Hormonikierukka kokemuksia?
Kenelläkään hyviä kokemuksia hormonikierukasta? Mahdollisia haittoja? Entä kuukautiset?
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva kuulla, millaisia vaikutuksia hormoonikierukalla vs. kuparikierukalla on seksihaluihin? Ainakin ovulaatiopanetus jää pois?
Jaydess ollut vajaa 2v. Itellä ainakin limakalvot kuivuneet siitäkin, että päivittäin saa käyttää intiimiöljyä. Ei paljon halujakaan enää, kun ei enää ees juuri kostukaan. Kuparikierukalla taas päinvastoin.. Joten vaihto kupariin takasin kyllä tulossa.
Meillä on ollut käytössä jo pitkään kondomiehkäisy. Haluaisin kuitenkin luopua kondomien käytöstä vähitellen. Olen harkinnut kuparikierukkaa. Olisi kiva kuulla kokemuksia synnyttämättömiltä naisilta. Toimiiko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva kuulla, millaisia vaikutuksia hormoonikierukalla vs. kuparikierukalla on seksihaluihin? Ainakin ovulaatiopanetus jää pois?
Jaydess ollut vajaa 2v. Itellä ainakin limakalvot kuivuneet siitäkin, että päivittäin saa käyttää intiimiöljyä. Ei paljon halujakaan enää, kun ei enää ees juuri kostukaan. Kuparikierukalla taas päinvastoin.. Joten vaihto kupariin takasin kyllä tulossa.Meillä on ollut käytössä jo pitkään kondomiehkäisy. Haluaisin kuitenkin luopua kondomien käytöstä vähitellen. Olen harkinnut kuparikierukkaa. Olisi kiva kuulla kokemuksia synnyttämättömiltä naisilta. Toimiiko?
Minulla on ollut kaksi kuparikierukkaa ja molemmat tulivat ulos. Yhts:llä sain ne ilmaiseksi. Gyne ultrasi, kun selvitettiin mahtuuko sinne edes kierukkaa ja totesi, että menee juuri ja juuri. Se tuli sitten kontrollikäyntiin mennessä puoliksi ulos. Toinen sisään ja gyne lupaili, että ehkä kohtu on nyt tottunu ja tämä pysyy. Pari kuukautta ja aloin epäillä, että se on valunut kohdunkaulakanavaan, koska kangat olivat niin pitkät. Gyne tutki ja sanoi, että se on paikallaan, kehotti olemaan miettimättä nin paljon tuntemuksia, että kyllähän se kohdussa tuntuu, mutta ei se merkitse sitä, että se ei ole paikallaan ja lyhensi lankoja, että jos minä sekoitankin tuntemuksen siihen, että tunnen langan (epäilin gyneä, mutta en sanonut mitään, päätin, että kai se paremmin tietää, kun on koulutettu). Tästä parin kuukauden kuluttua oli siaraalassa gynen päivystyksessä ja minulla todettiin kohtutulehdus. Gyne sanoi aika heti ultrauksen alussa, että tämähän on osittain jo kohdunkaulakanavassa, ei ihme, että on tulehtunut. Tuo hetki säikäytti, koska tajusin miten pitkään se kierukka on ollut pois paikoiltaan. Onneksi sairaalapäivystyksessä enne gynen tapaamista otettiin sukupuolitautitesteien ja verikokeiden lisäksi raskaustesti. Kotiin antibioottikuurien kanssa sitten.
Tässä välissä vaihdoin gyneäkin ja sitten hormonikierukkaan. kuparikieruka lisäsi vuotoa ehkä 1/3, mikä oli minulle ihan ok, koska vuodot olivat varsin maltillisia ilman sitä, mtta minulle se tosiaan ei sitten sopinut, koska kohtuni oli synnyttämättömänä pienempi ja vuotojen runsastuminen kuitenkin lisäsi kohdun supistelua, jotka sitten tietenkin työntävät kierukkaa ulos. Hormonikierukka lopetti vuodot ja se on pysynyt sisällä. Minulle ei siis kuparikierukka sopinut, nyt on markkinoilla synnyttämättömienkin malleja, että ehkä sellainen olisikin sopinut paremmin alunperin, mutta eipä omalla kohdalla ole enää paluuta, minulle sopi hormonikierukka paremmin ja olen päässyt nauttimaan vuodottomasta elämästä.
