Suuri osa parisuhteista on aivan kauheita, vai mitä sanotte näistä?
Olen todella tässä keski-ikäistyessäni alkanut miettiä, että useimmat parisuhteet taitavat olla enemmän tai vähemmän kauheita, jopa väkivaltaisia. On ihan kauhean tavallista, että kotityöt eivät jakaudu reilusti, ja yksi raataa kun toinen laiskottelee tai harrastaa, eikä välitä toisen uupumisesta ollenkaan. Ihmiset (varsinkin naiset) sietävät puolisoiltaan aivan järkyttävää käytöstä.
Kuulen lähipiiristä kamalia tarinoita koko ajan: kuinka mies ei viitsinyt hakea apteekista vaimolleen kuumelääkettä, vaan tämä joutui itse lähtemään 39 asteen kuumeessa, ja kävi siinä samalla kaupassa ja laittoi perheen ruoat. Kuinka puoliso ei syö kuin yhdenlaista ruokaa, ja yökkäilee toisen kokkauksille, mutta ei juurikaan itse vaivaudu hellan ääreen. Kuinka toinen tekee uraa, ja pitää toista lähinnä kotona odottavana huonekaluna. Kuinka toinen taantuu parisuhteessa aivan lapseksi ja ärsyttää puolisoaan tahallaan ihan kuin teki 5-vuotiaana pikkusiskolleen.
Viimeisimmästä on muuten hyvä esimerkki, jos olette katsoneet Sohvaperunoita. Jorma ja Soile on tää vanhempi pariskunta Rovaniemeltä. Jorma öhisee ja möhisee ja kieltäytyy normaalista kontaktista ja aikuisesta keskustelusta, ja sitten HÖRPPII sitä kahviaan valtavalla äänellä aivan tahallaan, kuten on tehnyt jo kymmeniä vuosia ihan vain siksi, että se ärsyttää vaimoa, ja se on jotenkin hänestä kauhean hauskaa kiusata omaa vaimoaan. Mikä ihmeen dynamiikka tämä on, ja miksi se on niin yleistä?
Miksi ihmiset haluaa olla parisuhteissa? En aidosti enää ymmärrä. Voittopuolisesti ne on ihan kauheita, ja toimii ainoastaan sillä, että väkisin siedetään toista, ja usein edellytyksenä on myös se, että heterosuhteessa nainen hyväksyy, että hänen roolinsa on olla se perheen aikuinen vastuunkantaja kuitenkin lopulta aina yksin.
Kommentit (257)
Jos ne on niin kauheita, niin miksi melkein kaikki suhteen päätyttyä ryntäävät uuteen suhteeseen?
Epärealistiset toiveet? Ehkä niissä suhteissa on sittenkin jotain hyvääkin?
Vierailija kirjoitti:
Luonto on järjestänyt kaikissa eläinlajeissa asiat niin, että naaraiden on vaikeaa löytää kyvykästä urosta ja urosten on vaikeaa löytää naarasta. Muistakaa myös naiset itse katsoa peiliin, miksi ette välttämättä saa niin unelmallista miestä, kuin toivotte. Molempien sukupuolten kohdalla ulkonäkö ratkaisee kaiken.
Tämä on aivan höpöhöpöä. Ei ratkaise, vaikka miesasiamiehet haluaa tämän "teorian" aina totuutena esittää.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ainakaan enää ota sitä riskiä että joudun käymään elämäni aikana yhtäkään "Kun meillä ei ole yhtään puhdasta astiaa, ja ruokaa pitäisi laittaa, ja sä olet ollut koko päivän kotona ja minä töissä, niin olisko ollut mahdollista että olisit tiskannut tai jopa käynyt siellä kaupassa ja laittanut sen ruoan" -tyyppistä keskustelua silminnähden järkyttyneen miehen kanssa, koska onhan se todella epäreilua tuollaista vaatia. Riskin välttää, kun ei enää koskaan asu kenenkään kanssa. Eikä ehkä mielellään seurustelekaan.
Ja kysyn jälleen:
- Oliko mies tuollainen jo suhteen alussa, että kotityöt eivät luonnistuneet? Mikäli eivät luonnistuneet, niin miksi silti valitsit kyseisen miehen parisuhteeseen?
- Mikäli mies on menettänyt kotitöiden taidon parisuhteen aikana, niin mitä sellaista sinä teit, että miehestä tuli tuollainen?
