Miten te suunnittelette/varaatte perheenne lomamatkoja!?
Miten miehenne osallistuu suunnitteluun/varailuun? Tässä nyt pohditaan ensi kesän lomareissua ja TAAS vaihteeksi kaikki näyttää kaatuvan minun harteille... Mies ei ymmärrä, että esimerkiksi vuokramökit pitäisi olla tyyliin jo varattuna, jos haluaa heinäkuulle. Kaikki on niin saakelin vaikeaa ja hidasta, mutta mielipiteitä sitten on vaikka muille jakaa... Itse ei kuitenkaan tee mitään sen eteen, että saisi juuri halutun loman.
Kommentit (84)
Muijalla harvemmin on rahaa matkustaa minnekään niin teen välillä soolomatkoja jotka luonnollisesti varaan,päätän ja maksan itse.
M39
Vierailija kirjoitti:
Muijalla harvemmin on rahaa matkustaa minnekään niin teen välillä soolomatkoja jotka luonnollisesti varaan,päätän ja maksan itse.
M39
Olisikin vähän väärin maksattaa puolet puolisoltasi. Toivottavasti tuot hänelle kuitenkin tuliaisia. Vaikka suklaata. Hän varmasti ilahtuisi.
Yhdessä miehen kanssa mietitään kohdetta ja sen mukaan sitten minä etsin lentoja ja mahdollisia majoituspaikkoja sekä lasken kustannuksia. Sit katsotaan vaihtoehdot yhdessä läpi ja tehdään valinta. Varaan sitten matkat.
Mä olen projektipäällikkö ihan ammatiltani jja muutenkin tykkään tutkia vaihtoehtoja ja suunnitella reissuja.
Mies kyllä aktiivisesti osallistuu ideointiin, tutkii vaihtoehdot ja perustelee omat suosikkinsa. Ei ole mitenkään vain vastaanottavana osapuolena lomajärjestelyissä vaikka varaukset yms. minä hoidankin
Ai miten? Minä hoidan kaiken, ideoinnista varaamiseen ja maksamiseen asti. Onko tää muka joku sukupuolittunut asia? Eiköhän kyse ole luonteenpiirteistä.
-M46
Meillä on työnjako niin, että kohde päätetään yhdessä, nainen tekee kaikki varaukset ja mies huolehtii selviytymisestä määränpäässä. Emme käy pakettimatkoilla.
Vierailija kirjoitti:
Käytetään Trelloa ja tehdään sinne projekti lomamatkasta. Yhdessä sovitaan kuka hoitaa minkäkin asian.
Eli tähän tyyliin
Tämmönen projekti, että saa nautintoa kulutuksen suunnittelusta... Ehkä ihan hyvä, jos sen jälkeen ei tarvitse enää lähteäkään minnekään, kun ilo jo saatu ja matkakin jo melkein tehty omassa päässä.
Vierailija kirjoitti:
Ai miten? Minä hoidan kaiken, ideoinnista varaamiseen ja maksamiseen asti. Onko tää muka joku sukupuolittunut asia? Eiköhän kyse ole luonteenpiirteistä.
-M46
Niin se on ollut meilläkin. Jostain syystä vaimo ei pidä matkustamisesta, nyt syyt ovat terveydelliset mutta ennen kun hän oli vielä terve piti väkisin yrittää suostutella häntä että suostuu millekään matkalle.
Joskus olemme minä ja poika matkustaneet kahdestaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on työnjako niin, että kohde päätetään yhdessä, nainen tekee kaikki varaukset ja mies huolehtii selviytymisestä määränpäässä. Emme käy pakettimatkoilla.
Kuulostaa Amazonin viidakolta jos miehen pitää huolehtia "selviytymisestä"??