Kannattaa valita kuitenkin omien tuntemusten mukaan. Itsellä ei pahaa sanottavaa kummastakaan, vaikka epäonninen kokeilu tuo kuparikierukka olikin ja säikäytti sitten ihan kunnolla, koska potentiaalisesti olisin voinut tulla raskaaksikin sen aikana, mutta tällaista se on joskus.
Vierailija kirjoitti:
Sain hormonikierukan hoidoksi runsaisiin kuukautisiin ja alavatsakipuihin. Asennusta ennen piti käydä gynen polilla ultrattavana oireiden takia, löytyi polyyppi ja poistivat sitten sen sitten vielä ennen asennusta ,e li minulle tuli tällainen vähän pidempi kierukanasennusreissu yllärikäänteineen. Tuntuivat aika vakavasti suhtautuvan polyyppiin, kun minulta ei juuri edes kysytty, että halaunko poiston, minulle ilmoitettiin, että se pitää poistaa.
Sian kierukan ilmaiseksi, koska oli sairauden hoitoa ja on lakiin (tai johonkin asetukseen tmv) kirjattu, että runsaisiin kuukautisiin sen saa ilmaiseksi julkiselta. Muistelen ainakin, että näin minulle sanottiin. en näin ollen saanut valita merkkiä, mirenan laittoivat. En valita. Enpä edes tainnut tietää, että niitä on markkinoilla muitakin malleja jo kuin mirena.
Asennus meni täysin kivuttomasti, enkä edes huomannut että se laitettiin, koska laitettiin polyypin poistot
Minulle väitettiin että itse joutuu maksamaan kierukan, netissä lukee että jos julkinen laittaa sen ei saa mitään kelakorvausta vaikka olisi runsaiden kuukautisten hoitoon eikä ehkäisyn vuoksi.
Jos yksityinen laittaa niin sitten saa 40% kelakorvauksen.(mutta kellä varaa gynekäyntiin joka vuosu, oikeasti, että missä se säästö vrt minipilleri 120€/vuosi (4X40€/3kk pakkaus)
Miten sait ilmaiseksi, milloin tämä tapahtui?
Miten tulee halvemmaksi jos joutuu joka vuosi yksityisellä gynellä käymään?
Kuinka useasti pitää sinne mennä hormonikierukalla?
Vierailija kirjoitti:
Olen yhdenlapsen äiti ja lapsen teon jälkeen vaihdoin pillereistä Mirena kierukkaan. Se on ollut nyt kohta kaksi vuotta ja kuukautiset ei ole aivan kokonaan jääneet pois, mutta ovat kestoltaan lyhenneet kahden päivän pelkkään tiputteluun ja selviän niistä pelkillä pikkuhousun suojilla. Aivan alkuun mulle tuli pieniä alavatsa oireita ja nippailuja, myös rinnat oireili ja aristi jonkin verran, eli ne oli vähän saman tuntuiset kun alkuraskaudessa.
Meillä myös alussa mies valitti tuntevansa langat takaapäin asennoissa ja itsekin silloin tunsin ja löysin ne helposti sormin, mutta sitte kun kävin ne lyhennyttämässä, niin miehelläkin valitukset loppui.
Varmaan vuoden verran vielä ehkäistään kierukan kanssa, mutta kun esikoinen täyttää kolme, niin jospa siinä vaiheessa olisi aika luopua kierukasta ja yrittää saada mies innostumaan haaveilemastani toisesta lapsesta.
Missä nuo lyhennykset tehdään? yksityis-Gynellä? Maksetaan itse vähintään satanen siitä?
Olen käyttänyt Mirenaa ja se ei sopinut minulle. Limakalvot kuivuivat ja halut loistivat poissaolollaan. Tehokas ehkäisy kyllä, kun ei edes tee mieli harrastaa seksiä. Kuukautiset katosivat pariksi vuodeksi, mikä oli hyvä asia matalien rauta-arvojeni kannalta. Mutta en enää koskaan halua Mirenaa. Nyt käytössä kuparikierukka ja seksielämä on ihan eri tasolla.
N37
Ymmärtääkö kukaan mitä tämä tarkoittaa? Kuka maksaa sen Mirenan?
