Onko täällä kenelläkään henkilökohtaista kokemusta luterilaisen uskon vaihtamisesta katollilaisuuteen tai juutalaisuuteen?
Olen käynyt aikuisen poikani kanssa juutalaisuudesta keskusteluja, koska meidän suvussa kauempana niitä. Kuitenkin kastettu luterilaiseen kirkkoon.Tämä ei ole mikään hetken mielihalu vaan olen 16-vuotiaasta asti miettinyt sekä uskonnon että sukunimeni vaihtoa. Olen nyt 48v.
Kommentit (901)
Vierailija kirjoitti:
Arvoisa katolilainen; keskustelumme ei nyt ilmeisesti johda mihinkään, joten jätän keskustelun tähän. Meillä on eri näkemykset, niin saa ollakin.
Toivotan Sinulle kaikkea hyvää elämääsi, ja Pyhän Hengen johdatusta!
T. Konservatiivikristitty protestantti
Kaikkea hyvää sinullekin.
Vierailija kirjoitti:
Juutalaiset eivät tunnusta Jeesusta messiaaksi vaan edelleen odottavat messiasta ja elävät lain alla. Kääntyminen on pitkä ja työläs prosessi joka tehdään rabbin alaisuudessa ja sisältää hirveän määrän lain opiskelua hepreaksi. Eli kielen hallitsemista. Katollisuus tunnustaa Jeesuksen mutta siinä on muita puolia jotka minua ainakin pitää loitolla, mm. paavin tunnustaminen Jumalan välikädeksi mistä Raamattu ei puhu mitään. Nämä ovat keskenään aivan eri maata joten ensimmäinen kysymys on: Tunnustatko Jeesuksen messiaaksi?
Messiaaniset juutalaiset kyllä tunnustavat.
Uudestisyntyminen Pyhästä Hengestä edelleyttää uskoa, Joh 3. Pyhä Henki johdattaa uskovaista ja ohjaa Raamatun Sanan mukaiseen elämään. Hyvät teot ovat seuraus Pyhän Hengen vaikutuksesta ihmisessä.
Jos ihminen ei ole uudestisyntynyt niin hän ei myöskään ole Pyhän Hengen johdatuksessa, eikä elä Raamatun Sanan mukaisesti eikä tee hyviä tekoja. Tätä Raamatussa tarkoitetaan että uskon lisäksi tarvitaan myös tekoja. Viitataan uudestisyntymiseen. Jeesus opettaa että ihninen ei voi tulla osaksi Taivaan valtakuntaa ilman uudestisyntymistä.
Pelkkä vauvakaste ei ole uudestisyntyminen. Eikä kaste ilman uskoa pelasta.
Vierailija kirjoitti:
Teille on valehdeltu. Yksikään juutalainen ei ole Israelin 12 suvusta. Juutalaiset ovat Esau ja he itse todistavat sen. Heillä on yhä remphantin tähti lipussaan.
Minä olen teologi ja historioitsija ja pystyn todistamaan väitteeni oikeaksi. Haastakaa minut jos pystytte. Te ette pysty. Koska te olette aivopesty Hollywood leffoilla.
Mitä ajattelet saatanan synagogasta, ja hallitseeko Israelia sellainen? Itse vastaan, että hallitsee.
Hih, kiva seurata kun lahkolaiset kinastelee tavoistaan palvoa mielikuvitusolentoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi sola scripturan -periaatteen suurimmista ongelmista on, että sitä ei voi perustella yksin Raamatulla.
Sama ongelma koskaa sola fideä. Raamattu ei opeta, että ihminen pelastuisi yksin uskosta. Jaakobin kirje on ainoa Raamatun kirja, jossa puhutaan yksin uskosta, ja siinä todetaan selvästi että usko yksin ei riitä vaan sen lisäksi tarvitaan tekoja.
Asia on niin, että yksin usko riittää ja että elävä usko synnyttää tekoja. Jumalan silmissä sellaisella uskolla/ ajattelutavalla ei ole mitään arvoa, että "Teempä hyviä tekoja ja ansaitsen näin pisteitä Jumalan silmissä".
Olipa taas melkoinen olkiukko. Katolilaiset ei todellakaan usko, että teoilla voisi ansaita mitään pisteitä Jumalan silmissä.
