Kaikki ovat itse joskus olleet lapsia, mutta silti osa inhoaa lapsia syvästi
Otsikossa ilmaistua asiaa minun on vaikea ymmärtää. Jokainen ihminen on joskus ollut lapsi. Aikuiseksi kasvaessaan osa alkaa suunnattomasti inhota lapsia. Minun on vaikea käsittää, miten ihmiset inhoavat jotain sellaista, mitä itsekin ovat olleet?
Kommentit (161)
Vierailija kirjoitti:
Vapaaehtoinen lapsettomuus ei automaattisesti tarkoita sitä, että inhoaisi lapsia (jos ap jotain tuollaista vihjailet).
En tulkinnut AP:n tarkoittavan tuota.
En itse erityisesti innostu vieraista lapsista, mutta en vihaakaan. Minulla on lapsi. Minulla on vapaaehtoisesti lapsettomia ystäviä, jotka viihtyvät vieraiden lasten seurassa paremmin kuin minä, jopa innostuvat pikkulapsista.
Sitten tiedän ihmisiä, jotka vihaavat lapsia. Jotka pyörittelevät kaupassa silmiään, jos lapsi saa kassalla ottaa kuitin. Jotka hermostuvat, jos lapsi kävelee hitaasti kadulla. Jotka nyrpistävät nenäänsä, kun lapsi innostuu näkemästään valotaulusta. Jotka saavat raivarin, kun vauva itkee junassa, vaikka vanhempi selvästi tekee kaikkensa lapsen tyynnyttämiseksi. Miksi matkustaa julkisella, jos ei kestä sitä, että siellä voi olla muiden ihmisten ääntä?
Kokemukseni mukaan julkisilla paikoilla, kulkuneuvoissa ja niissä ravintoloissa isoin häiriö tulee ihan tavallisista aikuisista, jotka ovat humalassa tai muuten vain purkavat omaa oloaan muihin töykeällä käytöksellä, metelöinnillä, pitämällä laukkua penkillä täydessä bussissa tai tönimällä kaupassa kärryillään.
Lapset eivät "häiritse" muita ilkeyttään, vaan ymmärtämättömyyttään. Heitä ei voi verrata esim. humalaisiin, jotka ovat tarkoituksella hankkiutuneet "ärsyttävään" tilaansa. (Tosin en vihaa humalaisiakaan, vaikka en itse edes juo.)
Se, ettei erityisesti pidä on eri asia kuin inhoaminen. Tässä ketjussa on monessa kommentissa kuvattu juuri inhoa. On myös eri asia sanoa inhoavansa tupakkaa, kuin ihmistä, joka tupakoi. Siinäkin on ero, sanooko inhoavansa ihmistä, joka tupakoi juuri sillä hetkellä ja levittää savua muiden päälle kuin sanoa inhoavansa ihmisiä, jotka ovat tupakoitsijoita.
Tässä ketjussa on sanottu, että inhoaa lapsia. Ei esimerkiksi sitä, kun joku lapsi käyttäytyy huonosti, vaan kaikkia lapsia. Koko ihmisryhmää. Tosi rakentavaa ja kypsää. Ei kovin aikuismaista, aika lapsellista itse asiassa.
Aika harva nykyään kasvattaa lapsiaan kunnolla. Saavat riehua ja kiljua päättömästi, tai sitten vanhemmat pitävät mussukkaansa kaiken keskipisteenä. Lässyttävät ja hyysäävät. Tuollaisista lapsista tulee vastenmielisiä, ja sitten vanhemmat huuli pyöreänä ihmettelevät, mikseivät kaikki muut palvokaan hänen kultakumpalettaan, he ovat siis lastenvihaajia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monesti on mainittu, että lapsia ei inhota, vaan ajattelemattomia ja huonosti kasvattavia vanhempia.
Moni myös ilmoittaa inhoavansa esim. itkeviä vauvoja bussissa. Kasvatuksestako se on kiinni? Pitäisikö äidin lukittautua kotiin vuosiksi? Useamman vikkkaan lapsen lauman kasassa pitäminen voi joskus olla myös hivenen haastavaa, vaikka kasvatuksessa ei olisi mitään vikaa.
No ei sitä itkevää toukkaa tarvitse lähteä huudattamaan kaupungille vain siksi, ettei kestä olla sen kanssa yksin neljän seinän sisällä. Mammat voisivat vähän miettiä muitakin ihmisiä. Kotona peruskäytöstavat haltuun ja sitten vasta kaupungille. Vaunutoukan kanssa voi asioida päiväunien aikaan, niin se pysyy hiljaa kopassaan.
Eli ei tarvitse käy
Älä turhaan rupea perustelemaan vihaajille. Vihaajat vihaa joka tapauksessa, normaalit ihmiset ei.
Vierailija kirjoitti:
Minusta muut lapset oli jo lapsena vähän ällöjä. Olin itse tosi tarkka hygieniasta ja mua yökötti kun joku puri hiuksiaan, kypärälakkia, hupparin nauhoja yms. sisälle tullessa ei pesty käsiä ja yskittiin suu auki ja naamassa oli likaa ja täit oli mun pahin pelko. Mun oli pakko pestä aina kädet kun pääsin sisälle, vaatteet pyykkiin aina jostain tullessa. Nyt tuo tunne on moninkertaistunut, kun tajuaa miten likaisia lapset oikeasti on.
Olin kerran kaverilla käymässä, ja lapsillaan oli kavereita kylässä. Yksi niistä pennuista kaivoi avoimesti nenäänsä. Minua inhotti ajatuskin siitä, että kodissani joku kaivaisi nenäänsä, ja sen jälkeen koskee sormillaan ties mihin. Ja tuollaisesta pitäisi tykätä sitten?