"Julkisessa terveydenhuollossa sairauden hoitoon asetettava Mirena-lääkevalmiste
Asiakas tulee ostamaan sairauden hoitoon määrätyn Mirena-valmisteen. Reseptiin on kirjoitettu, että Mirena asetetaan julkisessa terveydenhuollossa(terveyskeskuksessa tai sairaalassa). Hormonikierukka on avovastaanotolla annettava lääke. Et voi antaa valmisteesta korvausta, koska valmisteen kustannukset sisältyvät asiakkaalta perittävään asiakasmaksuun. Asiakkaalle ei saa aiheutua muita kustannuksia kuin asiakasmaksu."
Kelan sivustolla
https://www.kela.fi/yhteistyokumppanit-laakekorvaukset-apteekit-ostot-j…
Mulle ehkäisyneuvoja kun soitin minipillereiden käytöstä ja väitti että itse pitäisi ostaa apteekaita ja maksaa 150€ _vaikka_ sanoin että olen aneminen ja lääkärikin väläytti kierukkaa menkkojen hoitoon. Lääkäri ei kuitenkaan kirjoittanut reseptiä tuolloin jolloin selvitettiin alle 100hemoglobiinia.
Eli nyt sitten saan ehkäisyyn lääkärin reseptin sen ehkäisyneuvojan kautta, en sairauden hoitoon, voihan räkä?
Mirena ollut nyt puoli vuotta. Menkat vähäistä tiputtelua ja vähenee koko ajan. Asettaminen ei tuntunut oikeastaan miltään, korkeintaan epämukavalta, niin kuin gyne aina. Julkisella laitettiin, kierukan hinnan maksoin apteekkiin, asettaminen oli täysin maksuton. Halut lisääntyneet, eikä ongelmia limakalvojen kanssa. Ehkäisyteho jopa 8 vuotta, eli n. viiden vuoden jälkeen asetetaan uusi. Hormonikierukka on mulle just oikee valinta
N43
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtääkö kukaan mitä tämä tarkoittaa? Kuka maksaa sen Mirenan?
"Julkisessa terveydenhuollossa sairauden hoitoon asetettava Mirena-lääkevalmiste
Asiakas tulee ostamaan sairauden hoitoon määrätyn Mirena-valmisteen. Reseptiin on kirjoitettu, että Mirena asetetaan julkisessa terveydenhuollossa(terveyskeskuksessa tai sairaalassa). Hormonikierukka on avovastaanotolla annettava lääke. Et voi antaa valmisteesta korvausta, koska valmisteen kustannukset sisältyvät asiakkaalta perittävään asiakasmaksuun. Asiakkaalle ei saa aiheutua muita kustannuksia kuin asiakasmaksu."
Kelan sivustolla
https://www.kela.fi/yhteistyokumppanit-laakekorvaukset-apteekit-ostot-j…
Mulle ehkäisyneuvoja kun soitin minipillereiden käytöstä ja väitti että itse pitäisi ostaa apteekaita ja maksaa 150€ _vaikka_ sanoin että olen aneminen ja lääkärikin väläytti kierukkaa menkkojen hoitoon. Lääkäri ei
Minulle asennettiin mirena ilmaiseksi julkisella, ja tarkemmin sairaalassa gynen polilla. Sinne olin saanut lähetteen runsaiden kuukautisten vuoksi (piti selvittää löytyylö jotain syytä runsaille vuodoille). Gyne löysi kohdusta myooman, ei voinut poistaa, koska oli väärässä paikassa tai jotain ja määräsi hoidoksi hormonikierukan, tai siis kysyi minulta olenko halukas sitä kokeilemaan ja kertoi miksi se voisi mahdollisesti hillitä myooman kasvua ja vähentäisi ehkä vuotojakin. Koska gynekologi julkisella märäsi sen sairauteni hoitoon, niin se asennettiin myös sielltä sitten ilmaiseksi ja kontorlli sitten vielä siihen mukaan (en tiedä tulisiko kontrollia muuten, mutta kun minulla on myooma, niin sitä pitää seurata, luultavasti siksi olen kontrolloitavana siellä).