Vierailija kirjoitti:
Uudestisyntyminen Pyhästä Hengestä edelleyttää uskoa, Joh 3. Pyhä Henki johdattaa uskovaista ja ohjaa Raamatun Sanan mukaiseen elämään. Hyvät teot ovat seuraus Pyhän Hengen vaikutuksesta ihmisessä.
Jos ihminen ei ole uudestisyntynyt niin hän ei myöskään ole Pyhän Hengen johdatuksessa, eikä elä Raamatun Sanan mukaisesti eikä tee hyviä tekoja. Tätä Raamatussa tarkoitetaan että uskon lisäksi tarvitaan myös tekoja. Viitataan uudestisyntymiseen. Jeesus opettaa että ihninen ei voi tulla osaksi Taivaan valtakuntaa ilman uudestisyntymistä.
Ei myöskään pelkkä usko riitä. Varsinainen uudestisyntyminen on jotain paljon suurempaa mitä kristityt uskovaiset nykyään asialla ymmärtävät. Toki usko ja hyvät teot vievät uudestisyntymää kohti, mutta hyvin harva tässä elämässä uudestisyntyy osaksi taivasten valtakuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Korj; Anteeksi! Piti kirjoittaa että usko edellyttää uudestisyntymistä Pyhästä Hengestä. Laitoin vahingossa päinvastaisesti :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei myöskään pelkkä usko riitä. Varsinainen uudestisyntyminen on jotain paljon suurempaa mitä kristityt uskovaiset nykyään asialla ymmärtävät. Toki usko ja hyvät teot vievät uudestisyntymää kohti, mutta hyvin harva tässä elämässä uudesti
Uudestisyntyminen johtaa myös parannukseen, mikä taas tarkoittaa ettei elää Raamatun Sanan vastaisesti. Syntinen elämäntapa, tahalliset synnit.
Jeesus:
Leveä on tie joka johtaa kadotukseen, ja suurin osa tulee kulkemaan sitä tietä.
Mutta:
Kapea on Tie joka johtaa Taivaaseen, ja vain harva löytää sen.
Minä olen aikuisiällä kääntynyt katolilaiseksi, taustaltani olen tapaluterilainen. Aloin suhtautua uskontoon vakavammin, ja mitä enemmän uskoin sitä enemmän ymmärsin että luterilainen kirkko ei ole se mihin haluan kuulua.
Kävin Helsingissä katolisen johdantokurssin ryhmän mukana, meitä oli noin koululuokallisen verran mutta osa oli ihan vain uteliaisuudesta mukana (eikä siinä mitään, se on täysin ok). Se alkoi syyskuussa ja loppui toukokuussa, ja kirkkoonotto oli helluntaina.
Minulle syy miksi halusin tulla nimenomaan katolilaiseksi oli se, että tutkin kirkkohistoriaa ja tulin siihen tulokseen että katolinen kirkko on se alkuperäinen kirkko jonka Kristus itse perusti ja että ensimmäiset kristityt olivat nimenomaan katolilaisia, eivät esim. luterilaisia tai helluntailaisia.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aikuisiällä kääntynyt katolilaiseksi, taustaltani olen tapaluterilainen. Aloin suhtautua uskontoon vakavammin, ja mitä enemmän uskoin sitä enemmän ymmärsin että luterilainen kirkko ei ole se mihin haluan kuulua.
Kävin Helsingissä katolisen johdantokurssin ryhmän mukana, meitä oli noin koululuokallisen verran mutta osa oli ihan vain uteliaisuudesta mukana (eikä siinä mitään, se on täysin ok). Se alkoi syyskuussa ja loppui toukokuussa, ja kirkkoonotto oli helluntaina.
Minulle syy miksi halusin tulla nimenomaan katolilaiseksi oli se, että tutkin kirkkohistoriaa ja tulin siihen tulokseen että katolinen kirkko on se alkuperäinen kirkko jonka Kristus itse perusti ja että ensimmäiset kristityt olivat nimenomaan katolilaisia, eivät esim. luterilaisia tai helluntailaisia.
Minä olin myös tapaluterilainen kunnes 3 v sitten sain ottaa todellista uskoa vastaan Jumalalta ja uudestisyntyä Pyhästä Hengestä.
Olen vielä evl kirkon jäsen, koska seurakuntani on Raamatullinen eikä ole mennyt woketukseen mukaan. Mutta evl kirkon sisäinen rappio jatkuu, valitettavasti.
