Onko täällä kenelläkään henkilökohtaista kokemusta luterilaisen uskon vaihtamisesta katollilaisuuteen tai juutalaisuuteen?
Olen käynyt aikuisen poikani kanssa juutalaisuudesta keskusteluja, koska meidän suvussa kauempana niitä. Kuitenkin kastettu luterilaiseen kirkkoon.Tämä ei ole mikään hetken mielihalu vaan olen 16-vuotiaasta asti miettinyt sekä uskonnon että sukunimeni vaihtoa. Olen nyt 48v.
Kommentit (901)
Vierailija kirjoitti:
"Vaikka enkeli taivaasta tulisi opettamaan jotain muuta oppia kun Raamatusta,hän olkoon kirottu.
Paavalin kirje."
Syyllistyit tuossa törkeään Raamatun vääristelyyn. Kyseinen kohta menee oikeasti näin:
"Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu." (Gal. 1:8)
Siinä ei puhuta mitään Raamatun ulkopuolisista opeista vaan sellaisen evankeliumin julistamisesta, joka on vastoin sitä mitä Paavali kumppaneineen on julistanut - ottamatta kantaa siihen, onko tämä evankeliumin julistaminen tapahtunut suullisesti, kirjallisesti tai jotenkin muuten.
Sama asia on ja Raamatun ulkopuolinen oppi kysymyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Vaikka enkeli taivaasta tulisi opettamaan jotain muuta oppia kun Raamatusta,hän olkoon kirottu.
Paavalin kirje."
Syyllistyit tuossa törkeään Raamatun vääristelyyn. Kyseinen kohta menee oikeasti näin:
"Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu." (Gal. 1:8)
Siinä ei puhuta mitään Raamatun ulkopuolisista opeista vaan sellaisen evankeliumin julistamisesta, joka on vastoin sitä mitä Paavali kumppaneineen on julistanut - ottamatta kantaa siihen, onko tämä evankeliumin julistaminen tapahtunut suullisesti, kirjallisesti tai jotenkin muuten.
Sama asia on ja Raamatun ulkopuolinen oppi kysymyksessä.
Paavalin julistaman evankeliumin vastainen evankeliumi on tietysti Raamatun ulkopuolinen oppi, mutta kyseisessä raamatunkohdassa ei puhuta mitään muista Raamatun ulkopuolisista opeista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kaikki jotka ovat kuolleet pelastavasta uskossa ovat katolilaisuuden mukaan pyhimyksiä.
Mutta Raamattu kieltää ottamasta yhteyttä kuolleisiin, olkoon ne sitten uskossa olleita kuolleita tai epäuskossa olleita kuolleita. Raamattu ei sano missään että on ok rukoilla joitakin kuolleita .
Kyllä se niin on että kuolleille rukoileminen rikkoo Jumalan Sanaa ja on synti!
Olet väärässä: Kaikki pyhimykset ovat kuolleet uskossa, mutta kaikki uskossa kuolleet eivät todellakaan ole pyhimyksiä.
Olen jo monta kertaa ottanut esiin nämä Jeesuksen sanat: "Minä olen ylösnousemus ja elämä. Joka uskoo minuun, saa elää, vaikka kuoleekin, eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko tämän?" (Joh. 11:25,26) Mitä siinä sanotaan? Yksikään, joka elää ja uskoo Jeesukseen, ei ikinä kuole. Pyhimykset eivät ol
Mitkä nämä pyhymykset ovat sitten? Sain jo vastaukseksi että uskossa kuolleet. Nyt väitetään että uskossa kuolleet ovat alemmassa asemassa kun pyhimykset, vaikka Raamatun mukaan olemme yksi Kristuksessa. Alun perin tässä ketjussa sanoin että katolilaisuudessa paavit, papit y.m ovat Jumalan edessä korkeammassa asemassa kun tavis uskova, näin katolilaiset väittävät. Tämä on epäraamatullista. Kristuksen omana asunnoton kulkuri kadulla joka on uskossa on saman arvoinen kun joku pappi esim.
Paavalin julistaman evankeliumin vastainen evankeliumi on tietysti Raamatun ulkopuolinen oppi, mutta kyseisessä raamatunkohdassa ei puhuta mitään muista Raamatun ulkopuolisista opeista.
Kristillisellä seurakunnalla on 2000v. perinne .Siihen kuuluu VT ja UT.
Koko Raamattu on kokonaisuus ,jossa selkeästi ilmenee Jumalan tahto, hänen valitsimiensa kirjoittajien tallentamana.
Apogyfikirjoja kannattaa myös lukea,mutta alkuseurakunta yhdessä Pyhän Hengen kanssa on koonnut tarpeelliset 66 kirjaa Raamattuun sisällytettäviksi.
Koetko että jotain puuttuu?
