Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis mitä ihmettä? Nyt nämä laittomat lakkoilijat itkevät siitä, jos työnantaja etukäteen kysyy, aikooko olla poissa vai ei!

Vierailija
25.01.2024 |

Nämä prinsessakermaperseet varmaan haluisivat joka aamu itse päättää, viitsiikö tänään mennä töihin, eikä siitä tarvitsisi edes ilmoittaa...

"Lidl ohjeisti työntekijöitään kertomaan etukäteen, aikovatko he tulla lakkopäivänä töihin."

"Työntekijät kokivat Lidlin viestin vähintäänkin arveluttavana."

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/23d4c630-3a64-46ba-a507-ee6efb5e9197

Kommentit (228)

Vierailija
41/228 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaapa nyt joku mulle, mitä arveluttavaa siinä on, jos etukäteen tiedustellaan kuka tulee töihin ja kuka ei?

Joo, ei sitä ole pakko kertoa jos ei halua, mutta kyllä sitä silti voi kysyä. Ja mun mielestä myös ois ihan suht normaalia vastata tuohon kysymykseen, mikäli on jo päätöksen tehnyt.

Menee kyllä ihmisten välinen kommunikaatio työpaikoilla ja miksei vaikka vapaallakin hiukan oudoksi, jos ei vastata toiselle vain siksi, että mulla ei oo laissa määriteltyä pakkoa vastata tähän.

Vierailija
42/228 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammattiliitot pitäisi laittaa yhteisvastuullisesti korvaamaan kaikki työnantajajille aiheutuvat kulut ja tulonmenetykset.

Voi miten olet oikeassa ja nämä vi...tun tyhmät ei ymmärrä, ettei noilla lakoilla voita mitään. Ne raukat, jotka lakkoilevat, niin häviää palkoissa. Sitten märistään, kun rahat ei riitä elämiseen. Töitä töitä kansalaiset!!!

Olen itse eläkeläinen ja tehnyt töitä 45v. Työmatkaa oli yhteensä 130km/pv. 

Hyvää vapaapäivää te luuserit!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/228 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on ainoa Euroopan maa (=takapajula), jossa poliittiset lakot ovat täysin sallittuja. Kaikkialla muualla ne on joko kokonaan kiellettyjä tai tiukasti rajattuja. Toivottavasti asiaan saadaan muutos nyt kun kommarit ja shampanjasosialistit eivät ole hallituksessa.

Euroopassa ne ovat kiellettyjä Itävallassa, Alankomaissa ja Saksassa.

Ranskassa poliittiset lakot ovat paitsi juridisesti sallittuja myös usein käytettyjä painostustoimenpiteitä laillisesti valittujen päätöksentekijöiden tekemiä päätöksiä vastaan.

Vierailija
44/228 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, on mennyt meno mahdottomaksi, kun työntekijä alkaa neuvomaan työnantajaa jopa siinä onko työntekijä töissä vai ei. 

Poliittisella lakolla nyt viedään Suomea konkurssiin. Kun yt- loparit osuu lakkoilijoiden kohdalle, niin älkää itkekö. Yrittäkää tulla toimeen ilman tukea, koska itse aiheutitte. Onnea valitsemallanne tiellä.  

Vierailija
45/228 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaapa nyt joku mulle, mitä arveluttavaa siinä on, jos etukäteen tiedustellaan kuka tulee töihin ja kuka ei?

Joo, ei sitä ole pakko kertoa jos ei halua, mutta kyllä sitä silti voi kysyä. Ja mun mielestä myös ois ihan suht normaalia vastata tuohon kysymykseen, mikäli on jo päätöksen tehnyt.

Menee kyllä ihmisten välinen kommunikaatio työpaikoilla ja miksei vaikka vapaallakin hiukan oudoksi, jos ei vastata toiselle vain siksi, että mulla ei oo laissa määriteltyä pakkoa vastata tähän.

Jokainen järjissään oleva ymmärtää sen, että työnantaja saa kysyä aikooko työntekijä olla töissä ko. päivänä. Haloo!! 

Vierailija
46/228 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisena yrittäjänä on kyllä paska palkata ketään. Parempi vaan kun ei palkkaa ketään ja jos tarttee jonkun, niin ottaa freelancerin. Joudut maksamaan vaikka ja mitä, kun työntekijä ole edes paikalla ja sit oot kusessa, kun osallistuu tämmöseen pelleilyyn. Joskus olin yhdellä työnantajalla töissä, joka kysy lakon alussa työntekijöiltä, että paljonko sitä palkkaa pitää nostaa, että ette osallistu mihinkään lakkoihin? Ne ketkä suostu sopimukseen palkat nousivat 200€/kk ja lopputulos oli, että kukaan ei osallistunut. Liitot saivat tapeltua lakkoilulla jonkun 1,5% korotuksen, joka nyt tietysti ollut lähelläkään tota 200€

Vierailija
47/228 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatuaan tiedon poissa olijoista, voivat haalia tuuraajia...