Vierailija kirjoitti:
Jos ne on niin kauheita, niin miksi melkein kaikki suhteen päätyttyä ryntäävät uuteen suhteeseen?
Epärealistiset toiveet? Ehkä niissä suhteissa on sittenkin jotain hyvääkin?
Siksi, että meidän kulttuurissa aikuisen ihmisen parisuhteettomuutta pidetään tosi isona epäonnistumisena. Me pelätään yksin olemista tosi paljon, ja monelle lähes mikä tahansa suhde on parempi kuin ilman suhdetta eläminen. Monet eivät kertakaikkiaan kehtaa olla yksin, ja eivät ehkä osaakaan, kun oman elämänsä rakentaminen ja vastuunotto itsenäisesti ahdistaa.
Vierailija kirjoitti:
Meidän suhde on hyvä. Odotan kolmatta lastamme.
Mies tulee ja rakastaa minua sekä lapsia. On DI.
Mitä tarkoittaa tuo "mies tulee"...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luonto on järjestänyt kaikissa eläinlajeissa asiat niin, että naaraiden on vaikeaa löytää kyvykästä urosta ja urosten on vaikeaa löytää naarasta. Muistakaa myös naiset itse katsoa peiliin, miksi ette välttämättä saa niin unelmallista miestä, kuin toivotte. Molempien sukupuolten kohdalla ulkonäkö ratkaisee kaiken.
Tämä on aivan höpöhöpöä. Ei ratkaise, vaikka miesasiamiehet haluaa tämän "teorian" aina totuutena esittää.
Mikä on sinun mielestäsi oikea teoria?
Tottahan tuo on. Ihmiset, puolisot kyllästyy toisiinsa. Kumppania aletaan pitää itsestäänselvyytenä. Lähinnä miehet ovat niitä hankalia ja ilkeitä. Enkä keksi tätä omasta päästäni vaan ihan totean vaan sen, mitä olen tuttavapiirissä ja vanhoissa sukulaisissa nähnyt. En ihmettele ollenkaan, että niin monet miehet ja naiset valitsevat nykypäivänä elää yksin. Helpompi se niin on.
Meidän suvussa vanhat parit 70-80 vuotiaat ei tee muuta kun riitele ja nahistele ja väittele kun heitä tapaa.
Selvästi enemmän vihaavat kun pitävät toisistaan.
Kerkeen tapaamisilla jo kymmenesti miettiä että v.ttu miks noiki on yhdessä?
Itse olen 53 v, erosimme 33 vuoden jälkeen viime kesällä.
Meilläkin oli erittäin epäharmoninen suhde.
Vierailija kirjoitti:
Tottahan tuo on. Ihmiset, puolisot kyllästyy toisiinsa. Kumppania aletaan pitää itsestäänselvyytenä. Lähinnä miehet ovat niitä hankalia ja ilkeitä. Enkä keksi tätä omasta päästäni vaan ihan totean vaan sen, mitä olen tuttavapiirissä ja vanhoissa sukulaisissa nähnyt. En ihmettele ollenkaan, että niin monet miehet ja naiset valitsevat nykypäivänä elää yksin. Helpompi se niin on.
"Niin monet". Ylivoimaisesti valtaosa ihmisistä elää parisuhteissa. Pääosa suomalaisista sinkuista elää sinkkuina selvästi iäkkäänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ainakaan enää ota sitä riskiä että joudun käymään elämäni aikana yhtäkään "Kun meillä ei ole yhtään puhdasta astiaa, ja ruokaa pitäisi laittaa, ja sä olet ollut koko päivän kotona ja minä töissä, niin olisko ollut mahdollista että olisit tiskannut tai jopa käynyt siellä kaupassa ja laittanut sen ruoan" -tyyppistä keskustelua silminnähden järkyttyneen miehen kanssa, koska onhan se todella epäreilua tuollaista vaatia. Riskin välttää, kun ei enää koskaan asu kenenkään kanssa. Eikä ehkä mielellään seurustelekaan.
Ja kysyn jälleen:
- Oliko mies tuollainen jo suhteen alussa, että kotityöt eivät luonnistuneet? Mikäli eivät luonnistuneet, niin miksi silti valitsit kyseisen miehen parisuhteeseen?
- Mikäli mies on menettänyt kotitöiden taidon parisuhteen aikana, niin mitä sellaista sinä teit, että miehestä tuli tuollainen?
