Molemilla vanhemilla, jotka noin 80v on alkanut tulla dementiaa. Miten heidän käy? Asuvat maaseudulla ja ajokortin
kumpikin saanut juuri ja juuri pitää. Kokemuksia kellään?
Kommentit (11)
Kitkuttavat kotona kotihoidon avulla niin kauan kunnes heidän on siellä liian vaarallista enää asua, sitten ehkä hyvällä tuurilla saavat paikan jostain ymp.vrk hoivapaikasta. Sitä ennen täytyy olla tullut useita vaaratilanteita, ehkä loukkaantumisia (kaatumisia tms) ja omaisten lukuisia yhteydenottoja ja rukoiluja eri sosiaali- ja terveydenhuollon tahoille josko pääsisivät jo johonkin turvallisempaan asumismuotoon.
Kannattaisi muuttaa nyt palvelujen lähelle. Ei jäädä odottamaan huonompaa.
Äiti haluaisi muuttaa pois maaseudulta, mutta isä pistää vastaan. t.ap
80 vuotta ei ole vielä mitään normaalilla terveellä aikuisella.
Mun syöpäsairas äiti 90 vee oli eräänä tiistaina pankissa kun soitin ja hän vastasi: olen pankissa en voi nyt puhua. Perjantaina hakeutui sairaalaan ja oli nukahtanut pois sunnuntaiaamuna. Oli itse hoitanut kaikki asiat että päästään käyttään tilejä vaivattomasti jne.
Käytti kuolemaansa saakka tietokonetta, skypeä, nettipankkia, blogiakirjoituksiaan jne...
ÄLKÄÄ TEHKÖ IHMISISTÄ VAJAVAISIA JA MIELISAIRAITA YLIHUOLEHTIMISELLANNE. ASIAT MENEVÄT OMALLA PAINOLLAAN.
Maaseutua on niin monenlaista. Tuttu kertoi, että vanhempansa asuvat maalla ja käytännössä vanhukset asuivat keskisuuren taajaman reunassa, lähimarkettiin oli matkaa 600m.
Vierailija kirjoitti:
Äiti haluaisi muuttaa pois maaseudulta, mutta isä pistää vastaan. t.ap
Mikä estää äitiä muuttamasta? Kyllä se mies sieltä perässä tulee kun ei ole ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun syöpäsairas äiti 90 vee oli eräänä tiistaina pankissa kun soitin ja hän vastasi: olen pankissa en voi nyt puhua. Perjantaina hakeutui sairaalaan ja oli nukahtanut pois sunnuntaiaamuna. Oli itse hoitanut kaikki asiat että päästään käyttään tilejä vaivattomasti jne.
Käytti kuolemaansa saakka tietokonetta, skypeä, nettipankkia, blogiakirjoituksiaan jne...
ÄLKÄÄ TEHKÖ IHMISISTÄ VAJAVAISIA JA MIELISAIRAITA YLIHUOLEHTIMISELLANNE. ASIAT MENEVÄT OMALLA PAINOLLAAN.
Muistisairaiden kanssa vähän erijuttu. Voivat unohtaa lieden päälle aiheuttaen tulipalon tai eksyä metsään. Lähteä hoipertelemaan jonnekin etsimään sitä kotia.Siis lapsuuden kotia. Vaikka voi olla että se on purettu 50 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikilla mene tuolla tavalla omalla painollaan.
On olemassa kaaosteoria. Voi opiskella kurssin tekn yliopistossa. Kaikki pyrkii kaaokseen maailmassa, ei järjestykseen.
Vierailija kirjoitti:
"Edunvalvontavaltuutus eli tuen tarpeen ennakointi
Voit ennakoida tuen tarpeen ja tehdä edunvalvontavaltuutuksen siltä varalta, että et itse pysty myöhemmin hoitamaan asioitasi. Valtuutus kirjataan edunvalvontavaltakirjaan, johon voit nimetä etukäteen, kuka saa hoitaa asioitasi ja miten niitä saa hoitaa."Ehdota itseäsi, ennen kuin on liian myöhäistä! Kun muistisairaus on edennyt, ei voi enää itse päättää edunvalvojaa.
Kyllä muistisairaaltakin voidaan kysyä mielipidettä siitä, kuka toimii hänen edunvalvojanaan. Hän joutuu täyttämään lomakkeen (tai joku muu täyttää sen hänen puolestaan) edunvalvontaprosessissa, tuo edunvalvontavaltuutus on kevyempi vaihtoehto ja suosittelen sitä ehdottomasti, jos sellainen on mahdollista vielä tehdä. Ja valtuutukseen kannattaa olla useampia varahenkilöitä.
Suosittelen tutustumaan https://dvv.fi/edunvalvonta-ja-toisen-asioiden-hoitaminen missä kerrotaan erilaisista vaihtoehdoista.
Vierailija kirjoitti:
Trollaatko vai oletko vähän tyhmä?
"Edunvalvontavaltuutus eli tuen tarpeen ennakointi
Voit ennakoida tuen tarpeen ja tehdä edunvalvontavaltuutuksen siltä varalta, että et itse pysty myöhemmin hoitamaan asioitasi. Valtuutus kirjataan edunvalvontavaltakirjaan, johon voit nimetä etukäteen, kuka saa hoitaa asioitasi ja miten niitä saa hoitaa."
Ehdota itseäsi, ennen kuin on liian myöhäistä! Kun muistisairaus on edennyt, ei voi enää itse päättää edunvalvojaa.