Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko täällä kenelläkään henkilökohtaista kokemusta luterilaisen uskon vaihtamisesta katollilaisuuteen tai juutalaisuuteen?

Vierailija
24.01.2024 |

Olen käynyt aikuisen poikani kanssa juutalaisuudesta keskusteluja, koska meidän suvussa kauempana niitä. Kuitenkin kastettu luterilaiseen kirkkoon.Tämä ei ole mikään hetken mielihalu vaan olen 16-vuotiaasta asti miettinyt sekä uskonnon että sukunimeni vaihtoa. Olen nyt 48v.

Kommentit (901)

Vierailija
581/901 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

,En koskaan lakkaa ihmettelemästä, miksi niin moni protestantti päästää pikkulapset ohituiskaiskaistan kautta taivaaseen samalla kun tuomitsee kaikki ei-kristityt aikuiset helvettiin. Jos Jumala ei rankaise pikkulapsia, miksi Hän rankaisisi aikuisiakaan siitä ettei heille ole julistettu evankeliumia tai heidän ymmärryksensä ei riitä oikean uskonnon valintaan?

Vierailija
582/901 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasteen uusiminen tuomitaan Augsburgin tunnustuksessa. Koska uusimiseen sisältyy se, että mitätöidään kasteen voima. Yksi kaste riittää, se on voimassa koko elämän ajan. Jos ihminen on elänyt epäkristillisesti ja on kuitenkin kastettu, ihminen voi aina palata tuon saman kasteen lupauksen äärelle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/901 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan."

Niin. Kaltaisiksi. Eli kyseenalaistamatta totteleviksi. Mutta pitää myös olla uskossa ja kastettu, muuten helvetti odottaa.

Vierailija
584/901 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska jokaisella on selvää miten viaton on pieni lapsi. Kaikki maailman ihmiset olisivat kristittyjä, jos jokainen pysyisi siinä viattomuuden tilassa myös aikuisena, näin ei kuitenkaan ole. Maapallo olisi paratiisin kaltainen jos ihmiset olisivat mieleltään kuin pieni lapsi. Jumala tutkii ihmisen sydämen, on selvää miten puhdas on lapsen sydän ja mieli. 

Miten niin muka lapset on viattomia? Asetat taas omat ajatuksesi Raamatun selvän sanan edelle. Raamatun mukaan kaikki - myös pienet lapset - on syntisiä:

"Kaikki ovat samassa asemassa, sillä kaikki ovat tehneet syntiä ja ovat vailla Jumalan kirkkautta" (Room. 3:22-23)

Syyntakeettomuus. 

Vierailija
585/901 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katolisella kirkolla on selvä ratkaisu tällaisiin raamatuntulkintaongelmiin: Raamattu ei ole uskon ja opin ylin auktoriteetti vaan se on Kirkon kirja, jota ei voi ymmärtää oikein Kirkon ulkopuolella.

Vierailija
586/901 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska jokaisella on selvää miten viaton on pieni lapsi. Kaikki maailman ihmiset olisivat kristittyjä, jos jokainen pysyisi siinä viattomuuden tilassa myös aikuisena, näin ei kuitenkaan ole. Maapallo olisi paratiisin kaltainen jos ihmiset olisivat mieleltään kuin pieni lapsi. Jumala tutkii ihmisen sydämen, on selvää miten puhdas on lapsen sydän ja mieli. 

Miten niin muka lapset on viattomia? Asetat taas omat ajatuksesi Raamatun selvän sanan edelle. Raamatun mukaan kaikki - myös pienet lapset - on syntisiä:

"Kaikki ovat samassa asemassa, sillä kaikki ovat tehneet syntiä ja ovat vailla Jumalan kirkkautta" (Room. 3:22-23)

Syyntakeettomuus. 

Ai sinäkö tiedät paremmin kuin Jeesus ja Jumala? Salli minun nauraa.

