Onko täällä kenelläkään henkilökohtaista kokemusta luterilaisen uskon vaihtamisesta katollilaisuuteen tai juutalaisuuteen?
Olen käynyt aikuisen poikani kanssa juutalaisuudesta keskusteluja, koska meidän suvussa kauempana niitä. Kuitenkin kastettu luterilaiseen kirkkoon.Tämä ei ole mikään hetken mielihalu vaan olen 16-vuotiaasta asti miettinyt sekä uskonnon että sukunimeni vaihtoa. Olen nyt 48v.
Kommentit (901)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aikuisiällä kääntynyt katolilaiseksi, taustaltani olen tapaluterilainen. Aloin suhtautua uskontoon vakavammin, ja mitä enemmän uskoin sitä enemmän ymmärsin että luterilainen kirkko ei ole se mihin haluan kuulua.
Kävin Helsingissä katolisen johdantokurssin ryhmän mukana, meitä oli noin koululuokallisen verran mutta osa oli ihan vain uteliaisuudesta mukana (eikä siinä mitään, se on täysin ok). Se alkoi syyskuussa ja loppui toukokuussa, ja kirkkoonotto oli helluntaina.
Minulle syy miksi halusin tulla nimenomaan katolilaiseksi oli se, että tutkin kirkkohistoriaa ja tulin siihen tulokseen että katolinen kirkko on se alkuperäinen kirkko jonka Kristus itse perusti ja että ensimmäiset kristityt olivat nimenomaan katolilaisia, eivät esim. luterilaisia tai helluntailaisia.
Niin tarkoitat varmaan, että ensimmäiset harhaan johdetut olivat katolilaisia, sillä en usko, että Kristus perusti "kirkkoa" Pietarin (henkilön) varaan, ainakaan siinä muodossa, kuin se tänä päivänä virheellisesti ymmärretään.
Katolilaiset perustelevat mm. paavin asemaa Jeesuksen sanoilla: "Autuas olet sinä, Simon, Joonaan poika, sillä ei liha eikä veri ole sitä sinulle ilmoittanut, vaan minun Isäni, joka on taivaissa. Ja minä sanon sinulle: sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä rakennan seurakuntani, ja tuonelan portit eivät sitä voita. Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet, ja minkä sinä sidot maan päällä, se on oleva sidottu taivaissa, ja minkä sinä päästät maan päällä, se on oleva päästetty taivaissa."
Kun Matteuksen evankeliumia lukee eteenpäin, niin ymmärtää, ehkä paremmin Jeesuksen sanojen todellisen merkityksen tai sitten ei.
Vrt. Matteuksen evankeliumin 7-lukua ja 16- lukua. Niissä puhutaan samasta asiasta. "Sentähden on jokainen, joka kuulee nämä minun sanani ja tekee niiden mukaan, verrattava ymmärtäväiseen mieheen, joka huoneensa kalliolle rakensi. jne." Matt. 7:24 -
Mikäli taas haluaa, irroittaa vain lauseen asiayhteydestään, voi sitä käyttää virheellisesti, omien etujensa ajamiseen, kuten kirkko tekee.
"Silloin hän varoitti vakavasti opetuslapsiaan kenellekään sanomasta, että hän on Kristus. Siitä lähtien Jeesus alkoi ilmoittaa opetuslapsilleen, että hänen piti menemän Jerusalemiin ja kärsimän paljon vanhimmilta ja ylipapeilta ja kirjanoppineilta ja tuleman tapetuksi ja kolmantena päivänä nouseman ylös. Silloin Pietari otti hänet erilleen ja rupesi nuhtelemaan häntä sanoen: "Jumala varjelkoon, Herra, älköön se sinulle tapahtuko". Mutta hän kääntyi ja sanoi Pietarille: "Mene pois minun edestäni, saatana; sinä olet minulle pahennukseksi, sillä sinä et ajattele sitä, mikä on Jumalan, vaan sitä, mikä on ihmisten". Silloin Jeesus sanoi opetuslapsillensa: "Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua. jne."
Jeesuksen sanoissa on keskeistä se , mikä ymmärrys on Hengestä ja mikä lihasta. Ei Pietari henkilönä vaan se, mistä ymmärrys on peräisin. Jeesus siis rakentaa "seurakuntansa" Hengen ymmärryksen varaan (kalliolle) ei lihan varaan (hiekalle).
