Suomalaisten lihavuus vain yleistyy
Ja kyllä sen katukuvassakin huomaa. 1,2 miljoonaa ylipainoista aikuista, aivan törkeän paljon.
Kommentit (212)
Suomalaisten lihomisen juuriisyy on margariiniin ja muiden pehmeiden rasvojen käyttö. Aina on nälkä kun käyttää ruoassa pehmeitä rasvoja. Käytä siis vain kovia rasvoja.
Vierailija kirjoitti:
Kalliiksi tulee ylläpitää ja hoitaa näitä ylipainoisia ihmisiä. Omalla työpaikalla useita, jatkuvaa kremppaa 40+. Kuulemma selkä, polvet, lonkat yms yms vaivaa. Itse vähän sitä mieltä, että ongelma on ihan puhtaasti ylipaino. Toki aiheuttaa kaikkia näitä vaivoja, mutta laihduttamalla helpottaisi varmasti.
Lihaville yhteistä: ajavat autolla pienetkin matkat, hissi aina portaiden sijaan, mättävät kaikenlaista herkkua pitkin päivää. Työpaikalla syövät lounaaksi tyyliin salaatin, mutta eihän sillä ketään huijata. Salaatin voimin ihminen on hoikka, ei salaateilla itsestään lihavaa helposti saa.
Uusi mielenkiintoinen ilmiö on nämä lihavat vegaanit. Miten onnistuvatkaan oikein? :D
Myös vegaanista tulee lihava kun käyttää ruoassa pehmeitä rasvoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, tämän huomaa töissä päivittäin. Enää ei mahduta edes 46 ja joistain merkeistä XXL on suosituin koko. Se kertoo jo aika paljon.
Sitten nämä kehtaa marmattaa, että on se kumma kun Aikuisille Naisille on lasten kokoja tarjolla? Olen ihan aikuinen ja kokoa 36 ollut koko elämi ajan, lapsiakin on.
Työskentelen vaateliikkeessä.
No etpä kauan ole alalla ollut. Vaatteiden kokomerkinnätkin on muuttuneet moneen kertaan viimeisen 50 v aikana. Ennen L tai XL oli todella ylipainoisten kokoja nyt samalla kokomerkinnällä vaatteet sopii normaalipainoisille 50-60 kiloisille. Kaikki kun tulee Kiinasta ja Intiasta, laput voi olla mitä sattuu. Ostin itselleni collegen Turkista joskus 20v sitten. Sopiva koko oli 4XL. Suomesta ostin samaan aikaan M/L kokoisia vaatteita.
Ostin juuri uudet housut kokoa 40. Mun mitat eivät ole muuttuneet mihinkään 10 vuoteen. Sama vyötärö ja lantio, jopa sama mittanauha, jolla mittaan, mutta niin vaan uudet 38 housut eivät ole enää sopivia.
Persoonallisuus vaikuttaa ruumiinrakenteeseen ja lihomiseenkin.
Ruoka on yllättävän pieni tekijä kokonaisuudessa. Tästä oli juttua vuosia sitten mutta ilmeisesti ei saanut tulta alleen.
Vierailija kirjoitti:
Persoonallisuus vaikuttaa ruumiinrakenteeseen ja lihomiseenkin.
Ruoka on yllättävän pieni tekijä kokonaisuudessa. Tästä oli juttua vuosia sitten mutta ilmeisesti ei saanut tulta alleen.
Elämäntyyli on tärkeä ja sisäinen maailma sekä hyvinvointi. Faktoja pöytään.
Vierailija kirjoitti:
Normaalipainoinen täällä. Tosta mättöruoasta mitä ylipainoiset yleensä vetää: mä kävin eilen pitkästä aikaa pizzalla puolilta päivin. Tulin niin täyteen, että koko loppupäivänä en pystynyt syömään muuta. Vettä join. Aamulla vaaka näytti +1 kg. Se on toki nestepainoa, koska pizzassa on sika paljon nestettä sitovaa suolaa.
Mietin siinä, että miten jotkut pystyy syömään usein esim. pizzaa ja sen jälkeen pitkin päivää kaikenlaista muuta epäterveellistä. Ei ihme kun porukat lihovat.
Siis tämä! Olen aina miettinyt, kun tällä palstallakin väitetään, että jos syö pizzan tai hampurilaisaterian, niin sen jälkeen on kohta taas nälkä. Itse en syö tuollaisten jälkeen koko päivänä ellen ole sinä aamuna juossut 20-30km lenkkiä, jonka jälkeen on enemmän nälkä kuin yleensä.
Meillä on hoikka/normaalipainoinen perhe. Ei meillä mitään ruokia tai herkkuja ole kokonaan kielletty, mutta pointti on, että ne eivät ole arkea vaan silloin tällöin nautittavia. Ja useimmiten kaikki ns. roskaruoka tehdään kotona, koska silloin sen on todella paljon terveellisempää. Ei normaalipainoon ole mitään salaisuutta. Se on sarja järkeviä valintoja. Päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalipainoinen täällä. Tosta mättöruoasta mitä ylipainoiset yleensä vetää: mä kävin eilen pitkästä aikaa pizzalla puolilta päivin. Tulin niin täyteen, että koko loppupäivänä en pystynyt syömään muuta. Vettä join. Aamulla vaaka näytti +1 kg. Se on toki nestepainoa, koska pizzassa on sika paljon nestettä sitovaa suolaa.
Mietin siinä, että miten jotkut pystyy syömään usein esim. pizzaa ja sen jälkeen pitkin päivää kaikenlaista muuta epäterveellistä. Ei ihme kun porukat lihovat.
Siis tämä! Olen aina miettinyt, kun tällä palstallakin väitetään, että jos syö pizzan tai hampurilaisaterian, niin sen jälkeen on kohta taas nälkä. Itse en syö tuollaisten jälkeen koko päivänä ellen ole sinä aamuna juossut 20-30km lenkkiä, jonka jälkeen on enemmän nälkä kuin yleensä.
Meillä on hoikka/normaalipainoinen perhe. Ei meillä mitään ruokia ta
Meillä ei kukaan syö yksin kokonaista pitsaa. Normaalikokoisesta pitsasta syö kaksi henkilöä tai jos jokaiselle otetaan oma, syödään puolet ja seuraavana päivänä loput. Ei vaan pysty syömään enempää kerralla tai sitten on huonovointinen olo lopun päivää.
hih hih