Onko täällä kenelläkään henkilökohtaista kokemusta luterilaisen uskon vaihtamisesta katollilaisuuteen tai juutalaisuuteen?
Olen käynyt aikuisen poikani kanssa juutalaisuudesta keskusteluja, koska meidän suvussa kauempana niitä. Kuitenkin kastettu luterilaiseen kirkkoon.Tämä ei ole mikään hetken mielihalu vaan olen 16-vuotiaasta asti miettinyt sekä uskonnon että sukunimeni vaihtoa. Olen nyt 48v.
Kommentit (901)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäpyhä kolminaisuus = kolme perkelettä eli Pappi, Piispa ja Paavi.
Katsoppas, joku on vihdoinkin ymmärtänyt mistä on kysymys puhuttaessa pappis-säädystä.
Ärsyttävä sanakin tuo pappissääty. Muinaismuisto. Ei sellaista enää ole edes olemassa. Kuulostaa joltain herravihalta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ylipäänsä rukoilla Marian, pyhimysten tai kenen välityksellä tahansa kun meillä on oikeus lapsen lailla lähestyä itse Jumalaa? Olla perillisiä ja huutaa lapsen lailla Abba, isi?
Miksi pyytää ystävää, pappia tai ketään muutakaan rukoilemaan minkään asian puolesta, kun Jumalaa voi rukoilla itsekin suoraan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku sola scriptura -periaatteen kannattaja nyt vihdoin kertoa, missä kohtaa Raamatussa muka sanotaan, että Raamattu on uskon ja opin ylin ohje? Ja mihin perustuu käsitys siitä, että Raamattu on selkeä kirja, jota voi ymmärtää kirkosta ja sen traditiosta irrotettuna?
Turhaan kyselet, koska protestantit ei pysty antamaan kysymyksiisi kunnollisia vastauksia. He pitävät Raamatun asemaa niin itsestäänselvänä, etteivät he tajua kuinka hataralla pohjalla heidän käsityksensä lepää.
Onhan se siinä mielessä ymmärrettävää, että kun kerran protestantit on hylännyt Kirkon, mitä muuta heille jää Raamatun lisäksi? On kai kuitenkin parempi pitää edes Raamattua auktoriteettina kuin jättäytyä täysin erilaisten helppoheikkien ja omien fiilisten varaan.
Jos mennään uskonpuhdistuksen aikaan oli syytäkin hylätä ko kirkko. Esim kaikki katumusharjoitukset, Pietarinkirkon portaiden nousemiset polvillaan, itsensä ruoskiminen ym.
Vierailija kirjoitti:
Mistä Raamatusta tai muualta löytyy Jeesuksen sanat jossa kehotetaan tekemään kenestäkään pyhimystä? Kyllä, ovat eläviä kuten kaikki uskossa kuolleet mutta silti poistuneet tästä elämästä eikä heihin pidä ottaa yhteyttä millään tavoin.
Miksi Raamatusta pitäisi löytyä kehotus siihen, että joistain ihmisistä "tehdään pyhimyksiä"? Eikö kristityt voi tehdä mitään ilman että siihen löytyy suora kehotus Raamatusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä Raamatusta tai muualta löytyy Jeesuksen sanat jossa kehotetaan tekemään kenestäkään pyhimystä? Kyllä, ovat eläviä kuten kaikki uskossa kuolleet mutta silti poistuneet tästä elämästä eikä heihin pidä ottaa yhteyttä millään tavoin.
Miksi Raamatusta pitäisi löytyä kehotus siihen, että joistain ihmisistä "tehdään pyhimyksiä"? Eikö kristityt voi tehdä mitään ilman että siihen löytyy suora kehotus Raamatusta?
Lisätään vielä, että kirkko ei tee kenestäkään pyhimystä. Kirkko vain julistaa pyhimykseksi sellaiset ihmiset, joiden kohdalla vaadittavat kriteerit täyttyy.
Vierailija kirjoitti:
Jos mennään uskonpuhdistuksen aikaan oli syytäkin hylätä ko kirkko. Esim kaikki katumusharjoitukset, Pietarinkirkon portaiden nousemiset polvillaan, itsensä ruoskiminen ym.