Vierailija kirjoitti:
He inhoavat itsään. Näkeehän sen tälä pastallla.
Tämä. Nämä lastenvihaajat vihaavat todellisuudessaan itseään. Ovat usein itse lapsena traumatisoituneita, rikkinäisistä perheistä, rakkautta ja huolenpitoa vaille jääneitä. Terapialla korjaantuisi.
Tavallisia asioita vihaavien pitäisi mennä hoitoon. Jos ei hyvällä, niin pahalla.
Tuolle yhdelle, joka ei voi tyyliin käydä töissä 3v uhmiksen takia: Mitä jos kasvattaisit sitä uhmistasi, niin muutkin julkisilla matkustajat voisivat sietää sitä pentuasi kun kuljetat sitä julkisilla ilmaiseksi päiväkotiin? Vauvan itkun vielä ymmärtää, mutta isommat lapset ymmärtävät (jos ovat täysijärkisiä), miten missäkin ollaan, kun vanhempi sitä tajuaa vaatia.
Vierailija kirjoitti:
Minusta muut lapset oli jo lapsena vähän ällöjä. Olin itse tosi tarkka hygieniasta ja mua yökötti kun joku puri hiuksiaan, kypärälakkia, hupparin nauhoja yms. sisälle tullessa ei pesty käsiä ja yskittiin suu auki ja naamassa oli likaa ja täit oli mun pahin pelko. Mun oli pakko pestä aina kädet kun pääsin sisälle, vaatteet pyykkiin aina jostain tullessa. Nyt tuo tunne on moninkertaistunut, kun tajuaa miten likaisia lapset oikeasti on.
OCD:hen ja pöpökammoon on apua tarjolla! Neuroottisuus on tietenkin pysyvä luonteenpiirre.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He inhoavat itsään. Näkeehän sen tälä pastallla.
Tämä. Nämä lastenvihaajat vihaavat todellisuudessaan itseään. Ovat usein itse lapsena traumatisoituneita, rikkinäisistä perheistä, rakkautta ja huolenpitoa vaille jääneitä. Terapialla korjaantuisi.
Ei välttämättä ole kyse siitä. Ihminen voi olla hyvästä perheestä, rakastettu, muttei vain kestä huonosti käyttäytyviä, rajattomia, kiljuvia pentuja.
Vierailija kirjoitti:
Tavallisia asioita vihaavien pitäisi mennä hoitoon. Jos ei hyvällä, niin pahalla.
Kyllä. Jos vihaa lapsia, ihmisiä, ääniä, tuoksuja, ja elämä on muutenkin vihaa ja negatiivisuutta täynnä, hourula on oikea osoite.
Lapset on usein meluisia, tahdittomia, epäkohteliaita, itsekkäitä ym. Koska vanhempansa sallivat sen eivätkä kasvata ja opasta jälkeläisiään ihmisten tavoille.
Kauniskäytöksisistä, hillityistä, kohteliaista, muut huomioonottavista, mukavista, nätisti puetuista, fiksuista lapsista yleensä kyllä moni tykkää!
Vierailija kirjoitti:
Lapset on usein meluisia, tahdittomia, epäkohteliaita, itsekkäitä ym. Koska vanhempansa sallivat sen eivätkä kasvata ja opasta jälkeläisiään ihmisten tavoille.
Kauniskäytöksisistä, hillityistä, kohteliaista, muut huomioonottavista, mukavista, nätisti puetuista, fiksuista lapsista yleensä kyllä moni tykkää!
Suomessa vaan todella harva lapsi on nykyään tuollainen.
Vierailija kirjoitti:
Vihaatko yhtä paljon myös huonostikäyttäytyviä, äänekkäitä, tylyjä, ilkeitä, rumasti puettuja, homssuisia tai tyhmiä aikuisia, vai kohdistuuko inhosi lähinnä lapsiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin kerran kaverilla käymässä, ja lapsillaan oli kavereita kylässä. Yksi niistä pennuista kaivoi avoimesti nenäänsä. Minua inhotti ajatuskin siitä, että kodissani joku kaivaisi nenäänsä, ja sen jälkeen koskee sormillaan ties mihin. Ja tuollaisesta pitäisi tykätä sitten?
Tämä juuri. Mun kaverin lapsi kävi vessassa ovi auki ja tuli sieltä käsiä pesemättä kahmimaan sipsikulhoa.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö, sellainen lapsi aiheuttaa näissä vihaajissa ns. täydellisyydellään samanlaisen vihantunteen kun huonostikin käyttäytyvä lapsi. Persoonallisuushäiriöisten käytös ja tunteet harvoin mukailevat terveen yksilön omia.
Olen kyllä myöhemmin lapsuuttani muistellessani tajunnut, kuinka karseaa vanhemmillani on ollut minun ja sisarusteni vuoksi. Olenkin pyytänyt anteeksi äidiltäni kaikkea huolta ja vaivaa, jota olen hänelle aiheuttanut. Ja olen vela.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö, sellainen lapsi aiheuttaa näissä vihaajissa ns. täydellisyydellään samanlaisen vihantunteen kun huonostikin käyttäytyvä lapsi. Persoonallisuushäiriöisten käytös ja tunteet harvoin mukailevat terveen yksilön omia.
Täällähän on joku keittiöpsykologi urakalla kommentoimassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä juuri. Mun kaverin lapsi kävi vessassa ovi auki ja tuli sieltä käsiä pesem
Normaalia lspselle. Ota ens kerralla omat sipsukat mukaan niin ei iske kiukku ja inhotus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällähän on joku keittiöpsykologi urakalla kommentoimassa.
Olisit kiitollinen ilmaisesta analyysista.
Luultavasti olisin aikuista itseänikin ärsyttänyt lapsena.