Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yli nelikymppinen eikä yhtään kerrytettyä omaisuutta.

Vierailija
23.01.2024 |

Tunnen itseni epäonnistuneeksi. Mahdollisuudet olivat, mutta tuli tyrittyä ja tehtyä liian impulsiivisia päätöksiä. Sitten avioero vei loputkin. Säästössä nolla euroa ja omaa omaisuutta jonkun tuhannen euron edestä. Ei puhettakaan omasta talosta tai sijoitusasunnoista tai osakesalkusta. 

Kommentit (185)

Vierailija
101/185 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa. Menetin itse käytännössä kaiken kun asuntoni arvo romahti ja myydessä ei jäänyt käteen mitään. No ei summa nyt jättisuuri ollut. Mutta se että olin 10v elänyt nuukasti ja jäi luu käteen. Kaihertaa niin etten halua edes ajatella asiaa. Jos olisin ostanut 10v sitten ylimääräisellä kultaa. Olisi mulla ne rahat vieläkin 

Moni täällä jauhaa sijoittamisesta. No oikeassa maailmassa pitäisi olla kuitenkin joku 100 000-50 000 pääoma että osingoista osakkeiden arvonnoususta kertyisi jotain. Tuloistani tuollaisen pääoman kerääminen on kuitenkin mahdotonta. 

Vierailija
102/185 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkyvyttömyyseläke + asumistuki on VAJAAT 1800€ kuussa ja yksin maksettava vuokra ( 880€ ) ja puhelin, netti, vesi, sähkö, kotivakuutus, pankin käyttö, julkinenliikenne, lääkkeet, ravinto ja hygienia. Lisäksi menoina saattaisi olla myös jotain pakollisia hankintoja ( esim kengät hajoo, uusi kuulakärkikynä ) tai vapaaehtoisia mutta hyvin pieniä huvituksia ( esim. kahveille ystävän kanssa) . MITEN siitä vielä muka säästetään??? Hävetkää "tosta noin vaan kymppitonni talteen ja tonni kuussa talteen" jne kehujat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/185 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole minullakaan, eikä tule ikinä olemaan. Asun pienessä vuokra-asunnossa yhteiskunnan tukemana ja kallein omistamani asia on pitkän säästämisen kautta ostamani polkupyörä. Tällä mennään jatkossakin. Kyllähän tämä elämää rajoittaa ja maailmaa pienentää. Ei voi oikein ystäviäkään pitää tai ihmeellistä harrastaa. Ruoka on yksinkertaista ja useana kuukautena ei ole siihenkään varaa. Kateellisena ja häpeävänä katson oman ikäisiäni ihmisiä, jotka asuvat isoissa omakotitaloissa, ajavat uusilla autoilla ja matkustelevat. Itse en osaa edes kuvitella millaista tuollainen elämä voisi olla.

Sama, paitsi että polkupyöränikin on lähes 25v vanha ja vähän ruosteinen, joskus teininä sukulaiselta saatu. Ihan hyvin pelittänyt jo 15v itselläni.

Eipähän ole mikään kaikkein houkuttelevin kohde varkaille. Jo 10v sitten kun kaverini uutuuttaan hohtava pyörä varastettiin, omani sai aina vaan kuukaudesta toiseen olla ihan rauhassa siinä samassa paikassa. 

Vierailija
104/185 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkyvyttömyyseläke + asumistuki on VAJAAT 1800€ kuussa ja yksin maksettava vuokra ( 880€ ) ja puhelin, netti, vesi, sähkö, kotivakuutus, pankin käyttö, julkinenliikenne, lääkkeet, ravinto ja hygienia. Lisäksi menoina saattaisi olla myös jotain pakollisia hankintoja ( esim kengät hajoo, uusi kuulakärkikynä ) tai vapaaehtoisia mutta hyvin pieniä huvituksia ( esim. kahveille ystävän kanssa) . MITEN siitä vielä muka säästetään??? Hävetkää "tosta noin vaan kymppitonni talteen ja tonni kuussa talteen" jne kehujat.

Miksi tässä pitäisi kenenkään hävetä?  Täällä annetaan neuvoja, joita voivat hyödyntää ne joilla mahdollisuus on.

Vierailija
105/185 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voi mennä vielä huonommin. Ei mullakaan mitään ole. 

