Eläkejärjestelmää joutaisi romutukseen, jokainen säästäköön eläkkeensä itse.
Saisivat poistaa eläkkeet. Miksi muiden pitää maksaa eläkeläisten eläkkeitä?
Itse säästän omani eläkkeeni. Ikää 35v ja rahastoissa 600 000 euron edestä rahaa. Tarkoitus jäädä eläkkeelle viimeistään 45-vuotiaana.
Tämä nykyinen järjestelmä on turha koska se vaatii ikuista kasvua ja syntyvyyttä. Molemmat menossa alaspäin eli tulevia eläkkeitä ei tulla maksamaan mutta nykyiset eläkkeet pitäisi poistaa myös.
Kommentit (150)
Mieluummin nostan kuukausittaisen pienen eläkkeeni, josta verot haukkaa neljänneksen ja elän sitten niillä säästöilläni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä kädestä suuhun elävä palkkatyöläinen säästää, kun tarvitsee yhteiskunnan tukia elääkseen ja säästöjä ei saa olla, että niitä saa. Nämä eläkkeen säästämiset sopii suurituloisille joille jää ylijäämää. Ei ihmisille joilla kaikki menee perus elämiseen.
No niillä sitten ei tietenkään ole eläkeikää tai eläkettä. Töitä tehtävä kunnes työkyvyttömyys koittaa. Sitten eutanasia.
Mikä persoonallisuushäiriö sinulla on? Miksi tuollain psykopaattinen näkemys on niin vallalla oikeistossa? Kärsittekö te jotenkin siitä kun yhteiskunta toimii ja ihmiset ympärillänne voi hyvin?
Se on juurikin näin! Minä haluan omani pois tästä kommariutopian pajatsosta, kun siinä ei minullekaan ole varattuna mitään muuta kuin nettomaksajan rooli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä kädestä suuhun elävä palkkatyöläinen säästää, kun tarvitsee yhteiskunnan tukia elääkseen ja säästöjä ei saa olla, että niitä saa. Nämä eläkkeen säästämiset sopii suurituloisille joille jää ylijäämää. Ei ihmisille joilla kaikki menee perus elämiseen.
No niillä sitten ei tietenkään ole eläkeikää tai eläkettä. Töitä tehtävä kunnes työkyvyttömyys koittaa. Sitten eutanasia.
Mikä persoonallisuushäiriö sinulla on? Miksi tuollain psykopaattinen näkemys on niin vallalla oikeistossa? Kärsittekö te jotenkin siitä kun yhteiskunta toimii ja ihmiset ympärillänne voi hyvin?
Kutsutko tuota ihmistä sellaiseksi joka voi hyvin? Elää tukien että palkan varassa ja silti ei voi säästää.
Eli todellakaan tule eläkettä vaan eutanasia, varmaankin tyytyväinen kun pääsee kamalasta elämästä kunnioittavalla tavalla eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sallitaanko eutanasia meille 60+ ikäisille, joilla ei enää ole mahdollista kerryttää riittävästi säästöjä ennen eläkkeelle jäämistä vaikka eläkemaksut poistuisivat huomenna. Olemme maksaneet meitä vanhempien eläkkeitä jo 40 vuotta, mutta meille ei sitten enää haluttaisi maksaa mitään.
Miksi et ole säästänyt? On kultainen sääntö säästää. Tyhmästä päästä kärsii sitten koko kroppa.
Me nuoremmat olemme säästäneet. Toki jotkut eivät ole mutta sekin on tyhmyyttä.
Itse asiassa olen säästänyt, mutta moni muu ei ole. Olen valmis siihen, että eläkejärjestelmä romutettaan, mutta samalla pitää romuttaa kaikki muukin. Ei enää verovaroja toimeentulotukeen, asumistukeen, opintotukeen, maksuttomaan koulutukseen, tuettuun päivähoit
Mistä lähtien varastaminen on ollut moraalisesti oikein? Ymmärrätkö että valtio varastaa verotuksella kansalaisilta. Se ei ole itsekästä vaan omien oikeuksien puolustamista, sitä samaa mitä valtiot tekevät globaalissa mittakaavassa.
Minum rahani, minun päätökseni, en tue muiden elämiä tai sitten mielummin en maksa veroja ollenkaan. En hitto maksa mistään turhasta palvelustakaan, jota en käytä.
Voihan sitä muuttaa semmoiseen maahan, jossa ei ole eläke-etuuksia, sosiaalitukia, lapsilisiä yms. turhuuksia. Miksi pysytte Suomessa, jos ette halua maksaa veroja tänne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sallitaanko eutanasia meille 60+ ikäisille, joilla ei enää ole mahdollista kerryttää riittävästi säästöjä ennen eläkkeelle jäämistä vaikka eläkemaksut poistuisivat huomenna. Olemme maksaneet meitä vanhempien eläkkeitä jo 40 vuotta, mutta meille ei sitten enää haluttaisi maksaa mitään.
Miksi et ole säästänyt? On kultainen sääntö säästää. Tyhmästä päästä kärsii sitten koko kroppa.
Me nuoremmat olemme säästäneet. Toki jotkut eivät ole mutta sekin on tyhmyyttä.
