Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hormonikierukka kokemuksia?

Vierailija
19.01.2024 |

Kenelläkään hyviä kokemuksia hormonikierukasta? Mahdollisia haittoja? Entä kuukautiset? 

Kommentit (117)

Vierailija
101/117 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierukka poistettiin noin 3 kuukautta sitten. Mutta seksihalut eivät vieläkään ole palautuneet ennalleen. Onko tässä vielä toivoa? Toisaalta kuukautisetkaan eivät ole ennalleen palautuneet. Kierukka teki kuukautisista runsaat ja sellaisiksi ovat jääneet 😕

Vierailija
102/117 |
27.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ollut elämäni aikana monta kierukkaa. mirena. Aina toimi hyvin. Ei sivuvaikutuksia. Ei vuotoja, ei kuukautiskipuja. Kovat seksihalut ja kosteus. Jatkuva panetus eikä todellakaan tarvinnut liukkaria. Lähinnä siksi kun oon aina ollu liian helposti raskautuva, oon kerran tullu raskaaksi kun kumi puhjennut. Ja oli kiva ku ei ollu vuotoa ja kipuja. Ei siis vain siksi että mies saa vetää paljaalla mikä on toki munkin mielestä kivempi ku naimisissa on.

No kymmenisen vuotta sitten ku vaihdettiin puhkesi migreeni mitä ei siis ollu ennen. Seuraavan vaihdon jälkeen järjettömiä pääkipuja joka päivä muutama viikko kunnes oli pakko ottaa pois kokonaan. Pääkivut loppui.

Oli sitten pakko mennä sterilointiin. Menkat tuli takas ja kivut mutta ovat onneksi siedettävällä tasolla. Eipä tarvi pelätä että tulee vahingossa raskaaksi.

On niitä raskauksia tullut steriloinnista huolimattakin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/117 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle laitettiin Mirena kolmisen vuotta sitten runsaiden kuukautisten takia. Asentaminen sattui ihan hemmetisti, luultavasti sitä voi verrata synnytyskipuihin (en tosin ole koskaan synnyttänyt). Onneksi se kipu ei kestänyt kauaa.

Muuten kierukka paransi elämänlaatuani, kuukautiset eivät yleensä edes tule ja jos tulevat, niin niukka vuoto kestää vain 12-24 h. Rauta-arvot ovat normaalit ja tietysti seksielämä on ihanampaa, kun ei kortsujen kanssa tarvitse säätää. Yksi huono puoli on ollut se, että naama kukkii ja punoittaa herkemmin, kuin aikaisemmin.

Harmittaa, että en laittanut kierukkaa jo aikaisemmin. Kohdallani hyödyt ovat olleet valtavan paljon isommat kuin haitat.

N34

Vierailija
104/117 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä Mirena-kierukka asennettiin vasta viikko sitten raudanpuutteen hoitoon (rautavarastot olleet tosi alhaiset kohta 5 vuotta), mutta myös ehkäisyksi. Sain ilmaiseksi julkiselta neuvolan kautta, vaikka hemoglobiiniarvot ovat normaalin rajoissa. Poliklinikkamaksun maksoin ainoastaan. Jännitin kovasti. Pillerit aikaisemmin eivät ole minulle sopineet. Ovat aiheuttaneet mielialaan muutoksia, haluttomuutta ja totaalisen kuivuuden.

Asennuksessa ensin kohdunkaula puudutettiin. Myös esilääkityksenä 600 mg Burana ja 1 g Panadol. Olen synnyttämätön 45-vuotias nainen. Asennus meni tosi nopeasti ja ei ollut paha kipu, enemmän epämiellyttävä tunne kuin kipu. Asennus kuukautisten viimeisenä päivänä. Asennuksen yhteydessä vuosin jonkin verran ja samana päivänä. Sen jälkeen en ole vuotanut.

Asennuksen jälkeen samana päivänä ja 4-5 päivää olin niin kipeä, että tarvitsin useamman kerran päivässä särkylääkettä ja yöt menin särkylääkkeellä ja lihasrelaksantilla. Ekan kerran yhdynnässä olin 3 päivänä asennuksesta. Se ei sattunut, mutta puoliso tunsi langat selvästi. Kostuin normaalisti eli hyvin. 