Olet siinä oikeassa, että kirkko oli joiltain osin rappiolla. Vääristä toimintatavoista ja uskomuksista tulikin sanoutua irti, mutta Kirkkoa ei silti olisi pitänyt jättää. Kirkko isolla K:lla on Kristuksen ruumis, jonka ulkopuolella ei ole pelastusta.
Voisiko joku kertoa sellaisen raamatunkohdan, jossa kielletään kaikenlainen kommunikointi kuolleiden kanssa? Vastaan itselleni: Ei voi, koska sellaista raamatunkohtaa ei ole olemassa. Yrittää kuitenkin voi, jos joku uskaltaa altistaa oman tulkintansa kritiikille. Löytyykö täältä ketään joka ottaa haasteen vastaan? Jos ei, älkää enää väittäkö etteikö Marialta ja muilta pyhimyksiltä saisi pyytää esirukouksia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ylipäänsä rukoilla Marian, pyhimysten tai kenen välityksellä tahansa kun meillä on oikeus lapsen lailla lähestyä itse Jumalaa? Olla perillisiä ja huutaa lapsen lailla Abba, isi?
Mitä pahaa siinä on, jos huokaan hiljaa mielessäni ikonin edessä (tai ilman ikonia) esim. "Pyhä Panteleimon, rukoile puolestani"? Totta kai rukoilen itsekin suoraan Jumalaa, mutta usein on helpottavaa tietää, että joku muukin muistaa minua rukouksissaan - ja tekee sen silloinkin kun en itse jaksa tai pysty keskittymään kunnolla rukoukseen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä pahaa siinä on, jos huokaan hiljaa mielessäni ikonin edessä (tai ilman ikonia) esim. "Pyhä Panteleimon, rukoile puolestani"? Totta kai rukoilen itsekin suoraan Jumalaa, mutta usein on helpottavaa tietää, että joku muukin muistaa minua rukouksissaan - ja tekee sen silloinkin kun en itse jaksa tai pysty keskittymään kunnolla rukoukseen.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku kertoa sellaisen raamatunkohdan, jossa kielletään kaikenlainen kommunikointi kuolleiden kanssa? Vastaan itselleni: Ei voi, koska sellaista raamatunkohtaa ei ole olemassa. Yrittää kuitenkin voi, jos joku uskaltaa altistaa oman tulkintansa kritiikille. Löytyykö täältä ketään joka ottaa haasteen vastaan? Jos ei, älkää enää väittäkö etteikö Marialta ja muilta pyhimyksiltä saisi pyytää esirukouksia.
5.Mooseksen kirja:
18:11 joka lukee loitsuja, kysyy vainaja- tai tietäjähengiltä tahi kääntyy vainajien puoleen.
Jes. 8:19 Ja kun he sanovat teille: "Kysykää vainaja- ja tietäjähengiltä, jotka supisevat ja mumisevat", niin eikö kansa kysyisi Jumalaltansa? Kuolleiltako elävien puolesta.
5Moos. 18:11 Tahi lumooja, tahi noita, tahi merkkein tulkitsija, tahi joka kuolleita kysyy.
Matteuksen evankeliumi:
8:22 Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Seuraa sinä minua, ja anna kuolleitten haudata kuolleensa"
18:21 Ja jos sinä ajattelet sydämessäsi: 'Mistä me tiedämme, mikä sana ei ole Herran puhetta?' niin huomaa:.
18:22 kun profeetta puhuu Herran nimessä, ja kun se, mitä hän on puhunut, ei tapahdu eikä käy toteen, niin sitä sanaa Herra ei ole puhunut. 5 Mooses
7:16 Jeesus vastasi heille ja sanoi: "Minun oppini ei ole minun, vaan hänen, joka on minut lähettänyt.
7:17 Jos joku tahtoo tehdä hänen tahtonsa, tulee hän tuntemaan, onko tämä oppi Jumalasta, vai puhunko minä omiani.
Johanneksen evankeliumi.
"Voisiko joku sola scriptura -periaatteen kannattaja nyt vihdoin kertoa, missä kohtaa Raamatussa muka sanotaan, että Raamattu on uskon ja opin ylin ohje? Ja mihin perustuu käsitys siitä, että Raamattu on selkeä kirja, jota voi ymmärtää kirkosta ja sen traditiosta irrotettuna?"
