Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalaisten lihavuus vain yleistyy

Vierailija
27.01.2024 |

Ja kyllä sen katukuvassakin huomaa. 1,2 miljoonaa ylipainoista aikuista, aivan törkeän paljon. 

Kommentit (212)

Vierailija
61/212 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on yleinen asenne muutos.Enää ei välitetä vaikka ylipainoa onkin siitä on tullut ylipainon yleistyessä hyväksytympää ja sen kautta motivaatiota muutokseen ei enää ole.

Niin kehopositiivisuus ajoi syömään entistä enemmän? Tervetuloa ylipainon haitat jo 26 vuotiaana. Entä sitten kun nuori on ns. pappamummoiässä? Palokunta vinssaa ikkunasta ulos ruumiin? 

Vierailija
62/212 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onpahan mistä laihduttaa jos/kun tulee tiukat ajat ruuan suhteen. Heikoimmassa jamassa on ne joilla ei ns "vara ravintoa " vyötärön ympärillä.

Tämä on ehkä paras koskaan kuulemani ajatus tähän aihepiiriin liittyen.

:D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/212 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töissä lihavat vit***uilevat kun syön heidän mielestään aivan liian vähän, olen 149 cm pitkä ja 40 kg, erittäin pienikokoinen nainen. Alan lihomaan jos syön enemmän kuin yli 1400 kaloria päivässä. olen keski-ikäinen istumatyöläinen, tosin urheilen 5 krt viikossa.

Töissä minulle naiset piikittelevät miten vähän syön. En kehtaa sanoa että he itse syövät aivan liikaa. Ihan jäätäviä annoskokoja ja sitten samaan aikaan valitetaan että lihovat pelkästä ruoan katselemisesta. Ja iltapäivällä mussutetaan pullaa ja keksiä kahvitauolla ihan joka päivä. Olen meistä keski-ikäisistä työkavereista ainoa hoikka ja urheilullinen. 

Ovat kateellisia. Niin sanotusta skinny shamingista ei puhuta tarpeeksi

Vierailija
64/212 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut saman ilmiön, töissä lounaalla saa kuulla ihmettelyä ruuan koostumuksesta ja sen pienestä koosta. Pyrin syömään proteiinipainotteisesti ja lounaalla max 500kcal, että kaloreita jäisi vielä välipalalle, päivälliselle ja iltapalalle. Ja fiksumpaa on syödä enemmän kaloreita päivällisellä/iltapalalla vasta joka päivä tekemäni koiralenkin jälkeen. Nämä ihmettelijät ovat kokoa L-XXXL ja syövät lounaalla mikroaterian, pari croissantia ja sokerivanukkaan vielä siihen päälle, mutta eihän tätä ole korrektia ihmetellä.

Turhautunut N 163cm/51kg

Vierailija
65/212 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töissä lihavat vit***uilevat kun syön heidän mielestään aivan liian vähän, olen 149 cm pitkä ja 40 kg, erittäin pienikokoinen nainen. Alan lihomaan jos syön enemmän kuin yli 1400 kaloria päivässä. olen keski-ikäinen istumatyöläinen, tosin urheilen 5 krt viikossa.

Töissä minulle naiset piikittelevät miten vähän syön. En kehtaa sanoa että he itse syövät aivan liikaa. Ihan jäätäviä annoskokoja ja sitten samaan aikaan valitetaan että lihovat pelkästä ruoan katselemisesta. Ja iltapäivällä mussutetaan pullaa ja keksiä kahvitauolla ihan joka päivä. Olen meistä keski-ikäisistä työkavereista ainoa hoikka ja urheilullinen. 

Ovat kateellisia. Niin sanotusta skinny shamingista ei puhuta tarpeeksi

Ja tämä tulee varmasti lisääntymään, kun hoikat alkavat olla koko ajan pienenevä vähemmistö. 

Vierailija
66/212 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahinta on, että lapsetkin lihotetaan eineksillä ja roskaruoalla! Pallonmuotoisia perheitä näkee kaupoissa parhaiten viikonloppuisin. Siinä on sitten colaa, makkaraa, sipsiä ja karkkia. 

Liiallinen proteiininsaanti on pää syy länsimaissa lihavuuteen. 

Vierailija
67/212 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja normaalipainoisia sitten kutsuvat anorektikoiksi.

Täälläkin on pariin kertaan haukuttu hoikkia naisia anorektikoiksi 

Tämä on totta. Ihan oikeassa elämässä minua on haukuttu. On tullut keski-ikäinen "herrasmies" sylki roiskuen huutamaan että mene kotiin syömään.  On huudeltu anoreksiaa perääni. Kyllä tätä on koettu.

On täysin käsittämätöntä mitä jonkun täysin vieraan (tai tutun) ruumiinpaino ja koko  kuuluu yhtään kenellekään!

Mistä saadaan oikeus tulla haukkumaan, on sitten minkä kokoinen tahansa? Ja se naurettava tekopyhyys kun perustellaan asiaa sillä että  ollaan "huolissaanW" toisen terveydestä! Anna mun nauraa!