Nyt viikko takana. Kivut ovat loppuneet. Ei mitään vuotoa asennus päivän jälkeen. Seksiä tekee tosi paljon mieli. Kroppa on tosi herkillä, eilen illalla sain elämäni orgasmit yhdynnässä (minun ei ole ollut helppo tulla yhdynnän aikana aikaisemmin). Vieläkin tekee mieli. Kostun tosi herkästi ja paljon. Puoliso ei enää tuntenut lankoja.

Ainoa miinus on viikossa +3 kg painoa eli nestettä on kertynyt elimistöön. Jännityksellä edelleen odottelen, miten tilanne tästä jatkuu ja kehittyy. Yritän muistaa kirjoitella myöhemmin, varsinkin, jos jotain ei-toivottuja oireita ilmenee. Nyt olen tyytyväinen (ja tyydytetty :D ).

N45

Vierailija
105/117 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäkokemuksia. Ensimmäiset kuukautiset tuli ajallaan. Koskaan itsellä ei ole ollut näin kovia kuukautiskipuja. Kivut saman kaltaisia kuin heti kierukan asennuksen jälkeen.

Kuukautiset kesti pidempään kuin normaalisti (10 päivää, ennen noin 7 päivää). Vuoto tosi vähäistä. Vain yksi varsinainen vuotopäivä, muuten pientä tiputtelua. Ennen tosi runsaat kuukautiset. Nyt koko kuukautisten aikana vuosina vähemmän kuin ennen yhden päivän aikana. Ennen kuukautisia rinnat normaalia turvonneemmat ja kipeämmät, mutta kuukautisten myötä helpotti.

Itsellä on ollut aikaisemmin taipumusta akneen, joten se on ollut yksi pelon aihe. Iho ehkä vähän epäpuhtaampi kuin aikaisemmin kuukautisten aikana ja vähän ennen, mutta nyt alkaa jo tasoittumaan.

Langat ei ole tuntunut partnerilla ensimmäisen viikon jälkeen. Yhdyntöjä meillä on ollut säännöllisesti 3-4 päivänä viikossa. Mun tekee edelleen mieli ja kostun normaaliin tapaan.

Paino nousi heti asennuksen jälkeen viikon aikana yhteensä 3 kg, eli elimistö keräsi nestettä. Painon suhteen tilanne edelleen sama.

Kokonaisuutena edelleen ollaan plussan puolella. Helppoa, kun ei tarvitse muistaa. Toivon, että haittavaikutukset vähenee ajan myötä. Nyt asennuksesta on siis tasan kuukausi aikaa.

N45

Vierailija
106/117 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimolle laitettiin kierukka n. 2 vuotta sitten runsaiden kuukautisten vuoksi. Kuukautiset jäi pois mutta loppui se vähäinenkin seksielämä. Nyt on ollut kohta 2 vuotta ilman seksiä. Voi kysyä kumpi parempi?

Vierailija
107/117 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaimolle laitettiin kierukka n. 2 vuotta sitten runsaiden kuukautisten vuoksi. Kuukautiset jäi pois mutta loppui se vähäinenkin seksielämä. Nyt on ollut kohta 2 vuotta ilman seksiä. Voi kysyä kumpi parempi?

Surullista, mutta tuskinpa tässä kierukka on ollut pääsyyllinen, vaan on vaimollasi ollut jo pidemmän aikaa ennen kierukkaakin joitain fyysisiä tai henkisiä ongelmia. Sopii kysyä vaimoltasi, että onko hän tyytyväinen tähän tilanteeseen. Jos vastaa, että ei, niin sitten kierukka pois äkkiä. Vaimosi on naimisissa kanssasi, joten häntä velvoittaa sinun huomioon ottaminen.

Miksi muuten kommenttiani ei aiemmin julkaistu tässä ketjussa? Kerroin omasta kokemuksestani tietääkseni ihan asiallisesti, mutta ei vaan...Oliko syynä se, että olen erittäin vastaan hormonikierukkaa?

N46

Vierailija
108/117 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo muuta kokemusta kuin että kerran kysyin Vantaalaiselta rouvalta voinko laskea sisään niin vastaus oli että anna tulla vaan mulla on hormonikierukka. 