Vierailija
587/901 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiv ja kaikki muut sairaudet johtuvat siitä, että maailma on syntiinlankeemuksen vuoksi turmeltunut ja epätäydellinen. Jos jokainen maailman ihminen olisi noudattanut käskyä 'älä tee huorin/älä tee aviorikosta', täällä ei olisi yhtään sukupuolitautia. 

Vierailija
588/901 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillä niin on Jumala meitä rakastanut, että tappoi koko ihmiskunnan kahdeksaa henkilöä lukuunottamatta koska oli vähän kiukuspäissään.

Siksi koska koko maailma oli läpeensä pahuuden vallassa. Kuvittele, jos kaikki suomalaiset olisi rikollisia, varkaita, murhaajia, väkivaltaisia jne. Mitä toivoa on sellaisella yhteiskunnalla? Ei minkäänlaista. Nämä ihmiset tuhoaisivat toisensa, sellaiseen yhteiskuntaan syntyvillä lapsilla ei myöskään olisi mitään toivoa. 

Vierailija
589/901 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin muka pikkulasten viattomuus on selvää jokaiselle? Kristityistä katolilaiset, ortodoksit, luterilaiset ja monet muut on eri mieltä asiasta.

Tuo tarkoittaa muuten sitä, että kristikunnan enemmistö ei hyväksy ajatusta pikkulasten viattomuudesta.

Vierailija
590/901 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa Raamattu on ollut minulle luterilaiselle jo lapsuudessa äärimmäisen jännittävä kirja juuri Vanhan Testamentin tapahtumien takia. Luin sitä jo silloin aivan lumottuna Jumalan ihmeisiin. Nyt aikuisena olen sen lähes lukenut läpi siis Vanhan Testamentin ja aioin lukea uudelleenkin. UT:n olen tietty lukenut moneen kertaan ja aivan yhtä lumoava sekin on.

Mikä siinä on niin pahaa, että luterilainen haluaa itse lukea omalla kielellään uskonsa perustan eli Raamatun? Saanko tietää kenties liikaa tai enemmän kuin esim. ylpeät katoliset, jotka jostain kumman syystä ylpeilevät sillä, etteivät ole koskaan lukeneet Raamattua tai edes aio lukea sitä ja tyytyvät vain pappien selityksiin, kun he muka ainoina osaavat lukea sitä oikealla tavalla. Tottakai minkä tahansa kristityn seurakunnan papit ymmärtävät Raamatusta enemmän kuin tavallinen ihminen, onhan heidät koulutettu työ

Ortodokseja olen tavannut Kreikassa, jotka todella kauhistuivat, kun sanoin olevani luterilainen. He tenttasivat minulta uskoon liittyviä asioita ja rauhoittuivat, kun vastaukseni ilmeisesti olivat heidän mielestään oikein enkä ollut harhaanjohdettu. Hyvää he tarkoittivat ja olivat oikein mukavia ihmisiä. Osasta heistä tuli ystäviäni ja pidämme säännöllisesti yhteyttä.

Kuitenkin, kun mainitsin lukevani Raamattua, he kauhistuivat jälleen. Kysyin heiltä eivätkö he sitten lue. He pitävät sitä kirkolle kuuluvana tehtävänä eikä heidän mukaan seurakuntalaisten tule sitä lukea eli tavallaan sen lukeminen ilmeisesti on kiellettyä. Ehkä väärinkäsitysten pelossa, en tiedä.

Vierailija
591/901 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin muka pikkulasten viattomuus on selvää jokaiselle? Kristityistä katolilaiset, ortodoksit, luterilaiset ja monet muut on eri mieltä asiasta.

Raamatun mukaan pikkulasten paikka on yksiselitteisesti helvetti jos kuolevat ennen uskoon tuloa.

Älä levitä valheita, synti se on sekin.

Vierailija
592/901 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan."