Vierailija kirjoitti:
Mitkä nämä pyhymykset ovat sitten? Sain jo vastaukseksi että uskossa kuolleet. Nyt väitetään että uskossa kuolleet ovat alemmassa asemassa kun pyhimykset, vaikka Raamatun mukaan olemme yksi Kristuksessa. Alun perin tässä ketjussa sanoin että katolilaisuudessa paavit, papit y.m ovat Jumalan edessä korkeammassa asemassa kun tavis uskova, näin katolilaiset väittävät. Tämä on epäraamatullista. Kristuksen omana asunnoton kulkuri kadulla joka on uskossa on saman arvoinen kun joku pappi esim.
Kukaan täällä ei ole väittänyt, että muut uskossa kuolleet olisi millään lailla pyhimyksiä alemmassa asemassa. Tai että paavit, papit sun muut olisi jotenkin arvokkaampia kuin tavikset. Ota selvää katolisen kirkon opetuksista ennen kuin levität tuollaisia valheita.
Vierailija kirjoitti:
Harkitsetko siis juutalaisuuden lisäksi katolista kirkkoa? Kysehän on kahdesta monin tavoin toisistaan poikkeavista uskonnoista, joten miksi harkitset juuri niitä ja mikset osaa sulkea toista pois?
Kristinusko pohjautuu osittain vanhan testamentin opetuksiin. Ei kaikessa, mutta esim. kymmenen käskyä ja alkuosan luomiskertomus, vedenpaisumus (niitä on oikeasti tapahtunut, esimerkiksi nk Doggerland).
Vierailija kirjoitti:
Kristillisellä seurakunnalla on 2000v. perinne .Siihen kuuluu VT ja UT.
Koko Raamattu on kokonaisuus ,jossa selkeästi ilmenee Jumalan tahto, hänen valitsimiensa kirjoittajien tallentamana.
Apogyfikirjoja kannattaa myös lukea,mutta alkuseurakunta yhdessä Pyhän Hengen kanssa on koonnut tarpeelliset 66 kirjaa Raamattuun sisällytettäviksi.
Koetko että jotain puuttuu?
Jotain todella puuttuu, nimittäin deuterokanoniset kirjat. Millä perusteella ne on poistettu Raamatun kaanonista?
Vierailija kirjoitti:
Juutalaiset eivät tunnusta Jeesusta messiaaksi vaan edelleen odottavat messiasta ja elävät lain alla. Kääntyminen on pitkä ja työläs prosessi joka tehdään rabbin alaisuudessa ja sisältää hirveän määrän lain opiskelua hepreaksi. Eli kielen hallitsemista. Katollisuus tunnustaa Jeesuksen mutta siinä on muita puolia jotka minua ainakin pitää loitolla, mm. paavin tunnustaminen Jumalan välikädeksi mistä Raamattu ei puhu mitään. Nämä ovat keskenään aivan eri maata joten ensimmäinen kysymys on: Tunnustatko Jeesuksen messiaaksi?
Ei "katollisuus", joka viittaa kattoon. Vaan "katolisuus".
"Apogyfikirjoja kannattaa myös lukea,mutta alkuseurakunta yhdessä Pyhän Hengen kanssa on koonnut tarpeelliset 66 kirjaa Raamattuun sisällytettäviksi."
Mielenkiintoinen näkemys. Kertoisitko vielä, missä ja milloin alkuseurakunta kokosi sellaisen Raamatun, johon sisältyi tasan 66 kirjaa? Minun tietääkseni sellaista ei ole koskaan tapahtunut (tai jos on, siinä olleet 66 kirjaa ei ollut samat kuin protestanttien yleisimmin käyttämässä Raamatussa).
Tietääkseni se Raamatun kaanon jota tarkoitat koottiin vasta 1500-luvulla. Oletko koskaan miettinyt, miksi siinä kesti niin kauan?
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku sola scriptura -periaatteen kannattaja nyt vihdoin kertoa, missä kohtaa Raamatussa muka sanotaan, että Raamattu on uskon ja opin ylin ohje? Ja mihin perustuu käsitys siitä, että Raamattu on selkeä kirja, jota voi ymmärtää kirkosta ja sen traditiosta irrotettuna?
Turhaan kyselet, koska protestantit ei pysty antamaan kysymyksiisi kunnollisia vastauksia. He pitävät Raamatun asemaa niin itsestäänselvänä, etteivät he tajua kuinka hataralla pohjalla heidän käsityksensä lepää.
Kaikki abrahamilaiset uskonnot ovat ihan samaa sarjaa. Niin Islam, juutalaisuus ja kristillisyys. Samoista babylonialaisista ihmisten hallitsemiseen tarkoitetuista saduista peräisin.
En ymmärrä miksi ihmiset päättävät uskoa noihin satuihin, kun tietoa satujen alkuperästä on saatavilla yllinkyllin.
Samoin on tarjolla tietoa siitä miksi ihmisen aivot ovat myöntyväisiä uskomaan tietynlaisiin epätosiin, kun ne syötetään tietyllä tavalla.
Kaikki tämä pitäisi opettaa jo peruskoulun ensimmäisillä luokilla. Toki tuo ihmisten aivojen reagointi käyttäytymisen manipulointiin veisi pohjan kaikelta mihin palkkaorjia koulutetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku sola scriptura -periaatteen kannattaja nyt vihdoin kertoa, missä kohtaa Raamatussa muka sanotaan, että Raamattu on uskon ja opin ylin ohje? Ja mihin perustuu käsitys siitä, että Raamattu on selkeä kirja, jota voi ymmärtää kirkosta ja sen traditiosta irrotettuna?
