Onko täällä kenelläkään henkilökohtaista kokemusta luterilaisen uskon vaihtamisesta katollilaisuuteen tai juutalaisuuteen?
Olen käynyt aikuisen poikani kanssa juutalaisuudesta keskusteluja, koska meidän suvussa kauempana niitä. Kuitenkin kastettu luterilaiseen kirkkoon.Tämä ei ole mikään hetken mielihalu vaan olen 16-vuotiaasta asti miettinyt sekä uskonnon että sukunimeni vaihtoa. Olen nyt 48v.
Kommentit (901)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä uskon, tottakai. Se ei kuiteinkaan tarkoita että kuolleisiin otetaan yhteyttä. Raamattu kieltää jyrkästi sen.
Kuolleisiin ei edes pysty Raamatun mukaan ottamaan yhteyttä, vaan jos kokee saamansa jonkun yhteyden niin se on demonit jotka vastaavat.
Jeesus elää, Hän on Jumala!
Luitko lainkaan sitä lainaamaani raamatunkohtaa? Lue uudestaan: "Minä olen ylösnousemus ja elämä. Joka uskoo minuun, saa elää, vaikka kuoleekin, eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko tämän?" (Joh. 11:25,26)
Pyhimykset ovat siis elossa Kristuksessa. Jos kiistät sen, kiistät samalla sen mitä Jeesus sanoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehillä ja pojilla juutalaisuuteen kääntymiseen liittyy myös ympärileikkaus. Naisilla se on helpompaa.
Kaikkien miesten kannattaisi ympärileikkauttaa itsensä. Toimenpiteenä aika pieni. Näin naisena pidän ympärileikattua miestä hygieenisempänä, ei ole kaikkia sieniä ylimääräisen ihon alla hautumassa.
Ympärileikkaus on terveysteko itselleen ja kumppaneilleen.
Kaikkien naisten kannattaisi poistattataa rintansa ja klitoriksensa itseltään. Toimenpiteenä aika pieni. Näin miehenä pidän rintansa ja klitoriksensa poistanutta naista hygieenisempänä, ei ole kaikkia sieniä ylimääräisen ihon alla hautumassa.Rintojen ja klitoriksen poisto on terveysteko itselleen ja kumppaneilleen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään rituaali ei pelasta. Raamattu ei sano että kaste ilman uskoa pelastaa, eikä edes Suomen evl kirkkokaan!
Hyvin sanottu. Ja jos ajattelet loogisesti, myönnät varmaan myös että Raamatun mukaan ihminen ei pelastu yksin uskosta vaan myös tekoja tarvitaan?
Hyvät teot ovat seuraus Pyhän Hengen vaikutuksesta ihmisessä. Eli kun ihminen uudestisyntyy Pyhästä Hengestä niin hän ohjautuu hyviin tekoihin. Vain armo pelastaa! Ihminen ei pysty teoillaan ostamaan pelastuspisteitä Jumalalta ( Katolilaisuus, Islam esim).
Olet ymmärtänyt katolilaisuuden pahasti väärin jos kuvittelet, että katolilaiset voi ostaa teoillaan pelastuspisteitä Jumalalta. Katolilaiset uskoo pelastuvansa yksin armosta.
Ei. Katolilaisuus opettaa myös että teot ja rituaalit pelastavat ja että usko ei yksin riitä.
Tämä on faktaa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisko kuitenkin vaikka opiskella jotain järkevää, ja jättää kaikki nuo primitiiviset keskiaikaiset lahkolaisuudet taakseen, ja alkaa elämään tässä todellisuudessa?!
Kannattaisi ehdottomasti, mutta ihmiskunta ei ole siihen vielä henkisesti valmis. Orjana on helpompaa, ei tarvitse itse miettiä.
Uskonnot ovat suurin este ihmiskunnan inhimilliselle kehitykselle.
Juutalaisuus periytyy äidin kautta. Ei siihen niin vain vaihdeta.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Katolilaisuus opettaa myös että teot ja rituaalit pelastavat ja että usko ei yksin riitä.
Tämä on faktaa.
Minkä sanomastani oikein kiistät? Katolinen kirkko todella opettaa, että ihminen pelastuu yksin armosta. Armo ei ole synonyymi uskolle, vaan kuten Raamatussakin sanotaan, uskon lisäksi tarvitaan tekoja. Yksikään ihminen ei kuitenkaan ansaitse teoillaan pelastusta, vaan Jumala pelastaa ihmisen yksin armosta.
Kiistätkö sinä Raamatun selvän sanan siitä, että kaste pelastaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä uskon, tottakai. Se ei kuiteinkaan tarkoita että kuolleisiin otetaan yhteyttä. Raamattu kieltää jyrkästi sen.
Kuolleisiin ei edes pysty Raamatun mukaan ottamaan yhteyttä, vaan jos kokee saamansa jonkun yhteyden niin se on demonit jotka vastaavat.
