Miksi lapset ja nuoret eivät anna bussissa jne. istuinpaikkojaan niitä tarvitseville?
Miksi lapset ja nuoret eivät anna bussissa ynnä muualla istuinpaikkojaan niitä tarvitseville?
Istutaan surutta jopa vanhusten ja invalidien paikolla ja vanhat ja vaivaiset seisovat.
Lapsille itselleenkin olisi paljon parempi , jos heidät opetettaisiin ottamaan muut huomioon,
eikä aina vain olettamaan olevansa maailman keskipiste.
Kommentit (126)
ei ne huomaa mitään kun pitää olla nenä kiinni puhelimessa
Empä tiiä. Jospa eivät jaksa keskittyä enää muihin ihan vaan näiden älypuhelimien takia jo.
Eräässä kaupungissa ulkomailla oli bussissa varattu kyltillä pari penkkiä vanhemmille ihmisille. Ei niihin nuoremmat näkyneet kehtaavan istua, tyhjinä olivat odottamassa mahdollista tarvitsijaa seuraavalta pysäkiltä, vaikka seisomapaikatkin oli tupaten täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai te valittajat tajuatte että ei kaikki sairaudet näy päälle päin. Mulla on todettu selkäsairaus 30v. En tod. nyt 54v. anna paikkaa pois.
Kai sä tajuat että tässä puhuttiinkin, miksei lapset ja nioret anna vanhemmille tilaa? Miten ymmärsit että tarkoitettiin että sun pitäis nousta? Niin typerää ymmärryksen puutetta että oot sen invalippus ansainnu ihan ilman sitä selkäsairautta
Mikä invalippu? En antanut paikkaa kolmekymppisenäkään. Ja kiitos kauniista sanoista.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi aikuinen ihminen ihan rohkeasti mennä sanomaan lapselle, että anteeksi saisinko paikan kun en jaksa seistä. Voin veikata, että 99% lapsista antaa sen.
Eikä kaikki aikuiset, eikä edes vanhukset halua lapsen istumapaikkaa, jos lapsi on esim. alle 10v sillä se on suurempi turvallisuusriski lapselle kuin aikuiselle.
Olen seitsemänkymppinen ja kieltäydyn kohteliaasti paikasta ja pyydän lasta istumaan. Ja olen sen verran vanhanaikainen, miehet antavat paikkansa ja lapset ja naiset istuvat, jos ei ole tarpeeksi istumapaikkoja, jos jonkun pitää paikka antaa.
Voisiko olla, että malli tullut aikuisilta? Keski-ikäiset ja sitä vähän vanhemmat, ehkä juuri eläkeiän kynnyksellä olevat on pahimpia etuilijoita, minä minä-ihmisiä ja näiltä on turha olettaa, että siirtyisivät vaunu- ja pyörätuolipaikoilta jos sen välikön ovat onnistuneet valtaamaan. Lapset ja nuoret väistää, kaikki eivät pyytämättä tajua mutta kyllä sanomalla ymmärtävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai te valittajat tajuatte että ei kaikki sairaudet näy päälle päin. Mulla on todettu selkäsairaus 30v. En tod. nyt 54v. anna paikkaa pois.
Kai sä tajuat että tässä puhuttiinkin, miksei lapset ja nioret anna vanhemmille tilaa? Miten ymmärsit että tarkoitettiin että sun pitäis nousta? Niin typerää ymmärryksen puutetta että oot sen invalippus ansainnu ihan ilman sitä selkäsairautta
Olen seitsemänkymppinen ja liikun paljon julkisilla ja lähes aina joku nuori kohteliaasti tarjoaa paikan, jos ei ole vapaita paikkoja. Erityisesti 15-30v.
Mutta ikävä kyllä, keski-ikäisten ja vanhempien käytöstä saa hävetä silmät päästään, erityisesti naisten ja heidän kielenkäyttöään ja ilkeyttä julkisilla paikalla ja toivon, ettei lapset ja nuoret ainakaan heiltä ottaisi mallia ja esimerkki.
Eikä vanhuus tai edes invaliputus anna olla epäkohtelias tai ilkeä tai törkykielen käyttöä.
En tiedä tuosta paikan antamisesta, mutta varsin ärsyttävää on se kun aamuisin ruuhkaisessa bussissa koululaiset jäävät aina seisomaan hievahtamatta keskiovien alueelle eivätkä mene siitä eteenpäin vaikka bussi tulisi niin täyteen että viimeiset seisovat kuljettajan kohdalla. Sitten jos kuljettaja pyytää siirtymään eteenpäin, niin joku ehkä siirtyy ja muut vain katsovat ilmeettöminä.