Joissain paikoissa terveyskeskuksen ehkäisyneuvolastakin mirenan voi saada ilmaiseksi, jos on lääkäri diagnosoinut runsaat kuukautiset ja kierukan siihen hoidoksi, mutta ainakin meillä runsaista kuukautisista kärsivä nainen lähetetään gynen polille tutkimuksiin ja jos siellä gyne määrää sen hoidoksi, niin samalla sitten asentavatkin sen siellä. Tuolloin kierukkaa _ei_ haeta apteekista, vaan sairaalassa on niitä valmiina. Jos asiakas sen hakee apteekista, niin sitten tietysti maksaakin sen itse.
diagnoosina pitää olla joku sellainen sairaus/vaiva, jota voi hoitaa hormonikierukalla
Kiitos, sehän se on kun ei mitään tutkita, hemoglobiini oli 87, diagnoosi terveyskeskuksessa raudanpuuteanemia runsaista kuukautisista ja rautaa syön nyt hemppa nousussa 3viikon raudan syönnin jälkeen, ja 3 viikon päästä uusi veritesti.
Eli todellakin tarvitsisin mirenan hoidoksi jos se lähes poistaa menkat. Nyt eka 23pv minipillerillä, syön sen kohta yhteen putkeen uuden kanssa ilman lumepillereitä, josko menkat pysyis poissa
Ei ole reilua ettei tutkita tai saa hoitoa..
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, sehän se on kun ei mitään tutkita, hemoglobiini oli 87, diagnoosi terveyskeskuksessa raudanpuuteanemia runsaista kuukautisista ja rautaa syön nyt hemppa nousussa 3viikon raudan syönnin jälkeen, ja 3 viikon päästä uusi veritesti.
Eli todellakin tarvitsisin mirenan hoidoksi jos se lähes poistaa menkat. Nyt eka 23pv minipillerillä, syön sen kohta yhteen putkeen uuden kanssa ilman lumepillereitä, josko menkat pysyis poissa
Ei ole reilua ettei tutkita tai saa hoitoa..
siis onhan sinua tutkittu, kun on hemppaa mitattu ja olet saanut diagnoosiksi raudanpuuteanemian? Odotas, etsin sinulle yhden linkin, siinä kuvataan miten runsaiden kuukautisten kanssa toimitaan
tuollei se minullakin lähti, että ensin verikokeita, sitten lähete sairaalaan. pääsin sairaalaan nopeammin, koska oli aiemmin pillerit kielletty ja piti ottaa limakalvonäyte (minulla oli myös välivuotoja, siksi limakalvonäyte)
Vierailija kirjoitti:
tuossa
ja siellä lukee:
"Jos runsaat kuukautiset johtavat merkittävään anemiaan (esim. Hb < 115), progestiinikierukka (52 mg levonorgestreelia sisältävä valmiste) asetetaan sairauden hoitona perusterveydenhuollossa kunnan maksamana. "
Tämä on vähän Ot, mutta sinulle, joka ihmettelit mikset saa kierukkaa heti.
Kerran lääkkäri määräsi minulle lääkettä, jota piti ottaa kahdesti päivässä yksi tabletti. Tämä on minulle ongelma. Samaan vaivaa oli myös olemassa lääke, jota ei tarvinnut ottaa kuin yksi päivässä. Lääkäri ei vain sitä määrännyt, vaikka tiesi, että minulle on ongelma ottaa kahdesti päivässä lääkettä. Kysyin lääkäriltä, että miksi näin. Lääkäri selitti, että se johtuu kelasta. kela ei korvaa toista lääketta ellei ensin ole kokeiltu toista. Lääkäri neuvoi, että osta nyt pienin pakkaus tuota kahdesti otettavaa lääkettä ja kun todetaan, että se ei sovi sinulle, hän voi kirjoittaa sitten sitä toista. Tässä oli kyse rahasta. Tein sitten niin. Otin sitä kahdesti päivässä otettavaa, todettiin, että se ei toimi minulla ja lääkäri kirjoitti toisen lääkkeen.
