Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalaisten lihavuus vain yleistyy

Vierailija
27.01.2024 |

Ja kyllä sen katukuvassakin huomaa. 1,2 miljoonaa ylipainoista aikuista, aivan törkeän paljon. 

Kommentit (212)

Vierailija
141/212 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahinta on, että lapsetkin lihotetaan eineksillä ja roskaruoalla! Pallonmuotoisia perheitä näkee kaupoissa parhaiten viikonloppuisin. Siinä on sitten colaa, makkaraa, sipsiä ja karkkia. 

Joo, nämä on huvittavan näköisiä tapauksia kun koko perhe pikkulasta myöten on sellaisia kuukasvoisia puuskuttavia punkeroita.

Vierailija
142/212 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 173 cm pitkä ja painan 57 kg. Kuulen jatkuvasti arviointia siitä, että olen varmasti alipainoinen ja syön liian vähän.

Ihan normaalipainoinen olen. Syön kaksi lämmintä ateriaa päivässä sekä aamu-, ilta- ja välipalat. Ruoka on tavallista kotiruokaa. Välillä äidyn jopa juomaan alkoholia.

Milloin normaalipainoisia ihmisiä on alettu pitää syömishäiriöisinä, läpipaskoina tms?

Koko aikuisikäni olen painanut saman verran raskausaikaa lukuunottamatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/212 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylensyömiseen on yleensä jokin syy, hyvin usein se on psyykkinen. Lääkitetään huonoa oloa syömällä.

Harmi kun monella ei ole varaa käydä terapiassa, ei ihme että painon pudottaminen on sitten haastavaa.

Ehkä kuitenkin kyse on huonolaatuisessa ja ravinnottomassa ruuassa.

Ja sen valtavassa määrässä, yksi syö päivässä ainakin kahden ihmisen edestä.

Vierailija
144/212 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Facen ruokaryhmissä normaalit annoskoot ja kevyet ruuat nauretaan ulos. 

100g lihaa tai 150g kalaa on kuulemma anorektikon annos eikä sillä selviä seuraavaan ateriaan. 1 ohut siivu juustoa leivän päällä on pelkkää pelleilyä jos ei ole 3 siivua metukkaa alla. 

Ruoka on ruokaa vain jos siihen upotetaan keinotekoisia maustettuja ruokakermoja tai kilo juustoraastetta.

Napolilainen aito pizza on naurettavuuden huippu - eihän siinä ole ollenkaan täytettä!?? Pitää olla vähintään kinkkua, metukkaa, tonnikalaa, aurajuustoa ja ananasta ryyditettynä paksulla juustokerroksella, nam! 

No niitä annoksia (ja tekijöitä) kun katsoo ymmärtää hyvin miksi ollaan lihavia!

Juusto on hyvää ravintoa kaikkine rasvoineen, turha sitä on mollata. Ja sitä on vaikea ylensyödä. Kerma on myös ok, se oikea kerma, ei mitkään ruokakermat.

&nb

Kyllä. Olen hyvin hoikka, mutta teen ruumiillista työtä, nelikymppinen mies ja syön paljon mahdollisimman rasvaista juustoa, oikeaa voita, kermaa ja oliiviöljyä kuluu noin puoli litraa viikossa. En autoile, vaan liikun omin voimin. Polkupyöräilen tai kävelen työmatkani joka on yhteensä 12 kilometriä, myös työssäni kuluu paljon energiaa koska se on ulkotyötä vuoden ympäri. Vaikka kulutan paljon energiaa, ei minulla siltikään ole pakonomaista tarvetta syödä ja minulle ei ole ongelma olla vähällä ravinnolla.

Vierailija
145/212 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletteko että nämä sadat samat aloitukset auttaa asiaan? Itsekuri puuttuu suurimmalta osaa ihmisistä. Laiskoja, ei viitsitä edes ykköskerrokseen kävellä jne.

Vierailija
146/212 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 165 cm pitkä ja painan 67,5 kg. Olen normaalipainoinen, mutta minulla on iso läskimaha ja muuallakin roikkuu ja hyllyy. :) 

Et ole normaalipainoinen jos sinulla on läskilölleröä ympäri vartaloasi. Tai virallisesti voit ollakin normaalipainoinen, mutta rasvaprosenttisi on törkeän korkea, miehillä normaali rasvaprosentti on korkeintaan 15 ja naisilla korkeintaan 25.

Vierailija
147/212 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kukaan ei osaa neuvoa satavarmaa laihdutuskeinoa. Ravitsemusterapeutti viimeksi sanoi että syön aivan liian vähän ja lisäsin proteiineja ohjeen mukaan. Puoli vuotta ja 5 kg lisää painoa. Taas menee vuosi kaksi liki 1000 kcal päivädieetillä että saa pois kun ei pysty liikkumaan enemmän.

Mikähän se estää liikkumasta? Yleensä ne esteet ovat täysin keksittyjä, että senkin ajan voisi olla liikkumatta ja samalla saisi syödä lisää.

Vierailija
148/212 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotahan kun tulee kesä. Kaikki lihavat muijat käppäilee vähissä vaatteissa. 🤢

Vierailija
149/212 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 173 cm pitkä ja painan 57 kg. Kuulen jatkuvasti arviointia siitä, että olen varmasti alipainoinen ja syön liian vähän.

