Kuinka pettynyt olet (asteikolla 0 - 5), jos Ukraina ei saakaan Venäjään liitettyjä alueita ja operaatio loppuu?
Itse olen sen verran realisti, että asia olisi ihan odotuksieni mukaista. Sanottakoon siksi, että 0. Tällä hetkellähän ei ole tiedossa mitään syytä miksi Ukraina tuli nykyistä merkittävämmäksi hyökkäyskyvyssään.
Jos Venäjä valloittaa koko Ukrainan, niin sitten pettymykseni nousee jo numeroon 1.
Mutta sanottakoon, että ei kauheasti ole kiinnostanut tämä entisten neuvostovaltojen välinen kahina. Ainahan siellä on ollut jotain isompaa tai pienempää. Kuuluu kulttuuriin ja nuoremmankin sukupolven on aika tottua siihen.
Kommentit (123)
Mitä ihmeen Venäjään liitettyjä alueita? Venäjä oikeudettomien ja laittomien hyökkäystensä seurauksena miehittää Ukrainalle kuuluvia alueita. Niitä ei ole liitetty Venäjään millään muotoa. Sellainen liittäminen vaatisi vähintäänkin molempien osapuolten yhteisymmärryksen ja lisäksi kansainvälisen tunnustamisen. Yksikään muu valtio ei ole tunnustanut mitään liitoksia. Sen sijaan Venäjän laiton sota ja miehitys tuomitaan laajalti. Ylipäätään sotatilanteessa mahdollinen liittäminen johonkin tulee kyseeseen vasta rauhan solmimisen yhteydessä. Sitä ennen riita on ns. ratkaisematon.
Ei Venäjä ole onnistunut kokonaan valtaamaan noita alueita ja ne kiitokset on venäläisten harhaa.
Kukaan ei tunnusta niitä venäläis alueiksi ei edes krimiä.
Häntä koipien välissä palaavat vielä kotiin hautomaan kostoa.
Putinille riittää, että Ukrainassa on jonkinlainen sota. Sota ei ole omalla alueella ja sinne riittää uhrattavaksi b-luokan miehiä kansoista, joita Putin pitää separatismin uhkina.
Venäjän talous on saatu sotataloudeksi eli rintamalle riittää kuulaa sodan ylläpitämiseksi.
Niin kauan kuin Ukrainassa on sota, Putinilla ei ole huolta Ukrainan Nato- ja EU-jäsenyydestä. Sota on venäläinen tapa toteuttaa ulkopolitiikkaa, ei siihen muilla ole nokan koputtamista. Samalla Venäjä lähettää voimakkaan viestin Venäjästä irtaantumista suunnitteleville maille.
Niin mikä loppuu?
Luuletko että rauha palaa vaikka rintamalinjat jäädytettäisiin? Kauppa kävisi taas venäjälle ja pakotteet poistuvat?
Mä oon kyselly tätä päivästä 1: mitä luulette että tässä käy lopulta. Miettikää miten saksalle kävi, vaikka ne oli vallannu ranskan ja oli "rauha"
Mielestäni ei ole mitään konkreettisia viitteitä, että kumpikaan osapuoli tavoittelisi rauhaa. Tappakoon toisiaan niin kauan kuin pahoja fiiliksiä löytyy.
1. Täysin odotettavissa oleva lopputulos. Mutta joku tolkku tohon venejän hillumiseen pitäisi saada. Onnistuisi ehkä parhaihten jos USA ja Kiina oikeasti pistäisivät venäjälle luun kurkkuun. Mutta ei ole heidän etujen mukaistaan.
Kaikinlisäksi maa on historiallisestikkin kuuluisa siitä, että eivät piittaa paskaakaan kuinka huonosti omalla porukalla menee. Niitä voi pistää pakkotöihin ja näännyttää nälkään yms. Ja silti kannattavat johtoaan ja maa jatkaa porskuttamistaan.
Kummia veijareita kerta kaikkiaan.
Vierailija kirjoitti:
Niin mikä loppuu?
Luuletko että rauha palaa vaikka rintamalinjat jäädytettäisiin? Kauppa kävisi taas venäjälle ja pakotteet poistuvat?
Mä oon kyselly tätä päivästä 1: mitä luulette että tässä käy lopulta. Miettikää miten saksalle kävi, vaikka ne oli vallannu ranskan ja oli "rauha"
Aivan varmasti kauppa palaa, jos pakotteet eivät sitä estä. Liikemaailma ei hirveästi katsele taaksepäin. Raha aina kelpaa.
Brassivahvistukset pistää zenäläiset multiin Povrovskissa:
Miten tämmöinen rys sän paska-alotus pysyy pystyssä vuosikaupalla
Mitä Uralilla elävän hyttysen paskan vertaa minun pettymykselläni on tähän asiaan?
Jos Venäjä saa edes pienenkin voiton - edes itse tulkitsemansa voiton - Euroopalla on lähivuosina Venäjä entistä isompana kiusana.
Jos olisi minun päätettävänä, niin Ukraina saisi kaikki läntisen maailman ydinohjukset ja saisi ihan vapaasti ampua ne Venäjälle.