Ehkä näissä runsaiden kuukautisten ongelmissa on joillakin alueilla sama asia? maksaahan se kunnalle enemmän, jos he joutuvat maksamaan sen kierukan ja lääkärin palkkion sen asentamisesta versus asiakas maksaa itse pillerinsä? Ihmeen hyvin kyllä on osattu pitää piilossa tuollainekin tieto, että runsaisiin kuukautisiin voisi saada hormonkierukan ilmaiseksi... olisinpa itsekin tiennyt sen nuorempana. Tosin muistelen, että silloin oli vallalla käsitys ettei ne sovi synnyttämättömille, koska heillä kohtuontelo pienempi.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkeen ne naiset suostuukin, jotta mies saa panna paljaalla.
Ja joidenkin naisten on pakko saada mies pukemaan kondomi, vaikkei tarvitsisikaan. Koska näiden femacoiden mielestä naisten ehkäisymenetelmät ovat AINA naisen alistamista. Mun vaimo ei halua luopua kierukasta. Enkä usko että on ainoa. Ja on syönyt pillereitäkin aikoinaan. Ihan omasta halusta. Ja usko tai älä, meillä ollaan ihan tasa-arvoisia, ja onnellisia.
M46
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tuossa
ja siellä lukee:
"Jos runsaat kuukautiset johtavat merkittävään anemiaan (esim. Hb < 115), progestiinikierukka (52 mg levonorgestreelia sisältävä valmiste) asetetaan sairauden hoitona perusterveydenhuollossa kunnan maksamana. "
KIITOS!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tuossa
ja siellä lukee:
KIITOS!
Ole hyvä! Toivottavasti saat sen ilman sen kummempia taisteluja. Anemisella kun ei välttämättä ole jaksamista alkaa muistutella terveydenhuollossa käypähoidosta. Pidän peukkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaydess ollut vajaa 2v. Itellä ainakin limakalvot kuivuneet siitäkin, että päivittäin saa käyttää intiimiöljyä. Ei paljon halujakaan enää, kun ei enää ees juuri kostukaan. Kuparikierukalla taas päinvastoin.. Joten vaihto kupariin takasin kyllä tulossa.Meillä on ollut käytössä jo pitkään kondomiehkäisy. Haluaisin kuitenkin luopua kondomien käytöstä vähitellen. Olen harkinnut kuparikierukkaa. Olisi kiva kuulla kokemuksia synnyttämättömiltä naisilta. Toimiiko?
Mulla on ollut kaksi flexi-t 300 kuparikierukkaa. Tykkäsin käytöstä niin kauan kuin sitä kesti. En saanut niitä peloteltuja sivuoireita ja asetukset oli helppoja (toki tähän vaikuttaa oma anatomia). Kumpikin lähti noin vuodessa pois paikaltaan, ensimmäisen kanssa tulin raskaaksi ja toinen kierukka oli valahtanut kohdunkaulakanavaan ja otettiin pois pari viikkoa sitten. Nyt odotan aikaa hormonikierukan laittoon, vaikka pelkäänkin mahdollisia sivuoireita. Jos kuparikierukka olisi pysynyt sisällä, niin se olisi ollut ihan paras vehje ikinä.
Paras vinkki hormonikierukan kanssa on se, että ajattelee, että 6 ensimmäistä kuukautta voi olla kaikenlaisia hermoja kiristäviä oireita. Eli valmistautuu elämään 6 kuukautta vaikka yllätystiputteluvuotojen kanssa, tai alkuturvotuksen jne.
Ensimmäien kierukka tuli ulos kuukaudessa runsaan vuodon kanssa (otin kierukan nimenomaan toiveissa päästä eroon vuodoista), toisen kanssa gynekologi määräsi vuotoa vähentävää lääkettä otettavaksi heti, kun vuoto alkaa, saatiin pysymään se sisällä.
Omasta mielestä pahimmat aloitusoireet oli rintojen turpoaminen ja etenkin nännit olivat todella herkät. Tuntui, että yhden yön aikana nännit olivat kasvaneet kaksinkertaisiksi ja melkein sattui, jos niihin koski. Se meni sitten ohi muistaakseni kolmessa viikossa. Olin itse valmistautunut siihen 6 kuukauden oireiluun, mutta jo kolmannen kuukauden kohdalla alkoi näyttää siltä, että keho oli tottunut ja palailla normaaliin. Sen jälkeen en ole aina edes muistanut koko kierukan olemassaoloa. Ihan loistovehje, jos minulta kysytään.
Kondomi on paras. Riittää, että aktin aikana käyttää.