Ihan normaalipainoinen olen. Syön kaksi lämmintä ateriaa päivässä sekä aamu-, ilta- ja välipalat. Ruoka on tavallista kotiruokaa. Välillä äidyn jopa juomaan alkoholia.

Milloin normaalipainoisia ihmisiä on alettu pitää syömishäiriöisinä, läpipaskoina tms?

Koko aikuisikäni olen painanut saman verran raskausaikaa lukuunottamatta.

Olen suunnilleen samankokoinen kuin sinäkin, painoa voi olla vähemmänkin, mutta olen yli nelikymppinen mies. Olin samankokoinen vuonna 2000 kun menin armeijaan. Vaikka olenkin näin hoikka, niin silti olen helvetin kova tekemään ruumiillista työtä, siinä on jäänyt moni isompi mies puuskuttamaan.

Vierailija
150/212 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole resursseja mihinkään dieetteihin kun kaikki energia menee töistä ja arjesta selviytymiseen. 

Vierailija
151/212 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo

Vierailija
152/212 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 165 cm pitkä ja painan 67,5 kg. Olen normaalipainoinen, mutta minulla on iso läskimaha ja muuallakin roikkuu ja hyllyy. :) 

Et ole normaalipainoinen jos sinulla on läskilölleröä ympäri vartaloasi. Tai virallisesti voit ollakin normaalipainoinen, mutta rasvaprosenttisi on törkeän korkea, miehillä normaali rasvaprosentti on korkeintaan 15 ja naisilla korkeintaan 25.

Tämän laskurin mukaan ihan normaalipainoinen

https://www.terveyskirjasto.fi/pgt00001

Vierailija
153/212 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä se teettää, kun autolla kulkeminen on suositumpaa kuin pyöräily tai kävely. Kaiken lisäksi auto pitää saada aivan kotiovelta asiointikohteen eteen.

Suomalaiset ovat niin vellihousuja, etteivät voi 1-2 kilometriä kävellä tai edes alle 5 kilometrin matkoja pyöräillä. Ja kyllä, talvellakin voi kävellä ja pyöräillä aivan hyvin. Kyllä sen näkee vartalosta, maistuuko autoilu vai hyötyliikunta. 

Minä painan 90 kg ja olen pyöräillyt nyt 10 vuoden ajan lähes päivittäin, ympäri vuoden. Miten se minusta näkyy?

Vierailija
154/212 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on liiallinen proteiinin saanti se syy

Ei ole. Syödään liikaa ja hiilareita liikaa

Vierailija
155/212 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kukaan ei osaa neuvoa satavarmaa laihdutuskeinoa. Ravitsemusterapeutti viimeksi sanoi että syön aivan liian vähän ja lisäsin proteiineja ohjeen mukaan. Puoli vuotta ja 5 kg lisää painoa. Taas menee vuosi kaksi liki 1000 kcal päivädieetillä että saa pois kun ei pysty liikkumaan enemmän.

Mikähän se estää liikkumasta? Yleensä ne esteet ovat täysin keksittyjä, että senkin ajan voisi olla liikkumatta ja samalla saisi syödä lisää.

Rytmihäiriöt mm. En halua tuupertua kadulle kun pumppu pettää. 

Vierailija
156/212 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole resursseja mihinkään dieetteihin kun kaikki energia menee töistä ja arjesta selviytymiseen. 

Yksinkertaista, syö vähemmän 

Vierailija
157/212 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu hyvältä olla laiha hahaha senkin läskipallerot :DDD

Syö sinäkin enemmän niin ei tarvitse nälkäkiukkua purkaa kettuilemalla ventovieraille.

Vierailija
158/212 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä se teettää, kun autolla kulkeminen on suositumpaa kuin pyöräily tai kävely. Kaiken lisäksi auto pitää saada aivan kotiovelta asiointikohteen eteen.

Suomalaiset ovat niin vellihousuja, etteivät voi 1-2 kilometriä kävellä tai edes alle 5 kilometrin matkoja pyöräillä. Ja kyllä, talvellakin voi kävellä ja pyöräillä aivan hyvin. Kyllä sen näkee vartalosta, maistuuko autoilu vai hyötyliikunta. 

Tämäpä se. Meillä asiakkaat valittivat, kun oven edustan autopaikat oli pois käytöstä remontin vuoksi. Aivan kauheaa, kun piti kävellä ainakin 50 metriä.

Tuo on kyllä hauska ilmiö, olen itsellekin huomannut käyvän noin, ei toki siinä määrin, että olisin valittanut minnekään, mutta siis että se "ylimääräinen" kävely ärsyttää. :D

Kai se siitä syystä ärsyttää, kun kuitenkin on autolla tullut, niin muutamakin sata metriä tuntuu mukamas niin pitkältä kävelyltä, että tuntuu kuin olisi ollut ihan sama vaikka olisi tullut sitten kävellen. 

Vierailija
159/212 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rytmihäiriöt mm. En halua tuupertua kadulle kun pumppu pettää. 

Rytmihäiriöt ovat pääosin vaarattomia. Onko ne tutkittu? 

Vierailija
160/212 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän laskurin mukaan ihan normaalipainoinen

https://www.terveyskirjasto.fi/pgt00001

Normaali paino ei kerro kehon koostumuksesta. Olen painoindeksin mukaan hoikka, mutta rasvaprosentti olikin aika iso. Laihaläski siis.