Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tervaskannot istuvat varojensa päällä loppuun asti vaikka voisivat jakaa jo hyvää eläessään. Mistä ahneus johtuu?

Vierailija
20.01.2024 |

Mitä vanhus tekee mittavalla omaisuudella? Nuorilla on sille käyttöä.

Kommentit (244)

Vierailija
121/244 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän olen miettinyt tätä omien appivanhempieni kohdalla. Toki ymmärrän, että pitää olla rahaa jemmassa sitä varten, että elämän ehtoolla voi sitten ostaa palveluita itselleen, mutta tuntuu toisaalta vähän erikoiselta välillä kun anoppi kahvipöydässä ottaa puheeksi sen, kuinka monta kymmentätuhatta oli tilin saldo viimeksi kun hän kävi katsomassa ja kuinka on tulossa rahaa kun ovat taas myymässä metsää ja sitten menee 100 000 euroa rikki. Mitään keskinäisiä testamentteja tai muita appivanhemmilla ei ole, eivätkä he tunnu oikein käsittävän, että olisi hyvä tässä vaiheessa jo alkaa miettiä sitä, miten asiat kannattaisi järjestää, jotta kuoleman jälkeen ei olisi niin paljon asioita selvitettävänä. Appivanhemmilla kun on se tilanne, että kiinteä maaomaisuus on anopin (perintöä), mutta hänellä on pienin mahdollinen eläke. Appiukolla taas ei ole omaisuutta (kerrostalo-osake puoliksi anopin kanssa vain), mutta hänellä on iso eläke.

Lapset laittavat kaiken menemään kaukomatkaan heti, ja muuhun hömppään. Se oli sitten siinä. Eni ihmettele, että vonkaamisestanne huolimatta ei heru ennakkoperintöä.

Vierailija
122/244 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolla joku kirjoitti että kun isä täytti 65, alkoi lahjoittaa omaisuuttaan pois. No, itse olen 66v, olen hyvässä kunnossa ja tälle vuodelle tilattu jo pari risteilyä ja 1 kaukomatka. Käytän siivoojan, kosmetologin, hierojan, kampaajan  jne palveluja ahkerasti. Käyn mielelläni ravintoloissa syömässä sekä konserteissa ja tapahtumissa.  Takana on pitkä työura, kahta kolmeakin työtä välillä tehnyt ,ja juurikaan mitään en ole koskaan perinyt eli  ihan omalla työllä ansaittuja  euroja nämä ovat.  Nautin nyt elämästäni niin kauan kuin pystyn, ja käytän surutta rahat itseeni. Ja kun jaksaminen loppuu, sitten toivottavasti on vielä sen verran sukanvarressa, että pystyy hommaamaan tarvittavan hoitopaikan, hoivat ja lääkkeet. Elämä ei todellakaan ole ohi 65-vuotiaana. 

Täällä sama, opiskelut, lainat, työt tehty. Nyt on aika nauttia. T.64 vee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/244 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän täysin aloittajan kannanoton.

Hämmentyneenä olen lisäksi seurannut kun tuttavapiirissä 50 - 60 -vuotiaat ovat alkaneet perimään omia vanhempiaan. En voi ymmärtää mikä heidän on tuossa iässä vastaanottaa perintöä, kun aikoa järkevä / moraalisesti oikea teko olisi siirtää perintö suoraan omille lapsilleen.

Oma mieheni kieltäytyi perinnöstä lastemme hyväksi. Omat vanhempani siirsivät omaisuuttaan minulle jo ennen kuolemaansa ja nyt minä olen tehnyt samaa lapsillemme. Tämä on ainoa tapa kerrytttää ylisukupolvista varallisuutta. 

Vierailija
124/244 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan asiallinen huomio ap:ltä. Asiantuntijatkin suosittelevat kuluttamaan rahat jo eläessä. Joko itse tai lahjoittamaan ne perilliselle. Tai molempia.

Moni tervaskanto ei vaan taida olla ihan ajan tasalla enää niistä rahoistaan, vaan on ne rahansa unohtanut. Monilla on edunvalvojat sen takia.

