Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lapset ja nuoret eivät anna bussissa jne. istuinpaikkojaan niitä tarvitseville?

Vierailija
18.01.2024 |

Miksi lapset ja nuoret eivät anna bussissa ynnä muualla istuinpaikkojaan niitä tarvitseville?

Istutaan surutta jopa vanhusten ja invalidien paikolla ja vanhat ja vaivaiset seisovat.

Lapsille itselleenkin olisi paljon parempi , jos heidät opetettaisiin ottamaan muut huomioon,

eikä aina vain olettamaan olevansa maailman keskipiste.

Kommentit (126)

Vierailija
41/126 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monessa muussa maassa pidetään moukkana jos nuori istuu eikä tarjoa paikkaa vanhemmalle.

Niin Suomessakin pidetään.

Vierailija
42/126 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän bussia arkisin työmatkoilla ja dösän reitti kulkee kahden yläasteen ohi. Nuoria piisaa joka koloon, mitä dösässä voi vaan olla.

Nousen bussiin, niin heti on ensimmäinen nuori pystyssä, että tässä teille rouva paikka. Kiitollisena otan tarjotun penkin vastaan, kun johon sitä on kuusi tuntia jo juostukin.

Tämä on aivan arkea näillä kulmilla. Seisomaan en ole joutunut pitkään aikaa. Vielä dösän etuosasta, kun en keskiosaa pidälle edes pyri.

Aina nämä nuoret ovat olleet muualta tulleita, pääosin som a lialaisia nuoria. Yksikään kalpea naama ei paikkaansa anna. Lähinnä vaan mulkoilevat tai hihittävät, kun sitten siihen neljän paikkaan istahdan täytenä tätinä, kun vieruspenkissä istuu koululaisia.

N38, Vantaa

Olen saman ikäinen, mutta tunne itseäni niin vanhaksi, että mulle pitäisi luovuttaa paikka. Olemme niin nuoria, että meidän pitäisi luovuttaa paikka oikeasti vanhoille. Toki eri asia, jos on sairas. Tai sitten en vaan ole tajunnut, että olen jo vanha kääkkä.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/126 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei vain osata käytöstapoja. Esimerkiksi Ranskassa lapset kohteliaasti nousevat ylös julkisessa liikenteessä vanhemman astuessa sisään ja tarjoavat paikka hänelle. 

Vierailija
44/126 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän bussia arkisin työmatkoilla ja dösän reitti kulkee kahden yläasteen ohi. Nuoria piisaa joka koloon, mitä dösässä voi vaan olla.

Nousen bussiin, niin heti on ensimmäinen nuori pystyssä, että tässä teille rouva paikka. Kiitollisena otan tarjotun penkin vastaan, kun johon sitä on kuusi tuntia jo juostukin.

Tämä on aivan arkea näillä kulmilla. Seisomaan en ole joutunut pitkään aikaa. Vielä dösän etuosasta, kun en keskiosaa pidälle edes pyri.

Aina nämä nuoret ovat olleet muualta tulleita, pääosin som a lialaisia nuoria. Yksikään kalpea naama ei paikkaansa anna. Lähinnä vaan mulkoilevat tai hihittävät, kun sitten siihen neljän paikkaan istahdan täytenä tätinä, kun vieruspenkissä istuu koululaisia.

N38, Vantaa

Wallah, sinä olet koirakin alempi oikeauskoiselle!

Vierailija
45/126 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahteenkymmeneen vuoteen olen kerran ollut tilanteessa, jossa istumapaikkaa tarvitsevalle tarjottiin paikkaa. Paikan tarjoaja oli ulkomaalainen mies.

Suomessa on huomaavaisuus hävinnyt ja käytöstavat kadonneet lähes kaikilta aikuisilta, mistäs lapset ja nuoret niitä oppisivat?

Vierailija
46/126 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne on aina nuoria, jotka istuu ruuhkabussissa leveästi ja panevat repun viereiselle penkille. Eikö niitä oikeasti häiritse että jotkut seisoo käytävällä pitkänkin matkan? 

Moni myös valitsee seisomisen. Itsehän en ruuhkadösässä edes yritä istua. Pääsee näppärämmin pois sitten, kun sen aika on.