Vierailija kirjoitti:
5.Mooseksen kirja:
18:11 joka lukee loitsuja, kysyy vainaja- tai tietäjähengiltä tahi kääntyy vainajien puoleen.Jes. 8:19 Ja kun he sanovat teille: "Kysykää vainaja- ja tietäjähengiltä, jotka supisevat ja mumisevat", niin eikö kansa kysyisi Jumalaltansa? Kuolleiltako elävien puolesta.
5Moos. 18:11 Tahi lumooja, tahi noita, tahi merkkein tulkitsija, tahi joka kuolleita kysyy.
Matteuksen evankeliumi:
8:22 Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Seuraa sinä minua, ja anna kuolleitten haudata kuolleensa"
Mitä ajattelit ottamalla esiin tuon Matteuksen evankeliumin kohdan? Luetaan se kontekstissaan:
"Eräs toinen hänen opetuslapsistaan sanoi hänelle: "Herra, salli minun ensin käydä hautaamassa isäni." Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Seuraa minua, ja anna kuolleiden haudata kuolleensa."" (Matt. 8:21-22)
Kyseinen kohta ei siis käsittele kuolleiden kanssa kommunikointia mitenkään. Jeesus vain totesi, että yhdellä hänen opetuslapsistaan on nyt tärkeämpääkin tekemistä kuin isänsä hautaaminen.
Esirukouspyyntöjen esittäminen on ihan eri asia kuin vainaja- ja tietäjähengiltä kysyminen. Ainoa mainitsemistasi kohdista joka näyttäisi kieltävän kaikenlaisen vainajien puoleen kääntymisen on tämä:
5.Mooseksen kirja:
18:11 joka lukee loitsuja, kysyy vainaja- tai tietäjähengiltä tahi kääntyy vainajien puoleen.
Tämä vuoden 1933/38 käännös tosiaan näyttäisi kieltävän myös esirukouspyyntöjen esittämisen. Kyse on kuitenkin pelkästä käännöksestä. Biblia ja vuoden 1992 käännös on tässä paljon lähempänä alkutekstiä:
"Tahi lumooja, tahi noita, tahi merkkein tulkitsija, tahi joka kuolleita kysyy." (Biblia 1776)
"loitsujen lukijaa, henkienmanaajaa, tietäjää eikä ketään, joka kysyy neuvoa kuolleilta" (1992)
Alkuteksteistä voi varmistaa, että esirukouspyyntöjen esittäminen ei todellakaan ole kiellettyjen asioiden listalla.
Kiitos kuitenkin yrityksestä.
Vierailija kirjoitti:
Harkitsetko siis juutalaisuuden lisäksi katolista kirkkoa? Kysehän on kahdesta monin tavoin toisistaan poikkeavista uskonnoista, joten miksi harkitset juuri niitä ja mikset osaa sulkea toista pois?
Katolisuus on lähempänä juutalaisuutta kuin evankelis-luterilaisuus. Ts katolinen kirkko on säilyttänyt enemmän vanhoja tapoja ja juutalainen kulttuuri on muutenkin enemmän läsnä. Esim messussa lauletaan aina jokin Vanhan testamentin psalmi. nk vuorolauluna eli responsoriona.
Alkuteksteistä voi varmistaa, että esirukouspyyntöjen esittäminen ei todellakaan ole kiellettyjen asioiden listalla.
Missä sitten käsketään esittämään esirukouspyyntö jo edesmenneelle?( En nyt ota kantaa onko oikein vai väärin). Jae?
Vierailija kirjoitti:
Raamattu ei ole vain ihmisten kirjoittama, vaan ihmiset kirjoittivat Raamattua Pyhän Hengen vaikutuksesta.
Jeesus ei perustanut katolilaista kirkkoa. Koko paavi systeemi on epäraamatullinen, kuten esim kiirastuli. Ihmisen sielun kohtalo on Raamatun mukaan ikuinen Taivas tai ikuinen He l v e t t i.
Jeesus opetti myös rukoilemaan suoraan Jumalaa, ilman katolilaisuuden keksimiä välikäsijä. Jeesuksen äiti Maria ei ollut myöskään synnitön koska oli syntynyt lihasta ( kaksi maallista vanhempaa). Hän oli myöskin perisynnin alainen tästä johtuen.