Henkinen kotini tulee olemaan joku Raamatun muuttamatonta Sanaa noudattava konservatiivikristitty, protestanttinen yhteisö/seurakunta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi sola scripturan -periaatteen suurimmista ongelmista on, että sitä ei voi perustella yksin Raamatulla.
Sama ongelma koskaa sola fideä. Raamattu ei opeta, että ihminen pelastuisi yksin uskosta. Jaakobin kirje on ainoa Raamatun kirja, jossa puhutaan yksin uskosta, ja siinä todetaan selvästi että usko yksin ei riitä vaan sen lisäksi tarvitaan tekoja.
Asia on niin, että yksin usko riittää ja että elävä usko synnyttää tekoja. Jumalan silmissä sellaisella uskolla/ ajattelutavalla ei ole mitään arvoa, että "Teempä hyviä tekoja ja ansaitsen näin pisteitä Jumalan silmissä".
Raamattu ei opeta, että usko yksin riittäisi. Miksi siis väität sen riittävän?
Raamattu vaatii tekoja tekojen perään, jos elää lain alla. Mutta Kristus täytti meidän puolestamme tämän vaativan lain ja sen tähden yksin usko riittää. Uskova ei elä lain vaan armon alla, koska Jeesuksessa on kaikki mikä täyttää vaatimuksen laista. Tämä ei tarkoita sitä, että uskova saisi oli välinpitämätön, vaan kuten totesin, niin elävä usko synnyttää tekoja. Uskovan sydämessä vaikuttava Pyhä Henki siis ohjaa ihmisen tekoja ja valintoja.
Mitä tekoja sinun mielestäsi ihmisen kuuluu tehdä pelastuakseen?
Vierailija kirjoitti:
Olipa sekava sepustus. Mitä syytä meillä on olettaa, että uskoon sisältyisi jotenkin automaattisesti teot? Miten uskonkäsityksesi sopii yhteen sen kanssa, että maailmassa on paljon ei-kristittyjä jotka tekee paljon hyviä tekoja?
Lisäisin vielä edelliseen viestiini, pelastuminen ei ole mikään monimutkainen asia, vaan sellainen, että pieni lapsikin voi sen ymmärtää. Raamatussa todetaankin, että lasten kaltaisten on taivasten valtakunta.
Vierailija kirjoitti:
Raamattu vaatii tekoja tekojen perään, jos elää lain alla. Mutta Kristus täytti meidän puolestamme tämän vaativan lain ja sen tähden yksin usko riittää. Uskova ei elä lain vaan armon alla, koska Jeesuksessa on kaikki mikä täyttää vaatimuksen laista. Tämä ei tarkoita sitä, että uskova saisi oli välinpitämätön, vaan kuten totesin, niin elävä usko synnyttää tekoja. Uskovan sydämessä vaikuttava Pyhä Henki siis ohjaa ihmisen tekoja ja valintoja.
Uskon lisäksi tarvitaan tekoja, mutta ei lain tekoja. Jeesus itse kertoi, millaisia tekoja hän meiltä odottaa. Tässä yksi esimerkki Matteuksen evankeliumin 24. luvusta:
31 "Kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan kaikkien enkeliensä kanssa, hän istuutuu kirkkautensa valtaistuimelle.
32 Kaikki kansat kootaan hänen eteensä, ja hän erottaa ihmiset toisistaan, niin kuin paimen erottaa lampaat vuohista.
33 Hän asettaa lampaat oikealle ja vuohet vasemmalle puolelleen.
34 Sitten kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa tänne, te Isäni siunaamat. Te saatte nyt periä valtakunnan, joka on ollut valmiina teitä varten maailman luomisesta asti.
35 Minun oli nälkä, ja te annoitte minulle ruokaa. Minun oli jano, ja te annoitte minulle juotavaa. Minä olin koditon, ja te otitte minut luoksenne.
36 Minä olin alasti, ja te vaatetitte minut. Minä olin sairas, ja te kävitte minua katsomassa. Minä olin vankilassa, ja te tulitte minun luokseni.'
37 "Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle: 'Herra, milloin me näimme sinut nälissäsi ja annoimme sinulle ruokaa, tai janoissasi ja annoimme sinulle juotavaa?
38 Milloin me näimme sinut kodittomana ja otimme sinut luoksemme, tai alasti ja vaatetimme sinut?
39 Milloin me näimme sinut sairaana tai vankilassa ja kävimme sinun luonasi?'
40 Kuningas vastaa heille: 'Totisesti: kaiken, minkä te olette tehneet yhdelle näistä vähäisimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.'
