Vierailija kirjoitti:
Istumatyöläisenä todellakin lihoo tosi helposti. Itse olen lihonut 10 kg viiden vuoden aikana eli kaksi kiloa vuodessa ja päätynyt nyt ylipainon puolelle (BMI 26).
Yksi rasvakilo on noin 7.700 kcal, niin ei tarvitse syödä kuin 40 liikakaloria päivässä että paino nousee hitaasti mutta varmasti. 40 kcal on n. yksi hapankorppu, vähemmän kuin yksi konvehti, noin kolmasosa banaanista tai desilitra maitoa. Ihan surkeaa. Pienikokoisena naisena peruskulutuskin on vain noin 1500 kcal päivässä.
Omat kilot kertyi ihan vain kotiruoalla ja liikkumattomuudella. En edes syö pikaruokaa, makeisia, suklaata tai muuta mässyä ja silti kävi näin.
Näin useimmat ihmiset lihovat. Jos painoa tulee vuodessa 1-2 kiloa, se ei todellakaan tarkoita ruokamäärissä paljon. Noin pientä painnonnousua (500 grammaa puolessa vuodessa) voi olla vaikeata huomata, varsinkin jos on pitkä.
Lyhyellä taas vähäinenkin painnousu merkitsee.
Joten tämä stereotypia, että pitäisi jotenkin hillittömästi ylensyödä lihotakseen, ei pidä paikkaansa.
En ymmärrä miksi jojo laihduttamista nykyään morkataan. Kyllä olisi kerääntynyt kiloja vuosien mittaan, jos en olisi aina alkuvuodesta ja kesän jälkeen dieetillä.
On todella vaikea olla lihomatta kiloakaan, ellei mittaa ruuan grammamäärää keittiövaa-alla.
Kalorit laskettuna sataa grammaa kohden pakkauksessa eivät välttämättä kerro mitään sen annoksen grammamääristä, minkä syö.
Ja todellakin useimmat lihovat hitaasti pidemmällä aikavälillä.
Facen ruokaryhmissä normaalit annoskoot ja kevyet ruuat nauretaan ulos.
100g lihaa tai 150g kalaa on kuulemma anorektikon annos eikä sillä selviä seuraavaan ateriaan. 1 ohut siivu juustoa leivän päällä on pelkkää pelleilyä jos ei ole 3 siivua metukkaa alla.
Ruoka on ruokaa vain jos siihen upotetaan keinotekoisia maustettuja ruokakermoja tai kilo juustoraastetta.
Napolilainen aito pizza on naurettavuuden huippu - eihän siinä ole ollenkaan täytettä!?? Pitää olla vähintään kinkkua, metukkaa, tonnikalaa, aurajuustoa ja ananasta ryyditettynä paksulla juustokerroksella, nam!
No niitä annoksia (ja tekijöitä) kun katsoo ymmärtää hyvin miksi ollaan lihavia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, tämän huomaa töissä päivittäin. Enää ei mahduta edes 46 ja joistain merkeistä XXL on suosituin koko. Se kertoo jo aika paljon.
Sitten nämä kehtaa marmattaa, että on se kumma kun Aikuisille Naisille on lasten kokoja tarjolla? Olen ihan aikuinen ja kokoa 36 ollut koko elämi ajan, lapsiakin on.
Työskentelen vaateliikkeessä.
Sanopa liike missä työskentelet niin en tule sinne. Stockmann, Kekäle?
Oletko koon xxxxl lady? :)))
Vierailija kirjoitti:
Facen ruokaryhmissä normaalit annoskoot ja kevyet ruuat nauretaan ulos.
100g lihaa tai 150g kalaa on kuulemma anorektikon annos eikä sillä selviä seuraavaan ateriaan. 1 ohut siivu juustoa leivän päällä on pelkkää pelleilyä jos ei ole 3 siivua metukkaa alla.
Ruoka on ruokaa vain jos siihen upotetaan keinotekoisia maustettuja ruokakermoja tai kilo juustoraastetta.
Napolilainen aito pizza on naurettavuuden huippu - eihän siinä ole ollenkaan täytettä!?? Pitää olla vähintään kinkkua, metukkaa, tonnikalaa, aurajuustoa ja ananasta ryyditettynä paksulla juustokerroksella, nam!
No niitä annoksia (ja tekijöitä) kun katsoo ymmärtää hyvin miksi ollaan lihavia!
Juusto on hyvää ravintoa kaikkine rasvoineen, turha sitä on mollata. Ja sitä on vaikea ylensyödä. Kerma on myös ok, se oikea kerma, ei mitkään ruokakermat.