Miksi lapset ja nuoret eivät anna bussissa jne. istuinpaikkojaan niitä tarvitseville?
Miksi lapset ja nuoret eivät anna bussissa ynnä muualla istuinpaikkojaan niitä tarvitseville?
Istutaan surutta jopa vanhusten ja invalidien paikolla ja vanhat ja vaivaiset seisovat.
Lapsille itselleenkin olisi paljon parempi , jos heidät opetettaisiin ottamaan muut huomioon,
eikä aina vain olettamaan olevansa maailman keskipiste.
Kommentit (126)
Paikan vanhuksille ja muille tarvitseville voisivat antaa myös keski-ikäiset ja nuoret aikuiset. Ihan kaikenikäiset voivat toimia tilanteen mukaan ja käyttäytyä huomaavaisesti. Lapset oppivat aikuisten esimerkistä.
Voi olla parempikin, että pienet koululaiset istuvat reppuineen. Muistan, että lapsena minua pelotti matkustaa bussilla kun en ylettynyt tungoksessa pitämään tangosta kiinni.
Jos niiden korvien välissä ei ole tarvittavia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Paikan vanhuksille ja muille tarvitseville voisivat antaa myös keski-ikäiset ja nuoret aikuiset. Ihan kaikenikäiset voivat toimia tilanteen mukaan ja käyttäytyä huomaavaisesti. Lapset oppivat aikuisten esimerkistä.
Voi olla parempikin, että pienet koululaiset istuvat reppuineen. Muistan, että lapsena minua pelotti matkustaa bussilla kun en ylettynyt tungoksessa pitämään tangosta kiinni.
Keski-ikäiset ja nuoret aikuiset saattavat myös kärsiä vaivoista, joita ei näy ulospäin. Sellaisista, mistä oikeasti lähtee jalat alta, jos ei pääse istumaan. Invapaikkoja ei ole korvamerkitty pelkotiloista kärsiville lapsille. Ja niistä peloista voi opetella pois. Invaliditeetista ei.
Näin se suomalainen kasvatuskulttuuri kantaa hedelmää. Lapsilisät ja kaiken maailman perhetuet pois, kun tämä on kerran investoinnin tulos.
Niin sivistynyttä käytöstä ei ole koskaan ollutkaan, että vapaaehtoisesti olisi tapana istumapaikka antaa.
Olisi kyllä kohteliasta jos nuoret antaisivat paikkansa 50 vuotta ylittäneille vanhuksille...
Nuoret istuvat nyt että jaksavat vanhana seistä !
Nuorilla saattaisi jalat kipeytyä jos joutuisivat seisomaan,voi tätä pullamössösukupolvea!
Orpon hallitus vie kohta busseista penkitkin
Mä olen lapseni opettanut että jos niille merkityille paikoille joutuu istumaan niin niistä sitten noustaan ja annetaan tilaa niille joille ne on tarkoitettukin. Muilta paikoilta ei ole mikään pakko nousta.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat eivät ole opettaneet käytöstapoja.
Koska tietysti lapset noudattavat 100%:sti saamiaan ohjeita ja opetuksia.
Suomi (ja koko läntinen maailma) on niin lapsi- ja nuoriso-vihamielinen ja kaikki asiat tehdään vain aikuisia silmällä pitäen. En yhtään ihmettele, että lapset eivät huomioi meitä vanhempia. Toivon, että tämän hetken lapset ja nuoret eivät huolehdi meistä sitten kun me sitä tarvitsemme. Se olisi meille paskiaisille aivan oikein.
m46
Seniori voi avata suunsa ja pyytää istumapaikkaa itselleen. 95% matkustajista sen silloin seniorille antaa. Ei kannata harmitella tuppisuuna ja seistä vaivalloisena.
Vierailija kirjoitti:
Käytän bussia arkisin työmatkoilla ja dösän reitti kulkee kahden yläasteen ohi. Nuoria piisaa joka koloon, mitä dösässä voi vaan olla.
Nousen bussiin, niin heti on ensimmäinen nuori pystyssä, että tässä teille rouva paikka. Kiitollisena otan tarjotun penkin vastaan, kun johon sitä on kuusi tuntia jo juostukin.