Sinäkö siis oikein harrastat tämän kyselemistä av:lla? Minä vastaan. En jälleen, vaan ensimmäistä kertaa. Sinulle. Näin:
Minä muutin miehen kanssa yhteen nuorena, ja puolentoista vuoden kuluttua muutin miehen kanssa erilleen, koska paljastui, että yhteiselämä ei em. syistä onnistu. Erillään asuessa tämä ei tullut ilmi, enkä minä tehnyt mitään, että miehestä tuli tuollainen. Aikuinen ihminen vastaa itse toiminnastaan. Ei ole puolison vika, jos joku ei tee kotitöitä.
Kannattaa muistaa, että *nainen valitsee AINA miehen, ei koskaan toisin päin*. Naisen pitää ihan itse katsoa peiliin siitä millaisen miehen on itselleen valinnut! Ja jostain kumman syystä valitsevat ihan itse sen sovinistin. Itse olen 37v mies, joka aina on ollut sinkku, mutta minäpä siivoan, tiskaan, huollan auton yms., teen ruokaa aina ja sen sellaista. Mutta en ole sovinisti/jänn...ämies, niin eipä kelpaa naisille. Kunnolliset miehet eivät kelpaa naisille, he valitsevat aina mieslapsen. Naisten oma syy!
Parempi olla yksin kuin huonossa parisuhteessa. Hyvä vaan, että nykypäivänä erotaan herkemmin. Ei kenenkään tarvitse tyytyä huonoon elämään. Onneksi itselleni löytyi aivan ihana puoliso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että ihmiset eivät taivu ihan noin insinöörimäisesti kaavoihin. Noin yksioikoisesti ei voi selittää pariutumista, eikä oikein mitään muutakaan ihmisiin liittyvää.
Näin on. Pariutumisvietti on monilla niin voimakas vietti, että se saa idealisoimaan ja ylenkatsomaan ongelmia. Terve parisuhde toki on voimavara vailla vertaa. Huono on energiasyöppö.
"Sinäkö siis oikein harrastat tämän kyselemistä av:lla? Minä vastaan. En jälleen, vaan ensimmäistä kertaa. Sinulle. Näin:
Minä muutin miehen kanssa yhteen nuorena, ja puolentoista vuoden kuluttua muutin miehen kanssa erilleen, koska paljastui, että yhteiselämä ei em. syistä onnistu. Erillään asuessa tämä ei tullut ilmi, enkä minä tehnyt mitään, että miehestä tuli tuollainen. Aikuinen ihminen vastaa itse toiminnastaan. Ei ole puolison vika, jos joku ei tee kotitöitä."
Aa, traumapotilas.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muistaa, että *nainen valitsee AINA miehen, ei koskaan toisin päin*. Naisen pitää ihan itse katsoa peiliin siitä millaisen miehen on itselleen valinnut! Ja jostain kumman syystä valitsevat ihan itse sen sovinistin. Itse olen 37v mies, joka aina on ollut sinkku, mutta minäpä siivoan, tiskaan, huollan auton yms., teen ruokaa aina ja sen sellaista. Mutta en ole sovinisti/jänn...ämies, niin eipä kelpaa naisille. Kunnolliset miehet eivät kelpaa naisille, he valitsevat aina mieslapsen. Naisten oma syy!
Itse oon ollut sinkku neljä vuotta koska miehet on aikaan saamattomia, tunteellisesti kyvyttömiä ja nimenomaan näitä mieslapsia. Taitaa omat lapset jäädä saamatta, koska tollaisen kaa niitä en pyöräytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että ihmiset eivät taivu ihan noin insinöörimäisesti kaavoihin. Noin yksioikoisesti ei voi selittää pariutumista, eikä oikein mitään muutakaan ihmisiin liittyvää.
Kyllä sen voi melko pitkälti ulkonäön perusteella määrittää, kuka on tahtomattaan sinkku ja kuka ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse oon ollut sinkku neljä vuotta koska miehet on aikaan saamattomia, tunteellisesti kyvyttömiä ja nimenomaan näitä mieslapsia. Taitaa omat lapset jäädä saamatta, koska tollaisen kaa niitä en pyöräytä.
Mä tein yksin juuri tästä syystä :) Oon tosi tyytyväinen ja lapsi kasvaa hienosti ja on onnellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin sp...rmata sinut, jos tehdään soppari, etten ole elatusvelvollinen. :D Tulisin kuitenkin aina laittamaan lapsen juttuihin rahaa silloin kun sitä itselläni olisi tarpeeksi ylimääräistä, mutta en haluaisi ns. laillista velvoitetta.
T: Se 37 mies