Vuorolistat tehdään sen mukaan, että lakkoilijoilla on vapaata silloin.

Kyllä Lidlissä on vuorolistat tuolle ajalle tehty jo kauan ennen kuin lakosta oli tietoa.

Vierailija
48/228 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisena yrittäjänä on kyllä paska palkata ketään. Parempi vaan kun ei palkkaa ketään ja jos tarttee jonkun, niin ottaa freelancerin. Joudut maksamaan vaikka ja mitä, kun työntekijä ole edes paikalla ja sit oot kusessa, kun osallistuu tämmöseen pelleilyyn. Joskus olin yhdellä työnantajalla töissä, joka kysy lakon alussa työntekijöiltä, että paljonko sitä palkkaa pitää nostaa, että ette osallistu mihinkään lakkoihin? Ne ketkä suostu sopimukseen palkat nousivat 200€/kk ja lopputulos oli, että kukaan ei osallistunut. Liitot saivat tapeltua lakkoilulla jonkun 1,5% korotuksen, joka nyt tietysti ollut lähelläkään tota 200€

Me emme "omista" kuin työjohdon. Kaikki tekevän portaan työt ostamme aliurakointina. 

Vierailija
49/228 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan yrityksen oma ongelma, jos yrittää pitää puotinsa auki lakon aikana esimiesvoimin.

Työtaisteluoikeus ja lakko-oikeus ovat työntekijöiden työtaisteluoikeuteen kuuluvia oikeuksia. Varsinaisia perusoikeuksia kyseiset oikeudet eivät ole, mutta ne kuitenkin liittyvät hyvin läheisesti perusoikeuksiin kuuluviin ammatillisen yhdistymisvapauteen ja järjestäytymisvapauteen.

Työtaisteluoikeus ja lakko-oikeus ovat työntekijöille kuuluvia niin sanottuja kollektiivisia vapausoikeuksia. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että yksittäinen työntekijä ei näitä oikeuksia pysty käyttämään muutoin kuin joukkoluonteisten painostustoimien, kuten työnseisauksen yhteydessä. Tällöin työtaistelutoimenpiteen osapuolena yleisimmin ovatkin työmarkkinajärjestöt työntekijöiden puolelta ja työnantajapuolella osapuolena voikin olla yksittäinen työnantaja tai käytännössä katsoen työnantajayritys.Työtaisteluoikeus käytännössä tarkoittaakin siis työntekijän oikeutta tietyin edellytyksin osallistua lailliseen lakkoon tai muuhun työtaistelutoimenpiteeseen ilman että hänen tarvitsisi pelätä työnantajapuolelta syrjintää tai kielteisiä seuraamuksia. Työtaisteluoikeus siten sisältää myös lakko-oikeuden, joka on lailla vahvasti turvattu. "

Minilex

Vierailija
50/228 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"kysy lakon alussa työntekijöiltä, että paljonko sitä palkkaa pitää nostaa, että ette osallistu mihinkään lakkoihin"

Tätäkään kysymystä ei olisi esitetty ilman lakkouhkaa, joten lakko hyödytti myös niitä, jotka eivät siihen osallistuneet.

Vierailija
51/228 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen järjissään oleva ymmärtää sen, että työnantaja saa kysyä aikooko työntekijä olla töissä ko. päivänä. Haloo!! 

Kyllä. Ja koska kyseessä on poliittinen lakko eduskuntaa vastaan, niin silloin jokainen järjissään oleva myös vastaa kysymykseen.

Ymmärrän toki vastaamattomuuden jos on työpaikalla tulehtunut tilanne ja työnantaja itsekin liikkuu vähintään harmaalla alueella. Mutta nythän työnantaja ei ole edes lakon osapuoli, niin on ihan puhtaasti typeryyttä olla kertomatta tuleeko töihin.

Itse ainakin kertoisin pomolleni kyselemättä, mutta näenkin oman työnantajani enemmänkin työllistäjänä ja palkanmaksajana kuin riistäjänä. Toki varmasti on myös sellaisia työnantajia jotka kuuluvat enemmän siihen riistäjä kategoriaan ja kai niille joku haluaa heittäytyä mahdollisimman hankalaksi. Mutta silloin kyllä kannattaa mahdollisuuksien mukaan yrittää löytää joku muu työpaikka.

Vierailija
52/228 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se palkanmaksu maksetaan, jos ei tiedä onko työntekijä lakossa vai esim. sairaana, jos ei haluta kertoa, että lakossa ovat. 

