Miksi naisten hiustenleikkuun korkeammat hinnat eivät ole syrjintää?
En ole voinut käyttää kampaamoja yli 15 vuoteen, koska en aio maksaa sukupuoleni takia. Isolla osalla etenkin vanhemmista naisista on lyhyet hiukset ja toisaalta monilla miehillä on heviletti. Kas kun tälle ei tehdä mitään, mutta miehet itkevät kun Finlayson oli antanut naisille alennusta PÄIVÄN ajan.
Miksi tälle ongelmalle ei tehdä mitään? Älkääkä hokeko miten ei ole pakko maksaa. En maksakaan. Se on SYRJINTÄÄ että minä joudun pidättäytymään palvelusta vain sukupuoleni takia.
Kommentit (86)
Mene ammattioppilaitoksen kampaajaopiskelijoiden palveltavaksi. Kaikki hiustenleikkaukset 15€.
Eri tuotteesta ja palvelusta voi määrittää erilaisen hinnan. Ei nämä ole syrjintää
Naisilla on suurempi tarve parturipalveluille ja siksi heitä laskutetaan enemmän. Naiset voisivat korjata tilanteen siirtymällä aloitteen odottajista aloitteen tekijöiksi.
Vierailija kirjoitti:
Naiset haluavat maksaa 200e värjäämisestä, vaikka saman värin saa marketista kympillä.
Näin on. Minä värjään aina vaimoni hiukset n. 1,5 kk:n välein, tai riippuen juurikasvusta. Myöskin raidat laitan.
Vähän kalliimpi aineita tosin, muttei paljoa. Pieni vaiva, mutta kannattavaa muuten.
M. 49
Tässä kohta miehenä sanoisin että hyväksyn jos joku ehdottaa hintojen tasausta. Eli osa naisten hiustenhoidon kustannuksista siirretään miesasiakkaille.
Kun menen parturiin ja sanon "ajetaan 12mm kammalla", kestää 5 minsaa. Saa maksaa 25 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Sukupuoleen perustuva hinnoittelu on todettu laittomaksi jo aikoja sitten, mutta jostain syystä sitä katsotaan läpi sormien. Ketään ei kiinnosta puuttua asiaan, vaikka sukupuoleen perustuvaa hinnoittelua mainostetaan näyttävästi kaduilla vuodesta toiseen.
Jos koet joutuneesi maksamaan liikaa sukupuolen takia, voit valittaa asiasta kuluttajariitalautakuntaan ja tarvittaessa haastaa parturin/kampaajan oikeuteen.
Joo siis tämä, kun sehän ei ole sallittua, mutta jotenkin siihen vaan ei puututa.
Mutta se nimenomaan ei ole laillista, eli ongelma ei ole siinä, että se virallisesti ois sallittua.
Vierailija kirjoitti:
Hinnoittelu riippuu käytetystä ajasta ja aineista, naisten hiusten leikkaamiseen käytetään enemmän aikaa ja muotoillutuotteita, niitä myös föönaillaan ja kiharrellaan tai tehdään joku kiva pikakampaus. Fiksunmpaa tietysti olisi hinnoitella esim . Leikkaus 30 min, leikkaus 60 min jne . Koska on näitä jokapilkusta mielensäpahoittajia
Ei ole kyse mielensäpahoittajista, vaan siitä, että tuollainen sukupuoleen perustuva hinnoittelu on oikeasti laitonta.
Vierailija kirjoitti:
Eri tuotteesta ja palvelusta voi määrittää erilaisen hinnan. Ei nämä ole syrjintää
Tietenkin voi, ja silloin ne määritellään sen tuotteen ja palvelun mukaan, ei asiakkaan sukupuolen. Sukupuoleen perustuva hinnoittelu kun ei ole Suomessa sallittua.
Ehkä joku parturi-kampaamo hinnoittelee sukupuolen mukaan, mutta moni on jo pitkään noudattanut hiusten pituuteen sekä työn vaativuuteen perustuvaa hinnoittelua. Ajat sitten sukupuoleen perustuva hinnoittelu todettu luvattomaksi.
Mulla puoliso leikkaa kotona hiukset.
Parturi on liian kallis.
Laitan hiukset kiinni ponnarille, letille tai nutturalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatteiden hinnoista voisi sanoa samaa. Se pinkki lisä vähän joka paikassa
Kyllä naisilla voidaan tehdä vaatteita saman hintaan.
Mutta vaatteet on sitten viivasuoria, niin on halvempaa valmistaa. Ei mitään muotoilua. Ne tehdään halvemmmasta eli karheammasta kankaasta, ja tietyt värit jätetään pois.Itse asiassa materiaalit miesten vaatteissa ovat monesti parempia kuin naisilla...
Parempien materiaalien lisäksi miesten vaatteet on usein paljon käytännöllisempiä monine isoine taskuineen ym.
Kuka kieltää naista ostamasta samoja vaatteita? Joku vuosi sitten oli hesarissa tai iltiksessä juttu jossa
Itse ostan usein etenkin ulkoiluvaatteet miesten mallistosta ihan vain siksi, että niissä on yleensä enemmön ja isompia taskuja
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju on jälleen todella hyvä esimerkki miesten asenteista: kun naiset esittävät, että saisivat tasa-arvoista kohtelua, niin heti ollaan kieltämässä ja vääntämässä , että ei pidä paikkaansa, ja ei ole tarvetta. Jos asia on toisinpäin, ovat miehet täällä huutamassa miesvihaa, ja epäoikeudenmukaisuutta heitä kohtaan.
Minua ei enää huvita osoittaa mitään solidaarisuutta miehiä kohtaan, koska te ette osoita sitä meitä naisia kohtaan.
