Onko täällä kukaan juonut raakaa lehmän maitoa?
Itse sain litran kaverin tilalta puhdistamatonta. Mitä voi seurata? Ajattelin leipoa tuosta pannarin. Kaverilta meni laitteisto rikki joten oli heittämässä pois. Minä pelastin.
Kommentit (101)
Laitteisto?? Onko tämä provo. Liesi ja kattila riittää. Vai onko ne kaveriltasi rikki.
Olen juonut. Lapsena haettiin mummolan viereiseltä maitotilalta. Hyvää oli.
Silloin tällöin juon. Vähän liian rasvaista mun mielestä juotavaksi. Kahvimaitona ihan parasta.
Ehkä joskus naperona sata vuotta sitten. Nykyisin ei mene maito alas raakana eikä käsiteltynä.
Raaka lehmänmaito muuttaa heti persuksi, muista että sinua on varoitettu.
Olen moottori p miäs ja oon juanu öljuvä
Uunin lämpötila pannarinpaistossa on reilu 200 astetta ja puoli tuntia. Luuletko että tuon käsittelyn jälkeen siinä maidossa eläisi bakteeri?
Jos se on tuoretta ja kaverillasi säilytetty puhtaassa astiassa ja kylmässä, niin juo sellaisenaan. Parempaa maitoa ei ole. Mutta jos yhtään epäilet säilytysolosuhteita, niin tee pannaria.
Monesti lapsena hain aamulla tonkka kädessä naapurin navetalta maitoa.
Lapsena maalla tuli juotua maitoa mitä ei oltu käsiteltyä, eikä siitä mitään seurannut. Voihan siitä saada bakteereja mitkä pastörointi olisi tappanut ja säilyvyys ei ole yhtä hyvä, mutta ei siihen luultavasti tule kuolemaan jos käsittelemätöntä maitoa käyttää.
70-luvulla oli maitolakko, jolloin haettiin maitoa maalaistalosta. Sellaisenaan se oli ikävän navettamaisen makuista, kun ei ollut tottunut. Sitä taisi äiti käyttää sitten ruoanlaittoon, josta ei lapsena jäänyt kummempia muistikuvia, joten oli ilmeisesti ok.
Harvemmin sitä kypsääkään maitoa on tullut juotua.
Käytätkö sen maidon pannariin vai juotko sen? Outoa sekoilua sulla.
Usein mustelmaisia saadaan ternimaitoa tuttavalta, siitä tulee parasta pannaria ja kotijuustoa.
Lapsena kotona juotiin vain raakamaitoa, muuta ei ollut edes kaupassa.
Sori, siis kaverillasi on se tila. Voit siis luottaa maidon puhtauteen. Jos ei ehtinyt lämmetä kotimatkalla, niin ei muuta kuin ääntä kohti. Maista edes, voit yllättyä.
Vierailija kirjoitti:
Usein mustelmaisia saadaan ternimaitoa tuttavalta, siitä tulee parasta pannaria ja kotijuustoa.
Lapsena kotona juotiin vain raakamaitoa, muuta ei ollut edes kaupassa.
Mistä tuo mustelmaisia-sana tuonne hyppäsi.
Raaka lehmänmaito on asia johon pitää vaan totutella, se maku on aika öklöttävä jos vain kaupan puhtoista maitoa juonut. Mutta sitten kun tottuu niin sitä makua ei enää edes huomaa. Kaupunkilaislapsena mummolan maatilalla käydessäni valutin maidot aina kaurahiutaleistakin pois kun en tykännyt yhtään. Sitten myöhemmin muutimme jatkamaan tilaa ja pikku hiljaa siihen maitoon tottui.
🤮