Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä kenelläkään henkilökohtaista kokemusta luterilaisen uskon vaihtamisesta katollilaisuuteen tai juutalaisuuteen?

Vierailija
24.01.2024 |

Olen käynyt aikuisen poikani kanssa juutalaisuudesta keskusteluja, koska meidän suvussa kauempana niitä. Kuitenkin kastettu luterilaiseen kirkkoon.Tämä ei ole mikään hetken mielihalu vaan olen 16-vuotiaasta asti miettinyt sekä uskonnon että sukunimeni vaihtoa. Olen nyt 48v.

Kommentit (901)

Vierailija
701/901 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katolilaisuus ja juutalaisuut ovat perusteellisesti täysin erilaiset. Joten ihan eka olis oltava selvää itselleen, kummasta niistä perusta. Ei silleen, että "oliskohan tuolla kivaa vai tuolla". Kumman uskonnon versioon elämästä, sen tarkoituksesta, historiasta ja tulevaisuudesta uskot

katolilaisuus ja juutalaisuus noudattaa perinnäis-sääntöjä, se yhdistää molempia. siis itsekeksittyjä.

Vierailija
702/901 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luterilaisuudessa on monia Raamatun ulkopuolisia oppeja, kuten sola scriptura ja sola fide.

Raamatussa ei tosiaan sanota, että Raamattu olisi ainoa tai edes ylin auktoriteetti. Eli se siitä luterilaisuudesta sitten.

Mitä mieltä olet siitä että 1käsky on Minä olen Herra sinun Jumalasi, älä pidä muita jumalia?

Sitä mieltä, että Jumala kuulostaa kovin epävarmalta itsestään muiden jumalten rinnalla. 

Mutta on ylin ja auktoriteetti,kuten Raamattu opettaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/901 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luterilaisuudessa on monia Raamatun ulkopuolisia oppeja, kuten sola scriptura ja sola fide.

Raamatussa ei tosiaan sanota, että Raamattu olisi ainoa tai edes ylin auktoriteetti. Eli se siitä luterilaisuudesta sitten.

Mitä mieltä olet siitä että 1käsky on Minä olen Herra sinun Jumalasi, älä pidä muita jumalia?

Se ei liity mitenkään siihen, onko Raamattu ainoa tai ylin auktoriteetti vai ei.

Vierailija
704/901 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei liity mitenkään siihen, onko Raamattu ainoa tai ylin auktoriteetti vai ei.

Miksei liity, kun koko Raamattu kertoo tästä Jumalasta?

Mikä on roomalaiskatolisuudessa ylin auktoriteetti?

Vierailija
705/901 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katolinen kirkko pitää paavia erehtymättömänä silloin kun hän lausuu jotain ex cathedra. (Muissa asioissa paavi voi olla väärässä, kuten on monesti ollutkin.)

Ja jottei katolilaisia syytettäisi turhaan paavin asettamisesta epäjumalaksi, sanon vielä suoraan että kaikkein ylin auktoriteetti on tietysti Jumala itse. Samoin ajattelee varmasti nekin protestantit, jotka kertovat pitävänsä Raamattua ylimpänä auktoriteettinaan.

Vierailija
706/901 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et vastannut ensinmäiseen kysymykseen.

Vierailija
707/901 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katolinen kirkko kertoo Jumalasta enemmän ja paremmin kuin Raamattu. Siksi.

Vierailija
708/901 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haloo mistä katolinen kirkko on saanut tiedon ,on perustavaa laatua oleva kysymys?

Vierailija
709/901 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haloo mistä katolinen kirkko on saanut tiedon ,on perustavaa laatua oleva kysymys?

Esitän kysymyksen niin monta kertaa,kunnes vastataan, eikä poisteta.

Vierailija
710/901 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katolinen kirkko pitää paavia erehtymättömänä silloin kun hän lausuu jotain ex cathedra. (Muissa asioissa paavi voi olla väärässä, kuten on monesti ollutkin.)