Vierailija
47/126 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N38, Vantaa

Olen saman ikäinen, mutta tunne itseäni niin vanhaksi, että mulle pitäisi luovuttaa paikka. Olemme niin nuoria, et

En mäkään itseäni koe vanhana, mutta nää nuoret pitää... Tai sitten saatan olla hieman jäykkä sen jaloillaan ollut duunipäivän jälkeen. No, otanhan mä paikan vastaan, kun se tarjotaan. En mä tappelemaan ala. Jos tulee vanhempi ja raihnasempi, niin toki tarjoan istuinpaikkaa.

Edellinen

Vierailija
48/126 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotikasvatuksesta se johtuu. Joitain ei ole kasvatettu mitenkään, koska nykyajan vanhemmat ovat itsekin huonotapaisia luusereita.

Vierailija
49/126 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi aikuinen ihminen ihan rohkeasti mennä sanomaan lapselle, että anteeksi saisinko paikan kun en jaksa seistä. Voin veikata, että 99% lapsista antaa sen.

Niin se loppu 1 % haistattaa pitkät.

Vierailija
50/126 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei alakoululaiset vielä tuollaista tajua. Teinien kyllä soisi tajuavan jos näkevät jonkun huonokuntoisen tulevan bussiin, mutta teineillä ei oikein käytöstapoja ole nykyään enää (jos koskaan olikaan, no ehkä joskus vuonna keppi ja kivi kun sai korville jos käyttäytyi huonosti).

Sen sijaan ihmettelen alakoululaisten bussikäyttäytymisessä nykyään kahta asiaa:

1. Bussikuski tervehtii kaikki koululaiset. Yksikään ei vastaa.

2. Koululaiset HUUTAVAT koko bussimatkan keskenään. Siis keskustelevat huutamalla ja kiljahtelevat välillä. Ei ole mistään päiväkotilapsista kyse, vaan about 10-vuotiasta.

Olen matkustanut koko ikäni bussissa, ja nämä ovat ihan muutamassa vuodessa tapahtuneita muutoksia. No, desibelit alkoivat nousta jo viimeisen 10 vuoden aikana, mutta tuo totaalinen kyvyttömyys tervehtiä, kiittää tai muuten huomioida muiden ihmisten olemassaolo on lapsissa lisääntynyt viimeisen muutaman vuoden aikana häl

Missä on semmoinen bussikuski, joka tervehtii? Ei pkseudulla.. nämä ei ota edes katsekontaktia, kun vissiin pelkäävät muuttuvansa kiveksi.

Vierailija
51/126 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne on aina nuoria, jotka istuu ruuhkabussissa leveästi ja panevat repun viereiselle penkille. Eikö niitä oikeasti häiritse että jotkut seisoo käytävällä pitkänkin matkan? 

Ei ne tajua ja ne tuijottaa vaan kännykkäänsä.

Vierailija
52/126 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei alakoululaiset vielä tuollaista tajua. Teinien kyllä soisi tajuavan jos näkevät jonkun huonokuntoisen tulevan bussiin, mutta teineillä ei oikein käytöstapoja ole nykyään enää (jos koskaan olikaan, no ehkä joskus vuonna keppi ja kivi kun sai korville jos käyttäytyi huonosti).

Sen sijaan ihmettelen alakoululaisten bussikäyttäytymisessä nykyään kahta asiaa:

2. Koululaiset HUUTAVAT koko bussimatkan keskenään. Siis keskustelevat huutamalla ja kiljahtelevat välillä. Ei ole mistään päiväkotilapsista kyse, vaan about 10-vuotiasta.

Olen matkustanut koko ikäni bussissa, ja nämä ovat ihan muutamassa vuodessa tapahtuneita muutoksia. No, desibelit alkoivat nousta jo viimeisen 10 vuoden aikana, mutta tuo totaalinen kyvyttömyys tervehtiä, kiittää tai muuten huomioida muiden ihmisten olemas

Ei ne tervehdi ne kuskit, silmämunat vain muljahtelevat.

Vierailija
53/126 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen matkustanut koko ikäni bussissa, ja nämä ovat ihan muutamassa vuodessa tapahtuneita muutoksia. No, desibelit alkoivat nousta jo viimeisen 10 vuoden aikana, mutta tuo totaalinen kyvyttömyys tervehtiä, kiittää tai muuten huomioida muiden ihmisten olemas

Pääkaupunkiseudulla on varmastikin ihan omat sääntönsä. Mutta ainakin täällä Satakunnassa bussikuskit tervehtivät matkustajia, ja matkustajatkin melkein aina sanoo heippa ja lähtiessään kiitos - paitsi tosiaan alakouluikäiset, jotka eivät katso kuskia päinkään.