Kun suurin osa kirjoittajista on anonyymejä Vierailijoita, niin mistä tulkitset kunkin sukupuolen? Mikäli parturi/kampaaja vielä hinnoittelee sukupuolen mukaan, niin hän tekee väärin. Tämä todettu jo vuosia sitten. Mitä muutaman alan liikkeen hintoja katsoin, niin ne olivat hinnoittelleen hiusten pituuden ja tehtävän asian mukaan.
Varmaan jollakin samanlaisella logiikalla kuin sekään ei ole muka syrjintää, että vain miehet joutuvat käymään armeijan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä naisilla voidaan tehdä vaatteita saman hintaan.
Mutta vaatteet on sitten viivasuoria, niin on halvempaa valmistaa. Ei mitään muotoilua. Ne tehdään halvemmmasta eli karheammasta kankaasta, ja tietyt värit jätetään pois.
Höpöhöpö. Myös naisten kaavoitus on nykyaikana viivasuoraa, ei sinne mitään työläitä (=kalliita) muotolaskoksia tehdä, vaikka isorintaisena naisena maksaisin kyllä tilasta ja muodosta. Miesten vaatteet tehdään melkein poikkeuksetta aina paremmista materiaaleista kuin naisten. Minulle ainakin riittää ja kelpaa miesten värit: musta, valkoinen, harmaa, tummansininen ja vihreä. Tuosta löytyy kaikki lempivärinikin. No okei vanhan rosan voisi lisätä. Kyllä se niin vaan on, että naisten muodilla rahastetaan, kun sillä pystytään rahastamaan.
T. Vaatesuunnittelija
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju on jälleen todella hyvä esimerkki miesten asenteista: kun naiset esittävät, että saisivat tasa-arvoista kohtelua, niin heti ollaan kieltämässä ja vääntämässä , että ei pidä paikkaansa, ja ei ole tarvetta. Jos asia on toisinpäin, ovat miehet täällä huutamassa miesvihaa, ja epäoikeudenmukaisuutta heitä kohtaan.
Minua ei enää huvita osoittaa mitään solidaarisuutta miehiä kohtaan, koska te ette osoita sitä meitä naisia kohtaan.
Niin, ja jos miehet esittävät, että sukupuoleen perustuva asevelvollisuus ei ole tasa-arvoista, niin heti ollaan kieltämässä ja vääntämässä, että ei pidä paikkaansa.
Mitä muuten sanotte siihen, että miehet pillittivät YHDEN kaupan YHDEN päivän aikaisesta alennuksesta naisille? Kukaan ei pakottanut miehiä ostamaan tyynyliinoja tai mitä lie juuri tuolta, heille oli edelleen jokaisessa muussa maailman liikkeessä samat hinnat.
Naiset maksaa melkein kaikista hygienia ym. tuotteistaan enemmän ja silti hoetaan "mutku ei kukaan pakota".
Huomaatteko, miten annatte miesten uhriutua paljon pienemmistä asioista? Sairasta että joudun kärsimään akkojen lammasmaisuuden takia.
Ja kas kun ei tasa-arvovaltuutettu puutu kampaamoiden toimintaan.
Lisäksi tyynyalennuksen sai Finlayasonilta jokainen naiseksi identifioituva eli sen on voinut kiertää. Yksikään kampamo ei ole identiteettiäni kysellyt. Kerran menin pyytämään miesten tarjousta, minut ohjattiin kampaamoom (jonne en mennyt).
Vierailija kirjoitti:
Tästä olen hieman eri mieltä, miesten puku kyllä maksaa enemmän kuin naisten pintamuoti. Tosin käyttöikää on puvussa kauemmin.
Kun ennen niin luotettava parturikampaamoni poisti ajanvarauksen ja siirtyi käteiseen maksuvälineenä, totesin että leikkaan vastedes itse. Heillä siis menee nykyään niin, että mennään vaan kysymään montako asiakasta olisi välissä. Ja hinnat menee juuri noin, että miehille oma hinnasto, naisille oma. Ja käteinen... ettei vaan olis verosuunnittelusta kyse.
Ostin leikkuukoneen, jolla leikkaan poikien hiukset. Youtubesta opettelin leikkaamaan itse omat hiukseni. Leikkuukone maksoi itse itsensä jo ekalla leikkuukerralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei miehille ja naisille ole parturissa eri hintoja vaan erilaisille hiuksille on. Minusta oman lähes kaljun pään siiistiminen on suhteessa todella kallista koska aikaa menee parturissa vain noin 5 min ja maksaa 28€ kun työkaverini kävin kampaajalla jossa tehtiin yli 2 tuntia kaikenlaista leikkaamista ja värjäämistä mutta maksoi vain 110€. Eli mun hinta oli 336€ / tunti ja työkaverilla 55€ / tunti
Ainakin täällä Turussa on monta parturi-kampaamoa, joiden hinnoittelu on jo ties kuinka monta vuotta ollut tyyliä "Naiset x €, miehet y €". Paljon on toki niitäkin, joiden hinnat perustuu sukupuolen sijasta hiusten pituuteen tai käytettyyn aikaan.
Tuollainen hinnoittelu ajaisi kampaamoon vääränlaisia asiakkaita. Se olisi täynnä heviletti miehiä koska saisivat halvimmalla, samaan aikaa lyhythiuksiset naiset
En ymmärrä mistä käsitys että pitkien hiusten leikkaaminen on erityisen aikaa vievää. Tulee kalliiksi leikkauttaa vaan latvatkin vaikka lyhyiden hiusten leikkuuhan on hankalampaa, kun ei käy että leikkaa vaan suoraa viivaa.