Itse asiassa olen säästänyt, mutta moni muu ei ole. Olen valmis siihen, että eläkejärjestelmä romutettaan, mutta samalla pitää romuttaa kaikki muukin. Ei enää verovaroja toimeentulotukeen, asumistukeen, opintotuk
Niin, kukapa tarvitsisi oikeuslaitostakaan tai poliisia, palomiehiä tai maanpuolustusta. Ihan turhaa...
"Ja minä olen valmis siihen että sinut jätetään hoitamatta ja jos kuolet rikoksen uhrina niin sait mitä kerjäsit. Ei noin umpi itsekästä ihmistä voi edes olla."
Niin, tähänhän siinä päädytään, mutta ei voi olla niin, että minulle ei tulla maksamaan eläkettä, jos olen maksanut kymmeniä vuosia eläkemaksuja ja silti halutaan ottaa vero vielä viimeisten vuosien tuloista ja niillä veroilla kustannetaan sitten nuorempien elämistä. Sanottakoon, että minä kannatan nykyistä systeemiä, jossa on korkeat eläkemaksut ja korkea verotus. Näyttää vaan nuoremmissa olevan niitä, jotka haluavat romuttaa eläkesysteemin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästyisi huomattava summa palkasta eläkemaksuja eli käteenjäävä palkka nousisi mukavasti kun pääsisi eläkeläisten tukemisesta eroon.
Verottaja sen veisi. Nykyinen eläkejärjestelmä on varsin hyvä, vaikka ei olekaan täydellinen. Se vaatii vaan semmoista pitkäjänteisyyttä, mitä ketjun aloittajalla ei ole.
Tuo 600 000 ei muuten ole eläkesäästöksi kummoinen. Aloittaja on hölmö ja elää pilvilinnoissa, kun kuvittelee voivansa elää vuosikymmeniä noin pieben pääoman tuotolla.
Niin eläkkeelle kun jään se on n. 1,5 miljoonaa. Sillä elän loppuelämäni eli 10 vuodessa tulen yli kaksinkertaistamaan säästöni.
Palataan tähän sitten, kun olet saanut tuon aikaan 😂
Vierailija kirjoitti:
Enemmän minua harmittaa lapsiperheet kuin eläkkeensaajat! Lapsiperheille maksetaan: äitiysneuvola, synnytys, äitiyspakkaus, lasten neuvola, lapsilisät (miksi?), päivähoito, koulutus ja me veronmaksajat maksetaan lisäksi näiden pershedelmien kolttoset, rikkomiset, tuho-ja tihutyöt, kuunnellaan haistattelut, vättyilyt, ehkä otetaan vastaan sylkemiset, lyömiset, väkivalta, haukkumiset! Mieluummin maksaisin tämän hyvin(?)vointi-Suomen rakentaneille = eläkeläiset (ei toki kaikki) kunnon eläkkeet ja tuottoisin heille apua arkeen, kunnon terveydenhuollon ja iloa loppuvuosille!
Miksi me joudumme maksamaan lapsilisiä? Veroeuroista! Miksi me joudumme maksamaan koulun/kirjat/läppärit/ muut tarvikkeet -mikä on vanhempien vastuu? Jos lisääntyy, maksaa kulut itse, jos ei ole varaa lapseen, jalat ristiin.
Itse maksan 25,5% veroa (tosi on) työmarkkinatuesta! Työttömyys ei ole omaa syytäni vaan ikärasismi! (61-v.) takana kuitenkin 35 v työelä
Tämä ketju on juuri selittänyt sinulle, miksi. Nuo lapset elättävöt sinut vuosikymmenten ajan, kun jäät eläkkeelle, siksi.
On toinenkin syy. Sinä itse sait kaiken tuon, kun olit lapsi. Nyt et haluaisi maksaa seuraaville lapsille. Kuinka itsekäs voi ihminen olla? Sinäkin siis haluaisit sina vaik saada ja saada, etkä ymmärrä, että nyt on sinun vuorosi olla jonkun aikaa maksajana. Ennen eläkeikääsi, jolloin olet taas elätti.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrättekl te ollenkaan, miten paljon pitöisi pystyä säästämään?
Jos arvelet pärjääväsi 1500€/kk eläkkeellä, se tekee 18000€/vuodessa netto. Bruttona pitää olla pääomatuloa 25 700, koska siitä menee 30% veroa.
Jos sinulla on vaikka indeksirahastoa, joka tuottaa periaatteessa 7%, siitä 3,5% menisi inflaatioon. Jäljelle jäävä 3,5% olisi nostettavissa eläkkeenä. Sinulla pitäisi olla 735 000 säästöjä, jotta pääset tähän.
Paitsi että. Sitten kun kohdalle sattuu huono vuosi, rahastosi arvo laskee ja siellä onkin vain 630 000. Nyt sinun pitäisi lopettaa syöminen ja asuminen, koska tuolta jos myyt vielä pois osuuksia, eläkesäästösi tipahtavat roimasti.
Huvinä vuosina taad tunnet kiusausta ottaa vähän enemmän, kun rahaa on, ja näin pottisi ei pääse hirveästi kasvamaan.
