Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko täällä kenelläkään henkilökohtaista kokemusta luterilaisen uskon vaihtamisesta katollilaisuuteen tai juutalaisuuteen?

Vierailija
24.01.2024 |

Olen käynyt aikuisen poikani kanssa juutalaisuudesta keskusteluja, koska meidän suvussa kauempana niitä. Kuitenkin kastettu luterilaiseen kirkkoon.Tämä ei ole mikään hetken mielihalu vaan olen 16-vuotiaasta asti miettinyt sekä uskonnon että sukunimeni vaihtoa. Olen nyt 48v.

Kommentit (901)

Vierailija
281/901 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyytäisin Raamattukohdan missä Jeesus opettaa meitä rukoilemaan kuolleita pyhimyksiä. Edelleen odotan. Saan ilmeisesti odottaa maailmanloppuun asti, koska Jeesus ei ole sellaista opettanut lainkaan.

Paavali esitti pyynnön ( =rukoili?), että Jumala osoittaisi laupeutta eräälle kuolleelle henkilölle eli Onesiforokselle.

"Osoittakoon Herra hänelle laupeutta tulemisensa päivänä! Ja kuinka paljon hän auttoi minua Efesoksessa, sen tiedät sinä parhaiten." ( 2. Tim. 1:18)

Jos Paavali tällä tavoin huolehti jo kuolleen henkilön kohtalosta, miksi me emme voisi tehdä samoin?

Vierailija
282/901 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Apogyfikirjoja kannattaa myös lukea,mutta alkuseurakunta yhdessä Pyhän Hengen kanssa on koonnut  tarpeelliset 66 kirjaa Raamattuun sisällytettäviksi."

Mielenkiintoinen näkemys. Kertoisitko vielä, missä ja milloin alkuseurakunta kokosi sellaisen Raamatun, johon sisältyi tasan 66 kirjaa? Minun tietääkseni sellaista ei ole koskaan tapahtunut (tai jos on, siinä olleet 66 kirjaa ei ollut samat kuin protestanttien yleisimmin käyttämässä Raamatussa).

Tietääkseni se Raamatun kaanon jota tarkoitat koottiin vasta 1500-luvulla. Oletko koskaan miettinyt, miksi siinä kesti niin kauan?

Eikö VT ollut jo valmis. UT: n kirjat oli alkuseurakunnan käytössä ja Nikean kirkolliskokous vahvisti ne 300 luvulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/901 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyytäisin Raamattukohdan missä Jeesus opettaa meitä rukoilemaan kuolleita pyhimyksiä. Edelleen odotan. Saan ilmeisesti odottaa maailmanloppuun asti, koska Jeesus ei ole sellaista opettanut lainkaan.

Paavali esitti pyynnön ( =rukoili?), että Jumala osoittaisi laupeutta eräälle kuolleelle henkilölle eli Onesiforokselle.

"Osoittakoon Herra hänelle laupeutta tulemisensa päivänä! Ja kuinka paljon hän auttoi minua Efesoksessa, sen tiedät sinä parhaiten." ( 2. Tim. 1:18)

Jos Paavali tällä tavoin huolehti jo kuolleen henkilön kohtalosta, miksi me emme voisi tehdä samoin?

Myös Elia rukoili kuolleen pojan puolesta

" Hän ojentautui kolmesti pojan ylle ja rukoili: "Herra, minun Jumalani! Anna hengen palata tähän poikaan!"

1. Kun. 17:17

Vierailija
284/901 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös Elia rukoili kuolleen pojan puolesta

" Hän ojentautui kolmesti pojan ylle ja rukoili: "Herra, minun Jumalani! Anna hengen palata tähän poikaan!"

Eikös joku  Vanhan testamentin henkilö toimittanut syntiuhrin tms. kuolleiden poikiensa puolesta? En vaan muista, kuka, niin en myöskään nyt löydä sitä raamatunkohtaa.