Vierailija
106/185 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otan osaa. Menetin itse käytännössä kaiken kun asuntoni arvo romahti ja myydessä ei jäänyt käteen mitään. No ei summa nyt jättisuuri ollut. Mutta se että olin 10v elänyt nuukasti ja jäi luu käteen. Kaihertaa niin etten halua edes ajatella asiaa. Jos olisin ostanut 10v sitten ylimääräisellä kultaa. Olisi mulla ne rahat vieläkin 

Moni täällä jauhaa sijoittamisesta. No oikeassa maailmassa pitäisi olla kuitenkin joku 100 000-50 000 pääoma että osingoista osakkeiden arvonnoususta kertyisi jotain. Tuloistani tuollaisen pääoman kerääminen on kuitenkin mahdotonta. 

Itse olen tyytynyt niihin muutamiin tuhansiin, mitä vaatimattomalla pääomallani olen saanut. Mutta jos se on mukavampi olla ottamatta niitä rahoja ja haikailla hyödyttömästi isompien summien perään, niin sitten kannattaa tehdä se.

Vierailija
107/185 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muualla päin Suomea asustelevat eivät ymmärrä, miten kallista Helsingissä on elää. Yksin asuvan keskituloisenkin on liki mahdotonta säästää, kun asumiskustannukset vievät suurimman osan ja muut peruselämisen kustannukset loput.

Ei ole mahdotonta. Muuta Keravalle. Junalla pääsee Helsingin keskustaan 25 minuutissa. Yksiö Keravan keskustasta 450-500e/kk vs. Helsingin keskustasta 900-1200e/kk. Elämä on valintoja.

Vierailija
108/185 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän pääkaupungissamme elämisen kalleuden ja ilman kultalusikkaa suussa syntymisen.

Olen elänyt koko elämäni Helsingissä. Koska lapsuudenkotini oli hyvin pieni kaksio, halusin muuttaa nopeasti omilleni. Niinpä jouduin jo ensimmäisestä palkastani alkaen maksamaan yksin kallista vuokraa ja tietenkin myös kaiken muunkin elämiseni. Parikymppisenä halusi toki myös kuluttaa ja elää. Solmin parisuhteen yhtä köyhän kanssa, kummallakaan meistä ei ollut omaisuutta tai säästöjä. Kun halusimme muuttaa yhteen, piti meidän ottaa pankista lainaa - jotta saimme maksettua vuokra-asunnon vuokran, takuuvuokran ja kaksi muuttoa. Maksoimme yhdessä kallista vuokraa, velkaa ja elämistä - joten suuria säästöjä ei päässyt syntymään. Puolisoni menehtyi ennenkuin velat oli maksettu ja elämisen maksamiseen jäi taas vain yhden tulot, ei pystynyt säästämään. Sairastuin, menetin työpaikkani - toimeentulo päinvastoin heikkeni. Jouduin muuttamaan kolme kerta

Saatko hankittua asunnon kaupungilta tai säätiöltä Vantaalta tai kehyskunnasta? Sieltä on helpompi saada pysyviä asuntoja.

Vierailija
109/185 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku voisi olla tyytyväinen ihan siihen vaan, että on terve. 

Ja siihen että on luottotiedot ja muutama tonni omaisuutta velan sijaan.

Vierailija
110/185 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin rahaton himpun vaille 40 vuotiaana, kaikki rahat oli mennyt elämiseen. Ostin tuolloin ensiasunnon miehen kanssa (jolla ei myöskään ollut omaisuutta). Saatiin 100% laina ilman omaa pääomaa. Meiilä ei ollut kuin auto ja 200 000 asuntolainaa.

Maksettiin asuntolainaa 10 vuotta, myytiin asunto pois ennen korkojennousua v. 2021 ja ennen asunnon isoja remontteja. Käteen jäi 120 000€ asunnon myynnin ja lainanmaksun jälkeen. Asunnon arvo nousi 50 000€ 10 vuodessa. 

Sijoitettiin myynnistä saadut rahat. Rahat ovat tuottaneet 5% vuodessa, mikä on hyvin maailman talouden notkahdettua vuonna 2022. 

olet vasta 40v. Ehdit vaurastua seuraavien 20 vuoden aikana. Ala sijoittaa vaikka 50€ kuussa rahastoihin

Vierailija
111/185 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olenko ainoa jota ei kiinnosta kerryttää omaisuutta? Minulla on paljon ystäviä, ihanat lapset, tärkeitä harrastuksia (jotka ovat edullisia tai ilmaisia). Eikö elämään voi keksiä muuta sisältöä ja tarkoitusta, kuin omaisuuden kerryttäminen? Mitä sillä edes tekee? 