Tämä juuri osoittaa kuinka raukkamaisista ihmisistä on kyse. Muka halutaan lakkoilla, mutta ei etukäteen kertoa kuulutaanko liittoon ja lakkoillaanko. Hävetkää. 

Vierailija
53/228 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saahan sitä kysyä, mutta ei ole pakko vastata. Vaikka vastaisikin, että tulee töihin, mutta muuttaakin mieltään, niin sekin on sallittua. Niinhän uutisessakin sanottiin. Tosin hämmennystä ja vähän huvittuneisuuttakin nostatti lause "työntekijän pitää ilmoittaa poissaolostaan työnantajalle", mutta "luonnollisesti työntekijä voi jättää vastaamatta". Tuosta nyt ei ota Erkkikään selvää. 

Omalla työpaikalla ei ole ikinä kysytty. Vuoron alkaessa sitten selviää, ketkä ovat paikalla. Eikä ole jälkikäteenkään kysytty. Sen näkee sitten siitä, kenellä ei ole esittää lääkärintodistusta. Näin ilmapiirikin on pysynyt kunnossa, kun kukaan ei ole alkanut riehumaan.

Vierailija
54/228 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se palkanmaksu maksetaan, jos ei tiedä onko työntekijä lakossa vai esim. sairaana, jos ei haluta kertoa, että lakossa ovat. 

Tämä juuri osoittaa kuinka raukkamaisista ihmisistä on kyse. Muka halutaan lakkoilla, mutta ei etukäteen kertoa kuulutaanko liittoon ja lakkoillaanko. Hävetkää. 

Työnantaja voi olettaa kaikkien olevan lakossa. Sairaana olevat ilmoittavat normaalisti olevansa sairaana, harvoinpa tuotakaan tietää etukäteen. Ei ole vaikeaa.

Vierailija
55/228 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työntekijä toimittaa lääkärintodistuksen, jos on ollut lakkopäivänä sairaana. Pitäisi riittää lukutaitoiselle esihenkilölle mainiosti, kuten normaalitilanteessakin. Ilman muuta syytä päivä on palkaton, ja tämän pitäisi olla sanomattakin selvää kaikille. Liittoon kuulumisesta, tai kuulumattomuudesta ei tarvitse kuuluttaa kenellekään.

Itse olet tietämätön ja raukkamainen. Ota selvää asioista, ennen kuin alat vaahtoamaan.

Vierailija
56/228 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on ainoa Euroopan maa (=takapajula), jossa poliittiset lakot ovat täysin sallittuja. Kaikkialla muualla ne on joko kokonaan kiellettyjä tai tiukasti rajattuja. Toivottavasti asiaan saadaan muutos nyt kun kommarit ja shampanjasosialistit eivät ole hallituksessa.

Kummasti uutisoidaan vähän väliä miten esim  Ranska tai Saksa seisoo kun milloin jäteautonkuljettajat, maanviljelijät, rekkakuskit pitävät poliittista lakkoa.

Vierailija
57/228 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työnantaja saa kysellä kuka kuuluu liittoon tai ei. Ja näin ollen ei kyllä kysellä sitäkään kuka jää lakkoon tai ei. Kyllä se sitten lakkoaamuna selviää. 

Vierailija
58/228 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työntekijän ei tarvitse erikseen ilmoittaa lakkoon osallistumisesta esihenkilölle. Lakkoon osallistumiseen on työntekijällä laillinen oikeus.

Kysyttäessä on kuitenkin vastattava, aikooko tulla töihin vai ei. Työnantajan täytyy tietää se, jotta voi järjestää lakonajan työasiat.

Vierailija
59/228 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pitää kertoa/vahvistaa mitä kukin tekee lakkopäivänä. Seinällä on paperi johon ruksitaan vaihtoehdoista  a) osallistun lakkoon tai b) olen saldovapaalla tai c) olen pekkasella. Joku haluaa aina tulla töihin mutta se on vähän tapauskohtaista. Sähkön kanssa ollaan tekemisissä teollisuuslaitoksella niin yksin tai ilman valvontaa töitä ei voi tehdä.

Vierailija
60/228 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä pitää kertoa/vahvistaa mitä kukin tekee lakkopäivänä. Seinällä on paperi johon ruksitaan vaihtoehdoista  a) osallistun lakkoon tai b) olen saldovapaalla tai c) olen pekkasella. Joku haluaa aina tulla töihin mutta se on vähän tapauskohtaista. Sähkön kanssa ollaan tekemisissä teollisuuslaitoksella niin yksin tai ilman valvontaa töitä ei voi tehdä.

Unohtui kohta d) otan palkatonta vapaata.