Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi avioerojen vaikutuksista lapsiin ei voisi keskustella tiedepohjaisesti yleisellä tasolla?

Vierailija
26.01.2024 |

Kysymys otsikossa.

Olen täällä ja muulla havainnut että tieteellisiin tutkimuksiin perustuvaa keskustelua halutaan syystä tai toisesta vältellä? Miksi näin?

Kommentit (304)

Vierailija
141/304 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen väitettä että vanhemmat ei muka voisi hoitaa lapsen asioita ja omaan eroonsa liittyviä asioita hyvin lapsen kannalta. Mistä tällainen kokemus tulee?

Ei minun ex ainakaan osannut. Ei osannut, kyennyt tai halunnut olla isä eron jälkeen. Uusi nainen ja hänen lapsensa oli se juttu. Sinne meni isä monen sadan kilometrin päähän. Hyvä minulle, huono lapsille. 

Vierailija
142/304 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai täällä kukaan ole väittänyt, että ydinperheissä olisi aina lapsen hyvä olla. Ei tietenkään ole. Mutta ei ole aina eroperheissäkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/304 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Hyvinhoidetut erot ovat valhe. Luonnollisesti ihmiset voi elää valheessa, jos kokevat sen omaksi edukseen."

Menikö tunteisiin se, että jotkut vanhemmat hoitaa asiat hyvin erosta tai omasta suhdestatuksestaan huolimatta?

Vanhemmista kaikki voi tuntua hyvältä, lapsesta ei. Menikö tunteisiin totuus? Lapsi on lojaali vanhemmilleen ja nämä kysymykset tulee esiin vuosikymmeniä myöhemmin. Maksatko lapselle terapian pillun/lkullinhimoistasi?

Miksi moinen aggressio?

Itse en ole eronnut, vanhempani kylläkin. Edelleen kolmekymppisenä ajattelen että vanhemmat hoiti eroon liittyvät asiat hyvin. Kotona oli aina hyvä ja turvallista olla, riippumatta siitä oliko vanhemmat yhdessä vai ei.

Vierailija
144/304 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin myös sitä, miksi monet puhuu siitä lapsen vanhempien erosta niin dramaattisesti? Miten nämä ihmiset pärjäisivät yksinhuoltajina esimerkiksi silloin jos lapsen toinen vanhempi kuolisi? Meidän perheessä kävi näin kun olin lapsi.

Sotket luonnollisia asioita ihmisten aiheuttamiin. Taitaa johtua maailmankatsomuksellisista eroista nämä erilaiset kommentit. Jos ei usko, että on olemassa oikea ja väärä niin ei varmaan pysty sitäkään hyväksymään, että kaikilla teoilla on SEURAUKSET. 

Vierailija
145/304 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen väitettä että vanhemmat ei muka voisi hoitaa lapsen asioita ja omaan eroonsa liittyviä asioita hyvin lapsen kannalta. Mistä tällainen kokemus tulee?

Ei minun ex ainakaan osannut. Ei osannut, kyennyt tai halunnut olla isä eron jälkeen. Uusi nainen ja hänen lapsensa oli se juttu. Sinne meni isä monen sadan kilometrin päähän. Hyvä minulle, huono lapsille. 

Yritä ymmärtää että sinun ja eksäsi tilanne ei ole yhtä kuin kaikkien eronnneiden tilanne.

Moni vanhempi saa asiat toimimaan erosta huolimatta, vaikka kaikilla ei onnistukaan.

Vierailija
146/304 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa, täällä erokatkeroituneet huutamassa ihanaa ja pyhää ydinperhettä ja arvostelemassa muiden erojen syitä.

Vierailija
147/304 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Hyvinhoidetut erot ovat valhe. Luonnollisesti ihmiset voi elää valheessa, jos kokevat sen omaksi edukseen."

Menikö tunteisiin se, että jotkut vanhemmat hoitaa asiat hyvin erosta tai omasta suhdestatuksestaan huolimatta?

Vanhemmista kaikki voi tuntua hyvältä, lapsesta ei. Menikö tunteisiin totuus? Lapsi on lojaali vanhemmilleen ja nämä kysymykset tulee esiin vuosikymmeniä myöhemmin. Maksatko lapselle terapian pillun/lkullinhimoistasi?

Miksi moinen aggressio?

Itse en ole eronnut, vanhempani kylläkin. Edelleen kolmekymppisenä ajattelen että vanhemmat hoiti eroon liittyvät asiat hyvin. Kotona oli aina hyvä ja turvallista olla, riippumatta siitä oliko vanhemmat yhdessä vai ei.

Olen isäni neljännestä avioliitosta syntynyt lapsi, monennestako sinä? Neljänteen ei muuten jäänyt. Vanhempani ja sitä edellisetkin aikuiset eivät ole hoitaneet mitään hyvin. Muuten, sinäkin eroperheestä, varo vaan, eroaminen periytyy kuten huono-osaisuuskin. 

Vierailija
148/304 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei voisi? Jatkuvastihan aiheesta keskustellaan kun joku vääntää jonkun apurahatutkimuksen tai muuta.

Vierailija
149/304 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin myös sitä, miksi monet puhuu siitä lapsen vanhempien erosta niin dramaattisesti? Miten nämä ihmiset pärjäisivät yksinhuoltajina esimerkiksi silloin jos lapsen toinen vanhempi kuolisi? Meidän perheessä kävi näin kun olin lapsi.