Niin. Kaltaisiksi. Eli kyseenalaistamatta totteleviksi. Mutta pitää myös olla uskossa ja kastettu, muuten helvetti odottaa.

Vastasyntynyt lapsi elää Jumalan tahdon mukaisesti, kunnes syö hyvän- ja pahantiedon puusta. Tämä tapahtuu jokaisen ihmisen kohdalla. Kuten Jeesus opettaa, on ihmisen synnyttävä uudelleen, eli luovuttava hyvän- ja pahantiedonpuun hedelmästä.

Yksinkertaistettuna kadotus on ( "Harhailua erämaassa.") Jumalan tahdon vastaista elämää.

Iankaikkinen elämä taas on sen vastakohta eli Jumalan tahdon mukainen elämä. 

Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen. Joh. 17:3

"Minä olen tie, totuus ja elämä." Joh. 14:6

Jumalan Sana puhdistaa, mutta Henki pelastaa (opettaa elämään Jumalan tahdon mukaisesti).

Vesikaste on symbolinen. Se on vertauskuva Jumalan Sanasta. Sana puhdistaa ihmisen (maljan) ulkoisesti.

"Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te puhdistatte maljan ja vadin ulkopuolen, mutta sisältä ne ovat täynnä ryöstöä ja hillittömyyttä! Sinä sokea fariseus, puhdista ensin maljan sisus, että sen ulkopuolikin tulisi puhtaaksi!" Matt. 23:25,26

"Minä (Johannes) kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän (Jeesus) kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella." Matt. 3:11

Myös tulikaste (Pyhä Henki) on symbolinen. Se puhdistaa ihmisen sisältä, Jumalan Hengen avulla (Sanan sisäistäminen ja oikeaoppinen tapa elää).

Tulta minä olen tullut heittämään maan päälle; ja kuinka minä tahtoisinkaan, että se jo olisi syttynyt! Luuk. 12:49

Jumalan Sanan vastaanottaminen (vesikaste) puhdistaa ihmisen, mutta Henki (Jumalan sanan uskominen ja noudattaminen) pelastaa (opettaa ihmistä elämään oikein Jumalan tahdon mukaisesti).

"Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan."  Joh. 3:5

"Te olette jo puhtaat, sillä se sana, jonka olen teille puhunut, on puhdistanut teidät." Joh. 15:3

"Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut."  Joh. 14:26

Vierailija
593/901 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin ortodokseilta vastauksen siihen, kun teidän mukaan suomalaisilla ortodokseilla ei enää ole mitään tekemistä Moskovan kanssa mihin kuulutte? Mikä on teidän ns. pääpaikka?

Viime jouluna katsoin telkusta ortodoksien joulukirkon, koska en halunnut enää katsoa Vatikaanin lähetystä siis tällä kertaa. Noin puolet kirkonmenoista oli yllätyksekseni venäjäksi. Laulut ja Raamatun lukeminen sekä papin saarna. Siellä oli hyvin vähän seurakuntalaisia ja näyttivät olevan venäläisiä (naisilla isot karvahatut päässä). Ei siinä mitään pahaa ole, mutta missä suomalaiset seurakuntalaiset? Heiltä olisi mennyt iso osa kirkonmenoista sivu suun, jos ei osaa venäjää.

Vai oliko tuo lainkaan joulukirkko? Jospa kyse olikin aivan normaalista sunnuntaimessusta. Ortodoksisuus kiehtoo sen verran, että kohteliaasti pyydän ortodoksia vastaamaan kysymykseeni.

Vierailija
594/901 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Vesi)kaste ja pyhä henki on myös toisistaan erilliset asiat. Tätä havainnollistaa hyvin apostolien tekojen luku 8. 

