Eläkejärjestelmää joutaisi romutukseen, jokainen säästäköön eläkkeensä itse.
Saisivat poistaa eläkkeet. Miksi muiden pitää maksaa eläkeläisten eläkkeitä?
Itse säästän omani eläkkeeni. Ikää 35v ja rahastoissa 600 000 euron edestä rahaa. Tarkoitus jäädä eläkkeelle viimeistään 45-vuotiaana.
Tämä nykyinen järjestelmä on turha koska se vaatii ikuista kasvua ja syntyvyyttä. Molemmat menossa alaspäin eli tulevia eläkkeitä ei tulla maksamaan mutta nykyiset eläkkeet pitäisi poistaa myös.
Kommentit (150)
Kun 35-vuotias henkilö on syntynyt aikana, kun Suomessa on ollut kattava sosiaaliturvajärjestelmä, annettu ilmainen koulutus, mahdollisesti suvussa perintöjä jne. niin on aika helppo huudella säästämisen ja menestymisen puolesta. Meillä on tällä hetkellä vanhuuseläkkeellä ihmisiä, jotka ovat evakkojen jälkeläisiä (eli ei ole monessa sukupolvessa kerätty periytyvää omaisuutta), syntyneet, kouluttautuneet (joilla varaa) ja kasvattaneet lapsensa aikana, jolloin sosiaaliturvaa ei ole ollut tai se on ollut olematonta. Sitten joku kermape*se huutelee säästöistään ja eläkkeiden lakkauttamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Kun 35-vuotias henkilö on syntynyt aikana, kun Suomessa on ollut kattava sosiaaliturvajärjestelmä, annettu ilmainen koulutus, mahdollisesti suvussa perintöjä jne. niin on aika helppo huudella säästämisen ja menestymisen puolesta. Meillä on tällä hetkellä vanhuuseläkkeellä ihmisiä, jotka ovat evakkojen jälkeläisiä (eli ei ole monessa sukupolvessa kerätty periytyvää omaisuutta), syntyneet, kouluttautuneet (joilla varaa) ja kasvattaneet lapsensa aikana, jolloin sosiaaliturvaa ei ole ollut tai se on ollut olematonta. Sitten joku kermape*se huutelee säästöistään ja eläkkeiden lakkauttamisesta.
Ei se 35-vuotias oikeasti vielä tiedä, joutuuko itsekin sosiaaliturvan varaan. Jos vaikka sairastui vakavasti, voi eläkejärjestelmä ollakin ystävä.
Meillä on eläkesäästöinä kahdelle koossa nyt noin 750 000 sekä maksettu omistusasunto. Siitä saa pienen lisän eläkkeeseen, mutta ei se mitenkään korvaa eläkettä, ei vaikka vielä tuplaantuisi tästä. Oikeasti tämä nykyinen eläkejärjestelmä on ihan hyvä, kunhan suuret ikäluokat poistuvat keskuudestamme. Heillä on ylisuuret eläkkeet ja se aiheuttaa monenlaista haittaa: maksuista on tullut liian suuria ja lisäksi se oma eläke tuntuu epäreilun pieneltä, kun toiset saivat paljon vähemmällä työllä ja maksamisella hirveän paljon enemmän.
Sanoisin, että itse säästämiselle on paikkansa, jos siihen pystyy. Tuo paljon mukavuutta vanhuuteen. Silti järjestelmä on ihan välttämätön, koska ani harva pystyy tai viitsii säästää suuria summia vanhuuden varalle, ja heistäkin iso osa söisi pääomansa heti, koska arvelisi kuolevansa kumminkin pian. Olisimme siis pulassa yli-ikäisten pennittömien tuhlateitten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Aivan. Suosittelen Kermaper__siille katsottavaksi YLE areenasta; Myrskyluodon Maijaa. Siinä sitä on miettimistä. Ja eläkkeistä sen verran, olen mennyt työhön 16-vuotiaana ja maksanut toisten eläkkeitä, oma ei kertynyt ennen 23 vuotispäivää. Nyt olen työtön, koska ( riistofirmat ) eivät uskalla palkata yli 50-vuotiaita eli työhistoriani aikana kertynyt ( itse maksamani) työeläke jää pieneksi.
Suurimmat väliinputoajat ovat tässä 1970-luvulla syntyneet naiset. Eläke ei kertynyt alle 23- vuotiaana, eikä se kertynyt opinnoista eikä perhevapailta. Lapsia saatiin kuitenkin 1,8 per nainen eli tosi hyvin muihin sukupolviin verrattuna. Perhevapaiden jakaminen oli harvinaisempaa ja vähäisempää ja työelämä syrji äitejä aika ujostelematta. Monella alkoi eläke kertyä oikeastaan vasta yli kolmekymppisenä, vaikka koko ajan oli tehnyt töitä, opiskellut tai ollut perhevapaalla.
Toisesta päästä yli viisikymppisenä ei tule superkarttumia ja ikäsyrjintä on vielä voimissaan. Työura voi jäädä huonoksi loppupäästään, vaikka olisi työkykyä, intoa ja ahkeruutta. Sukupolvi on myös Suomen parhaiten koulutettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se 35-vuotias oikeasti vielä tiedä, joutuuko itsekin sosiaaliturvan varaan. Jos vaikka sairastui vakavasti, voi eläkejärjestelmä ollakin ystävä.
Miksi olisi? Kaikki mikä irti lähtee laillisesti, otetaan. Rahaa on jo sen verran ettei ole mikään pakko töitä tehdä.
Olisko meillä täällä taas naapurin trolleja keskuudessamme lietsomassa eripuraa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on juurikin näin! Minä haluan omani pois tästä kommariutopian pajatsosta, kun siinä ei minullekaan ole varattuna mitään muuta kuin nettomaksajan rooli.
Oletkohan edes neuvolakulujasi maksanut veroina takaisin saatika koulunkäyntiäsi, niin ja mitä kulkuväyliä kuljet kun liikenteessä olet, mieti nyt nämä ensin niin luetellaan muita kohteita lisää mihin niitä sinunkin veroja käytetään. Onko aamujumppana seistä peilin edessä ja hokea minä minä minä?
Typerä vastaus.
Rahaston kertyminenkin saattaa vaatia ikuista kasvua. En ylläty, jos omat säästöt eivät kasvakaan korkoa korolle 7 %:n vuosivauhtia.
Oletkohan edes neuvolakulujasi maksanut veroina takaisin saatika koulunkäyntiäsi, niin ja mitä kulkuväyliä kuljet kun liikenteessä olet, mieti nyt nämä ensin niin luetellaan muita kohteita lisää mihin niitä sinunkin veroja käytetään. Onko aamujumppana seistä peilin edessä ja hokea minä minä minä?