Eikö ole aika epäpyhää lytätä muita uskontoja huonommiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uudestisyntyminen Pyhästä Hengestä edelleyttää uskoa, Joh 3. Pyhä Henki johdattaa uskovaista ja ohjaa Raamatun Sanan mukaiseen elämään. Hyvät teot ovat seuraus Pyhän Hengen vaikutuksesta ihmisessä.
Jos ihminen ei ole uudestisyntynyt niin hän ei myöskään ole Pyhän Hengen johdatuksessa, eikä elä Raamatun Sanan mukaisesti eikä tee hyviä tekoja. Tätä Raamatussa tarkoitetaan että uskon lisäksi tarvitaan myös tekoja. Viitataan uudestisyntymiseen. Jeesus opettaa että ihninen ei voi tulla osaksi Taivaan valtakuntaa ilman uudestisyntymistä.
Pelkkä vauvakaste ei ole uudestisyntyminen. Eikä kaste ilman uskoa pelasta.
Olipa sekava sepustus. Mitä syytä meillä on olettaa, että uskoon sisältyisi jotenkin automaattisesti teot? Miten uskonkäsityksesi sopii yhteen sen kanssa, että maailmassa on paljon ei-kristittyjä jotka tekee paljon hyviä tekoja?
Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen. Toki muut kun kristityt pystyvät tekemään " hyviä tekoja". Pyhän Hengen johdatus hyviin tekoihin on kuiteinkin eri asia, ja se tapahtuu uudestisyntymisen yhteydessä ( Joh 3 ). Hyvät teot yksinään eivät pelasta, vain Raamatullinen Jeesus pelastaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei, jos lyttäämisellä tarkoitetaan asiallista arviointia eikä haukkumista tai muita asiattomuuksia. Jos yksi uskonto on oikeassa ja muut väärässä, nämä muut uskonnot on huonompia ja sen saa tietysti sanoa ääneen. Ihan samalla tavalla kuin saa sanoa, että maapallo on lähempänä pyöreää kuin litteää, vaikka ehkä joku jossain uskoo vieläkin toisin.
Vain yksi usko johtaa pelastukseen, ja se on usko Raamatulliseen Jeesukseen ja hänen sovitustyöhönsä ristillä.
Juutalaisuus on keskeneräistä. Siitä pitää siirtyä uskomaan Messiaaseen.
Vierailija kirjoitti:
On vain yksi 1 totuus.
Ei ole monta totuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vain yksi usko johtaa pelastukseen, ja se on usko Raamatulliseen Jeesukseen ja hänen sovitustyöhönsä ristillä.
Miten voit olla niin varma asiasta? Jumala voi pelastaa kenet tahansa.
Nyt kun täällä on selvästi protestantteja linjoilla, voisiko joku sola scriptura -periaatteen kannattaja vihdoin kertoa, missä kohtaa Raamatussa muka sanotaan, että Raamattu on uskon ja opin ylin ohje? Ja mihin perustuu käsitys siitä, että Raamattu on selkeä kirja?
Raamatussa sanotaan suoraan, että Raamatussa on paljon vaikeatajuisia kohtia, joita tietämättömät tulkitsee väärin omaksi tuhokseen:
"Samaa [Paavali] sanoo kaikissa kirjeissään, joissa puhuu näistä asioista. Niissä tosin on yhtä ja toista vaikeatajuista, mitä tietämättömät ja haihattelevat ihmiset omaksi tuhokseen vääristelevät niin kuin kaikkia muitakin pyhiä kirjoituksia." (2. Piet. 3:16)
Mikä on sulle vaihtoehto, jos ei Jumalan ilmoitus?
Vierailija kirjoitti:
Kenelle osoitit kysymyksesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenelle osoitit kysymyksesi? 181
Joku kysyi niin Raamattu on siksi kristinuskon ydin että siihen on yksinkertaisesti kirjattu kaikki mitä Jumalasta tiedämme niin siksi. Esim evankeliumit on yksinkertaisesti todistajanlausuntoja ihmisiltä jotka tunsivat Jeesuksen kun oli täällä maan päällä ja muut sitten uskovat tän todistuksen perusteella Jeesukseen. Niin ei sitä tarvitse kirjoittaa todistukseen että tämä on todiste vaan se on sitä siksi kun jos Raamatussa sanotun uskoo niin on kristinuskoinen ja jos ei usko niin sitten ei ole eikä pidä todistusta todistuksena..
