Miten te suunnittelette/varaatte perheenne lomamatkoja!?
Miten miehenne osallistuu suunnitteluun/varailuun? Tässä nyt pohditaan ensi kesän lomareissua ja TAAS vaihteeksi kaikki näyttää kaatuvan minun harteille... Mies ei ymmärrä, että esimerkiksi vuokramökit pitäisi olla tyyliin jo varattuna, jos haluaa heinäkuulle. Kaikki on niin saakelin vaikeaa ja hidasta, mutta mielipiteitä sitten on vaikka muille jakaa... Itse ei kuitenkaan tee mitään sen eteen, että saisi juuri halutun loman.
Kommentit (84)
Mies ei varaa koskaan mitään, mutta keskustelemme kyllä että mihin mennään ja koska. Loman ajankohta määräytyy miehen lomien mukaan, koska valtiolla töissä ja saa pitää vain 3 viikkoa kerrallaan kesällä lomaa, ja ajankohta vaihtuu vuosittain toukokuun ja syyskuun välissä, joskus siis kesäloma alkaa jo toukokuussa, ja joskus se ulottuu syyskuulle, se on aika perseestä kun lapset on on koulussa, ja säät on sitten mitä on.
Kun lapset oli pieniä, valittiin kotimaassa paikkoja joissa oli lapsille jotain kivaa.
Nyt kun lapset on isoja, ollaan oltu koko perheenä jo kerran ulkomaillakin, ja tänä vuonna myös, sitten jää kotimaan matka tekemättä. Ei olla kunnollista kotimaan matkaa tehty enää kun korona alkoi. En usko että enää kotimaassa kunnolla matkustetaankaan, kun nuorimmaisetkin lähtee jo pian opiskelemaan ja asumaan omillaan. Saa nähdä minkälaiseksi meidän matkustelu sitten muotoutuu kun ollaan kahdestaan, ja mies kun ei kauheasti halua lähteä kotoa mihinkään, on suostunut lähinnä lasten takia tähän asti.
Minä haaveilen että kun ollaan kahdestaan, voitaisiin mennä sukumökille vaikka viikoksi tai pariksikin. Mutta en uskalla luottaa siihen että niin kävisi.
Yhdessä mietitään ensiksi, minne mennään ja milloin. Sitten varataan hotelli tai muu majoitus, toki lennot, jos ollaan ulkomaille menossa. Mies tekee varaukset ja maksaa. Jaellaan kustannuksia, jos on kallis reissu. Minä olen mukana hotellin valinnassa, mutta muuten annan miehen tehdä päätöksiä. Yhdessä sitten mietitään, mitä aktiviteetteja ja nähtävyyksiä kohteessa käydään.
Nuorempana saatettiin lähteä pitkälle viikonlopulle jonnekin Euroopan kohteeseen ilman ennakkosuunnitelmia. Ei saatu niistä matkoista oikein mitään irti, haahuiltiin vaan, joten alettiin suunnittelemaan etukäteen paremmin. Silloin saa lyhyestäkin lomasta enemmän irti.
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kuulla, että AP:n mies paitsi ei osallistu, myös ilmeisesti ns. hiekoittaa eli arvostelee päätöksiä. Jollain toisellakin taisi olla tässä ketjussa samanlainen tilanne?
Mä oon kans se meidän perheen matkatoimisto, varaan hotellit ja matkat ja suunnittelen, puoliso on tiettävästi ihan tyytyväinen. Toki kyselen matkan varrella mielipidettä että mentäskö sinne vai tonne ja oltasko montako yötä missäkin ja näihin saan kommentteja. Mut yleensä majoituksista valitsen mieleiseni ja mies ei valita.
Nimenomaan ongelma on juuri tuo, ettei ole koskaan mihinkään 100% tyytyväinen ja aina löytyy jotain sanomista. Miettii ja pohtii, lopulta löytää sitten jonkun olemattoman negatiivisen asian ja on liian myöhäistä. Ja siis oikeasti olematon, ei ole kyse vaikka liian kivikkoisesta rannasta, juoksevan veden tai sähköjen puuttumisesta. Meillä mukana reissaa 2v. lapsi, jonka totta kai otan huomioon varatessani. Ja on aina viihtynyt kuitenkin, mutta varaus- ja suunnitteluvaihe on ongelma. Ap
Vierailija kirjoitti:
Tehdään kaikki yhdessä tietysti. Yhteinen lomamatka ja yhteinen suunnittelu.
t. akateeminen vela-pariskunta erityisasiantuntijatehtävissä
Heh.
Jos perheenä matkustetaan, niin minä yleensä hoidan varaukset. Yhdessä toki puhutaan kohdevalinnoista, mutta miehelle on aika lailla se ja sama, missä se uima-allas sijaitsee, minkä äärellä perheloma usein menee. Minä haluan valita jonkun sellaisen kohtaan, missä on muutakin. Noin 3-4kk aiemmin varaan. Ensin lennot, koska niissä on hintavaihtelua. Majoitus sen jälkeen. Emme käy valmismatkoilla.