Tuonikäiset eivät myöskään tervehdi kaupan kassoja eivätkä sano kiitos, olen pannut merkille. Asiakaspalvelijat ovat nykylapsille kuin ilmaa.

Vierailija
54/126 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin pari vuotta sitten täydessä bussissa jossa kaikilla muilla maskit paitsi parilla teinipojalla. Kun joku mummeli sanoi siitä pojille niin alkoivat aggressiivisesti huutaa sille mummolle että kaikki pitää huolen itsestään ja turpa kiinni. Olen vasta 40, mutta kyllä tuli ekaa kertaa sellainen olo, että ei olisi minun lapsuudessa noin vanhukselle kukaan puhunut..

Vierailija
55/126 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen kuuluu myös antaa paikka kauniille ja hoikalle, naiselliselle naiselle!

Vierailija
56/126 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ne per keleen äpä rät istuu vanhusten ja vammaisten paikoilla eikä vahingossakaan luovuta paikkaa. 

Vierailija
57/126 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kuljettaja voisi puuttua edes siihen, että nuoret istuvat vanhusten ja invalidien paikoilla?

Ne korvamerkattuja heille, ei lapsille.

Vierailija
58/126 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos edes suurin osa tänne kommentoivista on aikuisia, ei ole ihme, että lapset ei anna istumapaikkoja.

Joku kommentoi tarjonneensa paikkaa +50-vuotiaalle vanhukselle ja ei ollut kelvannut. Kertoo paljon kirjoittajan ymmärryksestä.

TIEDOKSI: 50-vuotias ei ole vanhus, eikä viisikymppiselle tarvitse tarjota paikkaa, 80-vuotiaalle tarvitsee!

Koulupäivästä rasittunut koululainen jaksaa 100-varmasti seistä paremmin, kuin hauras huonosti liikkuva vanhus.

Joku vielä kehtasi kommentoida, että vanhuksen joka ei jaksa bussissa seistä, ei pitäisi liikkua julkisilla. Ihan oikeasti, onko ihmisen itsekkyydellä mitään rajaa??!

Ja ne korvamerkityt inva-paikat on ihan oikeasti vanhuksille ja invaliideille tarkoitettuja.

Vierailija
59/126 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos edes suurin osa tänne kommentoivista on aikuisia, ei ole ihme, että lapset ei anna istumapaikkoja.

Joku kommentoi tarjonneensa paikkaa +50-vuotiaalle vanhukselle ja ei ollut kelvannut. Kertoo paljon kirjoittajan ymmärryksestä.

TIEDOKSI: 50-vuotias ei ole vanhus, eikä viisikymppiselle tarvitse tarjota paikkaa, 80-vuotiaalle tarvitsee!

Koulupäivästä rasittunut koululainen jaksaa 100-varmasti seistä paremmin, kuin hauras huonosti liikkuva vanhus.

Joku vielä kehtasi kommentoida, että vanhuksen joka ei jaksa bussissa seistä, ei pitäisi liikkua julkisilla. Ihan oikeasti, onko ihmisen itsekkyydellä mitään rajaa??!

Ja ne korvamerkityt inva-paikat on ihan oikeasti vanhuksille ja invaliideille tarkoitettuja.

Tämä. Opettakaa koululaisillenne, että menevät bussin takaosaan. Istumaan tai seisomaan, sillä ei ole väliä. Mutta etuosan paikat on tarkoitettu vanhuksille ja liikuntarajoitteisille. Itse olen hyväkuntoisen näköinen kolmekymppinen nainen, eli kukaan ei tarjoa minulle paikkaa, mutta reuman takia minun on pakko päästä istumaan ja sinne takaosaan en kykene kipuamaan koska rappuset. 

Vierailija
60/126 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N38, 

En usko mitä kirjoitat? Minulle ei ole tarjonnut yksikään tumma naama, sompuista puhumattakaan istumapaikkaa!  Sen sijaan suomalaisnuoret ovat!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi viisi