Hormonikierukka kokemuksia?
Kenelläkään hyviä kokemuksia hormonikierukasta? Mahdollisia haittoja? Entä kuukautiset?
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Saattaa laukaista ennenaikaiset vaihdevuodet. Ennen kierukkaa ei ollut mitään vaihdevuosioireita ja kas kummaa, juuri samana päivänä, kun kierukka asennettiin alkoivat oireet. Jotka eivät tietenkään voi johtua mitenkään pyhästä kierukasta. Ei mitenkään..
Kierukan poiston jälkeen et välttämättä palaa enää ennallesi.
Kannattaa miettiä tarkkaan, ennen kuin tämän vimpaimen sisäänsä ottaa. Haittavaikutuksia on ja ne ovat todellisia.
Itse olin liian sinisilmäinen.
Ei voi johtua kierukasta, jos oireet alkoivat samana päivänä, sillä kierukan lääkevaikutus ei ole silloin vielä ehtinyt alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattaa laukaista ennenaikaiset vaihdevuodet. Ennen kierukkaa ei ollut mitään vaihdevuosioireita ja kas kummaa, juuri samana päivänä, kun kierukka asennettiin alkoivat oireet. Jotka eivät tietenkään voi johtua mitenkään pyhästä kierukasta. Ei mitenkään..
Kannattaa miettiä tarkkaan, ennen kuin tämän vimpaimen sisäänsä ottaa. Haittavaikutuksia on ja ne ovat todellisia.
Ei voi johtua kierukasta, jos oireet alkoivat samana päivänä, sillä kierukan lääkevaikutus ei ole silloin vielä ehtinyt alkaa.
No ei ehkä aivan samalla hetkellä. Mutta kierukan asentamisen jälkeen alkoivat hikiset yöt ja massiivinen unettomuus.
Onko täällä palstalla vielä aktiivisia kirjottelijoita?
Kaipaisin kokemuksia runsaasta vuodosta kierukan asennuksen jälkeen. Minulle asennettiin reilu kuukausi sitten Mirena kuukautisten aikaan ja samalla sain lääkkeen vuodon hillitsemiseksi. Kuukautiset loppuivatkin pian asennuksen jälkeen ja olin vuodoton n. 2-3vk ajan. Sitten alkoi tiputteluvuotoa hieman runsaampi vuoto, mitä oletin kuukautisvuodoksi. Pian kuitenkin vuoto muuttui runsaiski hyytymiksi ja ennemmin limansekaiseksi, missä vähän kuin kuivunutta verta seassa. Tämän kummallisen vuodon jälkeen kuukautisvuotoa on tullut nyt viikon ajan, missä välillä paksumpaa tummaa verta ja pian jälleen kirkasta. Se mikä vuodossa on outoa, että seassa on reilusti silmin nähtäviä limakalvon palasia ja ihan ohuita pitkiä soiroja ihoa/limakalvoa. Onko kenelläkään vastaavaa kokemusta? Kohtu on myös todella turvoksissa kokoajan. Kipua kohdun alueella ei ole, eikä tärähtelyherkkyyttä, joten kohtutulehdukseen en usko. Työterveyslääkärin vastaanotolla lääkäri totesi vain, että on ihan normaalia, että vuotoa tulee 3-4kk asettamisen jälkeen, mutta muuten oirekuva jäi kommentoimatta. Mietinki, onko tässä syytä huolestua ja lähteä gynekologille vai tunnistaako joku oireita ja osaisi sanoa normalisoituuko vuodot tai onko tämä ollenkaan normaalia?:(
N30v
Vierailija kirjoitti:
Minä kävin tänään ottamassa hormoonikierukan (olen 18v ja synnyttämätön). Kaikki kauhutarinat keskustelupalstoilla kyllä pelotti, en meinannut uskaltaa ottaa koko kapistusta. Näin jälkikäteen sanottuna aivan turhaan stressasin. Laitto kyllä tuntui, mutta muistutti enemmän kovia menkkakipuja ja sekin oli jo muutamassa minuutissa ohi. Sain onneksi puudutuksen kun sitä etukäteen pyysin ja asettajatkin olivat tosi mukavia ja kärsivällisiä, mikä helpotti asettamista. Näin useampi tunti ottamisen jälkeen tuntuu mahassa aivan kuin olisi menkkakipuja ja tulee myös pientä tiputteluvuotoa. Toivottavasti kaikki jatkuu hyvin 👍
Miksi sinä otit kierukan? Miksi et käytä kondomia ehkäisynä jos et ole edes parisuhteessa?