Osa taas pelkää kuollakseen, miten itse pärjää, jos sairastuu jne. Eikä semmoista voikaan tietää, joten sen takia on oltavakin varaa tilillä.

Joten vain se ryhmä, joka muuten vaan istuu rahakirstunsa päällä, eikä luovuta siitä euroakaan ennen kuolemaansa, on niitä ilkeitä tai ahneita tervaskantoja.

Vierailija
125/244 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

17v pojanpoikani selitti, miten hänen ei oikeastaan tarvitse säästää, kun olin selittänyt, miten tulot kannattaisi jakaa - ensin osuus säästöön ja sijoituksiin, loput käyttöön. Syyksi selvisi, että hän ajatteli perivänsä isänsä. Ilme oli näkemisen arvoinen, kun kerroin että reilu nelikymppisellä isällä on todennäköisesti noin 50 elinvuotta jäljellä. Selitys isän varallisuuteen (ensimmäisestä palkasta alkanut säästäminen) tuntui kauhistavalta. Sillä omalla palkallahan voisi ostella kaikkea kivaa. 

En tiedä Ap:n ikää, mutta oman taloudellisen tilan nojaaminen perinnön varaan, ei kuulosta aikuiselta käytökseltä. Nykyisen mieheni suku on yrittäjiä monessa polvessa. Suvun kautta löytyy työpaikkoja, asuntokin, mutta suvun varallisuus on lähinnä velvollisuus -sitä hoidetaan. 

Vierailija
126/244 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hämmentyneenä olen lisäksi seurannut kun tuttavapiirissä 50 - 60 -vuotiaat ovat alkaneet perimään omia vanhempiaan. En voi ymmärtää mikä heidän on tuossa iässä vastaanottaa perintöä, kun aikoa järkevä / moraalisesti oikea teko olisi siirtää perintö suoraan omille lapsilleen.

Oma mieheni kieltäytyi perinnöstä lastemme hyväksi. Omat vanhempani siirsivät omaisuuttaan minulle jo ennen kuolemaansa ja nyt minä olen tehnyt samaa lapsillemme. Tämä on ainoa tapa kerrytttää ylisukupolvista varallisuutta. 

Olen samaa mieltäsiitä, että on järkevää luopua perinnöstä lastensa hyväksi, ja näin aion tehdä itse. 

mutta siitä olen ap kanssa täysin eri mieltä, että toisen vanhemman vielä eläessä haaskalinnnut pakottaisivat toisen vanhempansa luopumaan vanhempien yhteisestä kodista, ja muuttamaan pieneen koppiin. Saadakseen rahat itselleen (ei lapsilleen).

Vierailija
127/244 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin totta ja kulttuurinen ero on todella iso suomalaisen ja etelä-eurooppalaisen välillä. Tunnen monia italialaisia joiden isovanhemmat ovat antaneet perinnöksi asunnon. Suomessa ei todellakaan jaeta sitä omaisuutta ennenkuin kuollaan. Vi...... rankasti.

Italiassa ei saa asumistukea.

Vierailija
128/244 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan asiallinen huomio ap:ltä. Asiantuntijatkin suosittelevat kuluttamaan rahat jo eläessä. Joko itse tai lahjoittamaan ne perilliselle. Tai molempia.

Moni tervaskanto ei vaan taida olla ihan ajan tasalla enää niistä rahoistaan, vaan on ne rahansa unohtanut. Monilla on edunvalvojat sen takia.

Osa taas pelkää kuollakseen, miten itse pärjää, jos sairastuu jne. Eikä semmoista voikaan tietää, joten sen takia on oltavakin varaa tilillä.

Joten vain se ryhmä, joka muuten vaan istuu rahakirstunsa päällä, eikä luovuta siitä euroakaan ennen kuolemaansa, on niitä ilkeitä tai ahneita tervaskantoja.

Kuka asiantuntija tällaista on suositellut? 

Vierailija
129/244 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älyttömiä kommentteja täällä. Toivon, että ette ole sukua...

AP

Suurin osa vastaajista toivoo sitä samaa!

