HS: keisarinleikkausten määrä uhkaa naisten potilasturvallisuutta
Upea synnyttäjiä painostava kirjoitus: Aydin Tekay syyttää synnyttäjiä siitä, että nämä haluavat terveen lapsen! Itsekäs synnyttäjä rapauttaa muiden potilasturvallisuutta, koska ikävällä tavalla katsoo asiaa vain omalta kannaltaan eikä ymmärrä, että hänen terve, hengittävä lapsensa estää jonkun kohdunpoistoleikkauksen.
Nähtävästi kohta ei suunniteltua sektiota saa kukaan, koska parempi vammautunut lapsi kuin se, että perheisiin syntyisi enemmän kuin yksi lapsi.
Kommentit (267)
Täällä Suomessa synnyttäjiin suhtaudutaan kuin poikiviin lehmiin. Homma hoidetaan rutiinilla ja tarvittaessa vähän nälvitään ja arvostellaan synnyttäjän kokemuksia.
Sitten kun monen vuorokauden rääkkäys on ohi, synnyttäjä jätetään vauvan kanssa yksin eikä huoneessa käydä kuin pari kertaa päivässä. Imetykseen apua saa jos vaatii tarpeeksi.
Muistan kun synnytin kuopukseni pari vuotta sitten. Olin valvonut käytännössä 48h parin lyhyen torkkuhetken turvin. Kun päästiin salista osastolle, hoitaja huikkasi ovelta että mene syömään, ruoka on kärryssä. Siinä sitten verta valuen umpi väsyneenä raahauduin vauvan kanssa hakemaan ruokatarjotinta. Mies oli kotona kahden vanhemman lapsen kanssa, koska kaikki kolme olivat kipeänä. Siksi sain pärjätä täysin omillani.
Seuraava syyllistyksen aihe olikin maidon nousu, kun se nousi hitaasti eikä lisämaitoa missään nimessä saanut antaa.
Sain niin ilkeää kohtelua, että lähdin vauvan kanssa kotiin heti kun mahdollista.
Annoin kyllä sairaalalle palautetta, mutta minut käytännössä sivuutettiin sanoen että kaikki on aina viime kädessä ammattilaisten arvioihin perustuvaa ja että mitään virhettä ei ole tehty. Minun näkemyksillä ei ollut merkitystä.
Loppuunkaluttu aihe. Omat leikkauskertomukset olisi hyvä usemman käydä huolellisesti läpi. Pienillä omilla lisähuomautuksilla kokemuksista, joita ei siis kirjattu mihinkään, nokkelimmat alkaisivat ehkä tajuamaan, mitä kaikkea tehty. Jakaisin ne niin mielelläni.
Kuka käyttää sanaa "keisarinleikkaus"?
Vierailija kirjoitti:
No, mulle sektio oli pikkuleikkaus, josta toivuin heittämällä. Ymmärrän ettei niitä kaikille tehdä, mutta kyllä se vaikuttaa naisten haluihin tehdä lapsia, jos pitää stressata siitäkin, saako sektiota tarvittaessa vai ei. Tai saako kivunlievitystä vai ei.
Mikä siinäkin muuten on että synnytystä ylistetään luonnolliseksi ja sen vuoksi pitäisi kestää kaikki? Syöpäkivut ovat ihan yhtä luonnollisia, jätetäänkö hoitamatta? Entä muistisairas vanhus, jätetäänkö omaisten sohvalle makaamaan p*skoihinsa, kun omaiset ovat töissä? Näinhän ennen vanhaankin tehtiin ja oli ihanaa ja luonnollista! Oikeasti ei ollut vaihtoehtoja.
No itse pidin episiotomiaa aika paljon pienempänä operaationa kuin mahanahkan auki repimistä. Molemmat parantuivat joo, mutta episiotomia huomattavasti nopeammin, kivuttomammin plus arpi katosi täysin ja paikat alapäässä palasivat ennalleen. Sen sijaan alavatsaan jäi kiristävä ja kutiseva arpi, joka oli pitkään kipeä ja hankala parantuessaan. Olin myös nopeammin toimintakykyinen hoitamaan lasta alatiesynnytyksen jälkeen kuin sektion jälkeen. Myös imetys lähti käyntiin heti alatiesynnytyksen jälkeen, mutta sektion jälkeen oli pitkään vaikeuksia, mutten tiedä liittyikö synnytystapaan.
Ohiksena, niin ei se epiduraalikaan ole vaaraton kivunlievitys. Siinä kuitenkin työnnetään neula sun selkäytimeen. Riskinä voi olla jopa halvaantuminen. Sinänsä jännä, että tuollainen aika raju toimenpide on se yleisin kivunlievityskeino.
Vierailija kirjoitti:
Ohiksena, niin ei se epiduraalikaan ole vaaraton kivunlievitys. Siinä kuitenkin työnnetään neula sun selkäytimeen. Riskinä voi olla jopa halvaantuminen. Sinänsä jännä, että tuollainen aika raju toimenpide on se yleisin kivunlievityskeino.
Mut muuten puudutettiin sektioon epiduraalipuudutuksella. Eli sektiossa on otettu myös se riski.
Mulle kerrottiin myös, että sektio on iso leikkaus, jossa mennään 7 kerroksen läpi. Piti googlata ja Google kertoi näin
"Leikkauksessa avataan ihon lisäksi lihasten peitinkalvo, lihaskerros, vatsakalvo sekä kohdun peitinkalvo ja kohtulihas."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut muuten puudutettiin sektioon epiduraalipuudutuksella. Eli sektiossa on otettu myös se riski.
Mulle kerrottiin myös, että sektio on iso leikkaus, jossa mennään 7 kerroksen läpi. Piti googlata ja Google kertoi näin
"Leikkauksessa avataan ihon lisäksi lihasten peitinkalvo, lihaskerros, vatsakalvo sekä kohdun peitinkalvo ja kohtulihas."
Mutta miksi siis sen ison ja vaarallisin leikkauksen jälkeen pitäisi jo seuraavana päivänä pystyä kantamaan vauva vaipanvaihtopisteelle, vaihtamaan lakanat, hakemaan ruokatarjotin käytävältä jne?
Ei jotenkin osu omaan logiikkaan tuo, kuinka itsekseen pitää pärjätä heti tuon suuren ja hengenvaarallisen leikkauksen jälkeen.
Tällä logiikalla verorahoja ei saisi käyttää sairaaloissa minkään itseaiheutetun vaivan hoitoon, esim. lihavuus, tupakointi, alkoholi, itsensä vahingoittaminen. Ja huom. Minä en ajattele näin. En todellakaan.