Onko täällä kenelläkään henkilökohtaista kokemusta luterilaisen uskon vaihtamisesta katollilaisuuteen tai juutalaisuuteen?
Olen käynyt aikuisen poikani kanssa juutalaisuudesta keskusteluja, koska meidän suvussa kauempana niitä. Kuitenkin kastettu luterilaiseen kirkkoon.Tämä ei ole mikään hetken mielihalu vaan olen 16-vuotiaasta asti miettinyt sekä uskonnon että sukunimeni vaihtoa. Olen nyt 48v.
Kommentit (901)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katolilaiset ja Ortodoksit:
Jos ottaa yhteyttä johonkin pyhimyksiin ja pyytää niiltä esirukouksia niin onhan se kuolleisiin / vainajahenkiin yhteydenottaminen nimenomaan. Lisäksi Raamattu opettaa että se ei edes onnistuisi koska maallisen elämän jälkeen sielut eivät ole tavoiteltavissa. Esirukouksenne menee demoneille.
Raamattu kertoo, kuinka Pietari otti yhteyttä kuolleeseen Tabitaan:
"Pietari käski kaikkien poistua. Hän polvistui ja rukoili. Sitten hän kääntyi vainajan puoleen ja sanoi: "Tabita, nouse!" Nainen avasi silmänsä, ja nähdessään Pietarin hän nousi istumaan. Pietari ojensi hänelle kätensä ja auttoi hänet jalkeille. Sitten Pietari kutsui huoneeseen lesket ja kaikki pyhät, ja he saivat nähdä, että Tabita oli elossa." (Ap.t. 9:40-41)
Raamattu siis kieltää selvästi kaikenlaisen kommunikoinnin kuolleiden kanssa, jos tähän keskuste
Ei tuossa kyllä mainita, että Pietari olisi ottanut yhteyttä kuolleeseen Tabitaan. "Kääntyminen vainajan puoleen" voi tarkoittaa myös elottoman ruumiin puoleen kääntymistä.
"Eikö VT ollut jo valmis. UT: n kirjat oli alkuseurakunnan käytössä ja Nikean kirkolliskokous vahvisti ne 300 luvulla."
Milloin VT oli mielestäsi valmis? Jeesuksen aikaan juutalaisilla oli erilaisia käsityksiä siitä, mitkä kirjat kuuluvat heidän pyhiin kirjoituksiinsa. Osa juutalaisista piti deuterokanonisia kirjoja pyhiin kirjoituksiin kuuluvina, osa ei. Raamatussa Jeesus lainasi usein Septuagintaa, johon kuului myös deuterokanoniset kirjat.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuolleista heräämään rukoileminen ole verrattavissa haudattujen vainajien yhteydenottoihin.
Täysin eri asioita.
Pietari puhui suoraan kuolleelle Tabitalle ja käski tätä nousemaan.
Juurihan täällä on protestantit väittänyt moneen kertaan, että Raamattu kieltää selvästi ihan kaiken kommunikoinnin kuolleiden kanssa. Miksi Pietarin toiminta olisikin nyt yhtäkkiä sallittu? Jos kaikki kommunikointi kuolleiden kanssa on kielletty, se tarkoittaa sitä että kaikki kommunikointi kuolleiden kanssa on todella kielletty eikä poikkeuksia tunneta. Jos poikkeusten mahdollisuus myönnetään, mitä perusteita protestanteilla on väittää, ettei esirukousten pyytäminen pyhimyksiltä voisi olla myös poikkeus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuolleista heräämään rukoileminen ole verrattavissa haudattujen vainajien yhteydenottoihin.
Täysin eri asioita.
Pietari puhui suoraan kuolleelle Tabitalle ja käski tätä nousemaan.
Juurihan täällä on protestantit väittänyt moneen kertaan, että Raamattu kieltää selvästi ihan kaiken kommunikoinnin kuolleiden kanssa. Miksi Pietarin toiminta olisikin nyt yhtäkkiä sallittu? Jos kaikki kommunikointi kuolleiden kanssa on kielletty, se tarkoittaa sitä että kaikki kommunikointi kuolleiden kanssa on todella kielletty eikä poikkeuksia tunneta. Jos poikkeusten mahdollisuus myönnetään, mitä perusteita protestanteilla on väittää, ettei esirukousten pyytäminen pyhimyksiltä voisi olla myös poikkeus?
Ymmärräthän että haudatut pyhimykset ,joilta pyydetään esirukousta,on eri asia kun maanpäällä oleva ruumis,jonka Jumala sallii herätä henkiin.
Jeesus ei sanonut niin juutalaisista, vaan ulkokultaisista, kuten sinusta joka muita tuomitset muttet näe omaa syntisyyttäsi.