'Apostolit kuulivat Jerusalemissa, että Jumalan sana oli otettu vastaan Samariassa. Silloin he lähettivät samarialaisten luokse Pietarin ja Johanneksen. Perille tultuaan nämä rukoilivat, että samarialaiset saisivat Pyhän Hengen. Henki ei näet ollut vielä laskeutunut yhdenkään samarialaisen päälle; heidät oli vain kastettu Herran Jeesuksen nimissä. Sitten Pietari ja Johannes panivat kätensä samarialaisten päälle, ja nämä saivat Pyhän Hengen.

Simon näki, että Hengen saivat ne, joiden päälle apostolit panivat kätensä. Silloin hän tarjosi apostoleille rahaa ja sanoi: Antakaa minullekin tuo kyky lahjoittaa Pyhä Henki sille, jonka päälle panen käteni. Pietari kuitenkin sanoi hänelle: Kuolema sinulle rahoinesi, kun luulet voivasi ostaa omaksesi Jumalan lahjan! Sinulla ei ole tässä asiassa osaa eikä arpaa, koska et ole vilpitön Jumalan edessä. Käännä tälle pahuudelle selkäsi ja rukoile, että Herra antaa ajatuksesi anteeksi. Näen, että olet täynnä kitkerää myrkkyä ja että sinut on sidottu vääryyden köysin. Silloin Simon sanoi: Rukoilkaa te Herraa minun puolestani, ettei minulle sattuisi mitään sellaista kuin sanoitte.'

Vierailija
595/901 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaaditaanko jossain oikeasti vuoden opiskelu ennen kuin saa liityä ortodoksiseen kirkkoon? Mulle riitti viime vuonna muutaman kuukauden kirkossa käyminen ja 3 keskustelua papin kanssa, vaikkei suvussani ole ortodokseja enkä tuntenut muutenkaan ortodoksisuutta kovin hyvin. En ollut edes lukenut yhtään ortodoksista kirjaa kokonaan tai tehnyt muutakaan vastaavaa.

Miksi vaihdt uskontoon ,jota et tunne?

Sama kysymys minullekin tuli mieleen. Ortodoksit eivät esiinny julkisuudessa, mutta silloin harvoin, kun TV:stä tulee heidän jumalanpalveluksensa, oikein mielelläni seuraan sitä. Se nimittäin koukuttaa seuraamaan menoja loppuun asti. Jotain siinä on, mikä kiehtoo luterilaistakin.

Vierailija
596/901 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime jouluna katsoin telkusta ortodoksien joulukirkon, koska en halunnut enää katsoa Vatikaanin lähetystä siis tällä kertaa. Noin puolet kirkonmenoista oli yllätyksekseni venäjäksi. Laulut ja Raamatun lukeminen sekä papin saarna. Siellä oli hyvin vähän seurakuntalaisia ja näyttivät olevan venäläisiä (naisilla isot karvahatut päässä). Ei siinä mitään pahaa ole, mutta missä suomalaiset seurakuntalaiset? Heiltä olisi mennyt iso osa kirkonmenoista sivu suun, jos ei osaa venäjää.

Vai oliko tuo lainkaan joulukirkko? Jospa kyse olikin aivan normaalista sunnuntaimessusta. Ortodoksisuus kiehtoo sen verran, että kohteliaasti pyydän ortodoksia vastaamaan kysymykseeni.

En tiedä mistä lähetyksestä puhut, joten vaikea sanoa mitään varmaa. Esim. Helsingissä on kuitenkin useampikin ortodoksinen kirkkorakennus, joten tuossa voi olla kyse siitä, että suurin osa suomenkielisistä oli jossain sellaisessa kirkossa jossa palvelus pidettiin suomeksi.

Vierailija
597/901 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi juuri pitää hyväksyä kristinuskon suuntaukset ja lahkot samanarvoisina. Sama päämäärä meillä kaikilla on. Jotkut pitävät tutuista ja turvallisista rituaaleista ja se on aivan ok. Jotkut taas suoraviivaisemmasta toiminnasta ilman sen suurempia rituaaleja ja sekin on aivan ok.

