Onko täällä kenelläkään henkilökohtaista kokemusta luterilaisen uskon vaihtamisesta katollilaisuuteen tai juutalaisuuteen?
Olen käynyt aikuisen poikani kanssa juutalaisuudesta keskusteluja, koska meidän suvussa kauempana niitä. Kuitenkin kastettu luterilaiseen kirkkoon.Tämä ei ole mikään hetken mielihalu vaan olen 16-vuotiaasta asti miettinyt sekä uskonnon että sukunimeni vaihtoa. Olen nyt 48v.
Kommentit (901)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkuteksteistä voi varmistaa, että esirukouspyyntöjen esittäminen ei todellakaan ole kiellettyjen asioiden listalla.
Kiitos kuitenkin yrityksestä.
Missä sitten käsketään esittämään esirukouspyyntö jo edesmenneelle?( En nyt ota kantaa onkot yli oikein vai väärin). Jae?
Pitäisikö Raamatun käskeä pyytämään esirukouksia pyhimyksiltä, jotta se olisi sallittua? Jos pitäisi niin miksi?
Raamattuko ne pyhimykset asettaa vai ihminen. Kuka on pyhimys .
Jeesus antoi ohjeet rukoilla.
Vierailija kirjoitti:
Jos ottaa yhteyttä johonkin pyhimyksiin ja pyytää niiltä esirukouksia niin onhan se kuolleisiin / vainajahenkiin yhteydenottaminen nimenomaan. Lisäksi Raamattu opettaa että se ei edes onnistuisi koska maallisen elämän jälkeen sielut eivät ole tavoiteltavissa. Esirukouksenne menee demoneille.
Kuten sanottu, Raamattu ei kiellä kaikkea yhteydenottamista edesmenneisiin. Perusteluja löytyy siitä viestistä jota lainasit (eli viestistä 269).
Pyhimyksille osoitetut esirukouspyynnöt eivät mene demoneille vaan suoraan pyhimyksille, jotka elävät Kristuksessa.
Raamattu on selkeä siinä että meidän tulee rukoilla vain Jumalaa. Jumala on pyhä, mikään tai kukaan muu ei ole pyhä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ottaa yhteyttä johonkin pyhimyksiin ja pyytää niiltä esirukouksia niin onhan se kuolleisiin / vainajahenkiin yhteydenottaminen nimenomaan. Lisäksi Raamattu opettaa että se ei edes onnistuisi koska maallisen elämän jälkeen sielut eivät ole tavoiteltavissa. Esirukouksenne menee demoneille.
Kuten sanottu, Raamattu ei kiellä kaikkea yhteydenottamista edesmenneisiin. Perusteluja löytyy siitä viestistä jota lainasit (eli viestistä 269).
Pyhimyksille osoitetut esirukouspyynnöt eivät mene demoneille vaan suoraan pyhimyksille, jotka elävät Kristuksessa.
Missä kohdassa Raamattu opettaa että saa/ pitää rukoilla kuolleille pyhimyksille ?
Vierailija kirjoitti:
Raamattu on selkeä siinä että meidän tulee rukoilla vain Jumalaa. Jumala on pyhä, mikään tai kukaan muu ei ole pyhä.
Katolilaiset rukoilevatkin pelkästään Jumalaa. Pyhimyksiltä pyydetään esirukouksia samoin kuin ystäviltä, papeilta ja muilta kristityiltäkin.
Jeesus opetti rukoilemaan suoraan Jumalalle, ja vain Jumalalle. Isä meidän rukous on hyvä esimerkki siitä myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5.Mooseksen kirja:
18:11 joka lukee loitsuja, kysyy vainaja- tai tietäjähengiltä tahi kääntyy vainajien puoleen.Jes. 8:19 Ja kun he sanovat teille: "Kysykää vainaja- ja tietäjähengiltä, jotka supisevat ja mumisevat", niin eikö kansa kysyisi Jumalaltansa? Kuolleiltako elävien puolesta.