Vierailija kirjoitti:
Kaipaisin kokemuksia runsaasta vuodosta kierukan asennuksen jälkeen. Minulle asennettiin reilu kuukausi sitten Mirena kuukautisten aikaan ja samalla sain lääkkeen vuodon hillitsemiseksi. Kuukautiset loppuivatkin pian asennuksen jälkeen ja olin vuodoton n. 2-3vk ajan. Sitten alkoi tiputteluvuotoa hieman runsaampi vuoto, mitä oletin kuukautisvuodoksi. Pian kuitenkin vuoto muuttui runsaiski hyytymiksi ja ennemmin limansekaiseksi, missä vähän kuin kuivunutta verta seassa. Tämän kummallisen vuodon jälkeen kuukautisvuotoa on tullut nyt viikon ajan, missä välillä paksumpaa tummaa verta ja pian jälleen kirkasta. Se mikä vuodossa on outoa, että seassa on reilusti silmin nähtäviä limakalvon palasia ja ihan ohuita pitkiä soiroja ihoa/limakalvoa. Onko kenelläkään vastaavaa kokemusta? Kohtu on myös todella turvoksissa kokoajan. Kipua kohdun alueella ei ole, eikä tärähtelyherkk
Miksi ette käytä miehesi kanssa kondomia ehkäisynä?
Pelkästään hyviä kokemuksia minun kohdallani, onneksi, mistä olen todella kiitollinen. Sain kierukan 33-vuotiaana ja synnyttämättömänä. Kierukan laittaminen sattui kuin todella voimakkaat kuukautiskivut mutta toisin kuin kuukautiskivut, oli muutamassa minuutissa ohi. Sen jälkeen tuntui jonkin aikaa kuin lievät kuukautiskivut. Pientä tiputteluvuotoa oli aina ajoittain seuraavien muutaman viikon ajan, sitten vuodot lakkasivat ilmaantumasta.
Ennen kierukkaa minulla oli todella runsaat kuukautiset, mutta kierukka vei ne pois lähes kokonaan. Minulla on nyt ollut kierukka muutaman vuoden ajan ja vain muutaman kerran tänä aikana olen tarvinnut sidettä kuukautisiin. Yleensä mitään kuukautisia ei edes huomaa. Kadun vain sitä, etten hankkinut kierukkaa aikaisemmin.
Ensimmäisen vuoden ajan kierukan laitosta minusta tuntui kuin olisin seksuaalisesti halukkaampi kuin aiemmin, mutta en tiedä, liittyikö se kierukkaan vai johonkin muuhun elämäntilanteessani (ei ollut ainakaan uutta suhdetta).
Vierailija kirjoitti:
Pelkästään hyviä kokemuksia minun kohdallani, onneksi, mistä olen todella kiitollinen. Sain kierukan 33-vuotiaana ja synnyttämättömänä. Kierukan laittaminen sattui kuin todella voimakkaat kuukautiskivut mutta toisin kuin kuukautiskivut, oli muutamassa minuutissa ohi. Sen jälkeen tuntui jonkin aikaa kuin lievät kuukautiskivut. Pientä tiputteluvuotoa oli aina ajoittain seuraavien muutaman viikon ajan, sitten vuodot lakkasivat ilmaantumasta.
Ennen kierukkaa minulla oli todella runsaat kuukautiset, mutta kierukka vei ne pois lähes kokonaan. Minulla on nyt ollut kierukka muutaman vuoden ajan ja vain muutaman kerran tänä aikana olen tarvinnut sidettä kuukautisiin. Yleensä mitään kuukautisia ei edes huomaa. Kadun vain sitä, etten hankkinut kierukkaa aikaisemmin.
Ensimmäisen vuoden ajan kierukan laitosta minusta tuntui kuin olisin seksuaalisesti halukkaampi kuin aiemmin, mutta en tiedä, liittyikö se kierukkaan vai johonkin muuhun elämäntilanteessani (
Miksi otit kierukan jos et suhteessa ollut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisen vuoden ajan kierukan laitosta minusta tuntui kuin olisin seksuaalisesti halukkaampi kuin aiemmin, mutta en tiedä, liittyikö se kiMiksi otit kierukan jos et suhteessa ollut?