Eihän Jeesus sanonut, että ne, jotka eivät kuulu perustamaani kirkkoon eivät pelastu. He pelastuvat, jotka uskovat Jeesukseen ja Hänen sovitustyöhönsä ristillä eivätkä häpeä tai arkaile sanoa tai osoittaa sitä.

Käsitykseni siitä, että katoliset olisivat ainoita pelastuvia kristittyjä omasta mielestään perustuu siihen, kun keskustelussa on käynyt ilmi, että Jeesuksen perustama kirkko on katolinen kirkko eikä teidän mukaan pelastusta ole sen ulkopuolella. Nyt väitätte, että kaikki muut, myös ortodoksit, ovat satunnaisesti pelastuvia. Kenet Jumala nyt sitten arpoo hinduista, ortodokseista, helluntailaisista, luterilaisista jne. Juuri tällaiset väittämät antava kuvan, että ylenkatsotte muita kristittyjä kuin katolisia ihan samalla tavalla kuin vaikkapa buddhalaisia.

Muistutan aiemmin kertomastani Raamattua lukiessani esittämästäni kysymyksestä ääneen, mitä Jumala on mieltä monista kristityistä seurakunnista ja Pyhän Hengen välitön vastaus oli, että kaikkia tarvitaan. Juuri siksi tuntuu oudolta, että yksi seurakunta nostaa itsensä ylitse muiden ja väittää pelastuksen olevan täysin sattuman varaista muissa seurakunnissa ja pitää yhtä harhauskoisina niin ortodokseja, buddhalaisia kuin luterilaisia.

Eikös ylpeys ole kuolemansynti, vai onko katolisilla noin? Mikä siinä tuntuu olevan niin mahdotonta ottaa kaikki ihmiset saman arvoisina?

Vierailija
598/901 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Joh. - 1. Johanneksen kirje 4:7-21

Jumala on rakkaus

Rakkaat ystävät, rakastetaan toisiamme, sillä rakkaus on Jumalasta. Jokainen, joka rakastaa, on syntynyt Jumalasta ja tuntee hänet. Se, joka ei rakasta, ei ole oppinut tuntemaan Jumalaa, sillä Jumala on rakkaus. Juuri siinä Jumalan rakkaus näyttäytyi meille, että hän lähetti maailmaan ainoan Poikansa, joka antaa meille elämän.

Rakkaus ei johdu siitä, että me olemme rakastaneet Jumalaa. Rakkaus johtuu siitä, että Jumala rakasti meitä ja lähetti Poikansa sovittamaan meidän syntimme.

Rakkaat ystävät! Kun Jumala kerran on rakastanut meitä näin, pitää meidänkin rakastaa toisiamme. Kukaan ei ole koskaan nähnyt Jumalaa. Silti hän pysyy luonamme, jos rakastamme toisiamme. Näin hänen rakkautensa tarkoitus toteutuu meissä.

Me pysymme Jumalassa ja Jumala meissä. Tiedämme sen siitä, että hän on antanut meille Henkeään.

Me todistamme, mitä olemme nähneet: Isä on lähettänyt Poikansa, maailman Pelastajan. Kun joku tunnustaa Jeesuksen Jumalan Pojaksi, Jumala pysyy hänessä ja hän Jumalassa. Me olemme oppineet tuntemaan Jumalan rakkauden meitä kohtaan ja uskomme siihen.

Rakkaudessa ei ole pelkoa

Jumala on rakkaus. Kun joku pysyy rakkaudessa, hän pysyy Jumalassa ja Jumala hänessä. Näin me toteutamme rakkauden tarkoituksen ja voimme olla rohkeita tuomion päivänä. Olemmehan maailmassa Kristuksen kaltaisia.

Rakkaudessa ei ole pelkoa, vaan täydellinen rakkaus karkottaa pelon. Pelko onkin jo rangaistus sinänsä, sillä pelokas ei ole tullut täydelliseksi rakkaudessa.