Vierailija
285/901 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös joku  Vanhan testamentin henkilö toimittanut syntiuhrin tms. kuolleiden poikiensa puolesta? En vaan muista, kuka, niin en myöskään nyt löydä sitä raamatunkohtaa.

Job uhrasi ELÄVIEN poikiensa puolesta.

Vierailija
286/901 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesus on ainoa tie taivaaseen. Uskomalla Jeesukseen saat synnit anteeksi ja pääset kuoltuasi taivaaseen.. Mikään uskonto ei pelasta ihmistä.

Vierailija
287/901 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ylipäänsä rukoilla Marian, pyhimysten tai kenen välityksellä tahansa kun meillä on oikeus lapsen lailla lähestyä itse Jumalaa? Olla perillisiä ja huutaa lapsen lailla Abba, isi?

Mitä pahaa siinä on, jos huokaan hiljaa mielessäni ikonin edessä (tai ilman ikonia) esim. "Pyhä Panteleimon, rukoile puolestani"? Totta kai rukoilen itsekin suoraan Jumalaa, mutta usein on helpottavaa tietää, että joku muukin muistaa minua rukouksissaan - ja tekee sen silloinkin kun en itse jaksa tai pysty keskittymään kunnolla rukoukseen.

Niin, mitä se Raamattu sanookaan kuvien ja esineiden palvonnasta?!

Ikoneita ei palvota. Niitä kunnioitetaan.

Vierailija
288/901 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ylipäänsä rukoilla Marian, pyhimysten tai kenen välityksellä tahansa kun meillä on oikeus lapsen lailla lähestyä itse Jumalaa? Olla perillisiä ja huutaa lapsen lailla Abba, isi?

Mitä pahaa siinä on, jos huokaan hiljaa mielessäni ikonin edessä (tai ilman ikonia) esim. "Pyhä Panteleimon, rukoile puolestani"? Totta kai rukoilen itsekin suoraan Jumalaa, mutta usein on helpottavaa tietää, että joku muukin muistaa minua rukouksissaan - ja tekee sen silloinkin kun en itse jaksa tai pysty keskittymään kunnolla rukoukseen.

Niin, mitä se Raamattu sanookaan kuvien ja esineiden palvonnasta?!

Kuvien kunnioitus on eri asia kuin kuvien palvonta. Ja mitä tulee ikonien edessä tehtyyn hartauden harjoitukseen, niin siinä kunnioitetaan ja muistellaan sitä, mitä kuva edustaa, esim Pyhää Kolminaisuutta, Kristus Pantokratoria, Pyhää Perhettä,  Pyhää Jumalanäitiä, Pyhää kaupunkia tms.

Vierailija
289/901 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro sille paaville ,jos elää, että Jumalaa rukoillaan Jeesuksen nimessä.

Katso, kuuntele (jos osaat italiaa) ja ylläty. 

Vierailija
290/901 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katolilaisuus ei ole erillinen uskonto. Kristinusko on uskonto.

Tähän lauseesen puuttuisin.

Maailmassa on vain 1 kristuksenruumis seurakunta.

Näin on tavallaan, mutta katolilaisuuteen kuuluu niin  paljon ei Raamatullista, että se määritellään useasti omaksi uskonnoksi.

Vain sellaisten sivistymättömien päässä, jotka eivät ymmärrä käsitteiden 'uskonto' ja 'kirkkokunt'a eroa.

Eri uskontoja ovat mm kristinusko, juutalaisuus, islam, hindulaisuus, taolaisuus, bhuddalaisuus jne

Eri kirkkokuntia ovat sitten katolisuus, ortodoksisuus, luterilaisuus, anglikaanisuus, calvinismi, metodismi, baptismi, adventismi, helluntailaisuus, jne.

Vierailija
291/901 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on tavallaan, mutta katolilaisuuteen kuuluu niin  paljon ei Raamatullista, että se määritellään useasti omaksi uskonnoksi.