Vierailija
130/244 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilta yli 70-vuotiailta pitää ottaa kaikki omaisuus valtiolle ja jakaa vähävaraisille lapsiperheille. Vanhukset ovat pelkkä kuluerä, lapsissa on tulevaisuus. 

Vierailija
131/244 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkevyys rahan käytössä oltava, kaikki nuoret eivät ole bilettäjiä.

Säästämistä oli alettava mennä tosissaan jossain kohtaa, siihen asti usein oli ns kankkulan kaivo.  Hieno tunne jollei tarvi ottaa lainaa.

Vierailija
132/244 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ottaa vaan esimerkkiä tervaskannosta, joka on huolehtinut itsestään ja omaisuudestaan hyvin. Käy keskustelemassa hänen kanssaan, miten hän siinä kaikessa onnistui.

Vierailija
133/244 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo omaisuus on harvoin mitään merkittävää. Monella arvottomia kiinteistöjä ja huonokuntoisia asuntoja syrjäseuduilla. Jos osake- tai käteisvarallisuutta on, se kuluu hoivamaksuihin olipa hiiva sitten yksityistä tai kunnallista. Maksu määräytyy tulojen ja varallisuuden mukaan. Siitä syystä kannattaa alkaa viimeistään kuusikymppisenä hankkiutua eroon omaisuudesta. Esim. vähittäiset lahjoitukset lapsille niin ettei verottaja pääse käsiksi tai suoraan käteisenä.

Vierailija
134/244 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

APn ja kaltaistensa ahneus on käsittämätöntä!

Olen 64v ja juuri päässyt eläkkeelle. 44v ehdin tekemään töitä ja maksamaan asuntolainoja. 

Onneksi mun lapseni ovat omillaan toimeentulevia ja parempituloisia kuin me vanhemmat joten eivät roiku meidän lompakolla!!

Vaihdoimme talomme pienempään ja ostimme koko perheen iloksi talon etelästä, sitä kaikki käyttävät asumiskuluja vastaan. Ovat vilpittömän iloisia tästä yhteisestä omaisuudesta lomakodista. Ja näin mekin voimme nauttia omasta varallisuudestamme eläessämme. 

Kunhan pystyn alan laittamaan lastenlapsille 20e/kk tilille. 

Kotimme Suomessa tulee säilymään lesken hallinnassa siihen saakka kunnes tämä myy sen tai kuolee. 

Vierailija
135/244 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP haluaa vanhusten rahat ja haukkuu vanhuksia ahneiksi 😂

Olisin luullut APn purkausta vitsiksi ellen olisi nuorena ollut suhteessa miehen kanssa, joka ajatteli kuin AP. Hän perusteli mielipidettään sillä, että "vanhukset eivät ymmärrä mikä on kivaa, siksi he eivät enää tarvitse mitään."

Aivan uskomaton tyyppi. Aina oli käsi muiden taskuilla, ja jos ei saanut rahaa, niin haukkui muita ahneiksi ja vastuuntunnottomiksi. Hän ei ymmärtänyt että myös muilla kuin hänellä on tarpeita ja toiveita.

Vierailija
136/244 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän olen miettinyt tätä omien appivanhempieni kohdalla. Toki ymmärrän, että pitää olla rahaa jemmassa sitä varten, että elämän ehtoolla voi sitten ostaa palveluita itselleen, mutta tuntuu toisaalta vähän erikoiselta välillä kun anoppi kahvipöydässä ottaa puheeksi sen, kuinka monta kymmentätuhatta oli tilin saldo viimeksi kun hän kävi katsomassa ja kuinka on tulossa rahaa kun ovat taas myymässä metsää ja sitten menee 100 000 euroa rikki. Mitään keskinäisiä testamentteja tai muita appivanhemmilla ei ole, eivätkä he tunnu oikein käsittävän, että olisi hyvä tässä vaiheessa jo alkaa miettiä sitä, miten asiat kannattaisi järjestää, jotta kuoleman jälkeen ei olisi niin paljon asioita selvitettävänä. Appivanhemmilla kun on se tilanne, että kiinteä maaomaisuus on anopin (perintöä), mutta hänellä on pienin mahdollinen eläke. Appiukolla taas ei ole omaisuutta (kerrostalo-osake puoliksi

Ei myöskään vävyillä ole perinnönjakoon mitään sanomista. 