41 "Sitten hän sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun luotani, te kirotut, ikuiseen tuleen, joka on varattu Saatanalle ja hänen enkeleilleen.
42 Minun oli nälkä, mutta te ette antaneet minulle ruokaa. Minun oli jano, mutta te ette antaneet minulle juotavaa.
43 Minä olin koditon, mutta te ette ottaneet minua luoksenne. Minä olin alasti, mutta te ette vaatettaneet minua. Minä olin sairas ja vankilassa, mutta te ette käyneet minua katsomassa.'
44 "Silloin nämäkin kysyvät: 'Herra, milloin me näimme sinut nälissäsi tai janoissasi, kodittomana tai alasti, tai sairaana tai vankilassa, emmekä auttaneet sinua?'
45 Silloin hän vastaa heille: 'Totisesti: kaiken, minkä te olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähäisimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle.'
46 "Ja niin he lähtevät, toiset iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon lisäksi tarvitaan tekoja, mutta ei lain tekoja. Jeesus itse kertoi, millaisia tekoja hän meiltä odottaa. Tässä yksi esimerkki Matteuksen evankeliumin 24. luvusta:
31 "Kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan kaikkien enkeliensä kanssa, hän istuutuu kirkkautensa valtaistuimelle.
32 Kaikki kansat kootaan hänen eteensä, ja hän
Elävä usko synnyttää ihmisessä rakkauden lähimmäistä kohtaan ja halun palvella. Uskoon sisältyy kaikki, mitä vaaditaan pelastukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
<
Juuri näin. Pyhä Henki johdattaa myös pois synnistä, synnissä eläminen. Parannus on tehtävä . Ei voi jatkaa Raamatun Sanan vastaista elämää. Eli elämällä tavalla jonka Raamattu kieltää.
Jeesus kuoli puolestamme ristillä koska olemme täysin syntisiä. Teemme syntiä jatkuvasti, jopa ajatustasolla ja huomaamatta. Näitä syntejä Jeesus sovitti ristillä.
Jeesus ei kuollut puolestamme ristillä että saisimme jatkaa synneissämme. Synneissä eläminen. Emme voida elää niin kun itse haluamme, vaan niin kun Hän haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei myöskään pelkkä usko riitä. Varsinainen uudestisyntyminen on jotain paljon suurempaa mitä kristityt uskovaiset nykyään asialla ymmärtävät. Toki usko ja hyvät teot vievät uudestisyntymää
"Uudestisyntyminen johtaa myös parannukseen, mikä taas tarkoittaa ettei elää Raamatun Sanan vastaisesti. Syntinen elämäntapa, tahalliset synnit."
Pikemminkin niin, että parannus johtaa uudestisyntymään. Ette ymmärrä mitä uudestisyntyminen todella tarkoittaa. Vinkki: todellinen uudestisyntyminen tarkoittaa vertauskuvallisesti Kristuslapsen syntymistä, eli ihminen saavuttaa Kristustietoisuuden. Olette kyllä oikeilla jäljillä, mutta teillä ei ole todellista tietoa ja ymmärrystä tästä asiasta, vain usko ja se, miten Raamattua tulkitsette osin virheellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei myöskään pelkkä usko riitä. Varsinainen uudestisyntyminen on jotain paljon suurempaa mitä kristityt uskovaiset nykyään asialla ymmärtävät.
Uudestisyntyminen on hetki kun on saanut vastaanottaa usko Jumalalta ja syntyy uudestaan hengellisesti, Pyhästä Hengestä. Ymmärtää että Jeesus on pelastaja ja että Raamatun Sana on totta. Silloin siirtyy pimeydestä valkeuteen, synnistä pelastukseen. Saa pyytää synnit anteeksi. Tästä seuraa erilainen elämä, henkinen elämä: parannus ja rakkaudelliset, hyvät teot.
Myöskin Raamattu avautuu eri tavalla, ja sen ymmärtää.
Henkinen uudestisyntyminen voi olla erittäin " henkeäsalpaava," mahtava tapahtuma tai vähemmän huomaamaton. Sain itse kokea erittäin vahvan henkisen uudestisyntymän 3 v sitten. Ennen sitä olin jopa epävarma kuka Jeesus oli. Olen 53v.
Raamattu ei opeta, että usko yksin riittäisi. Miksi siis väität sen riittävän?