Vierailija
109/117 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle laitettiin mirena hillitsemään runsaita kuukautisia. Kuukauden päivät jaksoin sitä, ennenkuin menin päivystykseen poistattamaan. Oli aivan hirveät kivut alavatsassa ja verta vuosin aivan järkyttävää tahtia. Jouduin pitämään aikuisten vaippoja, koska verenvuoto oli niin runsasta, ettei mikään maksi tamponi ja maksi side sitä pidellyt. Lisäksi limakalvot kuivuivat niin pahasti, että alkoivat haavautumaan. Eli ei todellakaan mun juttu. Yrittivän gynen päivystyksessä vielä maanitella jatkamaan käyttöä ainakin puoli vuotta, niin oireet loppuvat. Mutta oikeasti puoli vuotta vaipoissa valuen verta, ei seksiä eikä mitään retkiä minnekään, missä ei voi vaippaa vaihtaa puolen tunnin välein :D ei kiitos

N36

Vierailija
110/117 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle laitettiin mirena hillitsemään runsaita kuukautisia. Kuukauden päivät jaksoin sitä, ennenkuin menin päivystykseen poistattamaan. Oli aivan hirveät kivut alavatsassa ja verta vuosin aivan järkyttävää tahtia. Jouduin pitämään aikuisten vaippoja, koska verenvuoto oli niin runsasta, ettei mikään maksi tamponi ja maksi side sitä pidellyt. Lisäksi limakalvot kuivuivat niin pahasti, että alkoivat haavautumaan. Eli ei todellakaan mun juttu. Yrittivän gynen päivystyksessä vielä maanitella jatkamaan käyttöä ainakin puoli vuotta, niin oireet loppuvat. Mutta oikeasti puoli vuotta vaipoissa valuen verta, ei seksiä eikä mitään retkiä minnekään, missä ei voi vaippaa vaihtaa puolen tunnin välein :D ei kiitos

N36

Useinkaan ei oteta vakavasti, kun nainen tulee kierukkaa poistattamaan. Yritetään taivutella, vaikka aivan selvästi kierukan kanssa oleminen on helvettiä. Mulla oli jatkuvaa tiputteluvuotoa, mikä tiputti samalla itsetuntoni alas. Tunsin olevani sairas ja viallinen ja miestä ei kiinnostanut yhtyä minuun, koska sotkin paikat verellä. Helvetilliset olot loppui heti kierukan poistamisen jälkeen.

Vierailija
111/117 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaan tänne kokemukseni, koska itsekin kierukkaa harkitessa luin tätä ketjua. Harkitsin kierukan laittamista kuusi vuotta, ja viimein päätin laittaa, kun papaseulonnan hoitaja suositteli sitä, kertoen myös omasta kokemuksestaan sen olevan paras ehkäisykeino mitä on. Aikaisemmin käytin ehkäisyrengasta.

Mirena laitettiin minulle opiskelijaterveydenhuollossa. Lääkäri kertoi laittaneensa satoja kierukoita, puudutuksesta en kysynyt erikseen. Olen synnyttänyt kahdesti, ja ajattelin, ettei voi olla pahempaa. Eikä ollut. Epämiellyttävää toki, mutta ei missään nimessä hirveää. Toimenpide oli ohi viidessä minuutissa. Illan supisteli jonkin verran, mutta ei niin paljoa, etteikö kivun kanssa olisi pärjännyt. Kävin mm. lenkillä.

Kierukka laitettiin kuukautisten aikana, ja vuotoa jatkui normaaleja kuukautisia pidempään, yhteensä varmaan kuukauden ajan, mutta pikkuhousunsuoja riitti.

Nyt 9kk laiton jälkeen olen super tyytyväinen ratkaisuun. Kuukautiset ovat käytännössä loppuneet kokonaan, kestävät muutaman päivän ja vuoto lähes huomaamatonta.

Ainoat huonot puolet kierukasta ovat hiusten nopeampi rasvoittuminen ja se, että rinnat kasvoivat kuppikoon ja ovat aiempaa aremmat ennen kuukautisia. Nämä sivuvaikutukset eivät kuitenkaan ole mitään verrattuna hyötyyn.