Joskus harvoin päästään miehen kanssa kaksin. Otetaan kartta ja mietitään, minne olisi kiva mennä ja ehditäänkö. Yleensä nämä tilaisuudet tulee lyhyellä varoituksella. Niinpä mies hoitaa kaikki järjestelyt. Minä kun vaan jäisin tutkimaan ja unelmoimaan.
Tälle vuodelle ei ole yhtään matkaa vielä suunnitteilla, mutta minulla ja lapsella jo maa polttelee jalkojen alla. Täytyy lähikuukausina ottaa puheeksi, että mitäs tänä kesänä. Välimeren risteilystä haaveilen.
Vierailija kirjoitti:
Jos perheenä matkustetaan, niin minä yleensä hoidan varaukset. Yhdessä toki puhutaan kohdevalinnoista, mutta miehelle on aika lailla se ja sama, missä se uima-allas sijaitsee, minkä äärellä perheloma usein menee. Minä haluan valita jonkun sellaisen kohtaan, missä on muutakin. Noin 3-4kk aiemmin varaan. Ensin lennot, koska niissä on hintavaihtelua. Majoitus sen jälkeen. Emme käy valmismatkoilla.
Joskus harvoin päästään miehen kanssa kaksin. Otetaan kartta ja mietitään, minne olisi kiva mennä ja ehditäänkö. Yleensä nämä tilaisuudet tulee lyhyellä varoituksella. Niinpä mies hoitaa kaikki järjestelyt. Minä kun vaan jäisin tutkimaan ja unelmoimaan.
Tälle vuodelle ei ole yhtään matkaa vielä suunnitteilla, mutta minulla ja lapsella jo maa polttelee jalkojen alla. Täytyy lähikuukausina ottaa puheeksi, että mitäs tänä kesänä. Välimeren risteilystä haaveilen.
Korostat, ettette käy valmismatkoilla. Miksi ette? Onko kyse hinnasta vai mistä?
Lainaukset toimii niin huonosti, niin vastaan nyt vaan tuohon kysymykseen, että miksemme käy valmismatkoilla.
Äkkilähtöjä olemme pari kertaa ottaneet matkatoimiston kautta. Muutoin tuntuu vaan mukavammalta järjestellä matka itse. Kohteeseen saapuessa ei tarvitse odotella muita ja majoituspaikan suhteenkin on enemmän valinnanvaraa.
Usein myös lomailemme paikoissa, joihin ei Suomesta tehdä valmismatkoja. Matkojen suunnittelu on minusta tosi kivaa!
Hinta ei ole meille oleellinen tekijä. Tietysti mieluummin edullisempi matka kuin kallis, mutta silloin kun matkustetaan, niin valitaan sitä mitä halutaan.
-kommentoija 47
Vierailija kirjoitti:
Lainaukset toimii niin huonosti, niin vastaan nyt vaan tuohon kysymykseen, että miksemme käy valmismatkoilla.
Äkkilähtöjä olemme pari kertaa ottaneet matkatoimiston kautta. Muutoin tuntuu vaan mukavammalta järjestellä matka itse. Kohteeseen saapuessa ei tarvitse odotella muita ja majoituspaikan suhteenkin on enemmän valinnanvaraa.
Usein myös lomailemme paikoissa, joihin ei Suomesta tehdä valmismatkoja. Matkojen suunnittelu on minusta tosi kivaa!
Hinta ei ole meille oleellinen tekijä. Tietysti mieluummin edullisempi matka kuin kallis, mutta silloin kun matkustetaan, niin valitaan sitä mitä halutaan.
-kommentoija 47
Sama meillä.
Jos olen lähtenyt kaukomatkalle tuntemattomaan paikkaan olen 1. kerralla saattanut ottaa pakettimatkan, sen jälkeen itse varattu kaikki. Useinmiten ei edes tuota ekaa kertaa pakettia koska nykyään on niin helppo hoitaa kaikki netin kautta.
Ja yleensä kohteet valikoituu niin ettei ne ole mitään turistipaikkoja jolloin paketteja ei edes ole. Myös Euroopassa
Tälleen sinkkuperheessä minä päätän😄minne lähden,no problem
Kyselen yleensä hyvissä ajoin haluaako joku lomilla matkoille jonnekin. Kohde määräytyy yleensä hintojen, lentojen ja toiveiden mukaan. Lapsen koulu rajoittaa ajankohtia eniten. Yleensä anotaan koulusta omaa lomaa pari päivää vuodessa.
Yleensä minä metsästän lennot ja hotellit, koska olen siinä hyvä ja näppärä. Mies maksaa puolet ja suunnittelee mitä kohteessa tehdään.
Viime vuonna käytiin Teneriffalla, Italiassa, Saksassa ja Ruotsissa. Ja kotimaassa Rukalla.