Meillä ei ole koskaan tarvinnut selviytyä mistään vaikka emme käy pakettimatkoilla. Ja jos pitäisi niin kyllä naisena selviäisin oikein hyvin, sen verran usein matkustan myös yksin:)
Nykyään sinkkuna päätän matkat itse, suunnittelen, minne haluan ja mitä haluan tehdä ja lähden yksin. Tai sitten lähden jossain porukassa, ryhmämatkalle. Reissaamisessa on vielä rohkeuden puutetta, sen takia olen tosi vähän vasta mennyt.
Miehen kanssa ensin mietitään, mihin päin halutaan seuraavaksi matkustaa ja sitten aletaan yhdessä etsimään sopivia lentoja, hotellia jne. Joskus on otettu äkkilähtö jollekin matkatoimiston pakettireissulle, jonka jompi kumpi on jostain bongannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole koskaan tarvinnut selviytyä mistään vaikka emme käy pakettimatkoilla. Ja jos pitäisi niin kyllä naisena selviäisin oikein hyvin, sen verran usein matkustan myös yksin:)
Teemme automatkoja ja kyllä ne välillä ovat aikamoista selviytymistä.
Eipä oo tuota ongelmaa kun on nk vapaa-ajan talo. Kauas pääsee lentokoneella ja en oo kranttu hotellin suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teemme automatkoja ja kyllä ne välillä ovat aikamoista selviytymistä.
Ok
Me reissasimme v 90 lähtien 3 lapsen (1-13v) kanssa aina 4-5 kerrallaan Euroopassa. Hyvin sujui, kerran yksi lapsista oksensi takapenkille.
Nykyään teemme miehen kanssa reissuja ympäri Eurooppaa kaksin ja minä yksin useamman viikon vuodessa Italiaa ja naapurimaita kiertäen. Tänävuonnakin touko-kesäkuussa ja syys-lokakuussa.
Päätetään milloin lähdetään lomalle ja sitten tilataan lennot.
Miehen osallistuminen on minun ideoiden torppaamista ja kustannuksiin osallistumista. Yhtään oma-aloitteista ideaa saati konkreettista toimintaa ei ole, vain paljon kyseenalaistavia ajatuksia siitä miten kaikki ajankohdat / kohteet / majoitusvaihtot / tekemiset on jollakin tavalla huonoja, mutta ei mies toki perustele näkemyksiään mitenkään, koska se voisi vaikka vahingossa auttaa minua ehdottamaan jotain osuvampaa.
Ymmärrän että kaikki ei tykkää matkailusta eikä tarvitse, mutta katson kyllä että jos on mennyt lisääntymään ja terveydelliset ja taloudelliset resurssit sen sallii, niin niitä jälkeläisiä olisi hyvä käyttää kotikaupunginosan ulkopuolella aina välillä.
Päätetään yhdessä alustava ajankohta, jolloin lähdetään reissuun ja ehkä suunta minne. Tyyliin "kesälomani se ja se viikko". Mies on yrittäjä, jonka työtilanne elää, joten täsmällinen ajankohta selviää vasta lähempänä lähtöä.
Tyylimme matkailla sopii yhteen siten, että kumpikaan ei tykkää tarkoista suunnitelmista. Ja koska lapsia on vain yksi, ollaan kyllä saatu näin pienelle porukalle majapaikat ym. järjestymään helposti, vaikka ei olekaan 1/2 vuotta ennakkoon mitään varailtu.
Itse ahdistaisi tosi paljon, jos pitäisi ennakkoon tehdä tarkat suunnitelmat.
Liput vaikka Milanoon ja avoauto alle. Siitä sitten katellaan mihin mennään. Tällä on menty aika monta kertaa.
Vierailija kirjoitti:
-M46
Näin meilläkin. Matkakohdetta en tosin ihan muilta kysymättä valitse. N56
Yhdessä suunnitellaan ja varaillaan, saa sillon molempia miellyttävän kompromissin aikaseks.
Toisinaan vaimo jättää suunnittelun minulle kun ei välitä mihin ja miten mennään.