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä kysymystä. Raamattu on pyhä kirja joka sisältää Jumalan ilmoitusta, mutta se ei tee siitä uskon ja opin ylintä auktoriteettia. Raamattu on vain osa traditiota, joka on uskottu Kristuksen itsensä perustaman kirkon huomaan. Mikä saa protestantit kuvittelemaan, että Raamattu itsessään olisi jotenkin riittävä?
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun täällä on selvästi protestantteja linjoilla, voisiko joku sola scriptura -periaatteen kannattaja vihdoin kertoa, missä kohtaa Raamatussa muka sanotaan, että Raamattu on uskon ja opin ylin ohje? Ja mihin perustuu käsitys siitä, että Raamattu on selkeä kirja?
Raamatussa sanotaan suoraan, että Raamatussa on paljon vaikeatajuisia kohtia, joita tietämättömät tulkitsee väärin omaksi tuhokseen:
"Samaa [Paavali] sanoo kaikissa kirjeissään, joissa puhuu näistä asioista. Niissä tosin on yhtä ja toista vaikeatajuista, mitä tietämättömät ja haihattelevat ihmiset omaksi tuhokseen vääristelevät niin kuin kaikkia muitakin pyhiä kirjoituksia." (2. Piet. 3:16)
Kyllä pelastus on selkeästi kerrottu raamatussa.
Totuus on persoona. Totuuden Henki ,johda sinä meitä,rukoile.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä kysymystä. Raamattu on pyhä kirja joka sisältää Jumalan ilmoitusta, mutta se ei tee siitä uskon ja opin ylintä auktoriteettia. Raamattu on vain osa traditiota, joka on uskottu Kristuksen itsensä perustaman kirkon huomaan. Mikä saa protestantit kuvittelemaan, että Raamattu itsessään olisi jotenkin riittävä?
Miksei tee uskon ja opin auktoriteettia jos on Kaikkivaltiaan ilmoitus ihmiskunnalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voit olla niin varma asiasta? Jumala voi pelastaa kenet tahansa.
Jumala toimii sanansa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei tee uskon ja opin auktoriteettia jos on Kaikkivaltiaan ilmoitus ihmiskunnalle?
Raamattu koostuu ihmisten kirjoittamista kirjoista ja kirkko päätti, mitkä kirjat siihen kuuluu. Millä perusteella se olisi tärkeämpi kuin suullinen traditio ja se kirkko, jonka Kristus itse perusti ja jota tuonelan portit ei voita?
Kaiken lisäksi Raamatusta on olemassa erilaisia kaanoneita ja joiltain osin toisistaan poikkeavia käsikirjoituksia, joten mistä sinä voit edes tietää, mitä kaikkea siihen Raamattuun kuuluu joka on "se oikea"?
Raamattu ei ole vain ihmisten kirjoittama, vaan ihmiset kirjoittivat Raamattua Pyhän Hengen vaikutuksesta.
Jeesus ei perustanut katolilaista kirkkoa. Koko paavi systeemi on epäraamatullinen, kuten esim kiirastuli. Ihmisen sielun kohtalo on Raamatun mukaan ikuinen Taivas tai ikuinen He l v e t t i.
Jeesus opetti myös rukoilemaan suoraan Jumalaa, ilman katolilaisuuden keksimiä välikäsijä. Jeesuksen äiti Maria ei ollut myöskään synnitön koska oli syntynyt lihasta ( kaksi maallista vanhempaa). Hän oli myöskin perisynnin alainen tästä johtuen.
Tässä muutamat katolilaisuuteen kuuluvat epäraamatulliset asiat. Muitakin asioita löytyy.
"Uskoon sisältyy kaikki, mitä vaaditaan pelastukseen."
Hyvin tiivistetty. Näin Raamatussa ihan selkeästi opetetaan. Uskosta Jeesukseen syntyvät myös ne teot.
Ap, ihmettelen miksi pohdit katolisuuden ja juutalaisuuden välillä, kun ne ovat kaksi eri uskontoa. Mikä sinuun vetoaa katolisuudessa? Entä mikä juutalaisuudessa?
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/