Zenäläinen öljyteollisuus saanut pultin päähänsä:
https://www.euronews.com/2025/09/19/ukraine-has-hit-the-nail-on-the-hea…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mikä loppuu?
Aivan varmasti kauppa palaa, jos pakotteet eivät sitä estä. Liikemaailma ei hirveästi katsele taaksepäin. Raha aina kelpaa.
Aivan. Muutenhan Saksa ei saisi tekosiaan koskaan anteeksi. Tai Etelä-Afrikka vuosikymmenten apartheid politiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mikä loppuu?
Aivan. Muutenhan Saksa ei saisi tekosiaan koskaan anteeksi. Tai Etelä-Afrikka vuosikymmenten apartheid politiikkaa.
Zenäjästä tulee seuraava PK eikä siellä ole enää mitään kaupattavaa. Zenäläinen öljy ja kaasu on jo korvattu parempilaatuisilla.
Kapitalismi ei ole moraalista toiminnaltaan. Kuka tahansa kauppatieteilijä voi tämän kertoa.
Silti suomalaiset uskovat, varsin yleisesti, että vain moraalisesti kelvolliset maat ovat kauppakumppaneita. Tämä on yksi oudoimpia juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Kapitalismi ei ole moraalista toiminnaltaan. Kuka tahansa kauppatieteilijä voi tämän kertoa.
Silti suomalaiset uskovat, varsin yleisesti, että vain moraalisesti kelvolliset maat ovat kauppakumppaneita. Tämä on yksi oudoimpia juttuja.
Se on vain niin että öljyjalostamojen krakkaustornit rakennetaan käytettävän raakaöljyn perusteella. Kun venäläinen öljy on kerran korvattu ei sitä voida ottaa uudelleen käyttöön ilman merkittäviä lisäinvestointeja. Venäjällä ei ole sodan jälkeen enää mitään myytävää.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvita taloustieteilijää muistamaan kuinka kaalirotat kähvelsivät ilmoituksella suomalaisten isompien firmojen sijoitukset/omaisuuden jo ennen Ukrainaan hyökkäystä.
Tämän muistikuvan varassa voipi kestää pitkän aikaa ennen kuin luottamus on samalla tasolla kuin oli joskus 2005.
Vierailija kirjoitti:
Tiesittekö, että Venäjää mollaavat ja Ukrainaa hehkuttavat videot olivat Venäjän pirullisen ovela vaikuttamiskeino? Niillä saatiin länsimaalaiset uskomaan, että Ukraina pärjää nykyisellään ja se vähensi avunantoa Ukrainaan ja lisäsi Venäjän aliarvioimista.
Täällä AV:llakin moni meni Venäjän ansaan ja levitti näitä videoita ja kirjoitti tekstejä. 😂😂😂😂
Noni, those damned russians again! Kyllä ne kaikkeen ehtii. Mahtava kansa siinä mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on vain niin että öljyjalostamojen krakkaustornit rakennetaan käytettävän raakaöljyn perusteella. Kun venäläinen öljy on kerran korvattu ei sitä voida ottaa uudelleen käyttöön ilman merkittäviä lisäinvestointeja. Venäjällä ei ole sodan jälkeen enää mitään myytävää.
Moni läntinen maa käy nyt ja tulevaisuudessa kauppaa Venäjän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pettymys siihen mikä on oma odotukseni tilanteen kehityksestä 2/5.
Pettymys EU-maiden munattomuuteen ja "puolueettomien" loisten, kuten Sveitsi, piittaamattomuuteen 3/5.
Pettymys siihen että Länsi ei ymmärrä mihin tämä despootin aloittama valloitussota johtaa ja siihen kuinka loistavasti asiat voisivat olla jos Ukraina saataisiin osaksi Länttä 5/5.
M50
Kuinka hyvin tunsit Ukrainan asioita ennen sotaa? Eikö ole ihmeellistä, että 5km jonkun imaginäärisen rajan toisella puolella asuu hirveen hienoja ihmisiä ja toisella puolella huonoja? Molemmat vielä puhuvat samaa kieltäkin.
Jos sota loppuu, Suomen taloudella on vielä joku mahdollisuus nousta. Muuten ei. Kannattaisi toivoa rauhaa.
Suomen talous ei votkalla, pilulla ja sukkahousuilla nouse. Venäjä on sodan jälkeen köyhä kuin PK.
Minä en ajattele asiaa alueiden kautta vaan niin, että jos tehtävä rauhansopimus on Venäjälle kovin mieluinen niin eihän siihen tyytyväinen voi olla, koska se tietää eurooppaan lisää uhkaa ja sotaa Venäjän toimesta.
Realisti on oltava myös siitä näkökulmasta, että Venäjä on osoittanut Ukrainassa moneen kertaan, että siihen ei voi sopijapuolena lainkaan luottaa. Joten ehkäpä oikeampi kysymys olisi se, että kuinka yllättynyt olisit asteikolla 0-5 siihen, että Venäjään ei voinut sopijapuolena rauhassa luottaa? Ja vastaukseni olisi tuolloin tuo samainen nolla.