Miten on mahdollista, että Suomessa voi työelämässä pärjätä ilman ruotsin kielen osaamista?
Kommentit (85)
Melkoinen työvoimapula edessä käytännöllisesti katsoen kaikilla aloilla (paitsi ehkä ruotsin kielen kääntäjät ja opettajat), jos moinen vaatimus lanseerattaisiin.
IT alalla insinöörinä 20v. Ruotsia ei ole tarvittu sitten opintojen. Jos on ollut jotain asiakkaita / yhteistyökumppaneita pohjoismaista, Ruotsi mukaanlukien, on kommunikaatio tapahtunut englanniksi jo ihan heidän omasta aloitteestaan.
Työelämää takana 37 vuotta, eikä vielä missään. Suomella ja englannilla on tähän saakka pärjätty. Toki, olis ihan mukava osata myös ruotsin kieltä, mutta kun ei ole ollut tarvetta, niin eipä ole tullut opeteltua.
Ne on hyviä työpaikkoja.
Olen ollut työelämässä 43 vuotta. En ole kertaakaan tarvinnut ruotsia.
Kun ei se suomenkielisten pakkoruotsi kuitenkaan edes kelpaa loppujen lopuksi ruotsinkielisille. Haluavat mieluummin palvelut ruotsia äidinkielenään puhuvilta.
Itse en ole pahemmin tarvinnut englantiakaan. Siksi senkin kielen taito on itselläni ruostunut.
Aloitus on outo. Suurimmassa osassa työtehtävistä Suomessa ei tarvitse ruotsin taitoa, eipä kyllä monissa juuri englanninkaan ja joissain hyvin alkeellisella kielitaidolla pärjää, myös suomen kielen osalta. Miksi kysyt tällaista?
Miten on mahdollista, että Ruotsissa voi työelämässä pärjätä ilman suomen kielen osaamista?
Tämä kysymys on ihan yhtä typerä kuin ap:n.
Ruotsin. Kieli. Ei. Kuulu. Suomeen.
Miten on mahdollista elää niin sokeasti bettrefolk-kuplassa? Muuta Ruotsiin
Ruotsia käyttävät vähempilahjaiset joiden älyllinen kapasiteetti ei riitä suomen oppimiseen.
Katoin tuossa ylen vaalitentissä että Hjallishan puhuu aika hyvää ruotsia. Mutta sehän onkin ruotsinkielinen! Ilmankos, en ole edes ennen huomannut
helsingin ravintoloissa pärjää tarjoilijana kuulemma, vaikka ei osaa suomea, ruotsia ja englantia.
Pk-seudulla raksahommissa pärjää englannilla, venäjällä, ukrainalla, virolla, Joskus harvoin olisi pitänyt osata jotain kroatiaa, puolaa tai serbiaa. Ruotsia ei tarvi mihinkään. Suomeakin joillakin työmailla harvemmin.
Olen asiakaspalvelutyössä ja puhun itse ruotsia joka työvuorossa, mutta on monia työpaikkoja joissa ei tarvitse puhua ollenkaan ruotsia.
Ruotsia ei tarvi työelämässä kuin peruskoulun ruotsin opettajat. Muualla lähes yhtä hyödyllinen taito kuin takaperin hiihto.
Vierailija kirjoitti:
Opettajat ja lastentarhanopettajat tuskin ruotsia tarvitsevat, jos eivät ole ruotsinkielisessä koulussa tai päiväkodissa. (Tai ruotsinopettajia.)
20v oon tehny töitä vakassa ja kerran ollut asiakasperhe joka puhui ruotsia. Heidänkin kohdallaan vanhemmat puhuivat auttavasti suomea ja lähinnä lapsen kanssa tarvittiin myös ruotsia ennenkuin oppi enemmän suomea. Englantia tarvitsee jokapäivä, venäjää tarvitsi usein kun osaisi, yhä enemmän tulee ummikkoperheitä ja venäjä ainoa kieli kommunikoida. Niillä muutamalla satunnaissanoilla ei pötki minnekään.
Monissa yrityksissä työskennellessä olen käyttänyt ruotsia. Joskus olen törmännyt ruotsalaisiin, jotka on automaattisesti puhuneet englantia, kun olettaneet, ettei ruotsia osata. Kun sitten olen vastannut ruotsiksi, jatkaneet tyytyväisinä ruotsilla.
Lomamatkoilla Norjassa olen pärjännyt ruotsilla. Ruotsissa en suostu puhumaan englantia.
Haluaisin osata myös espanjaa, ehkä joskus.
Satakunnassa ja Pirkanmaalla asuessani (ja työskennellessäni, myös asiakaspalvelutyötä) olen törmännyt yhden (1) kerran ruotsia äidinkielenään puhuvaan