Vierailija
112/117 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulle asennettiin mirena sairaalassa gynen määräyksesta hoitamaan runsaita kuukautisia. Ensimmäinen tuli ulos, syylliseksi paljastui hankalassa paikassa oleva myooma, joka sitten leikattiin pois ja  uusi kierukka tilalle.  Ensimmäiset kuukautiset olivat todella niukat, toiset kestivät 7 päivää, mutta 2.-3. päivä vain olivat runsaammat - olisi riittänyt yksi side /päivä (tämä ei varmaankaan tosin kierukan vaikutusta vielä, vaan leikkauksen, oletan). 

Gyne neuvoi ennen sairaalasta kotiinlähtöä, että joillain naisilla tulee paljonkin vuotoa kierukan asenuksen jälkeen ja jos minulle, niin ei muuta kuin traneksaamhappoa. Jos se ei auta, esim. jos alkaa tulla liikaa hyytymiä, niin hän sitten kirjotitaisi jotain hormonilääkettä, joka lopettaa vuodot. Puoli vuotta sanoi, että pahimmillaan on oireita. Minulla ei juuri mitään oireita ollut. Ei edes asenuksen jälkeisiä supisteluja, joskin siihen vaikutti varmasti myös leikkaus ja sen jälkeen muutamaksi päiväksi määrätty parasetamolikuuri.  

Nännit ovat kasvaneet. Tuo on sivuoire, josta en kauhean innoissani itse ole, saa nähdä jääkö pysyväksi, mutta olen valmis maksamaan sen hinnan, jos kierukka vie vuodot  pois. selkään ilmestyy välillä pari finniä, selässä niitä ei ole ollut koskaan, ei edes teininä. 

Seksihaluja olisi paljonkin, kun nyt ei tarvitse pelätä koko ajan menkkojen runsautta, jos sattuu alkamaan kesken kaiken.

Vierailija
113/117 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jää pois ovulaatio. Hormonikierukka muuttaa limakalvon sellaiseksi että alkio ei kiinnity. 

Vierailija
114/117 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomattavan tehokas.

Kaksivaikutteinen ehkäisyteho.

Jos ei pane niin ei oikein tule raskaaksikaan. Kerran, pari kuussa vaimo haluaa seksiä. Muutoin tuskin saan koskettaakaan ja hänestä on tullut kiukutteleva, oikkuileva äksyilijä. Tästä syystä mullakin on pinna aika kireällä lähes jatkuvasti. Elämä käy aivan sietämättömäksi.

Pidemmän päälle tällainen tilanne johtaa eroon. Siinä vielä kolmas ehkäisyvaikutus. 

Vierailija
115/117 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirena oli kamala. Asennus sattui ja alavatsa oli kauan kipeä. Sitten alkoivat tippua hiukset. Otatin pois asap.

Vierailija
116/117 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle laitettiin Mirena kolmisen vuotta sitten runsaiden kuukautisten takia. Asentaminen sattui ihan hemmetisti, luultavasti sitä voi verrata synnytyskipuihin (en tosin ole koskaan synnyttänyt). Onneksi se kipu ei kestänyt kauaa.

Muuten kierukka paransi elämänlaatuani, kuukautiset eivät yleensä edes tule ja jos tulevat, niin niukka vuoto kestää vain 12-24 h. Rauta-arvot ovat normaalit ja tietysti seksielämä on ihanampaa, kun ei kortsujen kanssa tarvitse säätää. Yksi huono puoli on ollut se, että naama kukkii ja punoittaa herkemmin, kuin aikaisemmin.

Harmittaa, että en laittanut kierukkaa jo aikaisemmin. Kohdallani hyödyt ovat olleet valtavan paljon isommat kuin haitat.

N34

Jos olet sinkku niin ei sinulla jatkuvasti ole kai seksiä? Oletkohan edes kikkeliä nähnytkään koskaan🤭 kai ymmärrät jos olet sinkku niin kondomia on hyvä käyttää? Olet sitten varmaan PARISUHTEESSA?

Vierailija
117/117 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset ihan oikeasti mitä teidän päässä liikkuu kun miesten vuoksi suostutte kierukan ottamaan? Ettekö ymmärrä että voisitte olla ilman varsinkin jos ette seurustele?!