Turhaan kyselet, koska protestantit ei pysty antamaan kysymyksiisi kunnollisia vastauksia. He pitävät Raamatun asemaa niin itsestäänselvänä, etteivät he tajua kuinka hataralla pohjalla heidän käsityksensä lepää.
Onhan se siinä mielessä ymmärrettävää, että kun kerran protestantit on hylännyt Kirkon, mitä muuta heille jää Raamatun lisäksi? On kai kuitenkin parempi pitää edes Raamattua auktoriteettina kuin jättäytyä täysin erilaisten helppoheikkien ja omien fiilisten varaan.
Kokemusta on kirkosta eroamisesta ja siitä etten ole riparia käynyt. Elämäni parhaimpia valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se siinä mielessä ymmärrettävää, että kun kerran protestantit on hylännyt Kirkon, mitä muuta heille jää Raamatun lisäksi? On kai kuitenkin parempi pitää edes Raamattua auktoriteettina kuin jättäytyä täysin erilaisten helppoheikkien ja omien fiilisten varaan.
Parasta kuitenkin olisi, jos protestantit ymmärtäisivät sola scripturan mielettömyyden ja palaisivat takaisin oikean kirkon huomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parasta kuitenkin olisi, jos protestantit ymmärtäisivät sola scripturan mielettömyyden ja palaisivat takaisin oikean kirkon huomaan.
Parasta olisi, jos kaikki ymmärtäisivät jättää kirkot ja palata takaisin Jumalan huomaan.
Ja niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän, että jokaisella, joka häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä.
Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.
Vierailija kirjoitti:
Parasta olisi, jos kaikki ymmärtäisivät jättää kirkot ja palata takaisin Jumalan huomaan.
Ja niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän, että jokaisella, joka häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä.
Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.
Kristus itse perusti kirkon. Miksi Hän teki niin, jos kirkko on turha?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristus itse perusti kirkon. Miksi Hän teki niin, jos kirkko on turha?
Ei Jeesus perustanut kirkkoa vaan palautti yhteyden Jumalaan.
"Me tiedämme, ettei Jumala kuule syntisiä; vaan joka on jumalaapelkääväinen ja tekee hänen tahtonsa, sitä hän kuulee."
"Jumala on Henki; ja jotka häntä rukoilevat, niiden tulee rukoilla hengessä ja totuudessa."
"Kukaan ei ole noussut taivaaseen, paitsi hän, joka on taivaasta tänne tullut: Ihmisen Poika"
"Sitten kun olette korottaneet Ihmisen Pojan, te ymmärrätte, että minä olen se joka olen enkä tee mitään omin neuvoin, vaan puhun niin kuin Isä on minua opettanut."
"Eklesia" tarkoittaa lähinnä "torikokousta". Eli kodin ulkopuolella järjestettyä kokoontumista.
"Minä sanon teille: mitä tahansa asiaa kaksi teistä yhdessä sopien maan päällä rukoilee, sen he saavat minun Isältäni, joka on taivaissa. Sillä missä kaksi tai kolme on koolla minun nimessäni, siellä minä olen heidän keskellään."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kaikki jotka ovat kuolleet pelastavasta uskossa ovat katolilaisuuden mukaan pyhimyksiä.
Mutta Raamattu kieltää ottamasta yhteyttä kuolleisiin, olkoon ne sitten uskossa olleita kuolleita tai epäuskossa olleita kuolleita. Raamattu ei sano missään että on ok rukoilla joitakin kuolleita .
Kyllä se niin on että kuolleille rukoileminen rikkoo Jumalan Sanaa ja on synti!
Olet väärässä: Kaikki pyhimykset ovat kuolleet uskossa, mutta kaikki uskossa kuolleet eivät todellakaan ole pyhimyksiä.
Olen jo monta kertaa ottanut esiin nämä Jeesuksen sanat: "Minä olen ylösnousemus ja elämä. Joka uskoo minuun, saa elää, vaikka kuoleekin, eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko tämän?" (Joh. 11:25,26) Mitä siinä sanotaan? Yksikään, joka elää ja uskoo Jeesukseen, ei ikinä kuole. Pyhimykset eivät ol
Mistä Raamatusta tai muualta löytyy Jeesuksen sanat jossa kehotetaan tekemään kenestäkään pyhimystä? Kyllä, ovat eläviä kuten kaikki uskossa kuolleet mutta silti poistuneet tästä elämästä eikä heihin pidä ottaa yhteyttä millään tavoin.
Miksi ylipäänsä rukoilla Marian, pyhimysten tai kenen välityksellä tahansa kun meillä on oikeus lapsen lailla lähestyä itse Jumalaa? Olla perillisiä ja huutaa lapsen lailla Abba, isi?
Hyvä ihminen ,eihän siinä sanota että niitä pitää rukoilla.Missään ei sanota niin että poismenneitä rukoillaan.