Tässä muutamat katolilaisuuteen kuuluvat epäraamatulliset asiat. Muitakin asioita löytyy.
Kyllä katolisuudessakin rukoillaan Jumalaa suoraan. Jokaisen katolilaisen tulisi esim. lukea Isä meidän -rukous päivittäin, joka aamu-tai iltarukouksenaan.
Myös messussa on osioita, joissa rukous osoitetaan suoraan Jumalalle tai Jeesukselle . Esim Agnus Dei eli Jumalan Karitsa osoitetaan suoraan Jeesukselle.
Vierailija kirjoitti:
Missä sitten käsketään esittämään esirukouspyyntö jo edesmenneelle?( En nyt ota kantaa onko oikein vai väärin). Jae?
Pitäisikö Raamatun käskeä pyytämään esirukouksia pyhimyksiltä, jotta se olisi sallittua? Jos pitäisi niin miksi?
" Ja mihin perustuu käsitys siitä, että Raamattu on selkeä kirja, jota voi ymmärtää kirkosta ja sen traditiosta irrotettuna?"
Psalmit:
40:5 Autuas se mies, joka panee turvansa Herraan eikä käänny ylpeiden puoleen eikä niitten, jotka valheeseen eksyvät!
119:67 Ennenkuin minut nöyryytettiin, minä eksyin, mutta nyt minä noudatan sinun sanaasi.
119:110 Jumalattomat virittävät pauloja minun eteeni, mutta sinun asetuksistasi minä en eksy.
35:8 Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan. Jesaja
Markuksen evankeliumi:
12:24 Jeesus sanoi heille: "Ettekö te siitä syystä eksy, kun ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa.
Vierailija kirjoitti:
" Ja mihin perustuu käsitys siitä, että Raamattu on selkeä kirja, jota voi ymmärtää kirkosta ja sen traditiosta irrotettuna?"
Psalmit:
40:5 Autuas se mies, joka panee turvansa Herraan eikä käänny ylpeiden puoleen eikä niitten, jotka valheeseen eksyvät!119:67 Ennenkuin minut nöyryytettiin, minä eksyin, mutta nyt minä noudatan sinun sanaasi.
119:110 Jumalattomat virittävät pauloja minun eteeni, mutta sinun asetuksistasi minä en eksy.35:8 Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan. Jesaja
Markuksen evankeliumi:
12:24 Jeesus sanoi heille: "Ettekö te siitä syystä eksy, kun ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa.
Jos käsityksesi Raamatun selkeydestä perustuu tuollaisiin kohtiin, vedät niistä käsittämättömän pitkälle meneviä tulkintoja. Eihän niissä sanota Raamatun selkeydestä sanaakaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5.Mooseksen kirja:
18:11 joka lukee loitsuja, kysyy vainaja- tai tietäjähengiltä tahi kääntyy vainajien puoleen.Jes. 8:19 Ja kun he sanovat teille: "Kysykää vainaja- ja tietäjähengiltä, jotka supisevat ja mumisevat", niin eikö kansa kysyisi Jumalaltansa? Kuolleiltako elävien puolesta.
Matteuksen evankeliumi:
8:22 Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Seuraa sinä minua, ja anna kuolleitten haudata kuolleensa"Mitä ajattelit ottamalla esiin tuon Matteuksen evankeliumin kohdan? Luetaan se kontekstissaan:
"Eräs toinen hänen opetuslapsistaan sanoi hänelle: "Herra, salli minun ensin käydä hautaamassa isäni." Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Seuraa minua, ja anna kuolleiden haudata kuolleensa."" (Matt. 8:21-22)
Kyseine
Katolilaiset ja Ortodoksit:
Jos ottaa yhteyttä johonkin pyhimyksiin ja pyytää niiltä esirukouksia niin onhan se kuolleisiin / vainajahenkiin yhteydenottaminen nimenomaan. Lisäksi Raamattu opettaa että se ei edes onnistuisi koska maallisen elämän jälkeen sielut eivät ole tavoiteltavissa. Esirukouksenne menee demoneille.
Mistä ne Raamatun ulkouoliset totuudet tulevat? Mihin ne perustuvat?