Kannustan lukemaan Raamattua. Siellä kerrotaan Jumalan suunnitelmasta koota Israel Luvattuun maahan ja pelastaa heidät.
Vierailija kirjoitti:
Jeesus ei sanonut niin juutalaisista, vaan ulkokultaisista, kuten sinusta joka muita tuomitset muttet näe omaa syntisyyttäsi.
Kenelle kirjoitit?
Vierailija kirjoitti:
Mitä hyötyä ajattelit uskonnon vaihtamisesta olevan päämäärän suhteen?
Pitäisikö uskontoa vaihtaa pelkästään päämäärän takia? Eikö se riitä, että matka olisi mukavampi?
Vierailija kirjoitti:
Kannustan lukemaan Raamattua. Siellä kerrotaan Jumalan suunnitelmasta koota Israel Luvattuun maahan ja pelastaa heidät.
Raamattua kannattaa todellakin lukea. Ja kun vastaan tulee vaikeita kohtia, kannattaa pitää mielessä, että Raamattu on Kirkon kirja eikä sitä ole tarkoitettu ymmärrettäväksi ilman Kirkon apua.
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella uskot että se pyhäpantelemon vaikuttaisi?
Lyhyt vastaus: Koska kirkko opettaa, että pyhimykset kuulevat rukouspyyntömme ja rukoilevat puolestamme.
Jos asian tarkemmat perustelut kiinnostaa, kannattaa lukea vaikka tämä: https://www.ncregister.com/blog/heres-the-biblical-evidence-for-asking-… Sieltä löytyy paljon raamatunkohtia, jotka tukevat katolisen kirkon oppia esirukousten pyytämisestä pyhimyksiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö uskontoa vaihtaa pelkästään päämäärän takia? Eikö se riitä, että matka olisi mukavampi?
Joidenkin tuntuu tosiaan olevan vaikea käsittää, ettei uskonto ole useimmille mikään pakkopaita vaan se on aidosti elämää rikastuttava asia. Itse en ainakaan tahtoisi olla uskonnoton, vaikkei kuoleman jälkeen olisi mitään. Uskon ennemmin valheeseen kuin luovun kaikesta siitä hyvästä jonka uskonto minulle antaa.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärräthän että haudatut pyhimykset ,joilta pyydetään esirukousta,on eri asia kun maanpäällä oleva ruumis,jonka Jumala sallii herätä henkiin.
Ymmärrän toki. Mutta ymmärrätkö sinä, ettei sillä ole mitään merkitystä, JOS Raamattu kieltää kaiken kommunikoinnin kuolleiden kanssa, kuten täällä on toistuvasti väitetty? Kuollut mikä kuollut, riippumatta siitä onko ruumis jo haudattu vai ei.
Jos taas Raamattu ei kiellä kaikkea kommunikaatiota kuolleiden kanssa, silloin on myös mahdollista, että kuolleilta saa pyytää esirukouksia.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aikuisiällä kääntynyt katolilaiseksi, taustaltani olen tapaluterilainen. Aloin suhtautua uskontoon vakavammin, ja mitä enemmän uskoin sitä enemmän ymmärsin että luterilainen kirkko ei ole se mihin haluan kuulua.
Kävin Helsingissä katolisen johdantokurssin ryhmän mukana, meitä oli noin koululuokallisen verran mutta osa oli ihan vain uteliaisuudesta mukana (eikä siinä mitään, se on täysin ok). Se alkoi syyskuussa ja loppui toukokuussa, ja kirkkoonotto oli helluntaina.
Minulle syy miksi halusin tulla nimenomaan katolilaiseksi oli se, että tutkin kirkkohistoriaa ja tulin siihen tulokseen että katolinen kirkko on se alkuperäinen kirkko jonka Kristus itse perusti ja että ensimmäiset kristityt olivat nimenomaan katolilaisia, eivät esim. luterilaisia tai helluntailaisia.
Kiva kun jaoit kokemuksesi. Löysitkö katolisen kirkon ihan sattumalta kirkkohistoriaa lukiessasi vai tutkitko kirkkohistoriaa tarkoituksenasi selvittää, onko katolinen kirkko se oikea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella uskot että se pyhäpantelemon vaikuttaisi?
Lyhyt vastaus: Koska kirkko opettaa, että pyhimykset kuulevat rukouspyyntömme ja rukoilevat puolestamme.
Jos asian tarkemmat perustelut kiinnostaa, kannattaa lukea vaikka tämä: https://www.ncregister.com/blog/heres-the-biblical-evidence-for-asking-… Sieltä löytyy paljon raamatunkohtia, jotka tukevat katolisen kirkon oppia esirukousten pyytämisestä pyhimyksiltä.