5Moos. 18:11 Tahi lumooja, tahi noita, tahi merkkein tulkitsija, tahi joka kuolleita kysyy.
Matteuksen evankeliumi:
8:22 Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Seuraa sinä minua, ja anna kuolleitten haudata kuolleensa"Mitä ajattelit ottamalla esiin tuon Matteuksen evankeliumin kohdan? Luetaan se kontekstissaan:
"Eräs toinen hänen opetuslapsistaan sanoi hänelle: "Herra, salli minun ensin käydä hautaamassa isäni." Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Seuraa minua, ja anna kuolleiden hau
Raamatun henkilöt kunnioittivat pyhiä ihmisiä ja uskoivat pyhille ihmisille kuuluneissa esineissä olevan erityistä voimaa. Eli reliikkejä käytettiin ja kunnioitettiin jo alkuseurakunnassa. Katolilaiset ja ortodoksit ovat vain jatkaneet tuota tapaa. Se ei ole jokin heidän itse keksimä juttu,vaan reliikkikultuurin juuret ovat alkuseurakunnan tavoissa, kuten kaikki muukin sellaiset mitä katolilaisten ja ortodoksien vaalimat tavat, jotka saattavat prostestanteista näyttää oudolta, koska he eivät ole säilyttäneet noita kaikkia vanhoja tapoja.
Saatuani kuulla teidän uskostanne Herraan Jeesukseen ja rakkaudestanne kaikkia pyhiä kohtaan
Ef. 1:15
Olemmehan saaneet kuulla teidän uskostanne Kristukseen Jeesukseen ja siitä rakkaudesta, jota osoitatte kaikkia pyhiä kohtaan
Kol. 1:4
Jumala teki ennennäkemättömiä voimatekoja Paavalin kätten kautta. Jopa pääliinoja ja muita Paavalin käyttämiä vaatekappaleita vietiin sairaiden päälle, ja taudit kaikkosivat ja pahat henget lähtivät pois
.Ap. t. 19:11-12
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ylipäänsä rukoilla Marian, pyhimysten tai kenen välityksellä tahansa kun meillä on oikeus lapsen lailla lähestyä itse Jumalaa? Olla perillisiä ja huutaa lapsen lailla Abba, isi?
Mitä pahaa siinä on, jos huokaan hiljaa mielessäni ikonin edessä (tai ilman ikonia) esim. "Pyhä Panteleimon, rukoile puolestani"? Totta kai rukoilen itsekin suoraan Jumalaa, mutta usein on helpottavaa tietää, että joku muukin muistaa minua rukouksissaan - ja tekee sen silloinkin kun en itse jaksa tai pysty keskittymään kunnolla rukoukseen.
Niin, mitä se Raamattu sanookaan kuvien ja esineiden palvonnasta?!
Pyytäisin Raamattukohdan missä Jeesus opettaa meitä rukoilemaan kuolleita pyhimyksiä. Edelleen odotan. Saan ilmeisesti odottaa maailmanloppuun asti, koska Jeesus ei ole sellaista opettanut lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Luepa sitä Raamattua sen sijaan, että yrität lyödä sillä päähän. Raamatussa on lukuisia koihtia, jossa ihmisiä sanotaan pyhiksi.
esim.
Paavali, Kristuksen Jeesuksen palvelija, kutsuttu apostoliksi ja valittu julistamaan Jumalan evankeliumia, tervehtii kaikkia Roomassa olevia Jumalalle rakkaita ja hänen kutsumiaan pyhiä.
Room. 1:1
Mies, joka ei usko, on uskovan vaimonsa pyhittämä, ja vaimo, joka ei usko, on uskovan miehensä pyhittämä. Muutenhan teidän lapsenne olisivat epäpuhtaita; nyt he kuitenkin ovat pyhiä.