Luitko lainkaan sitä lainaamaani raamatunkohtaa? Lue uudestaan: "Minä olen ylösnousemus ja elämä. Joka uskoo minuun, saa elää, vaikka kuoleekin, eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko tämän?" (Joh. 11:25,26)
Pyhimykset ovat siis elossa Kristuksessa. Jos kiistät sen, kiistät samalla sen mitä Jeesus sanoi.
Kaikki uskossa kuolleet ovat elossa Kristuksessa! Kuiteinkaan niitä ei saa rukoilla.
Uskovien kesken ei ole korkeammassa osassa olevia. Piispat, papit , ja vaikka köyhä koditon ovat yhtä lailla Jeesuksen omia, jos uskoo Häneen ja on uudestisyntynyt Pyhästä Hengestä!
Katolilaisuudessa Uskonoppineet, pyhimykset, puhumattakaan paavista( joka muuten on täysin epäraamatullinen)! ovat korkeammassa asemassa Jumalan edessä. Tämä on eksytystä! Kaikki olemme yhtä Kristuksessa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katolisuudesta vielä: Maria, Taivaan Äiti, ei ole ainoastaan synnitön vaan jonkinsortin jumalatar. Häntä palvotaan, häntä rukoillaan ja häntä pyydetään rukoilemaan Jeesusta. Kun uskova saa oikeasti ihan itse puhua Jeesukselle suoraan, ilman mitään välikäsiä. Esirukous on asia erikseen, siihen Raamatussa kehotetaankin.
Neitsyt Maria ei ole katolisessa uskossa jumalatar eikä häntä palvota tai rukoilla. Häneltä pyydetään esirukouksia.
Eli kuolleisiin otetaan yhteyttä. Mitä Raamattu kieltää jyrkästi.
Jeesus itse opetti meitä rukoilemaan suoraan Jumalalle!
Onko väärin pyytää hyvää ystävää tai vaikka pappia rukoilemaan jonkun asian puolesta, kun ke
Pappi tai ystävä tai seurakuntalaiset ovat elossa, kun taas nuo mainitsemasi pyhimykset ovat kuolleet. Siinä on hyvin iso ero!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki uskossa kuolleet ovat elossa Kristuksessa! Kuiteinkaan niitä ei saa rukoilla.
Uskovien kesken ei ole korkeammassa
Katolilaiset ei rukoile pyhimyksiä vaan pyytää heiltä esirukouksia. Siinä ei ole mitään väärää, koska kuten Jeesus itse sanoi, he ovat elossa Kristuksessa vaikka heidän maallinen elämänsä onkin päättynyt.
Mitä oikein tarkoitat väittäessäsi, että katolisen kirkon mukaan uskonoppineet, pyhimykset ja paavi ovat "korkeammassa asemassa Jumalan edessä"?
Vierailija kirjoitti:
Pappi tai ystävä tai seurakuntalaiset ovat elossa, kun taas nuo mainitsemasi pyhimykset ovat kuolleet. Siinä on hyvin iso ero!
Väitätkö Jeesusta valehtelijaksi? Jeesus sanoi: "Minä olen ylösnousemus ja elämä. Joka uskoo minuun, saa elää, vaikka kuoleekin, eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko tämän?" (Joh. 11:25,26)
Nyt kun täällä on selvästi protestantteja linjoilla, voisiko joku sola scriptura -periaatteen kannattaja vihdoin kertoa, missä kohtaa Raamatussa muka sanotaan, että Raamattu on uskon ja opin ylin ohje? Ja mihin perustuu käsitys siitä, että Raamattu on selkeä kirja?
Raamatussa sanotaan suoraan, että Raamatussa on paljon vaikeatajuisia kohtia, joita tietämättömät tulkitsee väärin omaksi tuhokseen:
"Samaa [Paavali] sanoo kaikissa kirjeissään, joissa puhuu näistä asioista. Niissä tosin on yhtä ja toista vaikeatajuista, mitä tietämättömät ja haihattelevat ihmiset omaksi tuhokseen vääristelevät niin kuin kaikkia muitakin pyhiä kirjoituksia." (2. Piet. 3:16)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väitätkö Jeesusta valehtelijaksi? Jeesus sanoi: "Minä olen ylösnousemus ja elämä. Joka uskoo minuun, saa elää, vaikka kuoleekin, eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko tämän?" (Joh. 11:25,26)
Se on nyt sinä joka ilmeisesti et ymmärrä. Uskon tuon, tottakai. Siinä ei kuiteinkaan sanota että ottakaa yhteyttä kuolleisiin. Vaikka ovatkin elossa Jeesuksen luona ( Jeesukseen uskovien sielut) , niin niihin ei oteta yhteyttä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katolisuudesta vielä: Maria, Taivaan Äiti, ei ole ainoastaan synnitön vaan jonkinsortin jumalatar. Häntä palvotaan, häntä rukoillaan ja häntä pyydetään rukoilemaan Jeesusta. Kun uskova saa oikeasti ihan itse puhua Jeesukselle suoraan, ilman mitään välikäsiä. Esirukous on asia erikseen, siihen Raamatussa kehotetaankin.