Hyvä linkki. Raamatusta löytyy tosiaan pätevät perusteet sille, miksi pyhimyksiltä saa ja kannattaakin pyytää esirukouksia, vaikka mikään yksittäinen raamatunlause ei suoraan kehota siihen. Tässäkin asiassa kokonaisuus on se mikä ratkaisee.
Manassen rukous
Herra, Kaikkivaltias,
meidän isiemme Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin
ja heidän vanhurskaiden jälkeläistensä Jumala!
Sinä olet luonut taivaan ja maan,
niiden kaiken kauneuden ja järjestyksen.
Sinä kahlitsit meren sanallasi,
sinä suljit syvyyden ja sinetöit sen
pelottavalla, kunnioitettavalla sanallasi.
Sinun mahtisi edessä
jokainen vapisee ja säikkyy, sillä sinun voimaasi ja kirkkauttasi
ei voi kukaan vastustaa.
Vihaasi, jolla uhkaat syntisiä,
ei kukaan kestä.
Mutta mittaamaton, käsittämättömän suuri
on myös armo, jonka olet luvannut.
Sinä olet Herra, sinä olet Korkein,
lempeä, pitkämielinen ja täynnä armoa.
Sinä voit muuttaa mielesi,
peruuttaa määräämäsi rangaistuksen.
[Herra, sinä olet hyvä ja lempeä.
Niille, jotka tekevät syntiä sinua vastaan,
olet luvannut, että he voivat kääntyä
ja saada sinulta anteeksiannon.
Suuri on armosi. Sinä olet päättänyt,
että syntinen voi kääntyä ja pelastua.]
Herra, vanhurskaiden Jumala!
Et sinä vanhurskailta vaatinut kääntymystä
eiväthän Abraham, Iisak ja Jaakob tehneet syntiä sinua vastaan.
Minulle, syntiselle, sinä annoit mahdollisuuden kääntyä,
sillä syntejä, joihin olen syyllistynyt,
on enemmän kuin meressä hiekanjyviä.
Herra, usein olen rikkonut, hyvin usein,
niin paljon olen tehnyt vääriä tekoja,
etten ole arvollinen nostamaan silmiäni
ja katsomaan taivaan korkeuteen.
Raskaat rautakahleet painavat minut kumaraan,
syntieni tähden virun hylättynä
enkä saa lievitystä,
koska sytytin sinun vihasi.
Tein sitä, mikä on väärää sinun silmissäsi:
pystytin vieraiden jumalien kuvia
ja annoin niille iljetyksille yhä enemmän sijaa.
Nyt painun sydämessäni polvilleni
ja rukoilen, että osoitat laupeutesi.
Olen tehnyt syntiä, Herra, olen tehnyt syntiä
ja tiedän rikkoneeni lain.
Minä rukoilen sinua, minä pyydän:
anna anteeksi, Herra, anna anteeksi!
Älä anna minun tuhoutua rikkomuksiini,
älä iäti vihaa, älä pidä muistissa pahuuttani
äläkä tuomitse minua maan syvyyksiin
sinä, Herra, olet katuvien Jumala!
Osoitat hyvyytesi siinä mitä minulle teet:
suuressa armossasi pelastat minut,
vaikka en sitä ansaitse.
Niin kauan kuin elän, kiitän sinua.
Sinun ylistystäsi laulavat kaikki taivaan joukot,
sinun on kunnia ikuisesti. Aamen
Vierailija kirjoitti:
Manassen rukous
Mitä halusit sanoa tällä?
Luther muuten piti Manassen rukousta hyödyllisenä apuna rippiin valmistautumisessa, vaikkei tietenkään pitänyt sitä Raamatun kaanoniin kuuluvana.
Millä perusteella Maria oli synnitön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon päämäärä on pelastus. Ei minkätahansa uskon .
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella Maria oli synnitön?
Kyse on katolisen kirkon virallisesta opetuksesta. Tässä lainaus katolisen kirkon katekismuksesta:
"[Neitsyt Maria] on tullut ensimmäisenä ja ainutlaatuisella tavalla osalliseksi voitosta, jonka Kristus sai synnistä: hänet varjeltiin puhtaana kaikista perisynnin tahroista, ja Jumalan erityisestä armosta hän ei tehnyt koko maallisen elämänsä aikana yhtään syntiä."
Jos tarkoituksesi oli kysyä, mihin raamatunkohtiin kyseinen opetus perustuu, kysyit väärän kysymyksen. Katolinen kirkko ei opeta eikä hyväksy sola scriptura -periaatetta.
Täysin eri asioita.