Olen hoikka ja olen ollut ikäni hoikka. Pidän itsestäni  ja se on pääasia.  Onneksi itsetunto on kasvanut teinivuosien mentyä enkä jaksa antaa yhtään mitään arvoa noille huutelijoille.  

Vierailija
68/212 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahinta on, että lapsetkin lihotetaan eineksillä ja roskaruoalla! Pallonmuotoisia perheitä näkee kaupoissa parhaiten viikonloppuisin. Siinä on sitten colaa, makkaraa, sipsiä ja karkkia. 

Tai ihan vaan liiallinen energian saanti suhteessa kulutukseen.

Vierailija
69/212 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onpahan mistä laihduttaa jos/kun tulee tiukat ajat ruuan suhteen. Heikoimmassa jamassa on ne joilla ei ns "vara ravintoa " vyötärön ympärillä.

Ei muuten pidä paikkaansa. Ylipainoiset ja lihavat ovat todella kovilla tiukkoina aikoina. Niillä on isompi kone, jota pitää yllä eli hätä suurempi. Ylimääräinen rasva on myös elollista, jota täytyy pitää hengissä. Läskiään ei voi vihata. Sitä pitää vaalia huolella. Mitä enemmän ylimääräistä on sitä vaikeampi siitä on päästä eroon

Vierailija
70/212 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, juuri niin. Ja liiallisesta proteiinista tavallinen ihminen sen liian energian saa

Vierailija
71/212 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, juuri niin. Ja liiallisesta proteiinista tavallinen ihminen sen liian energian saa

No siitäkin juu.

Vierailija
72/212 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitelkää pekkapöheikköPUSKAA, joka on tunnettu ansioistaan ENNEN KAIKKEA  terveys-(eli sairaus-)kasvatuksessa.

Vierailija
73/212 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laiha pakenee liukkaammin metsän siimeksen suojiin

Vierailija
74/212 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää päästäkö itseänne lihomaan. Siitä ei välttämättä ole psyykkisten syiden vuoksi paluuta. Elämä menee helposti samalla alamäkeen muutenkin kun ihraa kertyy. Näin kävi itselleni. Nykyään olen niin sokerikoukussa, etten pääse siitä irti ja se on ainoa iloni elämässä. Ihmissuhteita ei ole, perhettä ja rakkaita ei ole. On vain työ ja ruoka. Toivon elämän päättyvän lähivuosina. Kaikki on turhaa.

Vierailija
75/212 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietin yhtenä iltana nostalgiaillan eli katsoin vanhoja sarjoja kuten Heikki ja Kaija, Rintamäkeläiset yms. Ihmiset olivat todella hoikkia. Kahviteltiin ym. mutta herkkuina pulla pitkosta tms. Nämä siis 60-ja 70- luvuilla.

Vierailija
76/212 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istumatyöläisenä todellakin lihoo tosi helposti. Itse olen lihonut 10 kg viiden vuoden aikana eli kaksi kiloa vuodessa ja päätynyt nyt ylipainon puolelle (BMI 26).

Yksi rasvakilo on noin 7.700 kcal, niin ei tarvitse syödä kuin 40 liikakaloria päivässä että paino nousee hitaasti mutta varmasti. 40 kcal on n. yksi hapankorppu, vähemmän kuin yksi konvehti, noin kolmasosa banaanista tai desilitra maitoa. Ihan surkeaa. Pienikokoisena naisena peruskulutuskin on vain noin 1500 kcal päivässä.

Omat kilot kertyi ihan vain kotiruoalla ja liikkumattomuudella. En edes syö pikaruokaa, makeisia, suklaata tai muuta mässyä ja silti kävi näin. 

Vierailija
77/212 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulkaa ihmeessä ostamaan kananmunia, oltermannia, voita, suklaata, vodkaa, tulkaa ihmeessä...

Ai niin se raja.

Vierailija
78/212 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunsin jo 80 kiloisena itseni järkyttävän lihavaksi, häpesin itseäni. Nyt olen 110 kiloinen. Saa nähdä kauanko elän.

Vierailija
79/212 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin vähävaraisuus kuin ylipaino korreloivat vahvahti vähäisen älyn ja olemattoman itsehillinnän kanssa, joten jos olet köyhä läski niin kumpikin on ihan oma vika.

Syö vähemmän, ja säästä.

Tässä kommentoi vähäisen älyn edustaja, mutta toisin kuin hän, minä ymmärrän ettei se ole hänen vikansa. Geenit ja lapsuudenperhe vaikuttaa vahvasti älykkyyteen ja itsesäätelyyn, joten se ettei tämä kommentoija loista älykkyydellä ei ole täysin hänen vallassaan.

Vierailija
80/212 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joidenkuiden mielestä lihavuuden ja monien vaikeiden sairauksien suurin syypää ovat kasviöljyt, koska niissä tuppaa olemaan Omega-6:ta, joka on pro-inflammatory:

https://youtu.be/PvZk-jNqzgE?si=05yu15qwPllX_eH-