Täällä maaseudun bussissa paikat riittää, joten en ole teinini kanssa koskaan kaupungin bussia yhdessä käyttänyt, joten en ole hänelle kertonut että tällainenkin tapa on ollut olemassa mun nuoruudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat eivät ole opettaneet käytöstapoja.
Tässäpä vastaus. Nykyään lapsia ei kasvateta.
Busseihin yksi työtön hoitamaan lasten kasvatusta, niin saa sillä kuitattua tulonsa ja lapset oppivat tavoille.
Just joo vatipäinen idiootti. Minä en ainakaan halua jotain satunnaista työtöntä lastani kasvattelemaan mihinkään bussiin. Noinko paljon vihaat lapsia, että laitat sinne kenet tahansa "kasvattamaan"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko, metsä vastaa, niin kuin sinne huudetasn?
Jos mulkoilet, äyskit ja käytät rumaa kieltä, antavat sinun olla rauhassa ja jatkaa touhujasi.
Jos olet ystävällinen ja huomioot myös muita, takuuvarmasti joku nuori tarjoaa paikkansa. Näin ainakin Helsigissä.
Eräässä bussissa kanssamatkustaja huomautti nuorelle, että päästä tuo mummo istumaan, mummo sanoi heti, että antaa nuoren vaan istua, jaksaa sitten vanhana seistä.
Vierailija kirjoitti:
Lapselle kuuluu aina istumapaikka, se on turvallisin. Terveet aikuiset voivat joustaa. Viimeksi eilen luovutin ruuhkabussissa paikkani jollekin alakouluikäiselle / eskari-ikäiselle lapselle
Ei kukaan odotakaan että eskari-ikäiset pikkulapset tarjoaisi paikkojaan keski-ikäisille ja nuorille aikuisille. Sen sijaan terveet koululaiset ja nuoremmat aikuiset, jotka sieltä istumapaikaltaan tuijottaa tonnin setelinä seisovaa vanhusta tai vammaista, voisi miettiä miksi muka on niin noloa ja NPC-meininkiä ajatella jotain muutakin kuin itseään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen lapseni opettanut että jos niille merkityille paikoille joutuu istumaan niin niistä sitten noustaan ja annetaan tilaa niille joille ne on tarkoitettukin. Muilta paikoilta ei ole mikään pakko nousta.
Miten niin "joutuu istumaan"? Opeta lapsellesi, että niihin ei istuta ja hänelle tekee ihan hyvää vaikka seistä kun on viettänyt koko päivän takapuoli pulpetissa.
No siksi voi joutua istumaan JOS muut paikat ovat täynnä ja nämä kyseiset paikat tyhjänä. Niissä saa istua silloin muutkin ja se paikka luovutetaan JOS siihen bussiin sen paikan tarvitseva tulee.
Lapset on ihan samanarvoisia matkustajia kuin muutkin.
Ei ole montaa päivää, kun omien teini-ikäisten kanssa asiasta juteltiin. Kuulemma moni nuori antaa paikkansa vanhalle ihmiselle. Ja myös minun ikäiseni naiset. Ei kuulemma ollut sellaista tilannetta, että vanha ihminen jätetty seisomaan. Sen sijaan aikuiset miehet istuvat kuin tatit omilla paikoillaan. Itsekin bussissa toisinaan matkaavana huomannut saman. Kuopiossa tämä, jos asialla mitään merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapselle kuuluu aina istumapaikka, se on turvallisin. Terveet aikuiset voivat joustaa. Viimeksi eilen luovutin ruuhkabussissa paikkani jollekin alakouluikäiselle / eskari-ikäiselle lapselle
Ei kukaan odotakaan että eskari-ikäiset pikkulapset tarjoaisi paikkojaan keski-ikäisille ja nuorille aikuisille. Sen sijaan terveet koululaiset ja nuoremmat aikuiset, jotka sieltä istumapaikaltaan tuijottaa tonnin setelinä seisovaa vanhusta tai vammaista, voisi miettiä miksi muka on niin noloa ja NPC-meininkiä ajatella jotain muutakin kuin itseään
Miksi sitä paikkaa ei voi pyytää?
- eri
koska ne menee ihan samaan tarpeeseen niillä teineillä ja lapsilla. sulla on ollu elämä aikaa järjestää asiat niin ettei tarvi bussilla liikkua
Täällä on outo tapa ajatella, että kaiken saa pyytämättä. Eivät ne bussin nuoret matkustajat ole asiakaspalvelijoita, joiden tavoite on myydä istumapaikkoja.
Liiankin hyvin huomaa tekstistäsi, että olet nuori.