Koska minulla oli hyvin runsaat ja kivuliaat kuukautiset. Luulin, että se vain muuttaisi kuukautiseni vähän niukemmiksi, mutta sepä toimikin paljon paremmin kuin odotin. Kuukautiset häipyivät lähes kokonaan. Nyt ei ole enää kuukautiskipuja ollenkaan ja useimpina kuukausina ei yhtään vuotoakaan. Muutaman kerran vuodessa yhtenä päivänä vähän vuotoa, siinä kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kävin tänään ottamassa hormoonikierukan (olen 18v ja synnyttämätön). Kaikki kauhutarinat keskustelupalstoilla kyllä pelotti, en meinannut uskaltaa ottaa koko kapistusta. Näin jälkikäteen sanottuna aivan turhaan stressasin. Laitto kyllä tuntui, mutta muistutti enemmän kovia menkkakipuja ja sekin oli jo muutamassa minuutissa ohi. Sain onneksi puudutuksen kun sitä etukäteen pyysin ja asettajatkin olivat tosi mukavia ja kärsivällisiä, mikä helpotti asettamista. Näin useampi tunti ottamisen jälkeen tuntuu mahassa aivan kuin olisi menkkakipuja ja tulee myös pientä tiputteluvuotoa. Toivottavasti kaikki jatkuu hyvin 👍
Miksi sinä otit kierukan? Miksi et käytä kondomia ehkäisynä jos et ole edes parisuhteessa?
Tuossa tekstissä ei kyllä missään sanota, ettei kirjoittaja olisi suhteessa, eikä siinä sanota sitäkään, ettei hän käyttäisi kondomia. Miksi oletat tuollaisia asioita?
Outoa, että tällä palstalla on joku ihmisoletettu, jonka sivistykseen ei kuulu ymmärtää, että hormonikierukka hoitaa muitakin ongelmia kuin ehkäisyn ja että hormonikierukan kanssakin voi käyttää kondomia (ja sitä jopa suositellaan lyhytaikaisissa suhteissa. En kylä yhtään tajua miksi! Suojaahan se sukupuolitaudeiltakin! Eiku...!!! (sori huono vitsi, mutta oikeasti alkaa ärsyttää ihmiset, jotka olettavat aivan liikaa asioita).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tuossa
ja siellä lukee:
"Jos runsaat kuukautiset johtavat merkittävään anemiaan (esim. Hb < 115), progestiinikierukka (52 mg levonorgestreelia sisältävä valmiste) asetetaan sairauden hoitona perusterveydenhuollossa kunnan maksamana. "
KIITOS!
Tässä se joka ihmetteli että miten saa hormonikierukan ilmaiseksi yli 25v, eli saan sen nyt ilmaiseksi kun sitä lääkäriltä kysyin koska hemoglobiini on alle 115 edelleen yli kuukauden raudan syönnin jälkeen, ainoa mitä piti vielä tehdä jotta sai kierukan asennuksen oli täyttää kuukautisvuotokysely että onko runsaat kuukautiset (kuinka monta sidettä/tamponia/koko kuukautisvuoto) Se onneksi onnistui puhelimitse, jippii.
Nyt sitten kohta kärvistellään asennusta, ei ole ennen laitettu kierukkaa, etukäteen pitäisi ottaa 600-800mg ibuprofeenia eli tulehduskipulääkettä jotta kohdun kouristelu olisi minimaalista/kipuun. Taidan nappaista myös parasetamolia sallitun kerta-annoksen, sillä niitä kahta saa ottaa samaan aikaan. Itsellä taaksepäin kallistuva kohtu, joten katotaan kuinka kauan ja kuinka kipeää tekee kun sitä kohdunkaulaa ronklataan. En tiedä onko puudutus mahdollinen, ainakaan lennosta jos sattuu liikaa.
Nyt ollut minipilleri Slinda ja menkat pysyneet poissa kun en ole ottanut niitä plasebo pillereitä, (kysyin luvan ensin ehkäisyhoitajalta ja sitten lääkäriltä) Slindassa on tehty niin jotta vuoto saataisiin vakioitua jotenkin, mutta usealla tyhjennysvuoto jää kuitenkin tulematta vaikka syö ne lumepillerit eli vaikuttamattomat 4 kpl.
Kirjoitan miten meni/menee sitten tämän kierukan kanssa tänne sitten.
Vierailija kirjoitti:
Kaipaisin kokemuksia runsaasta vuodosta kierukan asennuksen jälkeen. Minulle asennettiin reilu kuukausi sitten Mirena kuukautisten aikaan ja samalla sain lääkkeen vuodon hillitsemiseksi. Kuukautiset loppuivatkin pian asennuksen jälkeen ja olin vuodoton n. 2-3vk ajan. Sitten alkoi tiputteluvuotoa hieman runsaampi vuoto, mitä oletin kuukautisvuodoksi. Pian kuitenkin vuoto muuttui runsaiski hyytymiksi ja ennemmin limansekaiseksi, missä vähän kuin kuivunutta verta seassa. Tämän kummallisen vuodon jälkeen kuukautisvuotoa on tullut nyt viikon ajan, missä välillä paksumpaa tummaa verta ja pian jälleen kirkasta. Se mikä vuodossa on outoa, että seassa on reilusti silmin nähtäviä limakalvon palasia ja ihan ohuita pitkiä soiroja ihoa/limakalvoa. Onko kenelläkään vastaavaa kokemusta? Kohtu on myös todella turvoksissa kokoajan. Kipua kohdun alueella ei ole, eikä tärähtelyherkk
Kai kohtusi ultrattiin? Naisilla voi olla myoomia ja sellainen jossa kohdun seinämä paksunee nimeltään adenomyoosi, molempiin voi auttaa hormonikierukka, tai sitten ei, jos ei niin viimeisenä hoitona auttaa kohdunpoisto. Adenomyoosista: https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00103 myooma: https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00157
Onkohan hormonikierukka pysynyt paikollaan? Koska sen tarkistus on? Voiko mennä aiemmin, (törkeää että tämä täytyy tehdä yksityisellä gynellä useimmiten, rahaa palaa.)