Neitsyt Maria ei ole katolisessa uskossa jumalatar eikä häntä palvota tai rukoilla. Häneltä pyydetään esirukouksia.
Eli kuolleisiin otetaan yhteyttä. Mitä Raamattu kieltää jyrkästi.
Jeesus itse opetti meitä rukoilemaan suoraan Jumalalle!
Kyllä ja siksi ihmettelen kirkon intoa pappeuteen. Raamatun mukaan ainoa välittäjä ihmisen ja Jumalan välillä on Kristus. Mihin kirkon asettamaa pappia siis tarvitaan, jos ruoka tulee suoraan taivaasta?
"Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan. Joka ei minua rakasta, se ei pidä minun sanojani; ja se sana, jonka te kuulette, ei ole minun, vaan Isän, joka on minut lähettänyt. Tämän minä olen teille puhunut ollessani teidän tykönänne. Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut."
"Mutta te älkää antako kutsua itseänne rabbiksi, sillä yksi on teidän opettajanne, ja te olette kaikki veljiä. Ja isäksenne älkää kutsuko ketään maan päällä, sillä yksi on teidän Isänne, hän, joka on taivaissa. Älkääkä antako kutsua itseänne mestareiksi, sillä yksi on teidän mestarinne, Kristus. Vaan joka teistä on suurin, se olkoon teidän palvelijanne. Mutta joka itsensä ylentää, se alennetaan; ja joka itsensä alentaa, se ylennetään."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on nyt sinä joka ilmeisesti et ymmärrä. Uskon tuon, tottakai. Siinä ei kuiteinkaan sanota että ottakaa yhteyttä kuolleisiin. Vaikka ovatkin elossa Jeesuksen luona ( Jeesukseen uskovien sielut) , niin niihin ei oteta yhteyttä!
Kieltääkö Raamattu pyytämästä eläviltä esirukouksia? Jos ei, miksi lisäät Raamattuun omiasi?
Arvoisa katolilainen; keskustelumme ei nyt ilmeisesti johda mihinkään, joten jätän keskustelun tähän. Meillä on eri näkemykset, niin saa ollakin.
Toivotan Sinulle kaikkea hyvää elämääsi, ja Pyhän Hengen johdatusta!
T. Konservatiivikristitty protestantti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kieltääkö Raamattu pyytämästä eläviltä esirukouksia? Jos ei, miksi lisäät Raamattuun omiasi?
Entisenä luterilaisena ja nykyisenä ortodoksina sanoisin, että useimpien protestanttien on hyvin vaikea ymmärtää, että edesmenneet pyhät ovat todella eläviä eivätkä kuolleita. Protestanteilla on muutenkin sitkeitä ennakkoluuloja vanhoja kirkkoja kohtaan, joista on hyvin hankala päästä eroon. Omakin tieni pois protestanttisuuden kahleista oli pitkä ja kivikkoinen, joten ymmärrän hyvin, ettei ajattelutavan muutos ole helppoa muillekaan.
Miksi vaihtaa luulevaisuutta toiseen kun voi vain luopua siitä ja elää vapautuneesti ilman helvetinpelkoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi sola scripturan -periaatteen suurimmista ongelmista on, että sitä ei voi perustella yksin Raamatulla.
Sama ongelma koskaa sola fideä. Raamattu ei opeta, että ihminen pelastuisi yksin uskosta. Jaakobin kirje on ainoa Raamatun kirja, jossa puhutaan yksin uskosta, ja siinä todetaan selvästi että usko yksin ei riitä vaan sen lisäksi tarvitaan tekoja.
Asia on niin, että yksin usko riittää ja että elävä usko synnyttää tekoja. Jumalan silmissä sellaisella uskolla/ ajattelutavalla ei ole mitään arvoa, että "Teempä hyviä tekoja ja ansaitsen näin pisteitä Jumalan silmissä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raamatussa ei käsketä erikseen pyytämään esirukouksia juuri pyhimyksiltä, mutta toisten puolesta rukoileminen ja esirukouksien pyytäminen on täysin raamatullisia käytäntöjä. Jos kerran pyhimykset ovat elossa vaikka ovatkin kuolleet, miksei myös heiltä saisi pyytää esirukouksia?
Olet ymmärtänyt katolilaisuuden pahasti väärin jos kuvittelet, että katolilaiset voi ostaa teoillaan pelastuspisteitä Jumalalta. Katolilaiset uskoo pelastuvansa yksin armosta.