1. Kor. 7:14
tervehtivät Korintissa olevaa Jumalan seurakuntaa, Kristuksen Jeesuksen pyhittämiä, Jumalan kutsumia pyhiä sekä kaikkia, jotka eri seuduilla, missä asuvatkin, huutavat avukseen Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeä samoin kuin me.
1. Kor. 1:2
Onhan kirjoitettu: "Olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä
1. Piet. 1:16
Näin kaunistivat itsensä entisajankin pyhät vaimot, jotka panivat toivonsa Jumalaan. He olivat miehilleen kuuliaiset --
1. Piet. 3:5
Millä perusteella uskot että se pyhäpantelemon vaikuttaisi?
Paavi Franciscus on todennut v. 2015
"Kirkko on pyhäin yhteys (communio sanctorum) siksi, että siihen kuuluvat pyhät, ja myös siksi, että se on yhteys pyhiin asioihin: Kristuksessa meille ilmoitettuun Jumalan rakkauteen ja kaikkiin hänen lahjoihinsa.
--
Ottaaksemme vastaan sen, mitä Jumala meille antaa, ja saadaksemme sen täysin kantamaan hedelmää, meidän on ylitettävä näkyvän kirkon rajat kahteen suuntaan.
Ensi sijassa meidän on yhdyttävä rukouksessa taivaalliseen kirkkoon. Kun maanpäällinen kirkko rukoilee, rakentuu vastavuoroisen palvelemisen ja keskinäisen hyvän yhteys, joka ulottuu Jumalan kasvojen eteen. Yhdessä pyhien kanssa, jotka ovat löytäneet täyttymyksensä Jumalassa, olemme osa tuota yhteyttä, jossa rakkaus voittaa välinpitämättömyyden. Taivaallinen kirkko ei riemuitse siksi, että olisi kääntänyt selkänsä maailman kärsimyksille ja iloitsisi yksinään. Pikemminkin pyhät voivat jo iloiten nähdä, että Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen kautta he ovat lopullisesti saaneet voiton välinpitämättömyydestä, kovasydämisyydestä ja vihasta. Niin kauan kuin tuo rakkauden voitto ei ole lävistänyt koko maailmaa, pyhät kulkevat meidän vielä pyhiinvaeltavien rinnalla."
https://katolinen.fi/paavi-franciscuksen-viesti-paastonajalle-2015/
Vierailija kirjoitti:
"Apogyfikirjoja kannattaa myös lukea,mutta alkuseurakunta yhdessä Pyhän Hengen kanssa on koonnut tarpeelliset 66 kirjaa Raamattuun sisällytettäviksi."
Mielenkiintoinen näkemys. Kertoisitko vielä, missä ja milloin alkuseurakunta kokosi sellaisen Raamatun, johon sisältyi tasan 66 kirjaa? Minun tietääkseni sellaista ei ole koskaan tapahtunut (tai jos on, siinä olleet 66 kirjaa ei ollut samat kuin protestanttien yleisimmin käyttämässä Raamatussa).
Tietääkseni se Raamatun kaanon jota tarkoitat koottiin vasta 1500-luvulla. Oletko koskaan miettinyt, miksi siinä kesti niin kauan?
Kyllä se kirjakokoelma, joka on vakiintunut katolilaisen kirkon käyttöön, oli vakiintunut jo 200-luvulla. Paradoksaalisesti Sola Scripturaa julistavien protestanttien Raamatun kaanon on muuttunut vuosisen saatossa enemmän kuin katolilaisten Raamatun kaanon.
Tämän on todennut mm teologian tohtori Ville Mäkipelto Sensuroitu-kirjasssaan.
Mäkipelto on todennut asian mm tässä Ylen haastattelussa, Sen huomaa, jos kuuntelee Mäkipeltoa oikein tarkasti.
Kalle Haatanen - Ville Mäkipelto
Kerro sille paaville ,jos elää, että Jumalaa rukoillaan Jeesuksen nimessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kaikki jotka ovat kuolleet pelastavasta uskossa ovat katolilaisuuden mukaan pyhimyksiä.