No reissaa prkl sinne missä palmupuut huojuu eikäs sara räntää vaakatasos.

Vierailija
112/185 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pää pystyyn ap.

Minäkin olen yli 40 ja omaisuus on talossa josta vielä velkaa pitkän aikaa. Onneksi sen arvo on kuitenkin noin 30t euroa enemmän kuin se velka. Säästöjä on alle 3000€.

Tuntuu että kaikki rahat menee tällä hetkellä työssä käyntiin (polttoaineet, auton lyhennykset  jne) ruokaan, sähköön ja talon ylläpitoon.

Olen myös tehnyt tyhmiä päätöksiä aiemmin mutta olen tyytyväinen että olen terve, minulla on nykyään hyvä keskipalkkainen työ ja luottotiedot on kunnossa.

Aiemmin olin pienipalkkaisessa työssä, sitten äitiys- ja vanhempainvapailla, opiskelin jne. Eipä siinä jäänyt säästöön.

Nyt toivon että saisin jonkun hyvän sijoitus systeemin käyntiin jotta en olisi eläkkeellä enää mistään mitään velkaa ja olisi edes vähän sukan varressa. Pienin askelin kohti tavoitteita. Talo myydään kun lapset vähän kasvaa, ostetaan sitten joku pienempi ja edullisempi.

Vierailija
113/185 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi menoina saattaisi olla myös jotain pakollisia hankintoja ( esim kengät hajoo, uusi kuulakärkikynä ) tai vapaaehtoisia mutta hyvin pieniä huvituksia ( esim. kahveille ystävän kanssa) . MITEN siitä vielä muka säästetään??? Hävetkää "tosta noin vaan kymppitonni talteen ja tonni kuussa talteen" jne kehujat.

Kenkiä saa kirpparilta alle viidellä eurolla - roskalavaryhmistä ilmaiseksi. Mainoskyniä saa ilmaiseksi, jos mainos kuulakärkikynässä ei haittaa. Pointti on, että niukkojen tulojen takia täytyy todellakin olla tarkkana. Puskuri kertyy senteistä. Olen elänyt tämän vaiheen.

Vierailija
114/185 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pää pystyyn ap.

Minäkin olen yli 40 ja omaisuus on talossa josta vielä velkaa pitkän aikaa. Onneksi sen arvo on kuitenkin noin 30t euroa enemmän kuin se velka. Säästöjä on alle 3000€.

Tuntuu että kaikki rahat menee tällä hetkellä työssä käyntiin (polttoaineet, auton lyhennykset  jne) ruokaan, sähköön ja talon ylläpitoon.

Olen myös tehnyt tyhmiä päätöksiä aiemmin mutta olen tyytyväinen että olen terve, minulla on nykyään hyvä keskipalkkainen työ ja luottotiedot on kunnossa.

Aiemmin olin pienipalkkaisessa työssä, sitten äitiys- ja vanhempainvapailla, opiskelin jne. Eipä siinä jäänyt säästöön.

Nyt toivon että saisin jonkun hyvän sijoitus systeemin käyntiin jotta en olisi eläkkeellä enää mistään mitään velkaa ja olisi edes vähän sukan varressa. Pienin askelin kohti tavoitteita. Talo myydään kun lapset vähän kasvaa, ostetaan sitten joku pienempi ja edullisempi.

Niin, nykyään on vaikea päästä kiinni siihen omistusasuntoon. Varsinkin jos kuukaudessa saa vain kymppejä säästöön, ei vain ole realistista.

Vierailija
115/185 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on onnistunut saamaan perheen ja lapsia ja on terve, on kyllä todella onnekas. Jos sattuu sairastumaan niin pahasti, että työkyky menee, niin se vasta on tekemätön paikka. Itse sairaustuin syöpään ja vammauduin hoitojen seurauksena ja menetin työkykyni nelikymppisenä. Jos olet terve, niin usko siihen, että osaat ja pystyt parantamaan elämääsi.

Otan osaa. Terveyden menettäminen on sellaista mitä on vaikea ymmärtää ennen kuin sattuu omalla kohdalle. Siinä kohtaa ei mitkään panostukset ja yritykset auta pois köyhyysloukusta.

Vierailija
116/185 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole minullakaan juuri mitään omaisuutta mutta enpä moisia ole ikinä koittanut kerätäkään. Ei käärinliinassa mitään taskuja ole.

