Mihin tuntemasi alle 50-vuotiaina kuolleet kuolivat, ja missä iässä?
Kommentit (205)
kohtukuolema täysiaikaisen raskauden päätteeksi - useita eri syitä, 70- luvun lopusta lähtien
vastasyntyneet - kuolinsyy tuntematon (ei keskosuutta, epämuodostumia tms); muutamia 70-luvun lopulta lähtien
8v - aivokasvain (gliooma), 2000-luvun alkupuolella
16v - kuolinsyy kevytmoottoripyöräonnettomuus, 80-luvulla
20v - kuolinsyy ihosyöpä, 90-luvun alussa
22v - synnynäinen sydänvika, 2000-luvun alkupuolella
20-50v useita eri henkilöitä - itsem urh a, 70-luvun lopulta lähtien
noin 45v - kaksi eri henkilöä, sydänkohtaus, 2000-luvun alussa
hieman alle 50v - haimasyöpä, 2000-luvun alussa
tasan 50v - rintasyövän etäispesäkkeenä kasvain haimassa, viime kesänä (rintasyöpä todettu joskus 2007-2008, ei missään vaiheessa todettu "parantuneeksi")
Huh, heitä on niin paljon. 28-45 v kuoli 3 syöpään, yksi 32 v vertulppaan, kaksi tappanut itsensä 17-50 v
Mahasyöpä, suolisyöpä, huumeet ja itsemurha. Useampia huume ja itsemurhia, kaikki välillä 25-45 vuotiaita.
16-vuotias jäi pyörällä auton alle ja menehtyi.
Tasan 50 sydänkohtaus
Alle 40-v naapurustossa aivosyöpä (kahden lääkärin tytär)
Alle 40-v keuhkosyöpä. Hän oli itse syöpälääkäri. Myös isänsä kuoli keuhkosyöpään, mutta vanhempana.
Joko vastaajilla on tosi laajat tuttavapiirit tai sitten ihmisistä n. 20-25 % kuolee alle 50-v. Vastauksista päätellen.
Akuutti leukemia, tätini 42v.
Aivoverenvuoto, vaimoni täti 46v.
Verenmyrkytys, serkkuni, nainen 30v.
Epilepsiakohtaus, tuttavan poika 17v.
Liikenneonnettomuus, tuttavani, mies 18v, mukana meni 3 muuta.
Itsemurha, serkkuni n. 30v.
Huumeisiin liittynyt sydänperäinen äkkikuolema, naapurini poika, 20v.
T: mies 52v
Vierailija kirjoitti:
Joko vastaajilla on tosi laajat tuttavapiirit tai sitten ihmisistä n. 20-25 % kuolee alle 50-v. Vastauksista päätellen.
No, kysymykseen luonnollisesti vastaavat ne, joilla on nuorena kuolleita tuttavia, ystäviä ja sukulaisia.
Ja kyllä, kyllä nuoriakin kuolee
Äkkikuolema, lääkärit ymmällään. Ruumiinavauksia ei ehditä tekemään
Ylikuolleisuus Suomessa vikat datat, yli 40% ja media hiljaa.
Vainajia säilytetään lämpimässä kun kylmiöt täynnä
Ja media hiljaa ja täältäkin sensuroidaan tilastotieto
Vierailija kirjoitti:
Perustele miten vastaukset sai sinut tuohon päätelmään? Itse olen kyllä kohdannut enemmän kuolemaa kuin ihmiset keskimäärin.
En tunne ketään. Niin harvinaista mutta tosiaan ajat nyt muuttuneet.
Vierailija kirjoitti:
Äkkikuolema, lääkärit ymmällään. Ruumiinavauksia ei ehditä tekemään
Ylikuolleisuus Suomessa vikat datat, yli 40% ja media hiljaa.
Vainajia säilytetään lämpimässä kun kylmiöt täynnä
Ja media hiljaa ja täältäkin sensuroidaan tilastotieto
Kyllä. Vaikka virallinen tilasto. Asiasta pitäisi todella keskustella ja tutkia!!!
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostavaa, kuinka monella itsarin ikä on ollut n 30-34. Olen itse nyt 34. Ja on ollut sen suuntaisia ajatuksia vuoden. Mikäköhän tässä iässä on, että herkistää ihmiset niille ajatuksille.
Itse olen lähempänä 40 jo, ja itsemurha on tuntunut realistiselta järkevältä vaihtoehdolta muiden vaihtoehtojen joukossa jo muutaman vuoden. Tässä iässä näkee julmasti mihin suuntaan elämä on lähtenyt ja näkee jo ilman ruusunpunaisia laseja, sen perusteella mitä on muiden tarinoita nähnyt ja kuullut, miten se tulee menemäänkin. Näkee ja ymmärtää mitä on saavutettu ja menetetty. Omalta kohdalta menetykset ovat olleet niin suuria, etten näe omalla elämälläni enää mitään merkitystä. Aina välillä on ihan kivoja hetkiä, mutta onnea en ole kokenut aikoihin. Musertavaa surua sitten senkin edestä. Sitä on luvassa tulevaisuudessa vielä paljon lisää enkä tiedä miksi minun pitäisi kokea sitä, mikä arvo olisi olla hengissä vain kokeakseen sitä.
Itsemurha 36v, itsemurha 21v, viinaan 31v.
Vierailija kirjoitti:
Olen liki 80 jolla oli myös pitkä luettelo eikä siinä edes kaikki. Olin henkilöstöosastolla töissä, kuolema kohtasi työikäisiä työpaikallakin, esim yks aivosyöpä jäänyt mieleen erityidesti. Laitoin listaani vain sukulaiset, omani ja mieheni puolelta. Enkä varmaan kaikkia ees muistanut, serkku ampui itsensä n. 30 v, joitakin muitakin on kuollut mutta en heitä tunne ees. Nyt joskus viis vee sitten kuoli serkun tytär, alle 40 v pienten lasten äiti syöpään. Tuoreen haudan sukuhautamme lähellä huomasin ja kuulin asiasta .
(Se, jonka sisar kuoli taaperona tuhkarokkoon).
Moni näköjään elää elämänsä kuolemaa kohtaamatta, siksi he ovat vasta nyt havahtuneet kun foliot rummuttaa. Miten voi elo ättuä nuorenakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kysymykseen luonnollisesti vastaavat ne, joilla on nuorena kuolleita tuttavia, ystäviä ja sukulaisia.
Ja kyllä, kyllä nuoriakin kuolee
Jopa lapsia. Kuolema vierailee lastenkin syöpä/sydän osastoilla. Kun kuopus oli pieni, hänen ikätoverinsa naapurista, 5 v tyttö kuoli synnynnäiseen sydänvikaan joka ei leikkauksin korjaantunut.
I
Jollakin kai pieni suku, ei tuttavapiiriä, ei työtovereita kun elää pussi päässä.
ALS: iin, nainen alle 50v
Keuhkosyöpään tupakoimaton nainen alle 50 v
13v leukemia, 22v itsemurha