Mutta Raamattu kieltää ottamasta yhteyttä kuolleisiin, olkoon ne sitten uskossa olleita kuolleita tai epäuskossa olleita kuolleita. Raamattu ei sano missään että on ok rukoilla joitakin kuolleita .
Kyllä se niin on että kuolleille rukoileminen rikkoo Jumalan Sanaa ja on synti!
Olet väärässä: Kaikki pyhimykset ovat kuolleet uskossa, mutta kaikki uskossa kuolleet eivät todellakaan ole pyhimyksiä.
Olen jo monta kertaa ottanut esiin nämä Jeesuksen sanat: "Minä olen ylösnousemus ja elämä. Joka uskoo minuun, saa elää, vaikka kuoleekin, eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko tämän?" (Joh. 11:25,26) Mitä siinä sanotaan? Yksikään, joka elää ja usk
Olet ymmärtänyt hieman väärin.Katolisuudessa papit paavi, jne eivät ole ylemmässä asemassa kuin tavis-seurakuntalaiset. Paavikin on toisten pappien palvelija. Pappi toimii kyllä välittäjänä mm sakramenttien toimittamisessa ja jakamisessa, mutta kyseessä ei ole papin tai paavin henk.koht pyhyydestä, vaan siitä vallasta ja voimasta, jonka Jumala hänelle tuohon virkaan antaa papiksi tai piispaksi vihkimyksen sakramentissa.
Raamatussa sanotaan, että vaatekin voi olla pyhä.
Ota verta alttarilta sekä pyhää öljyä ja pirskota sitä Aaronin ja hänen poikiensa päälle sekä heidän vaatteidensa päälle. Niin hän ja hänen poikansa samoin kuin heidän vaatteensa tulevat pyhiksi.
2. Moos. 29:21
pyhäkköpalveluspuvut, pappi Aaronin pyhät vaatteet ja hänen poikiensa papinpuvut.
2. Moos. 35:19
Pelkän alapeukun sijaan olisi kiva kuulla jotakin perusteluja, jos joku on jostakin eri mieltä. Pelkkä alapeukutus ei ole kovin rakentavaa.
Vierailija kirjoitti:
Kerro sille paaville ,jos elää, että Jumalaa rukoillaan Jeesuksen nimessä.
Niinhän katolisuudessa tehdäänkin,
Aina kaikkia arkisilla asioilla ei viitsi vaivata Isä-Jumalaa tai Jeesusta suoraan. Neitsyt Maria, joka on jo taivaassa ja lähellä poikaansa, voi esittää asioita Hänelle meidän puolestamme. Marian kerrotaan esittäneen ihimisten huolia Jeesukselle Raamatun sivuillakin.
Viikon kolmantena päivänä vietettiin Galilean Kaanassa häitä. Jeesuksen äiti oli siellä, ja myös Jeesus ja hänen opetuslapsensa kutsuttiin häihin. Viini loppui kesken, ja äiti sanoi Jeesukselle: "Heillä ei ole viiniä." Mutta Jeesus vastasi: "Anna minun olla, nainen. Minun aikani ei ole vielä tullut." Hänen äitinsä sanoi palvelijoille: "Mitä hän teille sanookin, tehkää se." Siellä oli kuusi kivistä vesiastiaa juutalaisten tapojen mukaisia pesuja varten; ne olivat parin kolmen mitan vetoisia. Jeesus sanoi palvelijoille: "Täyttäkää astiat vedellä", ja he täyttivät ne reunoja myöten. Sitten hän sanoi: "Ottakaa nyt siitä ja viekää pitojen valvojalle", ja he veivät. Valvoja maistoi vettä: se oli muuttunut viiniksi. Toisin kuin palvelijat, jotka olivat veden astiasta ottaneet, hän ei tiennyt, mistä viini oli peräisin. Hän kutsui sulhasen luokseen....Joh. 2:1-9