Mä yleensä katson vaikka 3 vaihtoehtoa minne haluaisin ja mitä ne tulee maksamaan. Kysyn mitä mieltä mistäkin. Jos joku niistä ok, varaan heti. Minä maksan. Jos mies nihkeänä johonkin minne oikeasti ehdottomasti haluan, kysyn vain suostuuko lähtemään tuonne mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Mä yleensä katson vaikka 3 vaihtoehtoa minne haluaisin ja mitä ne tulee maksamaan. Kysyn mitä mieltä mistäkin. Jos joku niistä ok, varaan heti. Minä maksan. Jos mies nihkeänä johonkin minne oikeasti ehdottomasti haluan, kysyn vain suostuuko lähtemään tuonne mukaan?
Miksi joku haluaa matkustaa vastentahtoisen matkaseuralaisen kanssa?
Minun mieheni haaveilee New Yorkista. Minä en missään nimessä halua sinne. Hän saisi puolestani lähteä kaverin kanssa tai yksin, mutta haluaa minut mukaan.
Toki osaan käyttäytyä enkä haluaisi rakkaan ihmisen lomaa ankeuttaa, mutta tunnen itseni ja tiedän ahdistuvani miljoonakaupungissa. Pitkät lentomatkatkin olisi kynnyskysymys. Niin miksi juuri minut pitäisi sinne matkalle raahata? Itse en haluaisi vetää perässä ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku haluaa matkustaa vastentahtoisen matkaseuralaisen kanssa?
Minun mieheni haaveilee New Yorkista. Minä en missään nimessä halua sinne. Hän saisi puolestani lähteä kaverin kanssa tai yksin, mutta haluaa minut mukaan.
Toki osaan käyttäytyä enkä haluaisi rakkaan ihmisen lomaa ankeuttaa, mutta tunnen itseni ja tiedän ahdistuvani miljoonakaupungissa. Pitkät lentomatkatkin olisi kynnyskysymys. Niin miksi juuri minut pitäisi sinne matkalle raahata? Itse en haluaisi vetää perässä ketään.
Ketään ei pakoteta, siksi juuri kysytään lähteekö mukaan vai ei. Oma valinta.
Ex oli meillä se, joka halusi, että koko ajan oli jokin reissu varattuna. Yhdessä suunniteltiin, minä varasin ja mies maksoi.
Nykyisen puolison kanssa tehdään myös yhdessä varaukset ja kumpikin maksaa, kummalla sattuu enemmän rahaa olemaan siinä kohtaa käytössä.
Mekään emme olisi ikinä reissattu missään, jos se olisi miehestä kiinni! Minä olen perheen matkajnärjestäjä ja muut tulevat perässä. Jostain se idea aina tupsahtaa, että mihin voisi lähteä. Tutkin kohdetta, majoutusta ja lentoja, sitten esittelen asian miehelle. Aina on suunnitelmat kelvannut. Tänä vuonna mies on sitä mieltä, ettei lähdetä minnekään, mutta minä olen hieman toista mieltä. Ehkä lähden vain lasten kanssa sitten.
Ay pohatta hommas lomapäiviä. Nyt perhe pääse laskettelee kaikessa rauhassa.
Yhden miehen talous ja varaan matkan ex tempore just silloin kun sattuu huvittamaan. Harvemmin pakkaan matkalle mitään tavaroita mukaan koska vaatteita ym voi ostaa perillä tarpeen mukaan. En ainakaan viellä ole sellaiseen maahan eksynyt missä ei kauppoja ole.
Perheellisenä tuokaan ei onnistusi joten tunnen olevani etuoikeutetussa asemassa ukkomiehiin nähden.
Vapaus!liberta!freiheit!freedom!
Akaton mies on onnellinen mies 🙂
On nähty hampuri,thaimaa,tsekit,viro,espanja ym kumpuja laaksoja solia, paikkoja kauniita ja somia .
Vierailija kirjoitti:
Ex oli meillä se, joka halusi, että koko ajan oli jokin reissu varattuna. Yhdessä suunniteltiin, minä varasin ja mies maksoi.
Nykyisen puolison kanssa tehdään myös yhdessä varaukset ja kumpikin maksaa, kummalla sattuu enemmän rahaa olemaan siinä kohtaa käytössä.
Olet siis vihdoinkin ymmärtänyt lopettaa sen siipeilyn ja lokkeilun. Ymmärrän hyvin miksi ex antoi sulle kenkää.
Ikävä kuulla, että AP:n mies paitsi ei osallistu, myös ilmeisesti ns. hiekoittaa eli arvostelee päätöksiä. Jollain toisellakin taisi olla tässä ketjussa samanlainen tilanne?
Mä oon kans se meidän perheen matkatoimisto, varaan hotellit ja matkat ja suunnittelen, puoliso on tiettävästi ihan tyytyväinen. Toki kyselen matkan varrella mielipidettä että mentäskö sinne vai tonne ja oltasko montako yötä missäkin ja näihin saan kommentteja. Mut yleensä majoituksista valitsen mieleiseni ja mies ei valita.