Itselleni laitettiin Mirena kun olin nelikymppinen ja kaksi lasta synnyttänyt. Se "myytiin" mulle ajatuksella että en tulisi edes huomaamaan alkavia vaihdevuosia. Mirena kuitenkin aiheutti mulle jatkuvan tiputteluvuodon. Kolme vuotta jaksoin odotella että milloin se loppuisi mutta lopulta poistatin ja aloin syödä minipillereitä. Lähinnä niitäkin sillä ajatuksella että lieventää alkavien vaihdevuosien oireita.
Mulle tuli alapäähän hajuhaitta joka oikeasti häiritsi seksielämää. Ei löytynyt tulehdusta tmv
Hei, täällä N41 kyselee ekan hormonikierukan kanssa, asetettiin n. 2kk sitten runsaiden kuukautisten / raudanpuuteanemian vuoksi:
Tämän n. 2kk on tullut tiputteluvuotoa lähes päivittäin, ja yhdet kunnon menkat. Tämä varmaan ihan normaalia? Mutta tässä nyt mietin, onko normaalia se, että tiputteluvuodonkin seassa on välillä ns. menkkamaisia hyytymiä? Mietin, alkavatkohan rauta-arvoni olemaan jo entistäkin huonommat, kun koko ajan vuodan Osaako joku sanoa? 🙏 Olen toki gyneen yhteydessä tuossa sitten kun jälkitarkastuksen ym. aika, mutta mielelläni en taloudellisista syistä siellä nyt ihan alvariinsa ramppaisi
Vierailija kirjoitti:
Hei, täällä N41 kyselee ekan hormonikierukan kanssa, asetettiin n. 2kk sitten runsaiden kuukautisten / raudanpuuteanemian vuoksi:
Tämän n. 2kk on tullut tiputteluvuotoa lähes päivittäin, ja yhdet kunnon menkat. Tämä varmaan ihan normaalia? Mutta tässä nyt mietin, onko normaalia se, että tiputteluvuodonkin seassa on välillä ns. menkkamaisia hyytymiä? Mietin, alkavatkohan rauta-arvoni olemaan jo entistäkin huonommat, kun koko ajan vuodan Osaako joku sanoa? 🙏 Olen toki gyneen yhteydessä tuossa sitten kun jälkitarkastuksen ym. aika, mutta mielelläni en taloudellisista syistä siellä nyt ihan alvariinsa ramppaisi
kaikenlainen vuoto on normaalia alkuvaiheessa. Itseä gyne varoitteli, että pahimmillaan on puoli vuotta, että koitat vain jaksaa sen maagsen puolen vuoden yli. Jos vuotoa tulee liikaa, niin kysy gyneltä voisitkö hyötyä vuotoa hillitsevästä lääkkeestä: minulla ensimmäine kierukka tuli ulos runsaan hyytymävuodon kanssa ja toisen kierukan kanssa gyne sitten kirjoitti traneksaamihappoa estämään vuotoa ja sitä kautta toisenkin kierukan synnyttämistä. Lue se pakkausseloste/ohjekirjaen, joka tulee kierukan mukana, siellä muistaakseni lukee myös tilanteet, jolloin pitää olla lääkäriin yhteydessä aiemmin kuin jälkitarkastus
Minulla ainakin vaikutti seksihaluihin tuo hormooni kierukka. Sitä ennen olin hyvin hyvin halukas. Varsinkin ns. ovulaatioseksiin. Mutta kun asennettiin hormoonikierukka niin seksihalut vähenivät huomattavan paljon. Nyt olen ollut ilman kierukkaa pari kk. kun vaidevuodet ovat ohi niin nyt taas seksi maittaa. Eli jos hormoonikierukasta on etuja niin on siitä jotain haittaakin eli seksihalujen katoaminen.
Näin minulla en tiedä miten muilla.