Kyseessä ei ole eri uskonto. Esim luterilaiset ja katolilaiset jakavat samat uskontunnustukset, kute Nikean uskontunnustuksen.ja Apostolisen uskontunnustuksen.

Vierailija
292/901 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5.Mooseksen kirja:

18:11 joka lukee loitsuja, kysyy vainaja- tai tietäjähengiltä tahi kääntyy vainajien puoleen.

Jes. 8:19 Ja kun he sanovat teille: "Kysykää vainaja- ja tietäjähengiltä, jotka supisevat ja mumisevat", niin eikö kansa kysyisi Jumalaltansa? Kuolleiltako elävien puolesta.

5Moos. 18:11 Tahi lumooja, tahi noita, tahi merkkein tulkitsija, tahi joka kuolleita kysyy.

Matteuksen evankeliumi:

8:22 Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Seuraa sinä minua, ja anna kuolleitten haudata kuolleensa"

Mitä ajattelit ottamalla esiin tuon Matteuksen evankeliumin kohdan? Luetaan se kontekstissaan:

"Eräs toinen hänen opetuslapsistaan sanoi hänelle: "Herra, salli minun ensin käydä hautaamassa isäni." Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Seuraa minua, ja anna kuolleiden hau

Luepa sitä Raamattua. Siellä kerrotaan,. että vuosisatoja kuolleena olleet Mooses ja Elia pystyivät keskustelemaan Jeesuksen kanssa

Samassa heille ilmestyivät Mooses ja Elia, jotka keskustelivat Jeesuksen kanssa.

Matt. 17:3

Vierailija
293/901 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kiinnostunut molemmista uskonnoista. Mutta en tiedä olisko minusta sitten kumpaankaan. Kasvoin kiihkouskovaisen adventistikirkkoon kuuluvan isoäitini hoivissa ja kummitätini taas kuuluu babtisteihin. Mutta ateisti en ole. t.ap

Kummallinen ajatusmaailma.

Haet uskontoa itsellesi kovin erilaisista uskonnoista.

Eikö uskonnollinen ryhmä valita sen mukaan, mikä tuntuu oikealta opilta? Ellei sitten vain kasveta tiettyyn uskontoon sisälle...

T: nimim. Assburger, ateisti

Vierailija
294/901 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain sellaisten sivistymättömien päässä, jotka eivät ymmärrä käsitteiden 'uskonto' ja 'kirkkokunt'a eroa.

Eri uskontoja ovat mm kristinusko, juutalaisuus, islam, hindulaisuus, taolaisuus, bhuddalaisuus jne

Eri kirkkokuntia ovat sitten katolisuus, ortodoksisuus, luterilaisuus, anglikaanisuus, calvinismi, metodismi, baptismi, adventismi, helluntailaisuus, jne.

Noista ainakaan helluntailaisuus ei ole kirkkokunta, koska helluntailaisilta puuttuu yhteinen oppi.

Vierailija
295/901 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luepa sitä Raamattua. Siellä kerrotaan,. että vuosisatoja kuolleena olleet Mooses ja Elia pystyivät keskustelemaan Jeesuksen kanssa

Mikä on argumettisi?

Vierailija
296/901 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hyötyä ajattelit uskonnon vaihtamisesta olevan päämäärän suhteen?

Vierailija
297/901 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä ei ole eri uskonto. Esim luterilaiset ja katolilaiset jakavat samat uskontunnustukset, kute Nikean uskontunnustuksen.ja Apostolisen uskontunnustuksen.

Juuri niin. Lisäksi molemmat tunnustaa toistensa kasteen ja Suomen ev.lut. kirkko on allekirjoittanut yhteisen julistuksen vanhurskauttamisesta katolisen kirkon kanssa. Luterilaisuudessa ja katolisuudessa on paljon yhteistä, vaikka merkittäviä erojakin toki on.