Trollaako joku vai onko täällä käynnissä "käärinliina" "ei rahoja mukaansa saa" bingo? Ja bonuksena "en välitä omaisuudesta kun läheiset on tärkeintä".

Ei siinä tarvita mitään trolleja tai bingoja. Iänikuisia totuuksia nuo on. Kun viimeinen henkäys on hengitetty et omista enää yhtään mitään ikinä. Eikö se kaikki omaisuuden perässä juokseminen ole silloin ollut täysin hukkaan heitettyä?

Vierailija
117/185 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi menoina saattaisi olla myös jotain pakollisia hankintoja ( esim kengät hajoo, uusi kuulakärkikynä ) tai vapaaehtoisia mutta hyvin pieniä huvituksia ( esim. kahveille ystävän kanssa) . MITEN siitä vielä muka säästetään??? Hävetkää "tosta noin vaan kymppitonni talteen ja tonni kuussa talteen" jne kehujat.

Kenkiä saa kirpparilta alle viidellä eurolla - roskalavaryhmistä ilmaiseksi. Mainoskyniä saa ilmaiseksi, jos mainos kuulakärkikynässä ei haittaa. Pointti on, että niukkojen tulojen takia täytyy todellakin olla tarkkana. Puskuri kertyy senteistä. Olen elänyt tämän vaiheen.

Hih, kun osataan ottaa asiat kirjaimellisesti. Eiköhän noilla kenkä ja kynä esimerkeillä juurikin tarkoitettu, että elää tarkasti ja säästäväisesti, eikä rahat katoa osteluun ja juhlintaan...mutta että menoja voi kuussa olla vähän muitakin kuin luetellut ihan pakolliset.

Vierailija
118/185 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankkitilin käyttökin on nykyään tosi kallista. Ihmettelen kun siitä ei koskaan puhuta. Kk maksu saattaa olla helposri 30e. Ihan vaan siitä hyvästä, että maksat itset laskut, nostat joskus käteistä (vieläkin on paikkoja, missä käteisellä homma hoituu helpommin) tai talletat omia rahoja, niin pankki ottaa hyvät rahat. Kääntyisi kyllä isoisä haudassaan, jos tietäisi.  Eli misrä sitä pienipalkkainen sääsrää, kun hyvä kun saa laskut hoidettua. Ja turha huudella, että mene töihin. Jos joku lupaa minulle enemmän kuin nyt brutto, eli yli 1897e, niin otan kyllä heti vastaan. Mihinkään tukiin en tuolla summalla ole oikeutettu. 

Vierailija
119/185 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole minullakaan, eikä tule ikinä olemaan. Asun pienessä vuokra-asunnossa yhteiskunnan tukemana ja kallein omistamani asia on pitkän säästämisen kautta ostamani polkupyörä. Tällä mennään jatkossakin. Kyllähän tämä elämää rajoittaa ja maailmaa pienentää. Ei voi oikein ystäviäkään pitää tai ihmeellistä harrastaa. Ruoka on yksinkertaista ja useana kuukautena ei ole siihenkään varaa. Kateellisena ja häpeävänä katson oman ikäisiäni ihmisiä, jotka asuvat isoissa omakotitaloissa, ajavat uusilla autoilla ja matkustelevat. Itse en osaa edes kuvitella millaista tuollainen elämä voisi olla.

Sama, paitsi että polkupyöränikin on lähes 25v vanha ja vähän ruosteinen, joskus teininä sukulaiselta saatu. Ihan hyvin pelittänyt jo 15v itselläni.

Eipähän ole mikään kaikkein houkuttelevin kohde varkaille. Jo 10v sitten kun kaverini uutuuttaan hohta

Mun pyörä on 41 vuotta vanha 😅  Pyörähuolossa sanottiin jo 5v sitten, että ei kannata enää huoltaa

Vierailija
120/185 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muualla päin Suomea asustelevat eivät ymmärrä, miten kallista Helsingissä on elää. Yksin asuvan keskituloisenkin on liki mahdotonta säästää, kun asumiskustannukset vievät suurimman osan ja muut peruselämisen kustannukset loput.

Ei ole mahdotonta. Muuta Keravalle. Junalla pääsee Helsingin keskustaan 25 minuutissa. Yksiö Keravan keskustasta 450-500e/kk vs. Helsingin keskustasta 900-1200e/kk. Elämä on valintoja.

Entäs junalippu ja menetetty aika. Ajalle ja vaivalle ei kukaan taida laskea hintaa ollenkaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän viisi