Ihan vaatimattomaankin elämään pitäisi siis olla miljoona. Millä ihmeellä
Mitä? Tottakai minä syön eläkkeellä myös sitä pääomaa, enkä pelkkiä voittoja, koska on erittäin epätodennäköistä että elän ja hengitän yli 20 eläkevuotta.
AP näköjään vihaa maksukykyisiä asiakkaita ja haluaa lisää konkursseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sli ketjun sanoma on kun ap:llä pyyhkii hyvin taloudellisesti niin muiden elämää pitäisi muuttaa? Pakkosäästäminen?
Jokainen ottaa vastuun omasta elämästä. Toki eläkeläiset eivät voi enää säästää joten niille suotakoon tietty eläke hautaan saakka mutta maksimitaso vain 2500e/kk.
No waude minun työeläkkeeni lähes tuplaantuisi. Oispa ihanaa, kun ei joku ruskitrölli joka hetki ois kadehtimassa itse ansaisemaani eläkettä ja vielä saisin noin paljon.
Kiiyos kiitos
Mulla vasta eläkkeen säästö -/omaisuuden kerryttämisvaiheessa. Olen myöhännäisherännäinen.
En myöskään usko eläkejärjestelmään. Tällä hetkellä hieman huonot nuo sijoitushommat, mutta sijoituksissa on noin 150.000 ja asunnon nettoarvo noin 150.000. Tilillä 50.000.
Eläkkeelle varmaan jotain 12 vuoden päästä eli tavoite olisi tuolloin vähintään 600.000 omia varoja. Olen nyt 53 v ja varmaan kuolla kupsahdan viimeistään 85 ikäisenä. Näin ollen tuosta tavoitellusta 600 000 eurosta saisi säästöjä kulutettua kuukaudessa noin 2500 euroa.
Riittäisi hyvin, kun tuohon pieni eläke (Yel -maksaja olen) eli jotain 2500 nettona.
Ei minulla nytkään noin paljoa kulu, joten säästöihin 500 000 saattaisi riittää. Siihen ei ole pitkä matka. Tosin sijoitukset saisivat nousta hieman.....
Jopa sitä taasen ollaan niin rikkaita niin rikkaita. My ass.
In your dreams.
"On toinenkin syy. Sinä itse sait kaiken tuon, kun olit lapsi. Nyt et haluaisi maksaa seuraaville lapsille. Kuinka itsekäs voi ihminen olla? Sinäkin siis haluaisit sina vaik saada ja saada, etkä ymmärrä, että nyt on sinun vuorosi olla jonkun aikaa maksajana. Ennen eläkeikääsi, jolloin olet taas elätti."
Itse asiassa yli kuusikymppiset eivät ole saaneet moniakaan lueteltuja asioita yhteiskunnalta vaan omilta vanhemmiltaan. Ennen peruskoulua oli oppikoulu, johon mentiin 11 vuotiaina, jos päästiin sisään. Siellä oli lukukausimaksut, kirjat, ruoka, matkat piti vanhempien maksaa. Koulun jälkeen jos pääsi opiskelemaan, opintotukea ei ollut tai se oli melkein pelkkää lainaa.
Kunnallinen päivähoito ei vielä 70 luvullakaan ollut itsestään selvyys, vaan moni joutui palkkaamaan itse hoitajan.
Nykyiset pari-kolmekymppiset ovat se sukupolvi, joka on saanut kaikkein eniten yhteiskunnalta, mutta alkaa näyttämään siltä, että nykyiset lapset eivät tule saamaan enää yhtä paljon.
Vierailija kirjoitti:
Jopa sitä taasen ollaan niin rikkaita niin rikkaita. My ass.
In your dreams.
Kyllä jotkut ovat heränneet järjestelmän kestämättömyyteen ja säästävät eläkeikää varten, jos vain mahdollisuus on. Itsellä tuo 150 sijoituksissa, 150 asunnossa nettona ja tilillä 50. Pitää vielä kerryttää sellaiset 12 vuotta, jotta pääsen tavoitteeseen 600. Tällöin ei olisi murheita. Asuntolainaa maksan, joten se automaattisesti kerryttää omaisuutta omalta osaltaan.
Totean myös, että näihin ketjuihin vastaavat ne (myös minä) joilla tilanne suht hyvä. Eli se siitä gallupin todenmukaisuudesta kaikkien osalta....
Vierailija kirjoitti:
Täällä sama.
40v ikää ja säästössä jo miltei 250 000 euroa. Mutta uskon pystyväni triplaamaan sen ennen kuin täytän 55.
Inflaatio syö rahasi.
Mieluimmin käytän rahani nyt ja elän. Tulevaisuudesta ei koskaan tiedä mitä tapahtuu. Käy niinkuin eräälle ystävälleni, joka aikoi matkustella sitten vasta kun on eläkkeellä. Valitettavasti kuoli ennen eläkeikää.
Ja minä olen valmis siihen että sinut jätetään hoitamatta ja jos kuolet rikoksen uhrina niin sait mitä kerjäsit. Ei noin umpi itsekästä ihmistä voi edes olla.