Sotket luonnollisia asioita ihmisten aiheuttamiin. Taitaa johtua maailmankatsomuksellisista eroista nämä erilaiset kommentit. Jos ei usko, että on olemassa oikea ja väärä niin ei varmaan pysty sitäkään hyväksymään, että kaikilla teoilla on SEURAUKSET. 

Todella hyvä ja osuva havainto.

Vierailija
150/304 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroa pelkäävillä on vene jo karilla

Vierailija
151/304 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan siksi, että valtaosalla täällä kommentoivista ei ole mitään tieteellistä koulutusta, jonka pohjalta voisivat sellaista keskustelua käydä, eli käyttävät vain mututuntumaa ja jotain valikoituja tutkimuksia tukemaan omaa argumenttiaan. Ja sitten se, että vaikka eroilla tietysti voi olla todella pitkäkantoiset ja kivuliaat seuraukset lapsille, niin se voi siitä huolimatta monessa tapauksessa olla paljon parempi vaihtoehto, kuin avioliiton jatkuminen. Esimerkkinä perheväkivalta ja päihteet.

Väkivallan ja päihteiden käytön pitää loppua. Jos se ei lopu niin miten se elämä on muka jotain muuta kuin tragedia? Eroko sen väkivallan ja päihteet hävittää? Ihminen, lapsikaan, ei elä pelkästään turvallisesta tilasta, vaan paljon jää antamatta siltä, jonka kanssa ei voi turvallisesti edes olla. Se on puute, johon on joku syyllinen. Sydän sen tietää kuitenkin. 

Vierailija
152/304 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi moinen aggressio?

Olen isäni neljännestä avioliitosta syntyny

Miten se liittyy siihen että vanhempani hoitivat eroon liittyvät asiat hyvin?

Miksi kiukuttelet isäsi tekemisiä minulle? Minä en voi sille mitään miten vanhempasi toimivat. Kerroin vain, miten omani toimivat.

Vierailija
153/304 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eroa pelkäävillä on vene jo karilla

Yleensä lasten puolesta, ei omastaan. Haluatko itse muuttaa joka toinen viikko? Jos haluat, se on ok, muuten ei.

Vierailija
154/304 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi moinen aggressio?

Olen isäni neljännestä avioliitosta syntyny

Mites tuo katkeruus?

Vierailija
155/304 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle ainakaan se ero ei ollut erityisen traumaattisia, vaan se kun vanhemmat oli vielä yhdessä ja tappelivat. Elämä parani suunnattomasti, kun viimein erosivat. Tuntuu, että ihmiset, jotka on onnellisista perheistä, eivät tajua sitä. Luullaan lapsellisesti, et se yhdessä pysyminen ois lapselle paras.

Erolapset itse kertoo eron negatiivisista vaikutuksista. Ja niitä tutkitaan erolapsista. 

Vierailija
156/304 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi, koska se ei ole vain avioero, mikä lapsiin vaikuttaa. Siellä avioeron takana kun usein on kaikenmoista päihteiden käyttöä, mielenterveys ongelmaa, väkivaltaa ja riitoja. Ero voi olla se helpotuskin, mutta jäljet jää. Vaikka vanhemmat eroaa niin silti se toinen vanhempi ongelmineen on lapsen elämässä. 

Näin se on. Tutkimusten mukaanhan lapsi alkaa päästää tunteita ulos vasta sitten kun on turvallista. Avioeron jälkeen alkaa tulla kiukunpuuskia ja/tai masennusoireita. Kun lapsi kantaa mukanaan suurta ahdistusta ja emotionaalista taakkaa, hän ei ole voinut olla vapaasti lapsi kotona, jossa on vaikea ja energia menee selviytymiseen. 

Vierailija
157/304 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi moinen aggressio?

No, sinä et hoida kun tulet yllättäen jätetyksi. Pyörikö kotonasi yllättäviä setämiehiä kyyläämässä pikkutisuleita?

Vierailija
158/304 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa, täällä erokatkeroituneet huutamassa ihanaa ja pyhää ydinperhettä ja arvostelemassa muiden erojen syitä.

Totuus sattuu selvästi. Mistä ydinperhevihamielisyytesi kumpuaa? Oliko lapsuuden perheessäsi kenties vanhemmilla mt-ongelmia ja päihdeongelmia? Jouduitko kenties huolehtimaan lapsena asioista jotka lapselle eivät kuulu. Jos näin oli niin tämä ketju ei koske sellaisia tapauksia. 

Vierailija
159/304 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle ainakaan se ero ei ollut erityisen traumaattisia, vaan se kun vanhemmat oli vielä yhdessä ja tappelivat. Elämä parani suunnattomasti, kun viimein erosivat. Tuntuu, että ihmiset, jotka on onnellisista perheistä, eivät tajua sitä. Luullaan lapsellisesti, et se yhdessä pysyminen ois lapselle paras.

Erolapset itse kertoo eron negatiivisista vaikutuksista. Ja niitä tutkitaan erolapsista. 

Niin jotkut ja kovaääniset ja dramaattisuuteen taipuvaiset. Mitään tilastoa tuskin on, että onko noita traumoja 20 prosentilla vai 80 prosentilla.

Vierailija
160/304 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi moinen aggressio?

Ymmärrän sen kuudennen liiton lapsen katkeruuden. Kaikenlaisia nykäisiä tässä maassa onkin, mutta onneksi näiden miesten maallinen elo jää usein lyhyeksi.