Me rakastamme, koska Jumala on ensin rakastanut meitä. Jos joku väittää rakastavansa Jumalaa mutta vihaa veljeään tai sisartaan, hän valehtelee. Miten hän voisi rakastaa Jumalaa, jota ei ole nähnyt, kun ei rakasta edes lähimmäistään, jonka näkee? Jos rakastaa Jumalaa, pitää rakastaa myös veljiään ja sisariaan. Tämän käskyn olemme Jumalalta saaneet.

Vierailija
599/901 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsitykseni siitä, että katoliset olisivat ainoita pelastuvia kristittyjä omasta mielestään perustuu siihen, kun keskustelussa on käynyt ilmi, että Jeesuksen perustama kirkko on katolinen kirkko eikä teidän mukaan pelastusta ole sen ulkopuolella. Nyt väitätte, että kaikki muut, myös ortodoksit, ovat satunnaisesti pelastuvia. Kenet Jumala nyt sitten arpoo hinduista, ortodokseista, helluntailaisista, luterilaisista jne. Juuri tällaiset väittämät antava kuvan, että ylenkatsotte muita kristittyjä kuin katolisia ihan samalla tavalla kuin vaikkapa buddhalaisia.

Muistutan aiemmin kertomastani Raamattua lukiessani esittämästäni kysymyksestä ääneen, mitä Jumala on mieltä monista kristityistä seurakunnista ja Pyhän Hengen välitön vastaus oli, että kaikkia tarvitaan. Juuri siksi tuntuu oudolta, että yksi seurakunta nostaa itsensä ylitse muiden ja väittää pelastuksen olevan täysin sattuman varaista muissa seurakunnissa ja pitää yhtä harhauskoisina niin ortodokseja, buddhalaisia kuin luterilaisia.

Tuo on kyllä täyttä potaskaa: Muiden kuin katolilaisten pelastuminen ei perustu mihinkään arvontaan. Katolisen kirkon opetus asiasta löytyy katekismuksen kohdasta 847:

"Ne jotka ilman omaa syytään eivät tunne Kristuksen evankeliumia eivätkä hänen kirkkoaan, mutta etsivät Jumalaa vilpittömin sydämin ja armon vaikutuksen alaisina koettavat teoillaan täyttää hänen tahtoaan, jonka he tuntevat omantunnon äänestä, he voivat saavuttaa iankaikkisen autuuden."

Vierailija
600/901 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni olisi julmaa, jos ihmisen pelastuminen olisi yksin uskon varassa. Eihän kukaan voi valita vapaasti mihin uskoo. Ja jos Jumala lahjoittaa uskon joillekin, miksei hän lahjoita sitä kaikille?

Jumala nimenomaan haluaa kaikki ihmiset uskomaan Häneen ja pääsevän taivaaseen. Ongelmana on ihmisen käsitys omasta kaikkivoipaisuudesta, joka estää myöntämisen, että on heikko ja turvaamaan Korkeampaan voimaan. Jumalanpilkasta puhumattakaan.

Helvetti on tarkoitettu saatanalle ja hänen kätyreilleen sekä demoneille, ei siis ihmisille alunperin. Kyllä ihminen voi vapaasti valita, mihin uskoo, miksei olisi. Jos tarkoitat heitä, jotka asuvat tiukasti jonkun muun uskonnon hallitsemassa maassa, he voivat mielessään uskoa Jeesukseen vaikka henkensä pitimiksi esittää uskovansa johonkin, mihin pakotetaan.

Toiset taasen ovat noissa maissa niin vahvoja uskossaan, että ovat valmiita menettämään henkensä sen puolesta. Salaisia seurakuntia on ympäri maailman, jossa he voivat vapaasti ilmaista uskoaan ollakseen sen ulkopuolella jotain muuta.

Taivas TV:ssä kerran sanottiin, että kuolema on kristitylle voitto. Olen samaa mieltä.