Vierailija
298/901 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä Raamatusta tai muualta löytyy Jeesuksen sanat jossa kehotetaan tekemään kenestäkään pyhimystä? Kyllä, ovat eläviä kuten kaikki uskossa kuolleet mutta silti poistuneet tästä elämästä eikä heihin pidä ottaa yhteyttä millään tavoin.

Miksi Raamatusta pitäisi löytyä kehotus siihen, että joistain ihmisistä "tehdään pyhimyksiä"? Eikö kristityt voi tehdä mitään ilman että siihen löytyy suora kehotus Raamatusta?

Sitä ne on kyllä tehneetkin perinnäissääntöineen

Jeesus: älkää tehkö niinkuin opettavat perinnäissääntöjä.

Vierailija
299/901 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katolilaiset ja Ortodoksit:

Jos ottaa yhteyttä johonkin pyhimyksiin ja pyytää niiltä esirukouksia niin onhan se kuolleisiin / vainajahenkiin yhteydenottaminen nimenomaan. Lisäksi Raamattu opettaa että se ei edes onnistuisi koska maallisen elämän jälkeen sielut eivät ole tavoiteltavissa. Esirukouksenne menee demoneille. 

Raamattu kertoo, kuinka Pietari otti yhteyttä kuolleeseen Tabitaan:

"Pietari käski kaikkien poistua. Hän polvistui ja rukoili. Sitten hän kääntyi vainajan puoleen ja sanoi: "Tabita, nouse!" Nainen avasi silmänsä, ja nähdessään Pietarin hän nousi istumaan. Pietari ojensi hänelle kätensä ja auttoi hänet jalkeille. Sitten Pietari kutsui huoneeseen lesket ja kaikki pyhät, ja he saivat nähdä, että Tabita oli elossa." (Ap.t. 9:40-41)

Raamattu siis kieltää selvästi kaikenlaisen kommunikoinnin kuolleiden kanssa, jos tähän keskusteluun osallistuneet protestantit on oikeassa. Pietarin toiminta oli tietysti poikkeus, vaikkei tällaisen poikkeuksen mahdollisuutta mainita erikseen Raamatussa. Esirukousten pyytäminen pyhimyksiltä ei kuitenkaan voi olla sallittua, vaikkei sitä ole suoraan kiellettykään. Missä on protestanttien logiikka?

Vierailija
300/901 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:ai iltarukouksenaan.

Myös messussa on osioita, joissa rukous osoitetaan suoraa

Kyllä katolisuudessakin rukoillaan Jumalaa suoraan. Jokaisen katolilaisen tulisi esim. lukea Isä meidän -rukous päivittäin, joka aamu-tai iltarukouksenaan.

Myös messussa on osioita, joissa rukous osoitetaan suoraan Jumalalle tai Jeesukselle . Esim Agnus Dei eli Jumalan Karitsa osoitetaan suoraan Jeesukselle.

Voisin kai kertoa vähän ortodoksien rukouselämästä, koska myös ortodokseilla on tapana pyytää pyhien esirukouksia. Se ei missään nimessä tarkoita, etteikö ortodoksitkin rukoilisi Jumalaa suoraan. Ortodoksien jumalanpalveluksiin sisältyy paljon suoraan Jumalalle osoitettuja rukouksia. Arjessaan monet ortodoksit suosii ns. Jeesuksen rukousta, jossa sanotaan "Herra Jeesus Kristus, Jumalan Poika, armahda minua syntistä." Ei ole lainkaan harvinaista, että ortodoksi rukoilee tämän rukouksen useita kertoja päivässä joka päivä. Myös Isä meidän -rukous on ahkerassa käytössä, ja Jumalaa rukoillaan muutenkin paljon suoraan niin valmiiden rukousten muodossa kuin vapaamuotoisestikin. Esirukousten pyytäminen pyhiltä on vain pieni osa ortodoksien rukouselämää, vaikka tärkeä onkin.