Tämä on aivan arkea näillä kulmilla. Seisomaan en ole joutunut pitkään aikaa. Vielä dösän etuosasta, kun en keskiosaa pidälle edes pyri.
Aina nämä nuoret ovat olleet muualta tulleita, pääosin som a lialaisia nuoria. Yksikään kalpea naama ei paikkaansa anna. Lähinnä vaan mulkoilevat tai hihittävät, kun sitten siihen neljän paikkaan istahdan täytenä tätinä, kun vieruspenkissä istuu koululaisia.
N38, Vantaa
Voi taivas. Olet 38v, totta tajuat antaa istumapaikan vanhemmille tai vammaisille.
Vierailija kirjoitti:
Sinähän et sitä nää ulospäin onko esim nuori itsekin invalidi? Minä itse olen kolmekymppinen ja nuoren näköinen mutta minulla on vasemmassa jalassa vakava hermovaurio jonka takia en pysty seisomaan minuuttia pidempään.
Ja mun lapsella on reuma
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän bussia arkisin työmatkoilla ja dösän reitti kulkee kahden yläasteen ohi. Nuoria piisaa joka koloon, mitä dösässä voi vaan olla.
Nousen bussiin, niin heti on ensimmäinen nuori pystyssä, että tässä teille rouva paikka. Kiitollisena otan tarjotun penkin vastaan, kun johon sitä on kuusi tuntia jo juostukin.
Tämä on aivan arkea näillä kulmilla. Seisomaan en ole joutunut pitkään aikaa. Vielä dösän etuosasta, kun en keskiosaa pidälle edes pyri.
Aina nämä nuoret ovat olleet muualta tulleita, pääosin som a lialaisia nuoria. Yksikään kalpea naama ei paikkaansa anna. Lähinnä vaan mulkoilevat tai hihittävät, kun sitten siihen neljän paikkaan istahdan täytenä tätinä, kun vieruspenkissä istuu koululaisia.
N38, Vantaa
Voi taivas. Olet 38v, totta tajuat antaa istumapaikan vanhemmille tai vammaisille.
Mistä tiedät kuka on vammainen sillä tavalla että tarvitsee istumapaikan? Entä mistä tiedät kuka on 39v ja täten vanhempi ja oikeutettu istumapaikkaan sinua enemmän? Pitääkö kaikilla olla sekä iän todistava virallinen asiakirja mukana, ja lisäksi lääkärintodistus, ja niitä sitten vertaillaan?
Nää on mäitä sampja että tietynikäisen pitää kävellä parkkipaikan takanurkasta kauppaan ihan vain iän takia, vaikka olisi miten huonojalkainen, ja keskustaankin pitää mennä kävellen kun ikä on tarpeeksi vähän.
voi miten tyhmää porukkaa!
ollessani raskaana en halunnut istua kun vauva painoi joitakin hermoja istuessa ja konttoristina halusin seistä ratikkamatkat sekä dösämatkat
No ei ole mikään uusi juttu. Jokainen teini katsoo muita nokkaa pitkin eikä "minä minä" halua ottaa muita huomioon lainkaan. Teinit on kyllä ärsyttäviä kyylääjiä myös, mm. nauttivat siitäkin kun jonkun uhmaikäinen sekoaa kaupassa ja vanhemmalla menee hermot, tullaan arvostelemaan ulkonäköä jopa naamatusten kaupassa jne. Hävyttömät nulikat.
Olen viimeisimmilläni raskaana ja huomannut, että kaikenikäiset toimivat nykyään tökerösti. Bussiin noustessa kaikilla on hirveä kiire ja todellakin jonossa etuillaan "vahvin ensin -periaatteella". Teinit ja noin 5-kymppiset rouvat ovat kaikkein itsekkäimpiä. Vanhemmat herrat tuntuvat vielä osaavan käyttäytyä, kun tarjoavat paikkaa - eivätkä sentään etuile lähes kyynärpäitä käyttäen.
Häpeän silmät päästäni, jos lapseni isompana ei osaa ottaa muita huomioon liikenteessä.
Kyllä se on ihan kakaroiden omien vanhempien tehtävä kasvattaa penskansa