Ja jottei katolilaisia syytettäisi turhaan paavin asettamisesta epäjumalaksi, sanon vielä suoraan että kaikkein ylin auktoriteetti on tietysti Jumala itse. Samoin ajattelee varmasti nekin protestantit, jotka kertovat pitävänsä Raamattua ylimpänä auktoriteettinaan.

Tuo on silti erikoisen uskalias näkemys, että paavi olisi erehtymätön joissain asioissa. Kristinuskon keskeinen oppi on, että jokainen ihminen on perisynnin vuoksi 'epätäydellinen', syntinen. Myös paavi. On ihan selvää, että sama erehtymisen mahdollisuus koskee jokaista. 

Vierailija
711/901 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamattu sanoo : olkaa aina valmiita kertomaan oppinne perusteista.

Vierailija
712/901 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raamattu sanoo : olkaa aina valmiita kertomaan oppinne perusteista.

Tarkasti: mihin toivonne perustuu. Minusta se on hyvin sanottu. Mihin toivonne perustuu.

Vierailija
713/901 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylin auktoriteetti on tietysti Jumala itse.  

Mutta ei raamatun Jumala? Montako Jumalaa teillä on?

Vierailija
714/901 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Piet. - 1. Pietarin kirje 3:13-16

Kuka voi tehdä teille pahaa, jos pyritte kiihkeästi hyvään? Vaikka joutuisittekin kärsimään oikeamielisyydestänne, olette silti onnellisia. Jos teitä pelotellaan, älkää pelästykö älkääkä hätääntykö vaan pitäkää Herra Kristus sydämessänne pyhänä. Olkaa aina valmiina vastaamaan jokaiselle, joka kysyy, mihin toivonne perustuu. Vastatkaa kuitenkin rauhallisesti ja kunnioittavasti. Silloin omatuntonne on puhdas ja häpeään joutuvat ne, jotka puhuvat pahaa teidän hyvästä elämästänne Kristuksen yhteydessä.

Vierailija
715/901 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

2.Pietarin kirje:

1:16 Sillä me emme seuranneet viekkaasti sommiteltuja taruja tehdessämme teille tiettäväksi Herramme Jeesuksen Kristuksen voimaa ja tulemusta, vaan me olimme omin silmin nähneet hänen valtasuuruutensa.

Vierailija
716/901 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä mieltä, että Jumala kuulostaa kovin epävarmalta itsestään muiden jumalten rinnalla. 

Kuka muu on kaikkivaltias?

Vierailija
717/901 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2.Pietarin kirje:

1:16 Sillä me emme seuranneet viekkaasti sommiteltuja taruja tehdessämme teille tiettäväksi Herramme Jeesuksen Kristuksen voimaa ja tulemusta, vaan me olimme omin silmin nähneet hänen valtasuuruutensa.

Pitää myös ottaa huomioon, moni opetuslapsista oli myös valmis kuolemaan tuon todistuksen puolesta. Ja moni ensimmäisistä kristityistä tapettiin uskonsa vuoksi. 

Vierailija
718/901 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luterilaisilla vanhemmillani on kotonaan esillä ikoni, lisäksi he suhtautuvat avoimesti ja mielenkiinnolla katolisen kirkon traditioon ja perimätietoon, ajatellen sielläkin olevan oikeaa tietoa kristinuskoon liittyen. Moni ei varmaan ole niin tiukasti sidottu pelkästään omaan kirkkokuntaansa kun usein ajatellaan.

Vierailija
719/901 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka muu on kaikkivaltias?

Voiko Raamatun Jumala luoda niin suuren kiven että hän ei jaksa sitä nostaa?

Vierailija
720/901 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luterilaisilla vanhemmillani on kotonaan esillä ikoni, lisäksi he suhtautuvat avoimesti ja mielenkiinnolla katolisen kirkon traditioon ja perimätietoon, ajatellen sielläkin olevan oikeaa tietoa kristinuskoon liittyen. Moni ei varmaan ole niin tiukasti sidottu pelkästään omaan kirkkokuntaansa kun usein ajatellaan.

Miten roomalaiskatolinen kuuluisi kristinuskoon ,kun se ei omista Raamatun oppia,vaan sillä on parempi tieto oman näkemyksensä mukaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yhdeksän