Usein juuri vävyt ovat tunkemassa perunkirjoitukseen päsmäröimään, jos siis on omaisuutta jaettavana yhtään enemmän.

Itse miniänä pysyn aikanaan kaukana, hoitakoon puoliso omien vanhempiensa perinnönjaon sisaruksena kanssa miten haluaa.

Se ahne miniä.

Vierailija
137/244 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

puolisoni veljen poika on juuri niitä perinnön kärkkyjiä... käy isänsä veljille jatkuvasti vinkumassa, että voisi antaa nyt jo eläessään, ettei tarvi perintöveroja sitten maksaa.... ei vaan ole tullut mieleensä sellainen asia että voi jäädä kokonaan ilman.Jo alle 20-ikäisenä sanoi, ettei hänen tarvi mitää tehdä, koska perii kaikki isänsä veljet, koska kellään ei ole lapsia. Niin ei tule tapahtumaan, siitä on jokainen pitänyt huolen.

Tuota ei alle kaksikymppinen sälli ole itse hoksannut, vaan asian on hänelle selvittänyt hänen äitinsä.  

On vaan sillä tehnyt pojalleen karhunpalveluksen, pojasta tullut saamaton vätys.

Eikä ole otettu huomioon, että sedät voi rahoillaan ja omaisuudellaan tehdä eläessään mitä vaan.  

Vierailija
138/244 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verotus. Heti kun siirretään yli 5 tonnia niin valtio tulee osille. Tuon rajan voisi inflaation nimissä ainakin korottaa. 

Vierailija
139/244 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielummin testamenttaan omaisuuteni kodittomille koirille, kuin omaisuuttani kyttääville sukulaisille. Jos elinvuosia riittää vanhaksi asti, niin käytän omaisuuden hyviin hoitopalveluihin ja koirat saava loput, jos jotain jää!

Miksi syydät rahasi hoivajäteille veroparatiiseihin? Saat tasan samat palvelut yhteiskunnan maksamana. Itse aion hivuttaa omaisuuteni pikkuhiljaa lapsille ja lopulta olla pa vuokralla asuen. Maksimoin kaikki tuet, enkä anna senttiäkään ahneille hoivajäteille. 

Tasan samoja palveluita et saa yhteiskunnan maksamina.  Etkä pysty hankkimaan itsellesi sitten mitään, eli ryhdyt yhteiskunnan elätiksi tukien varaan,  mistä syyttelet nuoria nykyisin.

Nuoret pistää sun rahasi menemään hyvin äkkiä eikä voi sua auttaa, eikä haluakaan, kuten on jo tullut selväksi.  

Ja sinua ne pitää lypsylehmänä niin kauan kuin elät.  Vaikka kuinka selittäisit, että elät tuilla.  Edelleen ne on käsi ojossa.  Polvesta toiseen.  Kun olet ne siihen opettanut.

Vierailija
140/244 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielummin testamenttaan omaisuuteni kodittomille koirille, kuin omaisuuttani kyttääville sukulaisille. Jos elinvuosia riittää vanhaksi asti, niin käytän omaisuuden hyviin hoitopalveluihin ja koirat saava loput, jos jotain jää!

Miksi syydät rahasi hoivajäteille veroparatiiseihin? Saat tasan samat palvelut yhteiskunnan maksamana. Itse aion hivuttaa omaisuuteni pikkuhiljaa lapsille ja lopulta olla pa vuokralla asuen. Maksimoin kaikki tuet, enkä anna senttiäkään ahneille hoivajäteille. 

Miksi pitäisi maksaa hoivajäteille, kun tarjolla on mahdollisuus palkata 10 hengen voimin yhteinen hoitaja. Maksaa vähän yli 400 e/kk ja sillä saa enemmän hoivapalvelua kuin hoivakodissa 4000 e/kk.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi neljä